Preprava bicyklov a kolobežiek v IDS BK


Prepravu bicyklov a kolobežiek v prostriedkoch bratislavskej MHD a v regionálnych autobusoch upravuje platný Prepravný poriadok IDS BK  nasledovne:

  • preprava bicyklov/kolobežiek na linkách MHD je možná na všetkých linkách v pracovných dňoch od 9:00 do 13:00 a od 18:00 do 6:00, počas voľných dní celodenne,
  • pre prepravu bicykla/kolobežky je potrebné označiť si dovozný lístok (30-min. zľavnený), ktorý platí 3 hodiny vo všetkých zónach,
  • bicykle/kolobežky sa prepravujú len v prípade, ak to dovoľuje aktuálna situácia vo vozidle a so súhlasom vodiča,
  • v jednom vozidle je možné prepravovať maximálne 2 bicykle/kolobežky, pričom prednosť majú detské kočíky a invalidné vozíky,
  • dieťa do dovŕšenia 10 rokov môže bicykel/kolobežku prepravovať len v sprievode dospelej osoby,
  • znečistené bicykle/kolobežky sa neprepravujú,
  • jeden cestujúci môže prepravovať jeden jednostopový bicykel pre jednu osobu (bez dodatočne montovaného motora, bez prívesu),
  • elektrobicykel, alebo elektrokolobežku je možné prepravovať len v prípade, ak sú vybavené elektomotorom z výroby,
  • skladací bicykel/skladacia kolobežka v zloženom stave sa prepravuje podľa podmienok pre prepravu batožiny,
  • nástupné dvere a miesto na uloženie bicykla sú označené príslušným piktogramom,
    • autobusy a trolejbusy - dvere pre nástup s kočíkom,
    • nízkopodlažné električky - prvé dvere,
    • súpravy starších električiek - posledné dvere prvého vozňa súpravy,
  • v prípade, ak je vozidlo vybavené popruhmi pre upevnenie bicykla, je potrebné bicykel nimi počas prepravy zabezpečiť,
  • cestujúci bez bicykla majú pri nastupovaní/vystupovaní prednosť.

Rozšírená preprava bicyklov v regionálnej doprave

Vo voľných dňoch od 1. júna do 29. septembra 2024 je na nasledujúcich regionálnych linkách zavedená rozšírená preprava bicyklov autobusmi s cyklonosičmi pre 6 bicyklov na zadnom čele vozidiel:

  • linka 240 Malacky – Záhorská Ves
  • linka 250 Bratislava – Stupava – Záhorská Ves

Spoje s rozšírenou prepravou bicyklov sú vyznačené v cestovných poriadkoch. V prípade plného obsadenia cyklonosiča bude možná preprava bicykla vo vozidle podľa štandardných podmienok na prepravu bicykla.


V regionálnych vlakoch Železničnej spoločnosti Slovensko sa preprava bicyklov riadi jej Prepravným poriadkom. Cena lístka pre bicykel na jednu cestu je 1,50 € (ZSSK, dostupný aj vo forme SMS lístka zaslaním písmena X na číslo 2255) a v ponuke sú aj výhodné predplatné lístky na viac dní.

Prepravovať bicykle v osobných a REX vlakoch je možné pod dohľadom cestujúceho vo vyhradenom priestore vo vozňoch označených piktogramom bicykla a tiež pri prvých dverách prvého vozňa alebo posledných dverách posledného vozňa s miestami na sedenie (tzv. predstavok) do vyčerpania kapacity tohto priestoru. Naloženie a vyloženie bicykla si zabezpečuje cestujúci sám. Elektrobicykel alebo elektrokolobežku je možné prepravovať len so zapojenou batériou, jej nabíjanie vo vlaku je zakázané.

V regionálnych vlakoch Leo Express Slovensko sa bicykel prepravuje za 1,50 € (jednorazový) / 2,50 € (celodenný) podľa podmienok dopravcu.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Nell #62:
"dňa 15.10.2024 o 25:27 hod."

V tom čase by som tiež na mieste vodiča nikoho do autobusu s bicyklom nevpustil 😁
Reakcia na: Nell #62:
Toto nie je stránka DPB. Ak očakávaš odpoveď by bolo vhodné ich kontaktovať priam: https://dpb.sk/sk/kontakt

Inak vôbec nesúhlasím s týmto riešením. Je to nesystémové. Ak sa musíme spoliehať na autobus ktorý môže ale nemusí byť prázdny aby bola zabezpečená služba, tak tá služba bude nespoľahlivá.

Lepšie riešenie by bolo PP premyslieť. Bicykel nezaberá viac miesta ako vozičkár alebo kočík, takže ja by som upravil PP tak, aby dovolil bicykel na prázdnej ploche pokiaľ sa tam momentálne nenachádza vozičkár alebo kočík, s pochopením že keby takíto ľudia nastúpili tak by musel človek s bicyklom vystúpiť a počkať na ďalší spoj. Tiež by bolo dobré aby bol nejaký štandard čo sa týka prázdnych plôch... napr Mercedesy sú v tejto oblasti veľmi dobré, zatiaľ čo trolejbusy SOR majú otrasný, preplnený interiér, skôr vhodný pre prímestskú dopravu ako mestskú.
Vážený Dopravný podnik,

dovoľujem si podať sťažnosť, ale aj návrh na zmenu týkajúcu sa situácie, ktorá sa stala dňa 15.10.2024 o 25:27 hod. na trase autobusu linky č. 37. Môj syn sa pokúsil cestovať z Záhorskej Bystrice do Lamača, prípadne na Patrónku so svojím bicyklom, avšak vodič autobusu ho odmietol prepraviť z dôvodu, že mal bicykel, a to napriek tomu, že autobus bol takmer prázdny. Syn následne počkal aj na ďalší spoj rovnakej linky, ale výsledok bol rovnaký – vodič odmietol jeho nástup s odôvodnením, že má cestovať až po 18:00 hod.

