VozidláAutobusy › Mercedes-Benz O 405 GN

Mercedes-Benz O 405 GN (štvordverová verzia)
Mercedes-Benz O 405 GN (trojdverová verzia)
Mercedes-Benz O 405 GN (trojdverová verzia s predsuvnými dverami)

Úvod

Nízkopodlažné kĺbové autobusy typu O 405 GN vyrábaného nemeckým výrobcom Mercedes-Benz (neskôr pod názvom EvoBus GmbH) do roku 2001 sú predchodcom nízkopodlažných autobusov typu O 530 Citaro. Autobusy vychádzajú z vysokopodlažného typu O 405 (G) predstaveného v roku 1983 a vyrábaného od roku 1984, resp. od roku 1986 v kĺbovej verzii. Vzorom pre tieto vozidlá bol prototyp štandardného mestského autobusu 2. generácie VÖV-II (S 80), na základe ktorého boli vyrobené vozidlá Mercedes-Benz O 405, MAN SL 202 a Neoplan N 416. V roku 1989 bol predstavený nízkopodlažný model typu O 405 N, avšak so všetkými sedadlami umiestnenými na vyvýšenom schodíku. Kĺbová verzia nízkopodlažného autobusu (O 405 GN) bola vyrábaná od roku 1992. Po roku 1993 bola vyrábaná vylepšená verzia týchto nízkopodlažných autobusov, ktorá mala v prednej časti sedadlá bez schodíkov, pričom znížená bola aj spodná hrana okien pri týchto sedadlách.

Dopravný podnik Bratislava získal v roku 2009 prenájmom pôvodne na preklenutie akútneho nedostatku kĺbových vozidiel 11 týchto autobusov pôvodom z nemeckých dopravných podnikov (Hagen, Lübeck, Lünen, Osnabrück, Kamen, Flensburg) od firmy Abuss s.r.o. z Nitry. Prenájom bol v máji 2011 predĺžený na ďalšie krátke obdobie. Od začiatku roka 2014 boli niektoré autobusy opäť prenajaté do Bratislavy, pričom prenajímateľom bola firma Ing. R. Križan - Eurocar Nitra.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Mercedes-Benz O 405 GN 1501 – 1511 1996 – 1998 2009 – 2014 2010 – 2015 11
2. Mercedes-Benz O 405 GN 1503II 1995 2010 2011 1
Spolu 1995 – 1998   12

Technické parametre

Dĺžka 17900 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3160 mm
Počet dverí 3 - 4
Počet miest na sedenie 46 až 55 + 1 (3-dverový)
48 + 1 (4-dverový)
Počet miest na státie 96 až 119 (3-dverový)
111 (4-dverový)
Celkový počet miest 151 až 166 + 1 (3-dverový)
159 + 1 (4-dverový)
Pohotovostná hmotnosť 16340 kg (#1501)
Celková hmotnosť 28000 kg
Motor Mercedes-Benz OM 447.978 hLA, Euro 2, naftový preplňovaný radový 6-valec
Mercedes-Benz OM 447.979 hLA, Euro 2, naftový preplňovaný radový 6-valec (#1503, 1503/II)
Výkon motora 184 kW / 2200 rpm (OM 447.978)
220 kW (OM 447.979)
Objem motora 11967 cm3
Maximálna rýchlosť 88 - 93 km/h
Prevodovka VOITH D 864.3, automatická 4-stupňová
Nápravy predná: MB VO 4/33 DL-6,6, zaťaženie 6600 kg
stredná: MB NR 7/5 DL-10, vlečená, zaťaženie 10000 kg
zadná: MB HO 7/10 DL-11,5, hnacia, zaťaženie 11500 kg
Pneumatiky 275/70 R 22,5 - 148/145G

