Nízkopodlažné mestské autobusy TEDOM C12 G (K23 G) českého výrobcu TEDOM Třebíč vychádzajú zo svojho predchodcu TEDOM Kronos 123 G vyrábaného v rokoch 2004 - 2006. Prototyp autobusu TEDOM Kronos 123 G s karosériou v talianskej licencii firmy Mauri & C. (ktorá predstavila autobus Kronos v roku 1999) a s plynovým motorom TEDOM (vychádzajúcim z motora LIAZ M1.2C) vznikol v roku 2004. Konštrukčne upravené autobusy TEDOM C12 G (K23 G) sa vyrábali po výstavbe nového výrobného závodu v Třebíči v rokoch 2007 - 2011. V roku 2010 vznikol prototyp kĺbového autobusu TEDOM C18 G, ktorý sa prezentoval aj v Bratislave. Vzhľadom na nezáujem odberateľov bola výroba autobusov TEDOM ukončená v januári 2012, kĺbová verzia sa do sériovej výroby ani nedostala a ostala iba pri jednom prototype, ktorý bol na skúškach aj v Bratislave.
Bratislavský Dopravný podnik mal na testovanie zapožičané v roku 2006 dve vozidlá typu TEDOM Kronos 123 G a v roku 2007 jedno vozidlo TEDOM C12 G. Česká firma TEDOM sa s týmito vozidlami stala v roku 2008 víťazom tendra DPB na obstaranie 12-metrových nízkopodlažných autobusov s CNG pohonom formou dlhodobého prenájmu. Mesačná úhrada za prenájom a servis 30 vozidiel predstavovala 130 494 € bez DPH. Po skončení nájmu v roku 2017 boli autobusy dopravným podnikom odkúpené za cenu 1660 € bez DPH za jeden autobus.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Tedom C12 G
1101 – 1110
2008 – 2009
2009
2021 – 2023*
10
2.
Tedom C12 G
2101 – 2110
2009
2009
2016 – 2023
10
3.
Tedom C12 G EEV
2111 – 2120
2009 – 2010
2010
2021 – 2023
10
Spolu
2008 – 2010
30
* Zachovalo sa historické vozidlo
Technické parametre
Dĺžka
12030 mm
Šírka
2550 mm
Výška
3354 mm
Výška podlahy
340 mm (počas jazdy)
270 mm (kneeling)
Rázvor
6020 mm
Počet dverí
3
Počet miest na sedenie
29 + 1
Počet miest na státie
57
Celkový počet miest
86 + 1
Pohotovostná hmotnosť
12100 kg
Celková hmotnosť
18000 kg
Motor
Tedom TG 210 AV TA 04, Euro 4, CNG, stojatý kvapalinou chladený 6-valec preplňovaný turbodúchadlom s medzichladičom plniaceho vzduchu a elektronickým sekvenčným viacbodovým vyfukovaním plynu TG (#1101 - 1110, 2101 - 2110)
Tedom TG 210 AV TA EEV (City 210), Euro 5 EEV, CNG, stojatý kvapalinou chladený 6-valec preplňovaný turbodúchadlom s medzichladičom plniaceho vzduchu a trojcestným katalyzátorom (#2111 - 2120)
Výkon motora
210 kW / 2000 rpm (TG 210 AV TA 04)
220 kW / 2000 rpm (TG 210 AV TA EEV)
Objem motora
11946 cm3
Krútiaci moment motora
1200 Nm / 1600 rpm (TG 210 AV TA 04)
1146 Nm / 1600 rpm (TG 210 AV TA EEV)
Maximálna rýchlosť
80 km/h
Prevodovka
ZF Ecomat 6 HP 594C, automatická, 6-stupňová, s integrovaným retardérom
Riadenie
ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy
predná: ZF RL 85, tuhá, s torzným stabilizátorom
zadná: ZF AV 132/80° SLF, portálová s torzným stabilizátorom
Samonosnú karosériu autobusu zvarili z tenkostenných uzavretých profilov z nehrdzavejúcej ocele a oplechovali hliníkovými plechmi a plastom. Strechu vyhotovili z polyesterového plastu zosilneného skleneným vláknom, čelá vytvorili zo sklolaminátu. Nádrže na CNG umiestnili na streche v prednej časti. Použitím nehrdzavejúcich materiálov zabezpečili 12-ročnú garantovanú životnosť vozidla. Do pravej bočnice osadili trojicu dvojkrídlových dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým pohonom od firmy Tamware. Nástup a výstup vozíčkarov a detských kočíkov uľahčili výklopnou plošinou pri stredných dverách. Výšku podlahy v zastávke umožnili znížiť pokľaknutím vozidla (kneeling) prostredníctvom elektronického systému ECAS. Podlahu v interiéri pokryli protišmykovou PVC podlahou Altro, bočnice a strop obložili plastovými materiálmi. Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá Kiel Centra s textilným čalúnením. Na osvetlenie interiéru použili zapustené žiarivkové svetelné pásy, priestory dverí osvetlili bodovými svietidlami. Plynový motor umiestnili v nastojato v zadnej časti vozidla. Pracovisko vodiča vybavili klimatizáciou umiestnenou na streche uprostred vozidla. Vetranie interiéru zabezpečili posuvnými otvárateľnými časťami bočných okien (5 otvárateľných okien, pri vozidlách #2111 - 2115 8 otvárateľných okien), dvoma stropnými ventilátormi a dvojicou stropných okien s elektrickým ovládaním. Vykurovanie vozidla zabezpečili teplovodným kúrením a prídavným nezávislým kúrením. Sklo na prvej polovici predných dverí vybavili vyhrievaním, od vozidla #2111 použili dvojité zasklenie tohto krídla dverí. Vozidlá dodali v celočervenom nátere. Informovanosť cestujúcich zabezpečili optickým a akustickým informačným systémom firmy BUSE.
Úpravy
Pred zaradením do premávky obdržali vozidlá nálepky v novom bratislavskom dizajne. Od vozidla #2106 boli autobusy zaradené do premávky v celočervenom nátere bez nálepiek, ktoré boli doplnené až neskôr. Neskôr boli z niektorých vozidiel nálepky úplne, alebo čiastočne odstránené. Po opotrebovaní pôvodných poťahov sedadiel boli viacerým vozidlám sedadlá prečalúnené červenými poťahmi s logami Bratislavy.
Celovozidlové reklamy sa týmto autobusom vyhýbali, výnimkou bol autobus #1106, ktorý ju nosil počas jedného roka. Na krátky čas bol reklamou čiastočne oblepený autobus #1110, pričom zvláštnosťou bolo, že reklama prekryla aj tabuľky so štátnym evidenčným číslom vozidla.
Autobusy #2104 a 2107 dostali v súvislosti so zaradením na linku 163 koženkové čalúnenie sedadiel a boli vybavené kamerovým systémom. V marci tieto úpravy dostal aj autobus #2116, ktorý na linke 163 nahradil #2107. V júni 2022 dostal autobus #2116 aj rozšírenú kabínku vodiča s možnosťou nástupu cez jedno krídlo predných dverí. Po odstavení vozidiel z premávky boli kamerové systémy z vozidiel demontované.
Prevádzka
Prvých 5 vozidiel bolo slávnostne predstavených na Hviezdoslavovom námestí dňa 5. februára 2009. Do premávky sa prvé vozidlá zaradili od 9. februára 2009 na linke 32. Ďalších 5 vozidiel začalo jazdiť do konca februára aj na linke 133. Vozidlá #2101 - 2105 sa zaradili do premávky od konca mája 2009 a od 1. júla 2009 boli spolu s autobusmi #2106 - 2110 vypravované na linky 20 a 22.
Po zvýšení výpravy vozidiel na linku 133 boli v októbri 2009 vozidlá z Jurajovho dvora preraďované do vozovne Trnávka, v Jurajovom dvore zostali 4 vozidlá, až do dodávky tretej série Tedomov koncom apríla 2010. Tieto vozidlá sa zaradili do premávky od 1. mája (#2111 - 2115) a 4. júna 2010 (#2116 - 2120) na linkách vypravovaných vozovňou Jurajov dvor.
Po redukciách vo vypravovaní autobusov v apríli 2011 zostalo vo vozovni Trnávka len prvých 9 vozidiel Tedom, zvyšné boli opäť presunuté do vozovne Jurajov dvor a po zmenách od septembra 2011 boli aj zvyšné Tedomy preradené do vozovne Jurajov dvor.
