Nízkopodlažné kĺbové autobusy typu O 405 GN vyrábaného nemeckým výrobcom Mercedes-Benz (neskôr pod názvom EvoBus GmbH) do roku 2001 sú predchodcom nízkopodlažných autobusov typu O 530 Citaro. Autobusy vychádzajú z vysokopodlažného typu O 405 (G) predstaveného v roku 1983 a vyrábaného od roku 1984, resp. od roku 1986 v kĺbovej verzii. Vzorom pre tieto vozidlá bol prototyp štandardného mestského autobusu 2. generácie VÖV-II (S 80), na základe ktorého boli vyrobené vozidlá Mercedes-Benz O 405, MAN SL 202 a Neoplan N 416. V roku 1989 bol predstavený nízkopodlažný model typu O 405 N, avšak so všetkými sedadlami umiestnenými na vyvýšenom schodíku. Kĺbová verzia nízkopodlažného autobusu (O 405 GN) bola vyrábaná od roku 1992. Po roku 1993 bola vyrábaná vylepšená verzia týchto nízkopodlažných autobusov, ktorá mala v prednej časti sedadlá bez schodíkov, pričom znížená bola aj spodná hrana okien pri týchto sedadlách.
Dopravný podnik Bratislava získal v roku 2009 prenájmom pôvodne na preklenutie akútneho nedostatku kĺbových vozidiel 11 týchto autobusov pôvodom z nemeckých dopravných podnikov (Hagen, Lübeck, Lünen, Osnabrück, Kamen, Flensburg) od firmy Abuss s.r.o. z Nitry. Prenájom bol v máji 2011 predĺžený na ďalšie krátke obdobie. Od začiatku roka 2014 boli niektoré autobusy opäť prenajaté do Bratislavy, pričom prenajímateľom bola firma Ing. R. Križan - Eurocar Nitra.