VozidláAutobusy › Karosa ŠM 11

Karosa ŠM 11 1608
Karosa ŠM 11 1620
Karosa ŠM 11 1630 #397 v atypickom nátere
Karosa ŠM 11 1630

Úvod

Karosa Vysoké Mýto v rokoch 1964 - 1981 vyrábala autobusy typového radu Š 11. Keďže v tejto dobe prebiehal masový rozvoj Bratislavy, ktorý súvisel s výstavbou sídlisk, dvere pre neekologickú autobusovú dopravu boli dokorán otvorené. Končila sa výroba autobusov Škoda 706 RTO a bolo potrebné nájsť za ne náhradu. To sa podarilo práve typu Karosa ŠM 11 (Škoda Mestský 11-metrový). Vývoj mestského autobusu sa zavŕšil v roku 1964 vyrobením overovacej série ŠM 11. Konštrukcia bola v mnohom na tú dobu prevratná a unikátna. Aby sa pokryl dopyt po autobusoch, použila sa panelová konštrukcia. Karoséria sa skladala zo 6 panelov - základného rámu, bočníc, predného, zadného čela a strechy, čo umožňovalo jednoduchšiu a rýchlejšiu montáž. Ročná produkcia sa rátala na tisíce. Celkovo sa vyrobilo viac ako 26-tisíc autobusov radu Š 11, pričom posledný vyrobený autobus tohto radu bol dodaný do Bratislavy. Nevýhodou tejto konštrukcie bola krátka životnosť, čo v socialistických podmienkach nevadilo. Vozidlový park sa priebežne obmieňal. Ani pri dopravných nehodách nedopadli vozidlá Š 11 veľmi slávne - karoséria nemala dostatočnú pevnosť. Žiaľ, vývoj karosérie predbehol vývoj motora, prevodovky a zadnej nápravy. Po skúsenostiach s vývojom samonosných autobusov sa špeciálne pre Š 11 vyvinul motor (ML 630) a automatická prevodovka Praga 2M 70.

