Mesto ďalším projektom opäť spomalí MHD

Pri plánovanom zjednosmernení Dunajskej ulice mesto na MHD nemyslí.

Vedenie hlavného mesta v poslednom období zrealizovalo viacero projektov v oblasti dopravy, ktorých cieľom bolo zvýšiť ochranu zraniteľných účastníkov cestnej premávky. Vo výsledku však na ich realizáciu doplatila plynulosť mestskej hromadnej dopravy, ktorú používajú tisíce cestujúcich.

Asi najviac MHD poškodilo vybudovanie cyklopruhov na Vajanského a Rázusovom nábreží a následné snahy o nápravu problémov, ktoré to prinieslo. Mesto síce opakovane deklarovalo, že k žiadnemu zhoršeniu v uvedenom úseku neprišlo, zrušenie preferencie nosnej električkovej dopravy na Šafárikovom námestí vo vybraných časoch a predĺženie čakania na signál voľno aj na Námestí Ľudovíta Štúra na viac ako dve minúty (z dôvodu predĺženia zelenej vlny na nábreží pre automobilovú dopravu) už nespomenulo. Ak musí električka linky 4 navyše čakať v kolóne áut pred zastávkou, nezriedka si tu počká aj 4 minúty. Električky sú tiež pravidelne blokované autami, ktoré zostanú stáť v križovatke na Šafárikovom námestí. Tento problém nezmizol ani po úprave signálneho plánu križovatky. Zatiaľ nie je známe, ako bude zabezpečená plynulosť električiek po pripravovanom skrátení intervalov linky 3 po otvorení trate do Janíkovho dvora v najbližších mesiacoch. Kolízie medzi električkami a motorovými vozidlami vznikajú aj na samotnom nábreží pre neoddelenie koľajovej trate od vozovky. Ani najnovšie prezentovaná úprava cyklopruhov nepočíta s doplnením oddeľovačov. Každé spomalenie MHD okrem negatívneho dopadu na cestujúcich predstavuje aj zvýšenie prevádzkových nákladov pre dopravcu.

Ďalšie spomalenie MHD nastalo na sídlisku Dlhé diely po prekreslení jazdných pruhov na uliciach Molecova a Hany Meličkovej, kde vznikli cyklopruhy a parkovací pruh. Posunutím jazdného pruhu sa trolejbusy pri jazde na Dlhé diely odklonili z ideálnej stopy pod trolejovým vedením a dochádzalo tak k vypadávaniu zberačov z vedenia. Dopravný podnik preto následne znížil rýchlosť jazdy trolejbusov na 25 km/h medzi zastávkami Janotova a Hany Meličkovej, aby sa vypadávanie palíc eliminovalo. Definitívnym riešením bude až prestavba trolejového vedenia, čo si vyžiada nemalé finančné náklady, ktoré by inak mohli byť použité na potrebnejšie zlepšenia MHD.

Naposledy boli trolejbusy spomalené na Červenom kríži, kde bol v rámci prestavby križovatky na Mudroňovej ulici vybudovaný zvýšený prah s priechodom pre chodcov. Aj po následnej úprave pôvodného riešenia tohto prahu, na ktorom hrozilo poškodzovanie vozidiel, je rýchlosť trolejbusov v tomto úseku znížená na 10 km/h.

Realizácia opatrení na zvýšenie bezpečnosti chodcov a cyklistov je rozhodne potrebná, no mesto by malo viac dbať na to, aby súčasne neuškodilo mestskej hromadnej doprave, ak má byť atraktívna pre cestujúcich.

Zjednosmernenie Dunajskej ulice

V uplynulých dňoch vedenie hlavného mesta prezentovalo projekt na zjednosmernenie Dunajskej ulice, ktorý má zvýšiť bezpečnosť pre zraniteľných účastníkov cestnej premávky. Zlepšujeme situáciu pre všetkých, ktorí týmto územím prechádzajú peši, autom alebo na bicykli, ale najmä rezidentom a rezidentkám zóny," uviedol primátor mesta Matúš Vallo na sociálnej sieti.

