Úvod

Kĺbový 18-metrový nízkopodlažný trolejbus Škoda 27 Tr vyrábaný v plzenskej spoločnosti Škoda Electric vznikol zástavbou výzbroje Škoda do poľskej autobusovej karosérie Solaris Urbino. Prototyp vozidla Škoda 27 Tr bol predstavený v roku 2009. V roku 2017 prišla na trh inovovaná verzia trolejbusu Škoda 27 Tr s novou karosériou Solaris New Urbino (Urbino 4. generácie). Prvé vyrobené trolejbusy tohto inovovaného typu zakúpilo slovenské mesto Žilina. Homologizačné skúšky prototypu novej verzie trolejbusu Škoda 27 Tr sa čiastočne vykonávali aj v Bratislave. V roku 2020 sa v Bratislave otestoval aj hybridný trolejbus Škoda 27 Tr s trakčnými batériami, ktorý bol zapožičaný z Českých Budějovíc.

V roku 2021 sa Škoda Electric stala víťazom verejnej súťaže Dopravného podniku Bratislava na dodanie 23 hybridných trolejbusov Škoda 27 TrA Solaris pre linky 40 a 61, ktoré boli dodané v priebehu roka 2023. Vysúťažená cena jedného vozidla bola 538 950 € bez DPH, v priebehu výroby sa pre 15 trolejbusov navýšila na 601 145 €. Na ich nákup získal DPB nenávratný eurofondový príspevok z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 27 TrA Solaris 6711 – 6733 2023 2023 – 2024 23
Spolu 2023   23

Technické parametre

Dĺžka 18250 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3400 mm
Výška podlahy 320 mm (250 mm pri naklonení vozidla)
Rázvor 5900 mm / 6000 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 36 + 1
Počet miest na státie 79
Celkový počet miest 115 + 1
Elektrická výzbroj Škoda Electric SJ 11.1, IGBT-tranzistorový
trakčný menič riadený mikroprocesorom (vstup 600/750 V DC, výstup 3 x 0-420 V AC/310 A, 0-150 Hz), s rekuperáciou energie pri brzdení, trakčné batérie Škoda Electric TBS 5.5
Motor Škoda Electric 4ML 3844 K/6, šesťpólový asynchrónny motor s kotvou nakrátko a nútenou ventiláciou
Výkon motora 250 kW
Počet motorov 1
Celkový výkon 250 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, portálová
zadná: ZF AV 133, portálová, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia 2x Konvekta UltraLight 500 EM
Chladiaci výkon klimatizácie 2x 24 kW
Vykurovací výkon klimatizácie 2x 30 kW

Fotografie

Opis

Skelet dvojčlánkového trojnápravového trolejbusu je zvarený z nehrdzavejúcich oceľových profilov a opláštený hliníkovými, laminátovými a plastovými materiálmi. Oba články sú spojené kĺbom Hübner a zakryté prechodovým mechom. Zatmavené determálne bočné okná sú osadené technológiou lepenia. V pravej bočnici sa nachádza štvorica dvojkrídlových dverí s dopytovým ovládaním, z ktorých druhé sú predsuvné a zvyšné otvárajúce sa dovnútra.

Trojfázový asynchrónny trakčný motor upevnený na ráme zadného článku poháňa zadnú nápravu. Trakčná výzbroj s IGBT spínacími prvkami a mikroprocesorovou reguláciou je umiestnená v strešnej jednotke SJ 11.1 osadenej na streche predného článku. Vedľa strešnej jednotky sa nachádza brzdový rezistor. Napájanie pomocných pohonov zabezpečuje statický menič, ktorý je súčasťou strešnej jednotky. Zdrojom elektrickej energie pre jazdu mimo trolejového vedenia sú dva boxy s trakčnými batériami TBS 5.5 s LTO článkami osadené v schránke v zadnej časti trolejbusu. Batérie umožňujú dojazd vozidla najmenej 12 km, ich dobíjanie je priebežné počas jazdy alebo státia pod trolejovým vedením. Elektrický prúd do vozidla privádzajú poloautomatické tyčové zberače Faiveley Transport TSS 20.4 s laminátovými palicami Esko s možnosťou automatického stiahnutia a nasadenia na trolejové vedenie pomocou navádzacej striešky. Navijaky sťahovacích lán sú umiestnené pod krytom na zadnom čele.

V interiéri sú pre cestujúcich osadené plastové sedadlá STER 8MU s červeným koženkovým čalúnením v priečnom usporiadaní 2+2. Sedadlá vyhradené pre vybrané skupiny cestujúcich v prednom článku majú modrú farbu. V oboch článkoch vozidla sa nachádzajú police na uloženie objemnejšej cestovnej batožiny. Prídržné tyče v interiéri sú vyhotovené v antikorovom prevedení. Priestory dverí sú oddelené vysokými zástenami z bezpečnostného skla. Podlaha je pokrytá protišmykovou podlahovou krytinou Altro sivej farby. Okolo dverí bola použitá žltá podlahová krytina so zvýšenou izoláciou. Pracovisko vodiča je oddelené od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Oproti druhým dverám a aj vedľa nich je vyčlenený priestor pre kočík, invalidný vozík a bicykel. Nakladanie a vykladanie vozíkov uľahčuje ručne výklopná plošina pri druhých dverách a možnosť pokľaknutia vozidla k vozovke (tzv. kneeling) prostredníctvom pneumatického systému Wabco ECAS.