Bratislavský dopravný podnik nakupoval tieto autobusy v rokoch 1969 až 1981, pričom bolo dodaných šesť stoviek vozidiel, čo bolo najviac z jedného typu "krátkych" autobusov v Bratislave.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa ŠM 11 1608 246 – 247 1968 1968 1973 2
2. Karosa ŠM 11 1608 248 – 261 1969 1969 1974 – 1976 14
3. Karosa ŠM 11 1608 262 – 272 1969 1969 1973 – 1976 11
4. Karosa ŠM 11 1620 273 – 301 1970 1970 1974 – 1979 29
5. Karosa ŠM 11 1620 99 1970 1970 1977 1
6. Karosa ŠM 11 1620 86, 90, 93 – 94, 98, 105, 180, 305 – 319 1971 1971 1976 – 1979 22
7. Karosa ŠM 11 1630 1 – 11, 13, 18, 34 – 35, 37, 39 – 40, 42 – 43, 46, 52, 58, 61, 63, 67, 73 – 75, 83, 87 – 88, 91 – 92, 96, 100, 118 – 119, 122, 125 – 126, 141, 152, 155, 209 – 211, 320 – 335 1972 1972 1973 – 1980 63
8. Karosa ŠM 11 1630 31, 33, 36, 38, 41, 45, 51, 53 – 54, 59 – 60, 95, 120 – 121, 123 – 124, 128, 131 – 132, 148 1973 1973 1975 – 1980 20
9. Karosa ŠM 11 1630 44, 129, 139, 153 – 154, 160, 175, 201, 333II, 336 1973 1973 1976 – 1979 10
10. Karosa ŠM 11 1630 16, 27 – 28, 47, 55 – 56, 62, 127, 130, 133, 136, 138, 140, 150 – 151, 156, 158, 161, 164, 166 – 167, 170, 172, 192, 195 – 196, 198, 200, 204, 246II – 247II, 263II, 337 – 353 1974 1974 1976 – 1982 49
11. Karosa ŠM 11 1630 173, 248II – 250II, 252II – 253II, 257II – 258II, 262II, 354 – 389 1975 1975 1977 – 1982 45
12. Karosa ŠM 11 1630 390 – 397 1975 1976 1980 – 1982 8
13. Karosa ŠM 11 1630 1275 – 1284, 2302 – 2305, 3270 – 3274 1976 1976 1980 – 1982 19
14. Karosa ŠM 11 1630 1285 – 1293, 2306 – 2314, 3275 – 3283 1976 1976 1977 – 1984 27
15. Karosa ŠM 11 1630 1294 – 1305, 2315 – 2334, 3284 – 3295 1977 1977 1983 – 1986 44
16. Karosa ŠM 11 1630 1306 – 1318, 2335 – 2364, 3296 – 3315 1978 1978 1982 – 1985 63
17. Karosa ŠM 11 1630 1319 – 1339, 2365 – 2370, 3316 – 3350, BA 24-91 1979 1979 1980 – 1988* 63
18. Karosa ŠM 11 1630 1340 – 1359, 2371 – 2392, 3351 – 3365 1980 1980 – 1981 1986 – 1988 57
19. Karosa ŠM 11 1630 1360 – 1382, 2393 – 2412, 3366 – 3376 1981 1981 1987 – 1988* 54
Spolu 1968 – 1981   601
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 10985 mm (ŠM 11 1608, ŠM 11 1620)
11135 mm (ŠM 11 1630)
Šírka 2500 mm
Výška 2985 mm (ŠM 11 1608)
3120 mm (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Výška podlahy 880/885 mm
Rázvor 5500 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1 (ŠM 11 1608)
29 + 1 (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Počet miest na státie 59 (ŠM 11 1608)
67 (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Celkový počet miest 90 + 1 (ŠM 11 1608)
96 + 1 (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Pohotovostná hmotnosť 7800 kg (ŠM 11 1608)
8720 kg (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Celková hmotnosť 15550 kg (ŠM 11 1630)
Motor Škoda ML 630, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (ŠM 11 1608)
Škoda ML 634, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (ŠM 11 1620, ŠM 11 1630)
Výkon motora 132,4 kW / 2150 rpm (ML 630)
148,5 - 154,4 kW / 2000 rpm (ML 634)
Objem motora 11150 cm3 (ML 630)
11940 cm3 (ML 634)
Krútiaci moment motora 778 Nm / 1300 rpm (ML 634)
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Prevodovka Praga 2M 70, automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom
Zapaľovanie PAL
Riadenie Technometra 712 HRS 350-6, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná: LIAZ, nezávislé zavesenie kolies, rovnobežníková konštrukcia s nerovnako dlhými ramenami
zadná: LIAZ (prvé série)
zadná: RÁBA A 018, hnacia, tuhá s planétovou prevodovkou v nábojoch kolies, stály redukčný prevod
Pneumatiky 10,00-20

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zostavili zvonka oplechovanú panelovú karosériu s ozdobnými lištami. Strop a bočnice interiéru pokryli sololitmi, podlaha bola z drážkovej gumy. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s PVC poťahom v mestskom usporiadaní 2 + 1. V bočnici umiestnili troje skladacie dvere s elektropneumatickým ovládaním. Pracovisko vodiča získalo polouzavretú kabínku bez bočných manipulačných dverí. Vykurovanie interiéru zabezpečoval naftový agregát, vetranie prebiehalo cez stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. V interiéri použili žiarivkové osvetľovacie telesá.

Výrobné série sa medzi sebou líšili nielen motorom, rozmermi a obsaditeľnosťou, ale aj vzhľadom. Typ 1608 sa vyznačoval vlnitými plechmi na bočniciach, transparentom nad prednými dvermi a mriežkou v spodnej časti prednej masky. Pri type 1620 boli vlnité plechy nahradené rovnými a červený pás na bočniciach autobusu posunutý vyššie. Transparent nad prednými dvermi, ktorý sa však v Bratislave nepoužíval, nemal typ 1630. Zmenilo sa aj vyhotovenie nárazníkov a v dolnej časti predných dverí zostalo už len jedno okno. Všetky vozidlá premávali v červeno-krémových farbách, iba voz #397 bol dodaný v atypických hnedozeleno-krémových farbách, pretože bol pôvodne určený pre jednu z arabských krajín.

Úpravy

Na vozidlách sa vykonávali generálne opravy, ktoré neskôr nepriamo spôsobili prečíslovanie vozidiel. V mnohých prípadoch sa totiž vyradil mladší autobus, ktorý bol bez GO a starší autobus po generálke dostal číslo vyradeného vozidla. Generálne opravy sa vykonávali dodávateľským spôsobom v opravárenských podnikoch ČSAO najmä v Lučenci a Moldave nad Bodvou.

