VozidláAutobusy › Škoda 706 RO

Linková Škoda 706 RO
Škoda 706 RO v mestskej verzii
Škoda 706 RO v mestskej verzii s dvojdielnymi dverami

Úvod

Autobusy typu Škoda 706 RO definitívne ukončili éru autobusov, ktoré začínali v Bratislave premávku. Išlo o prvý nový typ autobusu s bezkapotovou karosériou, ktorý sa začal v Československu vo veľkých sériách vyrábať po druhej svetovej vojne. Výroba autobusu sa v rokoch 1947 - 1951 uskutočňovala v Automobilových závodoch, n. p. (AZNP), závod Avia Letňany, kde sa vyrábali podvozky. Od roku 1952 sa výroba podvozkov presťahovala do Rýnovic (v roku 1952 ešte pod značkou AZNP, od roku 1953 pod značkou LIAZ). Karosériu vyrábal národný podnik Karosa Vysoké Mýto, ale v linkovej verzii i Avia. Autobusy tohto typu sa do Bratislavy dodávali od konca roku 1949 a ich dodávky pokračovali až do roku 1957, kedy sa dodalo posledných 8 vozidiel. RO-čky postupne nahradili všetky staršie typy autobusov.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 706 RO 56 – 57 1949 1950 1963 – 1965 2
2. Škoda 706 RO 58 – 61 1949 – 1950 1950 1962 – 1963 4
3. Škoda 706 RO 37, 39, 41 – 46, 53 – 55, 62 – 63, 66 – 67 1951 1951 1953 – 1966 15
4. Škoda 706 RO 38, 40 1951 1952 1963 2
5. Škoda 706 RO 51 – 52 1951 – 1951 (?) 1952 1961 – 1964 2
6. Škoda 706 RO 47 – 50, 64 – 65 1953 1953 1963 – 1967 6
7. Škoda 706 RO 28 – 36 1954 – 1955 1954 – 1955 1961 – 1966 9
8. Škoda 706 RO 21 – 27 1956 1956 1965 – 1967 7
9. Škoda 706 RO 14 – 20, 62II 1957 (?) 1957 1965 – 1967 8
Spolu 1949 – 1957   55

Technické parametre

Dĺžka 10400 mm
10660 mm (s ťažným zariadením)
Šírka 2500 mm
Výška 2880 - 2970 mm (mestská)
3150 mm (linková)
Výška podlahy ~ 890 mm
Rázvor 5400 mm
Počet dverí 2 + 1 manipulačné pre vodiča (mestská)
1 + 1 manipulačné pre vodiča (linková)
Počet miest na sedenie ~ 23 až 26 + 2 (mestská)
~ 33 až 40 + 2 (linková)
Počet miest na státie ~ 49 (mestská)
~ 32 až 39 (linková)
Celkový počet miest ~ 72 až 74 + 2
Pohotovostná hmotnosť 8590 kg (mestská)
8800 kg (linková)
Celková hmotnosť 14000 kg
Motor Škoda 706 RO, naftový, vodou chladený, radový 6-valec s nepriamym vstrekovaním
Výkon motora 99,4 kW / 1750 rpm
Objem motora 11781 cm3
Krútiaci moment motora 593 Nm / 1300 rpm
Maximálna rýchlosť 68 km/h
Prevodovka manuálna, 5-stupňová
Zapaľovanie PAL
Nápravy predná: tuhá, riadená, ráfiky kolies trilex
zadná: tuhá, hnacia, ráfiky kolies trilex
Pneumatiky 12,00-22 HD

Fotografie

Opis

Kostru karosérie podvozkového typu zvarili z oceľových profilov, ošetrili antikoróznym náterom a zvonka oplechovali oceľovými plechmi. Karosériu osadili na podvozku s oceľovým rámom a motorom vpredu, ukrytým vo vnútri karosérie. Mestské autobusy prvých sérií vybavili v pravej bočnici dvojicou štvordielnych skladacích dverí s elektropneumatickým pohonom otvárajúcich sa smerom von, neskoršie série dvojicou dvojdielnych dverí otvárajúcich sa dovnútra. Autobusy v linkovom vyhotovení vybavili jednými štvordielnymi skladacími dverami za prednou nápravou. Pracovisko vodiča oddelené od priestoru pre cestujúcich polostenou a krytom motora vybavili samostatnými nástupnými dverami v ľavej bočnici.