Osvetlenie interiéru zabezpečujú zapustené osvetľovacie telesá s úspornými LED trubicami. Vetranie interiéru umožňujú uzamykateľné posuvné časti bočných okien a nútená ventilácia. Tepelná pohoda v priestore pre cestujúcich je okrem zatmavených okien zabezpečená aj dvojicou strešných klimatizačných jednotiek Konvekta UltraLight s možnosťou vykurovania. Interiér je vykurovaný aj teplovodným elektrickým kúrením. Kabína vodiča je klimatizovaná samostatnou klimatizačnou jednotkou.

Trolejbus je vybavený optickým i akustickým informačným systémom BUSE s vonkajšími plnofarebnými LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi s možnosťou exteriérového vyhlasovania linky a smeru jazdy pre nevidiacich a slabozrakých cestujúcich. Cestujúci majú k dispozícii Wi-Fi pripojenie k internetu ako aj nabíjacie USB zásuvky inštalované do bočníc. Dianie vo vozidle a okolo vozidla zaznamenáva kamerový systém, samostatná kamera sleduje aj priestor zberačov. Vozidlá sú vybavené aj systémom automatického počítania cestujúcich so senzormi 3D Irma Matrix nad dverami. Trolejbusy boli dodané v červeno-čiernej farebnej schéme.

Prevádzka

Ako prvý bol do Bratislavy privezený trolejbus #6719 v polovici augusta 2023. Ďalšie vozidlá boli následne dodávané od konca augusta. Skúšobné jazdy bez cestujúcich a zácviky vodičov prebiehali s trolejbusmi #6726 a 6729 od 26. septembra 2023. Skúšobná prevádzka s cestujúcimi bola realizovaná od 25. októbra do 5. novembra 2023 na vybraných trolejbusových linkách. Po ukončení schvaľovacieho procesu, odstránení drobných technických nedostatkov, malých úpravách a výcviku vodičov boli zaradené do pravidelnej premávky s cestujúcimi postupne od 18. januára 2024. Najskôr premávalo len niekoľko vozidiel na linkách 33, 40, 42, 47 a 71. Všetky vozidlá boli zaradené do vozovne Trnávka.

Od 3. februára 2024 boli tieto trolejbusy nasadené na linky 40 (Hlavná stanica - Autobusová stanica - Nové SND) a 61 (Hlavná stanica - Letisko), medzi ktorými mali vozidlá počas dňa prejazdy. V pracovných dňoch jazdilo na týchto linkách 14 trolejbusov (od 11. marca 15 vozidiel), ktoré počas špičiek dopĺňali tri autobusy z dôvodu nedostatku vodičov trolejbusov. Vo voľných dňoch tieto dve linky obsluhovalo 11 vozidiel. Jeden trolejbus bol navyše vypravovaný ako záložné vozidlo. Od konca marca 2024 jazdili v dňoch pred voľnými dňami dve vozidlá aj na večerných spojoch predĺženej linky 44 (Koliba - Hlavná stanica) a na nočných trolejbusových linkách N44, N47 a N72. Zároveň sa výprava trolejbusov Škoda 27 Tr na linkách 40 a 61 v pracovných dňoch po nahradení troch autobusov zvýšila na 18 vozidiel. V prípade nedostatku prevádzkyschopných vozidiel boli tieto trolejbusy na linkách nahradzované autobusmi.

Katalóg vozidiel

6711 6712 6713 6714 6715 6716 6717 6718 6719 6720 6721 6722 6723 6724 6725 6726 6727 6728 6729 6730 6731 6732 6733

Legenda a štatistika

6711nevyradené vozidlo: 23 (100 %)
6711online: 11 (47,8 %)
6711dnes v premávke: 19 (82,6 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 76,8 %, v pondelok až piatok 85,7 %

Teraz v premávke na linkách

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Petto #420:
Problem sa samovyriesil ochladenim vonkajsej teploty
Reakcia na: SixSixTrooper #419:
TNSky sice par dni vypadavali ale v utorok uz bola plna vyprava na L44 + aj 1ks celodenka na L33 tak asi uz vyrieseny problem.🙂
Reakcia na: Mhr1 #418:
A Pán Boh chcel zaplatiť mastercard, ktorú tu neberú.

