VozidláAutobusy › Solaris Urbino 12 hydrogen

Solaris Urbino 12 hydrogen

Úvod

Mestský nízkopodlažný vodíkový autobus Solaris Urbino 12 hydrogen predstavil výrobca Solaris Bus & Coach v roku 2019. Prvé sériovo vyrábané vozidlá boli dopravcom dodávané od roku 2021. Autobus je poháňaný elektromotormi v zadnej náprave, pre ktoré dodáva elektrickú energiu vodíkový palivový článok a tiež menšia trakčná batéria, ktorú taktiež nabíja palivový článok. Garantovaný dojazd autobusu na jedno naplnenie vodíkovým plynom je 350 km.

Dopravný podnik Bratislava v roku 2021 zrealizoval verejnú súťaž na dodávateľa vodíkových autobusov, ktorú vyhral Solaris s vozidlom Urbino 12 hydrogen. Po získaní finančného príspevku z fondov EÚ boli v lete roku 2022 objednané prvé štyri vozidlá, dodané o rok neskôr. Cena jedného vozidla bola 610 000 € bez DPH. Pred dodaním objednaných vozidiel bol v decembri 2022 v Bratislave na testovaní prezentačný Solaris Urbino 12 hydrogen zapožičaný výrobcom.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Solaris Urbino 12 hydrogen 2601 – 2604 2023 2023 4
Spolu 2023   4

Technické parametre

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3300 mm
Výška podlahy 320 mm (250 mm pri naklonení vozidla)
Rázvor 5900 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 29 + 1
Počet miest na státie 51 (pri 5 os./m2)
Celkový počet miest 80 + 1
Pohotovostná hmotnosť ~13200 kg
Celková hmotnosť 18745 kg
Elektrická výzbroj trakčný menič Medcom

vodíkový palivový článok Ballard FCmove s výkonom 70 kW
Kapacita trakčnej batérie Solaris High Power, LTO, 30,4 kWh, 750 V, 576 článkov
Motor 2x asynchrónny trojfázový motor zabudovaný v nábojoch kolies zadnej nápravy, kvapalinou chladený
Výkon motora 125 kW
Celkový výkon 250 kW
Krútiaci moment motora 22000 Nm / 10300 rpm
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AxTrax AVE 130, portálová, so zabudovanými elektromotormi v nábojoch kolies
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Konvekta UltraLight 500 CO2 HP, s možnosťou vykurovania tepelným čerpadlom
Chladiaci výkon klimatizácie 20 kW
Vykurovací výkon klimatizácie 14 kW

Fotografie

Opis

Skelet karosérie dvojnápravového autobusu je zvarený z nehrdzavejúcich oceľových profilov a opláštený hliníkovými, laminátovými a plastovými materiálmi. Zasklenie vozidla je realizované technológiou lepenia so zatmavenými (84 %) determálnymi izolovanými dvojsklami. Elektromotory sú umiestnené v nábojoch kolies zadnej nápravy. Na streche sú umiestnené vzduchojemy, nádrže na vodíkový plyn, ďalej kontajner elektrickej výzbroje, klimatizačná jednotka, palivový článok Ballard spolu s chladením a brzdový rezistor. Trakčná batéria Solaris High Power s príslušenstvom je umiestnená v ľavom zadnom rohu vozidla. V pravej bočnici sa nachádza trojica širokých dvojkrídlových dverí s dopytovým otváraním.

Pre cestujúcich sú v interiéri osadené plastové sedadlá STER 8MU s koženkovým čalúnením v priečnom usporiadaní 2 + 2. Podlaha je pokrytá vodotesne zváranou protišmykovou podlahou. Oproti druhým dverám je vyčlenený priestor pre kočík, invalidný vozík a bicykel. Pre uľahčenie naloženia vyloženia vozíka je vozidlo vybavené manuálnou výklopnou plošinou Hübner HK Modular a systémom pokľaknutia v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča je oddelené od priestoru pre cestujúcich uzatvorenou klimatizovanou kabínkou. Osvetlenie interiéru zabezpečujú zapustené osvetľovacie telesá s úspornými LED trubicami.

Tepelná pohoda v interiéri je zabezpečená strešnou klimatizačnou jednotkou Konvekta UltraLigth 500 s prírodným chladivom CO2 a funkciou tepelného čerpadla s možnosťou chladenia aj vykurovania. Na vetranie interiéru slúžia uzamykateľné otvárateľné časti bočných okien (posuvné) a systém nútenej výmeny vzduchu. Vykurovanie je zabezpečené aj nezávislým kúrením s elektronickým riadením.

Z moderných technológií vybavili vozidlá interiérovým aj exteriérovým kamerovým systémom so záznamom, akustickým a optickým informačným systémom s vonkajšími plnofarebnými LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi a s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Internetová konektivita pre cestujúcich je zabezpečená pomocou Wi-Fi prístupového bodu a cestujúci majú v interiéri k dispozícii aj USB nabíjacie konektory pre nabíjanie mobilných zariadení. Vodič má k dispozícii tiež systém na monitorovanie mŕtveho uhla od firmy Brigade Electronics s ultrazvukovými senzormi na bočniciach karosérie. Vozidlá boli nalakované v červeno-čiernom farebnom vyhotovení, vonkajší vzhľad doplnili polepy s motívom vodíka.