Bočnice a strechu v interiéri obložili umelohmotnými doskami, drevenú podlahu pokryli linoleom a protišmykovými drevenými roštami. V interiéri mestských verzií osadili pre cestujúcich čalúnené sedadlá v priečnom usporiadaní 2 + 1, resp. 2 + 2, pričom existovali viaceré varianty s rôznym počtom sedadiel a ich usporiadaním. Pri zadných dverách umiestnili pracovisko sprievodcu s možnosťou ovládania zadných (nástupných) dverí. Linkové autobusy vybavili interiérom s priečnymi sedadlami prevažne v usporiadaní 2 + 2 a na streche "záhradkou" na prepravu batožiny, prístupnou rebríkom na zadnom čele.

Na osvetlenie interiéru použili žiarovkové stropné svietidlá. Vetranie interiéru vyriešili bočnými spúšťacími oknami so strieškami proti dažďu a strešnými ventiláciami. Vykurovanie interiéru zabezpečili spočiatku výfukovými plynmi vedenými vykurovacím telesom pozdĺž bočnice, pri posledných autobusoch už použili nezávislý naftový agregát.

Pre označenie vozidiel linkovými tabuľami boli vozidlá vybavené držiakmi na linkové tabule v podokennej časti predného čela a pravej bočnice. Posledné dodané vozidlá dostali uprostred čiel nad oknami aj priestor pre označenie čísla linky. Vozidlá dodávali v štandardnom červenom vyfarbení s bielou okennou časťou.

Úpravy

Väčšina autobusov mala pôvodne mechanické výkývné smerovky a tieto boli v závere 1950-tych rokov postupne nahradené elektrickými smerovými svetlami. Autobusy sa priebežne podrobovali generálnym opravám, niektorým vozidlám mohli byť pôvodné štvorkrídlové dvere pri GO vymenené za dvojkrídlové. Počas éry týchto autobusov prichádzalo aj k výmenám linkového typu za mestský, resp. naopak, z tohto obdobia sa však nezachovali žiadne bližšie informácie o jednotlivých vozidlách.

Prevádzka

Autobusy Škoda 706 RO sa významnou mierou podpísali pod rozvoj autobusovej dopravy v Bratislave. Po roku 1950, keď sa začali stavať sídliská, boli prvými prostriedkami hromadnej dopravy, ktoré na sídliská začali jazdiť. Vďaka ich výhodám neskôr podiel elektrickej trakcie na premávke v Bratislave klesal v prospech autobusov. Vozidlá tohto typu boli postupne od začiatku 1960-tych rokov nahradzované novým typom autobusov Škoda 706 RTO.

Vyraďovanie a likvidácia

Prvým vyradeným vozidlom bol pravdepodobne autobus #66, ktorý bol vyradený po dopravnej nehode okolo roku 1958. Hromadnejšie vyraďovanie týchto autobusov nastalo až od roku 1963 po väčších dodávkach nových autobusov Škoda 706 RTO. Posledné vozidlá v pravidelnej premávke dojazdili okolo roku 1967, niektoré z nich pravdepodobne po vyradení z osobnej prevádzky ešte slúžili ako pracovné vozidlá.

Katalóg vozidiel

56 57III

58 59 60 61

37 39 41 42 43 44 45 46 53 54 55 62 63 66 67

38 40

51 52

47 48 49 50 64 65

28 29 30 31 32 33 34 35 36

21 22 23 24 25 26 27

14II 15 16 17 18 19 20 62II

Legenda a štatistika

56vyradené vozidlo: 55 (100 %)
14IItechnologické vozidlo: 1 (1,8 %)
57IIIevidenčné číslo 57 obsadené 3. krát pri danom type vozidla
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
14 14II  
57 57II 57III 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.