VozidláAutobusy › Irisbus Citelis 12M

Irisbus Citelis 12M #2331 - 2343
Irisbus Citelis 12M #2344 - 2346
Irisbus Citelis 12M TP
Irisbus Citelis 12M TP (stav r. 2021)
Irisbus Citelis 12M TP (stav r. 2024)

Úvod

Nízkopodlažný autobus štandardnej dĺžky Irisbus Citelis 12M bol predstavený v roku 2005. Autobusy sa pôvodne vyrábali v závode Irisbus Iveco vo francúzskom Annonay, neskôr v talianskom meste Valle Ufita. Dokončovacie práce na vozidlách pre náš región prebiehali v podniku Karosa vo Vysokom Mýte (od roku 2007 Iveco Czech Republic). Od jesene 2010 sa Citelisy 12M vyrábali kompletne aj vo Vysokom Mýte. Išlo o nástupcu úspešného typu Karosa City bus 12M (v zahraničí známeho pod menom Renault Agora) vyrábaného od roku 1996, ktorý však v Bratislave nepremával. Posledné autobusy Irisbus Citelis zišli z výrobnej linky v roku 2014, ich nástupcom sa stal typ Iveco Urbanway.

Dopravný podnik Bratislava zakúpil v roku 2009 35 týchto autobusov, ktoré boli pôvodne určené pre iných dopravcov. Vozidlá prvej série plánoval zakúpiť Eurobus Košice (predtým pravdepodobne neodobrané iným objednávateľom), vozidlá tretej série boli podľa nepotvrdených informácií pôvodne určené pre niektorého rumunského dopravcu. V rokoch 2010 a 2011 boli na základe verejnej súťaže dodané ďalšie autobusy Citelis 12M, ktoré boli v úprave pre špeciálne školské linky s prepravou cestujúcich na invalidných vozíkoch.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus PS09D1 Citelis 12M 2331 – 2343 2008 2009 2022 13
2. Irisbus PS09D1 Citelis 12M 2344 – 2346 2009 2009 2022 3
3. Irisbus PS09D1 Citelis 12M 2347 – 2363 2007 2009 2021 – 2022* 17
4. Irisbus PS09D1 Citelis 12M 2364 – 2365 2009 2010 2019 – 2022 2
5. Irisbus PS09D1 Citelis 12M TP 1031 – 1033 2010 2010 3
6. Irisbus PS09D1 Citelis 12M TP 1034 – 1036 2011 2011 3
Spolu 2007 – 2011   41
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 11990 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2980 mm
Výška podlahy 320 mm (1. dvere)
330 mm (2. - 3. dvere)
Rázvor 6120 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 26 + 1
22 + 1 (#1031 - 1036)
Počet miest na státie 80
26 (#1031 - 1036)
Celkový počet miest 106 + 1
48 + 1 (#1031 - 1036)
Pohotovostná hmotnosť 10520 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE3682C, Euro 5, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Iveco Cursor 8 F2BE3682D, Euro 5, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním (#1031 - 1036)
Výkon motora 213 kW / 2050 rpm (#2331 - 2365)
180 kW / 1850 rpm (#1031 - 1036)
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF Ecomat 5 HP 502C, automatická, 5-stupňová, s integrovaným retardérom (#2331 - 2343, 2347 - 2365)
VOITH D 854.5, automatická, 4-stupňová, s integrovaným retardérom (#2344 - 2346)
ZF Ecomat 6 HP 504C, automatická, 6-stupňová, s integrovaným retardérom (#1031 - 1036)
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Irisbus RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies
zadná: IVECO BRA 132, portálová s dvojstupňovou redukciou (#2331 - 2343, #2364 - 2365)
zadná: ZF AV 132, portálová s dvojstupňovou redukciou (#2344 - 2363, 1031 - 1036)
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Eberspächer Sütrak AC 136 G3 II (#1031 - 1036)
Chladiaci výkon klimatizácie 32 kW
Vykurovací výkon klimatizácie 42 kW