V roku 1981 sa začalo do vozidiel ŠM 11 montovať teplovzdušné kúrenie priestoru pre vodiča s cieľom znížiť spotrebu nafty. V roku 1981 bolo toto kúrenie namontované do piatich autobusov, čím sa podarilo ušetriť 2300 litrov nafty (náklady na boli montáž 1305 Kčs, dosiahnutá úspora bola vo výške 6538 Kčs). Na jeseň 1982 bolo v n. p. Mototrans do 20 vozidiel pokusne nainštalované jednoventilátorové teplovodné kúrenie pre vodiča. Po 1,5-mesačnej prevádzke bolo potrebné 15 z nich reklamovať pre poruchy.

Prevádzka

Prevádzka autobusov ŠM 11 prispela k rozvoju mestskej dopravy v novostavaných sídliskách Bratislavy. Nedostatok mestských verzií s automatickou prevodovkou viedol k nákupu linkových autobusov ŠL 11. V roku 1976 došlo k veľkému prečíslovaniu vozidiel, pri ktorom sa začali evidenčné čísla rozdeľovať podľa prevádzok a typov vozidiel. "Ešemy" dostali rady 12xx, 22xx a 32xx. Ďalšie veľké prečíslovanie po vzniku 4. dopravno-technickej prevádzky v roku 1987 zasiahlo tieto vozy už len okrajovo - fyzicky bol prečíslovaný len autobus #2400 na 4200 a ďalších trinásť vozidiel dostalo čísla 4201 - 4213 len administratívne. Posledné autobusy ŠM 11 boli vyradené v roku 1988.

Vyraďovanie a likvidácia

Vysoká poruchovosť, nedostatok náhradných dielcov i zraniteľnosť karosérie viedli k odstavovaniu vozidiel často už po troch až štyroch rokoch prevádzky. Vďaka neustálemu nákupu nových autobusov nebolo spravidla potrebné prevádzkovať vozidlá po uplynutí plánovanej šesťročnej životnosti. Mnoho autobusov bolo vyradených po požiaroch a vážných dopravných nehodách (zrážka s vlakom - #333, zdemolovanie autobusu po nehode so stromom (#1235), zrážka s betónovým múrom, pokus o útek do Rakúska na colnici Berg, pri ktorom autobus zastavili až betónové panely a pod.). Niektoré vozidlá odpredali alebo preradili na pracovné. Pre zbierku historických vozidiel v Dopravnom podniku Bratislava sa zachránila Karosa ŠM 11 z roku 1978 pôvodne slúžiaca potrebám autoškoly neskôr označená ako #3350II.

Zachovala sa aj posledná vyrobená Karosa ŠM 11, ktorá bola dodaná práve do Bratislavy. Po vyradení bola odpredaná a prestavaná na prevoz závodného automobilu, neskôr na pojazdný bufet. Po odkúpení Klubom historických autobusov Bratislava bola v rokoch 2009 - 2010 zrenovovaná do pôvodnej podoby. Neskôr toto historické vozidlo odkúpil zberateľ z východného Slovenska.

Katalóg vozidiel

246 247

248 2253 279II 2251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261

262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272

3201 2252 3202 3203 1232 278 279 3239II 3252II 282 1233 284 3206 1234 8204 2255 1235 2256 3244II 3262III 1236 1237 3223III 2257 2258 1238 1239 2259 2202

3217

2220 3214 3215 2222 3216 1213 3219 1209II 2246II 2263 308 3239III 3211 3261II 2264 1242 2219II 2213II 2266 2267 2268 3213

2201 3232II 3 3262II 3221 3222 3223 2203 3224 2204 1201 2205 2206 3257II 2208 37 3228 3235II 3230 2209 2210 2212 2215 3235 3236 2218 1209 3237 3238 2219 2221 2273II 3240 1210 3241 1220II 2223 2224 2226 2228 2229 3244 2296II 2239 2214II 2248 3251 3261III 3253 1244 3254 1245 2269 3255 3256 3257 3258 3259 3260 3261 333 3262 3263

