VozidláAutobusy › Solaris Urbino 12 hydrogen

Solaris Urbino 12 hydrogen

Úvod

Mestský nízkopodlažný vodíkový autobus Solaris Urbino 12 hydrogen predstavil výrobca Solaris Bus & Coach v roku 2019. Prvé sériovo vyrábané vozidlá boli dopravcom dodávané od roku 2021. Autobus je poháňaný elektromotormi v zadnej náprave, pre ktoré dodáva elektrickú energiu vodíkový palivový článok a tiež menšia trakčná batéria, ktorú taktiež nabíja palivový článok. Predpokladaný dojazd autobusu na jedno naplnenie vodíkovým plynom je 350 km.

Dopravný podnik Bratislava v roku 2021 zrealizoval verejnú súťaž na dodávateľa vodíkových autobusov, ktorú vyhral Solaris s vozidlom Urbino 12 hydrogen. Po získaní finančného príspevku z fondov EÚ boli v lete roku 2022 objednané prvé štyri vozidlá, dodané o rok neskôr. Cena jedného vozidla bola 610 000 € bez DPH. Pred dodaním objednaných vozidiel bol v decembri 2022 v Bratislave na testovaní prezentačný Solaris Urbino 12 hydrogen zapožičaný výrobcom.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Solaris Urbino 12 hydrogen 2601 – 2604 2023 2023 4
Spolu 2023   4

Technické parametre

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3300 mm
Výška podlahy 320 mm (250 mm pri naklonení vozidla)
Rázvor 5900 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 29 + 1
Počet miest na státie 51 (pri 5 os./m2)
Celkový počet miest 80 + 1
Pohotovostná hmotnosť ~13200 kg
Celková hmotnosť 18745 kg
Elektrická výzbroj trakčný menič Medcom

vodíkový palivový článok Ballard FCmove s výkonom 70 kW
Kapacita trakčnej batérie Solaris High Power, LTO, 30,4 kWh, 750 V, 576 článkov
Motor 2x asynchrónny trojfázový motor zabudovaný v nábojoch kolies zadnej nápravy, kvapalinou chladený
Výkon motora 125 kW
Celkový výkon 250 kW
Krútiaci moment motora 22000 Nm / 10300 rpm
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AxTrax AVE 130, portálová, so zabudovanými elektromotormi v nábojoch kolies
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Konvekta UltraLight 500 CO2 HP, s možnosťou vykurovania tepelným čerpadlom
Chladiaci výkon klimatizácie 20 kW
Vykurovací výkon klimatizácie 14 kW

Fotografie

Opis

Skelet karosérie dvojnápravového autobusu je zvarený z nehrdzavejúcich oceľových profilov a opláštený hliníkovými, laminátovými a plastovými materiálmi. Zasklenie vozidla je realizované technológiou lepenia so zatmavenými (84 %) determálnymi izolovanými dvojsklami. Elektromotory sú umiestnené v nábojoch kolies zadnej nápravy. Na streche sú umiestnené vzduchojemy, nádrže na vodíkový plyn, ďalej kontajner elektrickej výzbroje, klimatizačná jednotka, palivový článok Ballard spolu s chladením a brzdový rezistor. Trakčná batéria Solaris High Power s príslušenstvom je umiestnená v ľavom zadnom rohu vozidla. V pravej bočnici sa nachádza trojica širokých dvojkrídlových dverí s dopytovým otváraním.

Pre cestujúcich sú v interiéri osadené plastové sedadlá STER 8MU s koženkovým čalúnením v priečnom usporiadaní 2 + 2. Podlaha je pokrytá vodotesne zváranou protišmykovou podlahou. Oproti druhým dverám je vyčlenený priestor pre kočík, invalidný vozík a bicykel. Pre uľahčenie naloženia vyloženia vozíka je vozidlo vybavené manuálnou výklopnou plošinou Hübner HK Modular a systémom pokľaknutia v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča je oddelené od priestoru pre cestujúcich uzatvorenou klimatizovanou kabínkou. Osvetlenie interiéru zabezpečujú zapustené osvetľovacie telesá s úspornými LED trubicami.

Tepelná pohoda v interiéri je zabezpečená strešnou klimatizačnou jednotkou Konvekta UltraLigth 500 s prírodným chladivom CO2 a funkciou tepelného čerpadla s možnosťou chladenia aj vykurovania. Na vetranie interiéru slúžia uzamykateľné otvárateľné časti bočných okien (posuvné) a systém nútenej výmeny vzduchu. Vykurovanie je zabezpečené aj nezávislým kúrením s elektronickým riadením.

Z moderných technológií vybavili vozidlá interiérovým aj exteriérovým kamerovým systémom so záznamom, akustickým a optickým informačným systémom s vonkajšími plnofarebnými LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi a s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Internetová konektivita pre cestujúcich je zabezpečená pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúci majú v interiéri k dispozícii aj USB nabíjacie konektory pre nabíjanie mobilných zariadení. Vodič má k dispozícii tiež systém na monitorovanie mŕtveho uhla od firmy Brigade Electronics s ultrazvukovými senzormi na bočniciach karosérie. Vozidlá boli nalakované v červeno-čiernom farebnom vyhotovení, vonkajší vzhľad doplnili polepy s motívom vodíka.