Každopádne paedpokladám že Škodovka dostala nahnevaný telefonát po tom čo už aj TNSky začali vypadávať.
Som rád, že sa aspoň nateraz podarilo situáciu s 27TrA vyriešiť. Neviete, čo bolo vo veci? Pred mesiacom sa nezvládala ani víkendová výprava a dnes bolo vypravených 18 vozov + záloha. Viem, niečo sa vrátilo z opravy, ale to bolo len pár vozov. Čo za zázrak sa stal? Každopádne, zaplať Pán Boh za to.
Reakcia na: Gremlin Charles #416:
V Prešove bol tiež jeden voz zo šesťkusovej série, ktorý bol dva a pol mesiaca odstavený hneď po prvom dni prevádzky. V Bratislave boli tiež vozy, ktoré skladali z kamióna nepojazdné alebo s plnou diagnostikou porúch. To nie je príliš o technike jazdy alebo údržbe. Samozrejme potom v prevádzke sa už prejaví, keď sa neopravujú poruchy, ale nie pri úplne nových vozoch.
Reakcia na: Solider #415:
Nepovedal by som že ide o nekvalitu od výrobcu ale o to že to bolo všetko čo najrýchlejšie vyrobené a samozrejme sa do toho zapája údržba DPB a štýl jazdy vodičov. Pre príklad boli vozidlá s podobnou výbavou dodané v približnom časovom období do ÚnL, Prešova či Plzne pričom neviem o tom, že by s tým boli také problémy ale hlavne tak dlhotrvajúce. To isté platí aj u 38Tr a 29 a 30T3, ktoré neprešli výstupnou kontrolou v takej miere ako staré škodovky.
Reakcia na: Andrej #414:
Ale na Hroboňovej objektívne JE lepšia údržba ako na Trnávke a preto tam tie vozy jazdia a sú v lepšom stave. Na druhej strane, niektoré 27 Tr a dvojklbáky boli už od príchodu do Bratislavy v nevyhovujúcom stave, nepojazdné alebo s vážnymi poruchami. Vizitka výrobcu.
Reakcia na: Petto #411:
Pokiaľ toto nie je od nezávislej osoby tak táto informácia nemá vôbec žiadnu hodnotu. Ono totiž v prácach je dosť bežné že ľudia z daného oddelenia si myslia že všetci ostatní majú nás***e v hlave a že oni sú jediní ktorí vedia ako na to. Ruku by som dal do ohňa že na Trnávke majú také isté blbé kecy o Hroboňovej.
Reakcia na: Petto #411:
Petto, čítaj s porozumením. Jasne som napísal, že neargumentujte zlou údržbou, keďže to sa úplne nových vozidiel, ktoré sú v premávke len pár mesiacov, nemôže týkať.
Reakcia na: Petto #411:
Petto, niekedy mi pripadáš, ako keby si prišiel z inej galaxie - prídeš, stretneš prvého človeka, od ktorého sa niečo dozvieš a považuješ to za písmo sväté...
Priznám sa, že som bol veľmi skeptický pri myšlienke nasadenia degešov na Dieloch, momentálny stav je aj pre mňa príjemným prekvapením. Ale že by za tým bola údržba, o tom silne pochybujem. Nebudem tu hodnotiť úroveň údržby na Trnávke a už vôbec ju porovnávať s Hroboňkou, pritom mám údaje od niekoho, kto do toho naozaj vidí. Konštrukcia degešov a aj kvalita ich výroby stoja za deravý groš, ale je šialený rozdiel, keď APÚ naštartujú 2x za deň, ako ich štartovať raz/dvakrát za kolo. Zo začiatku som mal snahu dokumentovať ich problémy, potom ma to prešlo, lebo je to čistá tragédia...
Reakcia na: Mhr1 #410:
Údržba na Trnavke je vraj otrasná. Hrobustov opravil takmer všetky degese pre 33,ktoré chatrali a jazdia ukážkovo česť výnimkam. Aspoň tak mám info od jedného 33tkara.
Je to s týmito trolejbusmi katastrofa, keď sa nedarí zaistiť naplno ani víkendová výprava (dnes, 10.8.). Tých ťukancov zasa toľko nie je, dlhodobo sú odstavené 4, nemal by to teda byť problém. Rozumiete tomu niekto? Výzbroj Škoda v trolejbusoch SOR funguje bez problémov, autobusy Solaris všetkých prevedení vrátane vodíkových jazdia bez väčších problémov. 27Tr v českých mestách i v Žiline, pokiaľ viem, tiež bez problémov. V Prahe sa to podarilo vyriešiť, čo je také špecifické u nás? A nepíšte o zlej údržbe, tá by sa prejavila po 5-6 rokoch, ale toto sú nové vozidlá. Niečo na nich muselo byť odfláknuté. Je na nich niečo iné, ako na ostatných 27Tr?
Reakcia na: Miro #401:
je to tam síce úzke ale v živote som nepočul žeby tam niekto musel cúvať lebo nevytočil, pravdu má 810zssk, títo vodiči nemajú ešte "v oku" tú križovatku a zrejme ani jazdné vlastnosti toho Solarisu, musia si zvyknúť.
Reakcia na: Miro #401:
Bude to asi najmä vec zvyku, trolejbusári tade do minulého týždňa nezvykli jazdiť, tak to ešte asi nemajú "v oku" tak ako autobusoví vodiči.
Reakcia na: Miro #401:
Ja vystupujem bežne Pri zvonici a závisí to od konkrétneho vodiča, robili to aj busy