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu zostavili zo šiestich ferozinkových panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili zo sklolaminátu. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili plastové materiály. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním a dopytovým otváraním. Pri prvej a tretej sérii použili dopytové otváranie len pri druhých a tretích dverách v kombinácii so zatváraním na fotobunky.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom v usporiadaní 1 + 1 v prednej časti a 2 + 2 v časti od stredných dverí dozadu. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou Gerflor. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri druhých dverách vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Vozidlá v úprave pre vozičkárov vybavili v priestore medzi prvými a druhými dverami miestami pre 5 invalidných vozíkov na úkor niekoľkých sedadiel (v priestore pre vozíky by sa podľa technického preukazu nemali prepravovať stojaci cestujúci, výsledkom čoho je nižšia udávaná celková prepravná kapacita).

Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Vozidlá #2331 - 2343 a #1031 - 1036 vybavili interiérovými spätnými zrkadlami na kontrolu priestorov dverí. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich polouzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými časťami bočných okien, stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou. Vyhrievanie interiéru vyriešili teplovzdušnými radiátormi a nezávislým vykurovaním. Jednotlivé série sa odlišovali rôznymi detailami v interiéri a na karosérii.

Vozidlá vo vozičkárskej úprave #1031 - 1036 vybavili z výroby optickým a akustickým informačným systémom BUSE s dvoma bočnými displejmi, ťažným zariadením, vonkajším osvetlením nástupného priestoru, prednými svetlami do hmly a celovozidlovou klimatizáciou. Dodali ich v oranžovom vyfabení.

Úpravy

Vozidlá z prvej a druhej série pred dodaním do Bratislavy obdržali celočervený náter vo firme Tempus Trans v Spišskej Novej Vsi. Ďaľšou zastávkou autobusov pred dodaním do Bratislavy boli Vráble, kde vozidlá obdržali klimatizáciu pre vodiča Autoclima Fresco 3000 RT (chladiaci výkon 950 W), tarifný systém a optický informačný systém z vyradených bratislavských autobusov Karosa B 732 CNG.

Tretia séria prišla do Bratislavy priamo od výrobcu v celočervenom nátere. Pred zaradením do premávky tiež obdržali klimatizáciu pre vodiča, štvorčekové nálepky a optický informačný systém z vyradených autobusov.

Štyri vozidlá obdržali začiatkom roka 2010 bezpečnostný komunikačný a kamerový systém UniMoCom. Systém sa používal len krátko a v roku 2014 bol vyradený.

Po niekoľkých rokoch prevádzky boli pôvodné textilné modré poťahy sedadiel vymieňané za červené s logami mesta Bratislava. V roku 2024 ešte niektoré oranžové Citelisy dostali nový koženkový poťah sedadiel v červenej a modrej farbe.

Prevádzka

Vozidlá #2331 - 2346 boli zaradené do premávky dňa 30. septembra 2009 na linke 50. Autobusy #2347 - 2363 boli sprevádzkované 27. októbra 2009 na linkách 20, 22 a 50. Vozidlá štvrtej série boli sprevádzkované vo februári 2010.

Vozidlá zo série #1031 - 1033 začali jazdiť od 13. decembra 2010 na školských spojoch č. 2 a 4, od februára 2011 aj na novom školskom spoji č. 5. Vozidlá #1034 - 1036 sa po dodaní využívali ako záloha pre tieto spoje v prípade nepojazdnosti niektorého z vozidiel #1031 - 1033. Z dôvodu nedostatku 12-metrových vozidiel boli počas letných prázdnin 2011 vypravované aj na bežné linky MHD. Od polovice októbra 2011 boli vozidlá #1034 - 1036 pridelené na bežné linky, nakoľko nebolo pre ne iné využitie. V novembri 2014 sa na školský spoj 5 preradil autobus #1036 namiesto #1032, ktorý sa naopak zaradil do bežnej výpravy. Neskôr boli vozidlá #1032, 1034, 1035 vypravované prevažne ako záložné vozidlá. Ich nasadzovanie na záložné vozidlá skončilo na konci roka 2022, keďže od januára 2023 mohli záložné vozidlá vykonávať iba autobusy s palubným počítačom BS 300.