Som si vedomá, že podľa aktuálnych prepravných podmienok MHD je preprava bicyklov v pracovných dňoch povolená v čase od 09:00 do 13:00 a od 18:00 do 06:00, a počas víkendov a sviatkov bez časového obmedzenia, pričom bicykel je možné prepravovať len s vedomím vodiča, ktorý musí prepravný súhlas poskytnúť. Rozumiem tiež, že vodič má právo odmietnuť prepravu bicykla, ak sú prevádzkové podmienky vo vozidle nevhodné, napríklad ak je autobus preplnený. Úplne chápem a rešpektujem ak takáto situácia je.

NÁVRH:
V tomto konkrétnom prípade však autobus nebol zaplnený a z môjho pohľadu neexistoval dôvod na odmietnutie prepravy bicykla. Tento postup považujem za neprimeraný a neústretový. Apelujem na ľudský prístup vodičov a žiadam o zváženie zmeny pravidiel, ktoré by v podobných situáciách poskytli cestujúcim viac flexibility. Ak autobus nie je plný, prečo by cestujúci s bicyklom nemohol byť prepravený, najmä ak sa snažíme podporovať ekologickú dopravu a znižovať uhlíkovú stopu v našom meste?

Takéto správanie odrádza ľudí od používania MHD a namiesto propagácie ekologickej dopravy môže viesť k tomu, že sa rozhodnú pre menej udržateľné spôsoby prepravy.

Verím, že sa touto sťažnosťou budete zaoberať a prijmete opatrenia, aby sa podobné situácie neopakovali a upravíte podmienky prepravy na viac logické a ľudské.

S pozdravom,
Nelly
Reakcia na: Ma178rek #59:
Ďakujem.
61 počas víkendu pri 15 minutovom intervale pôsobý nešťastne pre cyklistov pretože býva cez víkendy pravideľne preplnená, avšak by mohla mať ako jediná linka výnimku v preprave bicyklov počas špičky, pretože častá výprava ju robieva schopnou brať ciklistov od letiska na stanicu a späť akmer bez problémov. Od Trnavského som zo dva krát videl ako po 15 hod si opakovane cyklista naložil v špičke svoj tátoš do 61 a vyložil v Trnávke . Takže iba toľko k tomu.
Reakcia na: Andrej #58:
Závisí od vodiča
Tiez som raz nútené šiel počas špičky s bicyklom a nemal s tým najmenší problém lebo bol prazdnejší spoj
Ak sa skladacia kolobežka považuje za batožinu, môže sa prepravovať aj počas špičiek?
Reakcia na: Urbanway 2423 #53:
Ono to nie je o váhe, ale o diferencovaní rôznych skupín cestujúcich (batôžkári idúci po cene, prémiová klientela ktorá chce komfort, a všetko medzi tým) tak aby si z každého vytiahol najviac ako vieš. A práve preto to do MHD nepríde 🙂
Reakcia na: Valec #54:
Tak prečo naňho vyťahuješ iné paragrafy, keď jasne napísal, že ju používa ako kompenzačnú pomôcku?
Vyuzijem otvorenu temu:

1) za elektrokolobezku sa v MHD/Arrive plati? Ak ano, kolko?
2) umiestnit ju (zlozenu) smiem len tam kde su kociky/voziky?

Dik.
Reakcia na: S499.1023 #48:
Kompenzačnými pomôckami pre osoby ŤZP sa zaoberá v PP úplne iný bod PP (A.10.6).
Reakcia na: 3pa3ck3 #51:
Tak, zase porovnávať lietadlo, kde každé kilo zaváži pri spotrebe lietadla (nehovoriac o nedostatku miesta) s MHD, kde cestuje s batožinou menšina ľudí a nie je tam taká núdza o miesto, asi nie je úplne správne...
Reakcia na: 3pa3ck3 #51:
No do MHD určite nie 🙂
Reakcia na: 810zssk #49:
Otázka je skôr, či sa trend z leteckej dopravy, kde už ani klasickí "legacy" dopravcovia nemajú pri kratších letoch veľkú batožinu v základnej cene, nedostane aj do iných módov
Reakcia na: 810zssk #49:
Pred týždňom pokutoval turistov za kufre v L1.
A nebolo by jednoduchšie pri nejakej budúcej aktualizácií cestovného tieto dovozné sprostosti zrušiť? Prepokladám že tržba je z toho minimálna a keď by sa to rozpustilo do všetkých predaných lístkov pre vlkov, tak si to nikto vlastne ani veľmi nevšime.

Ešte za bicykle to povedzme nejaký zmysel možno má, ale spoplatňovať kolobežky a veľké kufre je úchylné, na MHD to aj tak nikto reálne neplatí (a asi ani nepokutuje). Vnímam to ako taký východoeurópsky fenomén, inde som sa veľmi s platením za (nebicyklovú) batožinu na MHD a v regionálnej doprave nejak často nestretol.
Reakcia na: Valec #42:
V CZ sú pre kompenzačné pomôcky iné pravidlá - rieši to známa pieseň "řiditel autobusu" https://youtu.be/8qacVvm-8ao?si=rsnsv1Air7JDkSIn
Reakcia na: Valec #46:
Myslel som skôr ako napríklad lyže 😉
Reakcia na: slavius #44:
Ak ju dokážeš zabaliť tak, aby sa 80 cm zmenšilo na 60 cm, tak áno. 😉
Pokuta za nezaplatenie prepravného za bicykel je 5 euro. Načo to tu riešite?