VozidláTrolejbusy › Škoda 21 Tr

Škoda 21 Tr AC
Škoda 21 Tr AC (stav: r. 2022)

Úvod

V roku 2002, t. j. 11 rokov po poslednej dodávke "krátkych" trolejbusov, vypísal Dopravný podnik Bratislava, a. s. verejnú súťaž na nákup krátkych nízkopodlažných trolejbusov. Súťaž vyhrala česká spoločnosť VIKO, s. r. o., ktorá následne v roku 2003 dodala nízkopodlažný trolejbus Škoda 21 Tr AC vyrobený v Škode Ostrov. Bol to prvý nízkopodlažný trolejbus nielen v Bratislave, ale aj v rámci celého Slovenska. Ďalšími novinkami na Slovensku boli elektronická výzbroj založená na IGBT tranzistoroch, asynchrónny trakčný motor, ABS a ASR systém. Skôr než sa trolejbus stihol zaradiť do premávky, objavili sa informácie o ukončení výroby v závode Škoda Ostrov, čo znamenalo aj koniec výroby trolejbusov Škoda 21 Tr. Trolejbus s evidenčným číslom 6401 sa tak stal prvým a zároveň aj posledným trolejbusom tohto typu v Bratislave.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 21 Tr AC 6401 2003 2004 1
Spolu 2003   1

Technické parametre

Dĺžka 11760 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3365 mm
Výška podlahy 340 mm (1. - 2. dvere)
560 mm (3. dvere)
Rázvor 5700 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 26 + 1
Počet miest na státie 69
Celkový počet miest 95 + 1
Pohotovostná hmotnosť 11430 kg
Celková hmotnosť 18000 kg
Elektrická výzbroj Škoda NSC136 GE 01 M, IGBT-tranzistorový
trakčný menič (vstup 600 V DC, výstup 3 x 0-500 V AC/400 A, 0-150 Hz), s rekuperáciou energie pri brzdení

Statický menič AnteCarE TSA 21-AK pre napájanie striedavých pomocných pohonov a klimatizácie

Statický menič Cegelec SMTK 10D (náhrada pôvodného maďarského meniča AnteCarE TSA 21-AK, od 2019)
Motor Škoda MLU 3649 K/4, asynchrónny štvorpólový trojfázový motor, vzduchom chladený, s integrovanou prevodovkou (1:1,85)
Výkon motora 160 kW
Počet motorov 1
Celkový výkon 160 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Nápravy predná: Škoda 21, nezávislé zavesenie kolies
zadná: RÁBA AU-10948, portálová, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Karoséria tohto dvojnápravového nízkopodlažného trolejbusu je samonosná, okná sú lepené, čelné sklo nedelené. Trolejbus má troje dvojkrídlové dvere s elektrickým pohonom a dopytovým ovládaním. Vozidlo umožňuje naklonenie na zastávke (tzv. kneeling) za účelom zníženia podlahy pri nastupovaní. Pri stredných dverách je umiestnená výklopná plošina pre vozíčkarov, ktorá sa však v premávke s cestujúcimi nepoužíva. Vodič má k dispozícii veľkú kabínu (ako v type 14 Tr) s vlastnou klimatizáciou Thermo King SR-15, ktorá je umiestnená na streche vozidla. Polovica predných dverí slúži iba pre vodiča. Interiér je vybavený protišmykovou podlahou a plastovými sedadlami s plyšovým poťahom, pričom boky pokrýva umakart.

Časť komponentov trakčnej výzbroje je umiestnená v zadnej časti na streche vozidla, menič pomocných pohonov bol umiestnený v zadnej časti za výklopným vekom. Dodávku prúdu zabezpečujú odľahčené laminátové zberače. Vozidlo má prípravu na montáž pomocného diesel-elektrického agregátu. Trolejbus je vybavený informačným systémom BUSE, ktorého súčasťou je aj akustický hlásič zastávok. Náter sa nesie v znamení červenej, bielej a tmavosivej.

Úpravy

Pôvodný statický menič TSA 21-AK od maďarskej firmy AnteCarE, ktorý bol častým zdrojom technických problémov, bol v roku 2019 vymenený za nový menič Cegelec SMTK 10D.

Prevádzka

Trolejbus sa zaradil do premávky s cestujúcimi 18. marca 2004. Garážovaný bol vo vozovni Trnávka, od roku 2010 vo vozovni Hroboňova. Kvôli rôznym poruchám (najmä statického meniča) však viac nejazdil ako jazdil a od januára 2009 bol celé desaťročie odstavený z prevádzky.

Oprava trolejbusu bola pre jej finančnú náročnosť od roku 2009 viackrát odkladaná, čo bolo spôsobené aj masívnou obnovou vozidlového parku trolejbusov v rokoch 2014 a 2015, kedy DPB zakúpil 120 nízkopodlažných trolejbusov spolufinancovaných z eurofondov.