V apríli 2011 bolo 12 vozidiel preradených z Jurajovho dvora do vozovne Petržalka výmenou za Ikarusy 415, kde boli nasadené prevažne na linku 99 a dostali nové čísla 4001 až 4012. V septembri 2011 boli všetky zvyšené vozidlá z Jurajovho dvora presunuté do vozovne Trnávka.

V súvislosti so zaradením nových autobusov Iveco Urbanway boli od jesene 2014 do januára 2015 zvyšné Citelisy radu #23xx z Trnávky postupne preradené do vozovne Petržalka. Vypravované boli prevažne na linky 28 (od októbra 2017 prečíslovaná na 29), 80, 87, 91, 94, 99 a 191. Tieto vozidlá už prečíslované neboli a dojazdili s pôvodnými ev. číslami.

V závere prevádzky boli červené Citelisy z vozovne Petržalka nasadzované na všetky petržalské linky obsluhované 12-metrovými autobusmi - linky 80, 87, 90, 94, 95, 99, 192. Počas rôznych výluk sa objavili aj na trolejbusových linkách. Po sprevádzkovaní nových autobusov SOR NS 12 boli červené Citelisy od októbra 2022 postupne odstavované z premávky. Posledné z nich dojazdili na konci novembra 2022. Ako posledné bolo do pravidelnej premávky "rozlúčkovo" nasadené vozidlo #4005 na linku 80 dňa 22. decembra 2022.

Prevádzka oranžových Citelisov pokračovala aj v roku 2023. Autobusy #1031, 1033 a 1036 naďalej premávali na špeciálnych školských linkách a vozidlá #1032, 1034 a 1035 boli od januára 2023 využívané podľa potreby, napríklad v prípade nedostatku prevádzkyschopných elektrobusov z vozovne Krasňany, alebo iných 12-metrových autobusov. Vo voľných dňoch a cez prázdniny už tieto autobusy spravidla nejazdili. Pre nedostatok prevádzkyschopných novších autobusov sa v auguste 2023 nakráko opäť objavili v premávke aj cez prázdniny a voľné dni.

V prvej polovici roka 2024 oranžové Citelisy premávali prakticky už len na školských linkách, na bežných linkách sa objavili až v priebehu augusta ako náhrada za trolejbusy z vozovne Hroboňova. Od septembra 2024 sa okrem školských liniek opäť vypravovali aj na bežné autobusové/elektrobusové linky.

Vyraďovanie a likvidácia

Prvým vyradeným vozidlom tohto typu bol autobus #4011, ktorý bol poškodený požiarom v závere roka 2018. Zošrotovaný bol v areáli vozovne Jurajov dvor v októbri 2019. Vrak autobusu #4002 odkúpila na jar 2021 česká spoločnosť Retrobus. Väčšie vyraďovanie Citelisov začalo v roku 2022 v súvislosti so zakúpením nových autobusov SOR NS 12 diesel. Vyradené autobusy #2333, 2340, 2346, 2349, 2350, 4006 a 4012 boli zošrotované v septembri 2022. Zvyšných 25 červených autobusov bolo koncom leta 2023 darovaných na Ukrajinu kyjevskému dopravnému podniku Kyivpastrans, z toho 19 pojazdných vozidiel (#2334, 2335, 2336, 2337, 2339, 2341, 2342, 2343, 2344, 2345, 2347, 2351, 2352, 4001, 4003, 4004, 4007, 4009 a 4010) a 6 nepojazdných (#2331, 2332, 2338, 2348, 2353, 4008) na náhradné diely. Vozidlá boli z Bratislavy do Kyjeva odvezené v polovici septembra 2023. Nepojazdné autobusy #2331 a 2338 tam ale neprišli a ešte v septembri 2023 ich odkúpil dopravca DZS - M.K. Trans z Michaloviec. Autobus #4005 bol po odstavení z premávky zachovaný pre budúce zaradenie do zbierky historických autobusov DPB.