Prevádzka

Autobusy boli zaradené do premávky 1. augusta 2023 na linke 75 premávajúcej z Dolných honov do Krasňan. Vypravované boli počas špičiek pracovných dní, keďže spočiatku parametre plniacej stanice vodíka neumožňovali maximálne naplnenie nádrží vodíkom (plniaci tlak iba 200 barov namiesto potrebných 350 barov) a tým pádom nebola možná celodenná premávka pri jednom tankovaní denne. Plnenie vozidiel vodíkom bolo zabezpečované na plničke firmy Messer Tatragas vo Vlčom hrdle. Vozidlá chodili na plničku v prestávke medzi rannou a poobednou špičkou podľa možností plničky, ktorá bola k dispozícii iba vo vybraných časoch.

Katalóg vozidiel

2601 2602 2603 2604

Legenda a štatistika

2601nevyradené vozidlo: 4 (100 %)
2601dnes v premávke: 3 (75 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 50 %, v pondelok až piatok 75 %

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Andrej #110:
Aké viazanie? Na t40/61 musia ísť baterkobusy, lebo nie sú všade drôty, takže okrem záloh už nevyjde na to, aby jazdili inde. A cez prázdniny to vraj vyjde počtom aj na t33. Čiže nejde o byrokratické viazanie, ale o to, že jazdia tam, kde sú nezastupiteľné. Načo by jazdili na iných linkách, kde stačia 31Tr? Ktoré ešte k tomu nemajú poriadne kde jazdiť a vypravenosť je okolo 50%.
Reakcia na: Ike #109:
Tak ako v iných mestách očakávam aj podobný výsledok. Teda ak v Bratislave platia tie isté fyzikálne zákony a ekonomické pravidlá.
Reakcia na: Mhr1 #106:
Lenže fyzické obmedzenia sú niečo úplne iné než to, čo napísal Petto (už sme počuli aj že 27Tr sú viazané na 40/61, čo asi bude tiež nezmysel, lebo 6712 je dosť často ZV).

Kupovať vozy ktoré nesmú ísť na X linku kvôli fyzickým parametrom problém není. Kupovať vozy ktoré nesmú ísť na hocijakú inú linku ako tú, ktorá bola stanovená v zmluve, je nezmysel. Samozrejme ak je to pravda. Neviem si predstaviť aký blbec by s takým nápadom vôbec súhlasil a minimálne v prípade 27 Tr to ani nedodržuje.
Reakcia na: Andrej #104:
Účel týchto vozidiel je jeden: povedať, že ich máme.
Reakcia na: Urbanway 2423 #107:
Pochybujem. Zatiaľ to nevyzerá, že sa vodíkové autobusy v dohľadnej dobe presadia.
Reakcia na: Mhr1 #106:
Má sa ešte vybudovať plnička priamo v areáli DPB? Na druhej strane pri súčasnom počte vozov ju asi ani netreba, pokiaľ sa nepočíta v horizonte niekoľkých rokov s ďalším nákupom vodíkových autobusov.
Reakcia na: Andrej #104:
Plnička je v Slovnafte, kapacita len na nízke naplnenie, čo stačí iba na špičkovú premávku, a75 jazdí neďaleko Slovnaftu - takže jednoduché dôvody. Tak kam inam by si ich nasadil? Viazané na a75 ničím nie sú, len ich nasadenie sem je jednoducho praktické.
Reakcia na: Petto #103:
Podľa mňa viazanie na linku nie je len niekto rozhodol že budú tam a hotovo ..
Reakcia na: Petto #103:
Môže mi niekto vysvetliť prečo objednávame vozidlá ktoré sú viazané na konkrétne linky? Čiže ak by bola porucha na nejakej inej linke, a jediný voz ktorý by bolo dostupný by bol jeden z týchto, radšej vynechajú spoj lebo nejaký politik ktorý sa vôbec nevyzná do dopravy tak povedal?

Takéto hračky na našich uliciach fakt nepotrebujeme.
Reakcia na: Viktor85 #101:
Viazane su myslim na 75, ktora cez vikend nejazdi.
Reakcia na: Viktor85 #101:
Cez víkendy sa nevypravujú vôbec.
Mpj názor je taký, že vychvalujú sa, že máme vodíkové autobusy a cez víkendy sa málinko vypravujú max. 1 a cez týždeň len 2-3.
Reakcia na: Spajdy #99:
Asi si si pomýlil typ. Vodíkové busy jazdia iba na linke 75.
Reakcia na: Solider #85:
Včera na 33 už jazdil jedne kus minimálne.
Ako teraz sú v premávke ale podľa Vás chcú nakúpiť dalsie vodíkové busy? Moj nazor je ten, že lepšie sú klasické.
Reakcia na: Viliam22 #95:
A vopred sa to nevedelo, že priestory na údržbu je nutné prispôsobovať?
Reakcia na: Mhr1 #94:
Výborne, poďme sa o tom baviť. Možno zrušia aj diskusiu tu, keď už zrušili pri TNS, 27Tr a Trollino 24.

Pitvať tému čím viac, písať subjektívne pocity, domnienky a vôbec, slobodne diskutovať.
Reakcia na: Mhr1 #94:
Ten odborar spominal ze nie je prisposobeny vnutorny priestor na ich udrzbu a vonku teraz asi nikto nebude robit udrzbu
Akosi sa nám vodíkobusy z premávky vytratili, teda zatiaľ až na 2602. Neviete niekto, čo majú za poruchy? Ani si nechcem predstaviť, ako by vyzerala ich reálna prevádzka, keby sme ich tu mali 20 a plne obsadenú a-50 týmito vozmi...
Reakcia na: Solider #89:
Niektorí vodiči mi tvrdili, že ešte nič nie je isté, keďže to závisí od toho, či bude dostatok vodičov trolejbusov, keďže na 61 ich bude treba cca 18.