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu trojnápravového vozidla zhotovili z dvoch článkov, ktoré spojili kĺbom. Motor umiestnili naležato v zadnej časti vozidla. Pre cestujúcich osadili v pravej bočnici trojicu, resp. štvoricu dvojkrídlových dverí s elektrickým alebo elektropneumatickým pohonom otvárajúcich sa dovnútra, pri prvých a druhých dverách s podlahou bez schodov, pri tretích a štvrtých dverách s jedným schodíkom. Niektoré vozidlá vybavili predsuvnými druhými dverami firmy Bode, resp. Kiekert. Pri druhých dverách (okrem #1503 a 1508) zároveň osadili výklopnú plošinu pre uľahčenie nástupu/výstupu s detským alebo invalidným vozíkom. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyhradili vedľa druhých dverí alebo oproti nim, v závislosti od vyhotovenia. Dvere v zadnom článku vybavili dopytovým otváraním. V interiéri osadili pre cestujúcich čalúnené sedadlá prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Niektoré sedadlá umiestnili na vyvýšenom schodíku. Vodičovi vyhradili pracovisko oddelené od priestoru pre cestujúcich zadnou stenou a dvierkami. Osvetlenie interiéru zabezpečili žiarivkovými svietidlami alebo bodovými žiarovkovými svietidlami. Vetranie interiéru zabezpečili núteným vetraním a niektoré vozidlá vybavili niekoľkými výklopnými bočnými oknami. Vozidlá vybavili optickým informačným systémom rôznych firiem s terčíkovými alebo LCD displejmi (ISA, Brose, Krueger).

Úpravy

Autobusy boli pred dodaním do Bratislavy prelakované do jednotného červeného náteru a obdržali kompresorovú klimatizáciu pre vodiča Minicool Compact. Vo februári 2010 sa do vozidiel začali montovať terčíkové displeje BUSE z vyradených autobusov a kabína vodiča bola uzatvorená dosadením dverí z kabín autobusov Karosa. V marci 2010 dostali vozidlá aj nálepky v dizajne mesta Bratislavy.

V roku 2014 dostali niektoré autobusy DOT-LED displeje firmy BUSE. Vozidlo #1509 dostalo aj dve klimatizačné jednotky chladiace priestor pre cestujúcich.

Prevádzka

Vozidlá sa zaradili do premávky 16. novembra 2009 na linkách 21 a 25. Štvordverové vozidlá boli vypravované aj na linku 63. V lete 2010 boli trojdverové vozidlá vypravované prevažne len počas špičiek pracovných dní, pričom sa objavili napríklad aj na linkách 31, 98 či X14. Po sprevádzkovaní ďalších nových autobusov SOR NB 18 koncom novembra 2010 bolo vypravovanie týchto autobusov obmedzené. Ich opätovné nasadzovanie trvalo od mája do začiatku júla 2011, tentokrát už na všetkých linkách vypravovaných vozovňou Trnávka.

Pri prenájme v roku 2014 sa ako prvé do prevádzky uviedlo vozidlo #1508 na linke 92 od 19. februára 2014. Prenajaté boli opäť vozidlá #1501, 1506, 1507, 1508 a neskôr aj 1509.

Vyraďovanie a likvidácia

Nehodou poškodené vozidlo #1503 bolo v marci 2010 nahradené vozidlom #1503/II.

Všetky autobusy boli v júli 2011 vrátené firme Abuss.

Druhý prenájom vozidiel skončil v máji 2015 a vozidlá boli následne vrátené vlastníkovi.

Katalóg vozidiel

1501 1502 1503 1504 1505 1506 1507 1508 1509 1510 1511

1503II

Legenda a štatistika

1501vyradené vozidlo: 12 (100 %)
1503IIevidenčné číslo 1503 obsadené 2. krát pri danom type vozidla

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Možno by bolo dobré opraviť záver popisu "prenajímateľom bola firma Ing. R. Križan - Eurocar Nitra.", pretoež ak ide o tohto:
http://www.zrsr.sk/zr_vypis.aspx?ID=1&V=U
tak je to živnostník alebo podnikajúca FO a nie firma, čiže možno skôr "prenajímateľom bol podnikateľ Ing. R. Križan - Eurocar z Nitry."