Katalóg vozidiel

2331 2332 2333 2334 2335 2336 2337 2338 2339 2340 2341 2342 2343

2344 2345 2346

2347 2348 2349 2350 2351 2352 2353 4001 4002 4003 4004 4005 4006 4007 4008 4009 4010

4011 4012

1031 1032 1033

1034 1035 1036

Legenda a štatistika

4005nevyradené vozidlo: 7 (17,1 %)
1031dnes v premávke: 3 (7,3 %)
1032odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 2 (4,9 %)
4005odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 1 (2,4 %)
2331vyradené vozidlo: 34 (82,9 %)
4005historické vozidlo: 1 (2,4 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 38,7 %, v pondelok až piatok 52,2 %

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
2354 4001od 2011
2355 4002od 2011
2356 4003od 2011
2357 4004od 2011
2358 4005od 2011
2359 4006od 2011
1.2.
2360 4007od 2011
2361 4008od 2011
2362 4009od 2011
2363 4010od 2011
2364 4011od 2011
2365 4012od 2011

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
budu historicaky z tychto novsich autobusov?
Reakcia na: Tectie #1:
Jeden isto, ale najskôr musí chátrať pod holým nebol vo vozovni aspoň 20 rokov aby všetko riadne skorodovalo a prehnilo a až potom sa uvidí či sa bude rekonštruovať do pôvodného stavu 😈
Viď Ikarusy...
Reakcia na: Tectie #1:
Je to neoverené ale vraj sa uvažuje o zachovaní 4005.
Reakcia na: ikarus31 #3:
Dúfam, že aspoň raz v živote spravia rozumnú vec.
Reakcia na: pressburger #2:
A pekne do poradia. Po Ikarusoch tu máme predsa na čakacej lehote ešte kinderko 3514. 😁
a treba z tohto typu vobec zachovat nejake nostalgicke vozidlo? nemam pocit zeby tie vozy boli nejako oblubene medzi cestujucimi a medzi vodicmi boli doslova nenavidene ... v zime s tym cestovat to bolo jak na motorke jak to vsade prefukovalo ... kazili sa nonstop, neboli to spolahlive vozy .. historicak ma zmysel ked ludom pripomina nieco pozitivne, no na Citelis toto podla mna prilis neplati ..
Reakcia na: N/A #6:
Aby si sa nedivil, keď za 20 rokov budú šotouši nostalgicky plakať za tým, aký krásny zážitok bol viesť sa zamrznutý v Citelise za permanentného trieskania všetkých jeho častí 😃
Reakcia na: N/A #6:
Ziadne stare vozidlo ktore zasahuje do beznej premavky neni oblubene medzi cestujucimi, toto by do rozhodnutia vobec nemalo figurovat.

Tiez nesuhlasim, ze historicak ma zmysel len ked ludom pripomina nieco pozitivne. Historia sa musi studovat z kazdeho uhla. Pri zamozrejmostiach ako su T3, 14 Tr, Ikarusy, etc musime mat aj menej uspesne typy vozidiel, aby buduce generacie rozumeli preco sme zvolili jednu cestu a nie druhu, ake riesenia sa v tom obdobi pouzivalo, atd. Ci tieto autobusy boli velmi oblubene u ludi alebo nie (u mna rozhodne nie), su to sucastou dopravnej historii a historicak na mieste urcite je.

Nezabudme tiez na to, ze ak by sme eliminovali vozidla ktore nepripominaju nieco pozitivne, nemali by sme tu TAM Busy (nepohodlne sedacky), Skody TrM (zastaraly dizajn), alebo hocijake vozidlo bez klimy (leto).
Reakcia na: N/A #6:
Ja som ako vodič nemal rád napríklad kachny a Ikarusy a nemám nič proti vozidlu 7000 ani proti zbierke Milana Jiroša 😁.