3259II 1204 1224II 3264II 1206 3232 3233 3234 2213 2216 2217 1211 2225 1214 1215 2227 1216 1249II 2233 1219

3231 3242 3243 3245 2238 2241 2243 2246 1246 1247

1202 1203 2207 2211 1207 2214 1208 2230 2231 2234 1266II 2235 1218 1220 2236 1221 2240 2242 1222 3246 3247 1223 1224 2244 2245 2303II 1226 3265II 3250 3264 1227 1231 2270 2271 2272 2273 1248 2274 2275 1249 1250 1251 2276 1252 2277 2278 1253 2279 2280

3248 3265 2249 2250 1228 1229 3266 3267 1230 2281 2282 2283 1254 1255 1256 1257 2284 1258 2285 2286 1259 1260 1261 1262 2287 2288 2289 1263 1264 1265 1266 1277II 1268 2290 2291 2292 2293 2294 2295 3268 2296 2297 2298 1269 1270

3273II 1271 2299 2300 1272 1273 2301 1274

1275 1276 1277 1278 1279 1280 1281 1282 1283 1284 2302 2303 2304 2305 3270 3271 3272 3273 3274

1285 1286 1287 1288 1289 1290 1291 1292 1293 2306 2307 2308 2309 2310 2311 2312 2313 2314 3275 3276 3309II 3278 3279 3280 3281 3282 3283

1294 1295 1296 1297 1298 1299 1300 1301 1302 1303 1304 1305 2315 8254 2317 2318 2319 2320 2321 2322 2323 2324 2325 2326 2327 2328 2329 2330 2331 2332 2333 2334 3284 3285 3286 3287 3288 3289 3290 3291 3292 3293 3294 3295

1306 1307 1308 1309 1310 1311 1312 1313 1314 1315 1316 1317 1318 2335 2336 2337 2338 2339 2340 2341 2342 2343 2344 2345 2346 2347 2348 2349 2350 2351 2352 2353 2354 2355 2356 2357 2358 2359 2360 2361 2362 2363 2364 3296 3297 3298 3299 3300 3301 3302 3303 3304 3305 3306 3307 3308 3309 3310 3311 3312 3313 3314 3315

1319 1320 1321 1322 1323 1324 1325 1326 1327 1328 1329 1330 1331 1332 1333 1334 1335 1336 1337 1338 1339 2365 2366 2367 2368 2369 2370 3316 3317 3318 3319 3320 3321 3322 3323 3324 3325 3326 3327 3328 3329 3330 3331 3332 3333 3334 3335 3336 3337 3338 3339 3340 3341 3342 3343 3344 3345 3346 3347 3348 3349 3350 3350II

1340 1341 1342 1343 1344 1345 1346 1347 1348 1349 1350 1351 1352 1353 1354 1355 1356 1357 1358 1359 2371 2372 2373 2374 2375 2376 2377 2378 2379 2380 2381 2382 2383 2384 2385 2386 2387 2388 2389 2390 2391 2392 3351 3352 3353 3354 3355 3356 3357 3358 3359 3360 3361 3362 3363 3364 3365

1360 1361 1362 1363 1364 1365 1366 1367 1368 1369 1370 1371 1372 1373 1374 1375 1376 1377 1378 1379 1380 1381 1382 2393 2394 2395 2396 2397 2398 2399 4200 2401 2402 2403 2404 2405 2406 2407 2408 2409 2410 2411 2412 3366 3367 3368 3369 3370 3371 3372 3373 3374 3375 3376