V prvých rokoch boli Tedomy z vozovne Trnávka vypravované na linky 28, 32, 87, 133 a z vozovne Jurajov dvor prevažne na linky 20, 22, 43, 65, 67, 50, 53, 74, 77, ale krátky čas i na linku 84. Neskôr sa Tedomy udomácnili na linkách 32, 37 a 65, kde jazdili až do roku 2017. Po dodávke nových autobusov SOR NB 12 City v druhej polovici roka 2017 bolo vypravovanie autobusov Tedom postupne obmedzované. Na linky 37 a 65 boli nasadené autobusy SOR NB 12 City a na linku 32 kapacitnejšie vozidlá Solaris Urbino 15 CNG. Tedomy boli následne vypravované podľa potreby na rôzne linky vypravované vozovňou Jurajov dvor a pri nedostatku pojazdných 12-metrových autobusov aj na linky z vozovne Trnávka.
Vozidlá prvých dvoch sérií (okrem #2122) boli z premávky odstavené postupne od októbra 2017 do polovice júna 2018. Odstavené autobusy boli v lete 2018 ponúknuté dopravným podnikom na predaj, neskôr bol však ich odpredaj zrušený a od septembra 2019 sa niektoré vozidlá podľa potreby opäť vypravovali na linky. V rámci šetriacich opatrení kvôli pandémii choroby Covid-19 sa v závere roka 2020 začali na niektoré "kĺbové" linky vypravovať kratšie autobusy a tak sa autobusy Tedom vo väčšom rozsahu opäť vrátili do pravidelnej premávky, kedy sa na linky nasadzovalo všetkých 19 prevádzkyschopných vozidiel. Zvyšné autobusy (#1102, 1104, 1105, 2108, 2125) boli postupne rozoberané na náhradné diely.
Po obnovení školského režimu od septembra 2021 boli autobusy Tedom v kombinácii s ďalšími autobusmi nasadzované na niektoré poradia liniek 20, 37, 65, 67, 74, 78, 80, 87. Jedno vozidlo (prevažne #2115) stabilne vykonávalo záložné vozidlo na Hlavnej stanici. Dve vozidlá (#2104 a 2107) boli vyčlenené pre novú linku 163 premávajúcu medzi Račianskym mýtom a nocľahárňou na Ivanskej ceste. Po poruche vozidla #2107 bol v marci 2022 na linku 163 nasadený autobus #2116.
V závere prevádzky boli posledné premávkové vozidlá od septembra 2022 vypravované z vozovne Jurajov dvor na linky 65, 67, 78, 163, zriedkavo 20 a na staničné záložné vozidlo. Päť autobusov, ktoré boli ku koncu prevádzky vypravované z vozovne Trnávka (#1101, 1103, 1107, 1108, 1109), dojazdilo do začiatku septembra 2022. Po sprevádzkovaní nových autobusov SOR NS 12 diesel v polovici novembra 2022 zostal v pravidelnej prevádzke už len autobus pre linku 163 (#2116, záloha #2104). Po nasadení autobusu Iveco Urbanway 12M #1062 na linku 163 vo februári 2023 bolo z prevádzky odstavené aj vozidlo #2116.
Vyraďovanie a likvidácia
Prvým vyradeným vozidlom bol autobus #2105, ktorý 22. novembra 2016 zhorel do tla priamo v premávke. Po ťažkej nehode s osobným vozidlom bol v máji 2017 z premávky odstavený aj autobus #2127. V roku 2018 bol ponúknutý na predaj, ale napokon bol v októbri 2019 zošrotovaný v areáli vozovne Jurajov dvor. Vo februári 2021 boli na predaj ponúknuté už čiastočne rozobraté vozidlá #1106, 2114, 2119 a 2126. Vraky týchto autobusov odkúpila česká spoločnosť Retrobus a neskôr boli zošrotované. V lete roku 2022 ponúkol DPB na predaj už nepojazdné autobusy #1102, 1104, 1105, 2108, 2112, 2113, 2123 a 2125, ale nikto o ne neprejavil záujem a tak boli následne v septembri 2022 zošrotované. Počas leta 2023 bolo na predaj ponúknutých ďalších 13 autobusov (#1101, 1103, 1107, 1109, 2104, 2111, 2115, 2116, 2117, 2118, 2121, 2122 a 2124), väčšinou v pojazdnom stave. Osem z nich odkúpila zbrojárska firma, ďalšie dve vozidlá boli predané súkromnej osobe. V novembri 2024 bol odpredaný aj autobus #2107.