Prevádzka

Autobusy boli zaradené do premávky 1. augusta 2023 na linke 75 premávajúcej z Dolných honov do Krasňan. Vypravované boli počas špičiek pracovných dní, keďže spočiatku parametre plniacej stanice vodíka neumožňovali maximálne naplnenie nádrží vodíkom (plniaci tlak iba 200 barov namiesto potrebných 350 barov) a tým pádom nebola možná celodenná premávka pri jednom tankovaní denne. Dojazd vozidla na jedno takéto naplnenie bol najmenej 170 km. Plnenie vozidiel vodíkom bolo zabezpečované na plničke firmy Messer Tatragas vo Vlčom hrdle. Vozidlá chodili na plničku v prestávke medzi rannou a poobednou špičkou podľa možností plničky, ktorá bola k dispozícii iba vo vybraných časoch. Zvýšenie plniaceho tlaku na 350 barov prebehlo až vo februári 2025, čo umožnilo menej časté plnenie vozidiel.

Katalóg vozidiel

2601 2602 2603 2604

Legenda a štatistika

2601nevyradené vozidlo: 4 (100 %)
2601online: 4 (100 %)
2601dnes v premávke: 4 (100 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 55,4 %, v pondelok až piatok 77,5 %

Teraz v premávke na linkách

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Andrej #110:
Aké viazanie? Na t40/61 musia ísť baterkobusy, lebo nie sú všade drôty, takže okrem záloh už nevyjde na to, aby jazdili inde. A cez prázdniny to vraj vyjde počtom aj na t33. Čiže nejde o byrokratické viazanie, ale o to, že jazdia tam, kde sú nezastupiteľné. Načo by jazdili na iných linkách, kde stačia 31Tr? Ktoré ešte k tomu nemajú poriadne kde jazdiť a vypravenosť je okolo 50%.
Reakcia na: Ike #109:
Tak ako v iných mestách očakávam aj podobný výsledok. Teda ak v Bratislave platia tie isté fyzikálne zákony a ekonomické pravidlá.
Reakcia na: Mhr1 #106:
Lenže fyzické obmedzenia sú niečo úplne iné než to, čo napísal Petto (už sme počuli aj že 27Tr sú viazané na 40/61, čo asi bude tiež nezmysel, lebo 6712 je dosť často ZV).

Kupovať vozy ktoré nesmú ísť na X linku kvôli fyzickým parametrom problém není. Kupovať vozy ktoré nesmú ísť na hocijakú inú linku ako tú, ktorá bola stanovená v zmluve, je nezmysel. Samozrejme ak je to pravda. Neviem si predstaviť aký blbec by s takým nápadom vôbec súhlasil a minimálne v prípade 27 Tr to ani nedodržuje.
Reakcia na: Andrej #104:
Účel týchto vozidiel je jeden: povedať, že ich máme.
Reakcia na: Urbanway 2423 #107:
Pochybujem. Zatiaľ to nevyzerá, že sa vodíkové autobusy v dohľadnej dobe presadia.
Reakcia na: Mhr1 #106:
Má sa ešte vybudovať plnička priamo v areáli DPB? Na druhej strane pri súčasnom počte vozov ju asi ani netreba, pokiaľ sa nepočíta v horizonte niekoľkých rokov s ďalším nákupom vodíkových autobusov.
Reakcia na: Andrej #104:
Plnička je v Slovnafte, kapacita len na nízke naplnenie, čo stačí iba na špičkovú premávku, a75 jazdí neďaleko Slovnaftu - takže jednoduché dôvody. Tak kam inam by si ich nasadil? Viazané na a75 ničím nie sú, len ich nasadenie sem je jednoducho praktické.
Reakcia na: Petto #103:
Podľa mňa viazanie na linku nie je len niekto rozhodol že budú tam a hotovo ..
Reakcia na: Petto #103:
Môže mi niekto vysvetliť prečo objednávame vozidlá ktoré sú viazané na konkrétne linky? Čiže ak by bola porucha na nejakej inej linke, a jediný voz ktorý by bolo dostupný by bol jeden z týchto, radšej vynechajú spoj lebo nejaký politik ktorý sa vôbec nevyzná do dopravy tak povedal?

Takéto hračky na našich uliciach fakt nepotrebujeme.
Reakcia na: Viktor85 #101:
Viazane su myslim na 75, ktora cez vikend nejazdi.
Reakcia na: Viktor85 #101:
Cez víkendy sa nevypravujú vôbec.
Mpj názor je taký, že vychvalujú sa, že máme vodíkové autobusy a cez víkendy sa málinko vypravujú max. 1 a cez týždeň len 2-3.
Reakcia na: Spajdy #99:
Asi si si pomýlil typ. Vodíkové busy jazdia iba na linke 75.
Reakcia na: Solider #85:
Včera na 33 už jazdil jedne kus minimálne.
Ako teraz sú v premávke ale podľa Vás chcú nakúpiť dalsie vodíkové busy? Moj nazor je ten, že lepšie sú klasické.
Reakcia na: Viliam22 #95:
A vopred sa to nevedelo, že priestory na údržbu je nutné prispôsobovať?
Reakcia na: Mhr1 #94:
Výborne, poďme sa o tom baviť. Možno zrušia aj diskusiu tu, keď už zrušili pri TNS, 27Tr a Trollino 24.

Pitvať tému čím viac, písať subjektívne pocity, domnienky a vôbec, slobodne diskutovať.
Reakcia na: Mhr1 #94:
Ten odborar spominal ze nie je prisposobeny vnutorny priestor na ich udrzbu a vonku teraz asi nikto nebude robit udrzbu
Akosi sa nám vodíkobusy z premávky vytratili, teda zatiaľ až na 2602. Neviete niekto, čo majú za poruchy? Ani si nechcem predstaviť, ako by vyzerala ich reálna prevádzka, keby sme ich tu mali 20 a plne obsadenú a-50 týmito vozmi...
Reakcia na: Solider #89:
Niektorí vodiči mi tvrdili, že ešte nič nie je isté, keďže to závisí od toho, či bude dostatok vodičov trolejbusov, keďže na 61 ich bude treba cca 18.