Legenda a štatistika

3350IInevyradené vozidlo: 1 (0,2 %)
3350IIodstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 1 (0,2 %)
246vyradené vozidlo: 600 (99,8 %)
3350IIhistorické vozidlo: 2 (0,3 %)
279IIevidenčné číslo 279 obsadené 2. krát pri danom type vozidla
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.4.5.
BA 24-91 3350II1995 - 2021   
1 2201od 1976   
2 3218od 19763232II   
4 3220od 19763262II   
5 3221od 1976   
6 3222od 1976   
7 3223od 1976   
8 2203od 1976   
9 3224od 1976   
10 2204od 1976   
11 1201od 1976   
13 2205od 1976   
16 1202od 1976   
18 2206od 1976   
27 1203od 1976   
28 2207od 1976   
31 3225od 19763259II   
33 1204od 1976   
34 3226od 19763257II   
35 2208od 1976   
36 1205od 19761224II   
38 3227od 19763264II   
39 3228od 1976   
40 3229od 19763235II   
41 1206od 1976   
42 3230od 1976   
43 2209od 1976   
44 3231od 1976   
45 3232od 1976   
46 2210od 1976   
47 2211od 1976   
51 3233od 1976   
52 2212od 1976   
53 3234od 1976   
54 2213od 1976   
55 1207od 1976   
56 2214od 1976   
58 2215od 1976   
59 2216od 1976   
60 2217od 1976   
61 3235od 1976   
62 1208od 1976   
63 3236od 1976   
67 2218od 1976   
73 1209od 1976   
74 3237od 1976   
75 3238od 1976   
83 2219od 1976   
86 2220od 1976   
87 2221od 1976   
88 3239od 19762273II   
90 3214od 1976   
91 3240od 1976   
92 1210od 1976   
93 3215od 1976   
94 2222od 1976   
95 1211od 1976   
96 3241od 1976   
98 3216od 1976   
99 3217od 1976   
100 1212od 19761220II   
105 1213od 1976   
118 2223od 1976   
119 2224od 1976   
120 2225od 1976   
121 1214od 1976   
122 2226od 1976   
123 1215od 1976   
124 2227od 1976   
125 2228od 1976   
126 2229od 1976   
127 2230od 1976   
128 1216od 1976   
129 3242od 1976   
130 2231od 1976   
131 2232od 19761249II   
132 2233od 1976   
133 2234od 1976   
136 1217od 19761266II   
138 2235od 1976   
139 3243od 1976   
140 1218od 1976   
141 3244od 1976   
148 1219od 1976   
150 1220od 1976   
151 2236od 1976   
152 22371976 - 19792296IIod 1979  
153 3245od 1976   
154 2238od 1976   
155 2239od 1976   
156 1221od 1976   
158 2240od 1976   
160 2241od 1976   
161 2242od 1976   
164 1222od 1976   
166 3246od 1976   
167 3247od 1976   
170 1223od 1976   
172 1224od 1976   
173 3248od 1976   
175 2243od 1976   
180 3219od 1976   
192 2244od 1976   
195 2245od 1976   
196 1225od 19762303II   
198 1226od 1976   
200 3249od 19763265II   
201 2246od 1976   
204 3250od 1976   
209 22471976 - 19792214IIod 1979  
210 2248od 1976   
211 3251od 1976   
249 284II 2253od 1976  
250 279II    
251 2251od 1976   
273 3201od 1976   
274 2252od 1976   
275 3202od 1976   
276 3203od 1976   
277 1232od 1976   
280 3204od 19763239II   
281 3205od 19763252II   
283 1233od 1976   
285 3206od 1976   
286 1234od 1976   
287 2254od 19768204   
288 2255od 1976   
289 1235od 1976   
290 2256od 1976   
291 3207od 19763244II   
292 3209od 19763262III   
293 1236od 1976   
294 1237od 1976   
295 3208od 19763214II 3223III  
296 2257od 1976   
297 2258od 1976   
298 1238od 1976   
299 1239od 1976   
300 2259od 1976   
301 2202od 1976   
305 1241od 19761209II   
306 2262od 19762246II   
307 2263od 1976   
309 3210od 19763239III   
310 3211od 1976   
311 3212od 19763261II   
312 2264od 1976   
313 1242od 1976   
314 2265od 19762219II   
315 1243od 19762213II   
316 2266od 1976   
317 2267od 1976   
318 2268od 1976   
319 3213od 1976   
320 3252od 19763216II 3239 3261III 
321 3253od 1976   
322 1244od 1976   
323 3254od 1976   
324 1245od 1976   
325 2269od 1976   
326 3255od 1976   
327 3256od 1976   
328 3257od 1976   
329 3258od 1976   
330 3259od 1976   
331 3260od 1976   
332 3261od 1976   
334 3262od 1976   
335 3263od 1976   
336 1247od 1976   
337 2270od 1976   
338 2271od 1976   
339 2272od 1976   
340 2273od 1976   
341 1248od 1976   
342 2274od 1976   
343 2275od 1976   
344 1249od 1976   
345 1250od 1976   
346 1251od 1976   
347 2276od 1976   
348 1252od 1976   
349 2277od 1976   
350 2278od 1976   
351 1253od 1976   
352 2279od 1976   
353 2280od 1976   
354 2281od 1976   
355 2282od 1976   
356 2283od 1976   
357 1254od 1976   
358 1255od 1976   
359 1256od 1976   
360 1257od 1976   
361 2284od 1976   
362 1258od 1976   
363 2285od 1976   
364 2286od 1976   
365 1259od 1976   
366 1260od 1976   
367 1261od 1976   
368 1262od 1976   
369 2287od 1976   
370 2288od 1976   
371 2289od 1976   
372 1263od 1976   
373 1264od 1976   
374 1265od 1976   
375 1266od 1976   
376 1267od 19761277II   
377 1268od 1976   
378 2290od 1976   
379 2291od 1976   
380 2292od 1976   
381 2293od 1976   
382 2294od 1976   
383 2295od 1976   
384 3268od 1976   
385 2296od 1976   
386 2297od 1976   
387 2298od 1976   
388 1269od 1976   
389 1270od 1976   
390 3269od 19763273II   
391 1271od 1976   
392 2299od 1976   
393 2300od 1976   
394 1272od 1976   
395 1273od 1976   
396 2301od 1976   
397 1274od 1976   
2316 8254    
2400 4200od 1987   
3277 3309II    
246II 3264od 1976   
247II 1227od 1976   
248II 3265od 1976   
249II 2249od 1976   
250II 2250od 1976   
252II 1228od 1976   
253II 1229od 1976   
257II 3266od 1976   
258II 3267od 1976   
262II 1230od 1976   
263II 1231od 1976   
333II 1246od 1976   