Autobus #1108 bol po vyradení z prevádzky zachovaný pre možné zaradenie do zbierky historických autobusov DPB.
Plánuje sa ponechať nejaký voz ako historický? Autobusov tohoto typu nebolo vyrobených tak veľa, bolo by zaujímavé mať v Bratislave historičák, aký inde nebude.
Tedomy boli vo svojom čase mimoriadne dobre vybavené a mali rôzne zaujímavé funkcionality, ktoré iné autobusy nemali, alebo mali len okrajovo. Už len samotný motor v Tedome je skutočný kus motora, ktorý má naozaj ťah.
To, čo ty spomínaš je mimochodom jedna z predvolieb prevodovky Tedomu. V pravej hornej časti palubnej dosky je prepínač öko/pwr, vďaka ktorému si vodič vie nastaviť prevodovku do jazdného režimu úsporného/výkonného. Práve režim PWR (power) spočíva na rovnakom princípe, ako prevodovky v autách v režime S (sport). V princípe ide o to, že motor sa točí do vyšších otáčok a na úkor spotreby v prospech výkonu. Niektorí vodiči tento režim používali pravidelne na Dlháčoch a Kramároch, svojho času najmä 1104, 1109, 2112 a 2120. Dynamika vozidla je podstatne lepšia, no problém je, že v lete s týmto režimom dochádzalo k častému prehrievaniu oleja v prevodovke, ako aj chladiacej kvapaliny.
Otázka hlavne pre obyvateľov DD, v časoch, keď bola linka 32 typická pre tedomy (a konkrétnejšie asi tak roky 2015/2016), ktoré boli inak známe veľmi dobrým výkonom pri jazde do kopca, sa na tejto linke občas objavil jeden konkrétny kus z prvej alebo druhej série, ktorý mal bez ohľadu na obsadenie vozu vždy veľké problémy so stúpaním od molecky na janotovu. Voz išiel veľmi pomaly, šialene hučal a vo vzduchu bola cítiť veľmi výrazná aróma plynových vozidiel, neraz sa stalo, že tento konkrétny voz ešte pred prvou zákrutou obehol po ňom idúci spoj linky 33. Nepamätá si náhodou niekto z vás, ktorý voz to bol? Mám pocit, že vtedy nosil evidenčné číslo 2121, ale nie som si vôbec istý, za prípadnú odpoveď vám ďakujem .
Ale, aspon sa dobre umyvaju. Napriklad uz spomenuta 1109 presla velkym cistenim tesne pred ich vypravovanim. Pred Vianocami aspon 8 Tedomov, dnes sme mali 2. Radsej nekomentujem jak spinave su.
Uprimne neviem ktorym si siel. Ale s 1109 10min mi stacilo na L88. To dobrzdovanie do zastavok, rozbehy hluk jak hlucny vysavac a trhane pohyby. Dufam ze prichodom Otokarov tieto vozidla skoncia tiez.
Mne na Tedomoch vadí jedno jediné: brzdové aj plynové pedále poznajú spravidla len ich dve koncové polohy ("buď alebo") a nič medzitým. Nedá sa s nimi sofistikovane ani dobrzďovať, ani zastaviť, ani sa plynule rozbehnúť.
Veď to má nenormálny výkon, ešte keď zopár vodičov používalo režim "EKO/PWR" čo ti v režime PWR režilo ako auto s automatom v režime Sport, tak to išlo ako delo. Taká #2120 bola pred pár rokmi úplná formula. Tá prvá séria sa rada vytáčala do otáčok a chytala ťah nad 2000rpm, ale keď chytila, tak išlo jak hovado.
Ja som išiel nejakým 110x prvé roky premávky, nedeľu večer plne narvanou 32kou, že na SAV a Sokolskej ledva zavrela dvere (boli časy že mala 32 celý víkend interval 30 min so sólami ) a hore Pražskou išiel 60 kmh (tachometrových) a ešte by kľudne zrýchľoval (keby linka pokračovala rovno) a aj potom hore v tom najprudšom stúpaní na Stromovej zrýchľoval bez problémov.
Keď boli Tedomy nové tak boli výborné. Pamätám si aj #2113 po nehode keď prišla z opravy od výrobcu a to bola iná káva, parádny autobus. A hlavne si pamätám, že v zime vedeli Tedomy vyjsť kopce, kde iné autobusy stáli.