V roku 2019 sa po oprave trolejbus objavil v premávke len na príležitostnej jazde v rámci osláv trolejbusového výročia. V bežnej premávke sa objavil až v máji 2020, kedy bol vypravený na linku 203. Následne sa sporadicky v pracovných dňoch vypravoval iba na túto linku (od novembra 2021 prečíslovanú na 44).

Od februára 2023 bolo vozidlo využívané krátky čas aj počas voľných dní na linke 44 z dôvodu nedostatku trolejbusov Škoda 30 Tr pre všetky služby vypravované z vozovne Hroboňova po ich dočasnom nasadení aj na linku 72. Od jesene 2023 už trolejbus nebol využívaný.

Katalóg vozidiel

6401

Legenda a štatistika

6401nevyradené vozidlo: 1 (100 %)
6401odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 1 (100 %)
6401odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 1 (100 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 0 %, v pondelok až piatok 0 %

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: upravovač fotiek #78:
Do Prešova by sa nám jeden krátky hodil 😅
Reakcia na: Andrej #88:
Tak počet vozidiel je dosť vysoký...
Pokiaľ dobre rátam je tam 40x 31Tr, 15x 30TrDG, 10x 30Tr, 11x SOR TNS a nejaké SOR NS 12....
Reakcia na: Petto #87:
"Nafullovaná"? 🤣💀
Reakcia na: Andrej #86:
Hrobonova je nafullovana a kazde volne miesto padne vhod tam myslim. No celkovo mame aj tak nadstav volnych 30 aj 31 Tr takze uz ani je velmi dovod aby mal jazdit.
Reakcia na: Petto #81:
Od júla je voz preradený do Trnávky.

Bohvie prečo keď aj tak nejazdí.
Reakcia na: Urbanway 2423 #84:
Vždy sa vedelo, že to budú vyhodené peniaze, ale ultrašotouši proste vyhrali.
Reakcia na: Solider #83:
Prečo? Veď na 64 sú aj celodenné služby, rovnako ako boli na 203/44. Alebo daný vodič jazdí len 44? Ak ten trolejbus už vôbec nebude jazdiť, tak to boli ozaj vyhodené peniaze.
Reakcia na: Petto #81:
Vzhľadom na to, kto na 21 Tr môže jazdiť a aké sú služby na 45 a 64 to nie je reálne 😂
Reakcia na: Petto #81:
Tiež si myslím, že keď ju už opravili, tak by ju mohli vypravovať na 45 alebo 64. Ešte pochopím, že v lete nie, keďže nemá klimatizáciu (hoci v DPB asi takto neuvažujú), ale teraz by kľudne mohla jazdiť.
Reakcia na: Elektricka #77:
Coby nema vyuzitie ? Hrobonka vypravuje stale solo vozidla na 45,64.
Reakcia na: upravovač fotiek #78:
Treba dať zosobniť tomu kto rozhodol že sa spojazdní a naleje sa do nej kopec prachov, a kludne nech si zoberie aj tú 21 Tr a parkuje si ju pred svojim domom. 😈
Reakcia na: upravovač fotiek #78:
Nie je jedno, či bude zaberať miesto vo vozovni tu, alebo v Košiciach? 😃
Reakcia na: Elektricka #77:
Darovať na východ, napr. do Košíc. Alebo ešte východnejšie, niekam na Ukrajinu.
Po zmene linky 44 pravdepodobne nemá využitie, asi ho už nebudú používať…
A čo je na tom také zlé, že sa objednávajú diely na 21Tr? Veď sú za normálnu trhovú cenu. Je to nízkopodlažné vozidlo ešte stále poplatné dobe.
Skôr je horšie, že také klbové sory (busy) musia čakať dva roky na náhradné diely.
Reakcia na: andy27 #74:
Primátor môže disponovať s peniazmi MČ?
Reakcia na: Ma178rek #68:
Bratislava má dosť peňazí. Treba spočítať dokopy príjmy Magistrátu a MČ a nielen operovať rozpočtom Magistrátu, ako to s obľubou robia primátori.
Reakcia na: upravovač fotiek #52:
Firemná kultúra je vizitka vedenia firmy. A je to prvá vec, ktorú má pričetné vedenie zmeniť. V toxickej atmosfére sa nedá pracovať, je to jeden z dôvodov, prečo je málo vodičov. Nie jediný, ale veľmi dôležitý.
Reakcia na: Cancer #71:
Nevymýšľaj. Proste sa v dni keď sa bude niektorý zo šotoušov chcieť hrať skrátia spoje príslušného poradia po Búdkovú. Nebudú nám nejakí cestujúci narúšať modelovú železnicu.
Reakcia na: PepikSK #70:
Dokúpia agregát na vozíku a budú ju na L44 vypravovať aj naďalej lebo na šotoušoviny musí byť aj keby na chleba nebolo.

https://www.vlaky.net/upload/images/reports/004995/02.jpg