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 6207 #12:
Podľa šírky horného pásu usudzujem, že to bude už ŠM11.1620 s rovným plechom, ale môžem sa aj mýliť.
Reakcia na: Mhr1 #14:
Aha! Dik za info.👍
Reakcia na: 6207 #12:
A ešte dodávam, že vlnitý plech mali v BA len ŠM-ky 246-272. A z nich sa žiadna nedožila 4-ciferných čísel. Čo sa týka typu ŠM 11 1608, môže byť aj nemusí. Ťažko povedať, aj prvá séria s rovným plechom 273-301 bola natretá podobne, ale nie totožne, teda so širokým červeným pásom.
Reakcia na: 6207 #12:
Rad 16xx, 26xx a 36xx bol vyhradený pre ŠL a tie v BA nemali vlnitý plech. Ale máš asi na mysli typ ŠM 11 1608. Komentujem to v nasledujúcom príspevku.
Nieje to ŠM 11 1608 vlnita?
Reakcia na: IBBI #8:
Sorry, myslel som, že ak na otázku "toto u nás" nezopakujem v odpovedi "u nás", stále to bude jasné. Mea culpa.
Celá rasa Šx mala spočiatku nedelené čelné sklo, akurát sa zistilo, že ho nevieme doma vyrobiť a neprospieva pevnosti kastle, tak sa rozdelilo.
Reakcia na: IBBI #8:
Prvé vyrobené kúsky (niekde sa uvádzajú ako 0. výrobná séria) mali nedelené čelné sklo, podobne ako prototypy.
https://seznam-autobusu.cz/vuz/46843
Reakcia na: dupe #7:
Aha, zle som Vika pochopil - on myslel prve SMKy v Bratislave ze su zo 68. Nie celkove prve. 😉 Cize ujasnime si to - prve SMKy mali nedelene celne sklo, ano?
Reakcia na: Viko #4:
No dobre a co je potom hento za typ?
Reakcia na: IBBI #3:
No vidíš, že to ide... 😂

Skoro som ti na tú fotku odpovedal, že nie, nebehalo to v BA, lebo to je predsa fotka z iného kútu Československa... 😋
Reakcia na: IBBI #3:
Vzhľadom na to, že prvé ŠMky sú z roku 68, nedelené čelné sklo ich už nezastihlo.

Vyhotovenie plechov sa menilo až neskôr.
Reakcia na: Dispecer #2:
No jak ti ju zadefinujem? 😃 Vlnkovana SMka s nedelenym celnym sklom. 😃
Reakcia na: IBBI #1:
Definuj otázku presnejšie, lebo podľa toho, ako ju možno uchopiť môžeš dostať odpoveď aj áno, aj nie.