Hoci po tejto ulici premáva aj dôležitá nosná trolejbusová doprava z centra mesta cez Autobusovú stanicu na sídlisko Dolné hony, pri prezentácii projektu sa vplyv projektu na MHD na Dunajskej ulici nespomína ani jediným slovom (s výnimkou zmienky o ohrozovaní áut vozidlami MHD na zbabranej križovatke Mlynské nivy - Karadžičova). Dopad bude mať pritom nielen na súčasné linky, ktoré tadiaľ premávajú, ale aj na v minulosti prezentované plány na rozvoj MHD. Po Dunajskej ulici dnes jednosmerne premávajú trolejbusové linky 60 a 72 a obojsmerne nočná linka N61.

Podobne ako na Červenom kríži, aj na Dunajskej ulici sa plánuje vybudovanie zvýšeného prahu s priechodom pre chodcov. Pri prejazde týmto prahom budú musieť byť trolejbusy spomalené. Po zjednosmernení ulice nebude možná obojsmerná premávka linky N61 a tak v smere z Autobusovej stanice do centra mesta bude musieť byť presmerovaná z Dunajskej ul. na obchádzku cez Ul. 29. augusta, Cintorínsku a Rajskú, čím sa cestovný čas v tomto úseku predĺži.

V súvislosti s plánmi na predĺženie trolejbusov bližšie do centra mesta na Námestie SNP/Kamenné nám. sa opakovane spomínalo vybudovanie obojsmernej trolejbusovej trate na Dunajskej ulici. V smere do centra by sa trať napriamila (eliminácia štyroch odbočení) a cestovanie by sa zrýchlilo. S týmto riešením počítal aj víťazný návrh pre oblasť Námestia SNP a Kamenného námestia v rámci projektu Živé námestia, na ktorom tiež súčasné vedenie mesta spolu s MIB pracuje. V návrhu na riešenie dopravy sa konkrétne spomína: „Na Kamenné námestie a Námestie SNP sa má postupne presunúť aj trolejbusová doprava, čo pomôže vytvoriť prestupný uzol na jednom mieste a odbremení teraz vyťaženú Cintorínsku ulicu." Po zjednosmernení Dunajskej ulice už takéto riešenie nebude možné a pri prípadnom predĺžení trolejbusov na Kamenné námestie by naďalej museli kľučkovať cez Cintorínsku a Rajskú ulicu. Efektívnosť vynakladania verejných financií na prípravu projektov, ktoré sa navzájom vylučujú, je preto otázna.

Možné predĺženie trolejbusovej trate k zastávke Centrum s využitím obojsmernej trate na Dunajskej ulici sa spomína tiež v Pláne Bratislava, aj vďaka ktorému súčasný primátor Matúš Vallo získal svoj prvý primátorský post. V tomto dokumente sa spomína aj prípadné vybudovanie električkovej trate z centra mesta po Dunajskej ulici smerom na Mlynské nivy, ktorá bola navrhnutá aj v Územnom genereli dopravy hlavného mesta.

Trolejbusy boli v dávnejšej minulosti vnímané ako pomalé a tvorili brzdu bratislavskej premávky, preto bola snaha o ich likvidáciu. Súčasnými opatreniami, ktoré ekologickú trolejbusovú dopravu spomaľujú viac ako autá, sa im táto nálepka môže opäť vrátiť...

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: MatejBA #185:
Keby chcel niekto poznať definíciu individualistu, resp. sebca, egoistu, tak by som mu dal prečítať tvoj príspevok. Nie že by si z tvojho pohľadu nemal pravdu, ale slovo egoista na takto napisany príspevok sedí pekne. Tým nechcem napísať, že ty si egoista, možno si fajn človek. Len príspevok na mňa tak pôsobí.
Reakcia na: MatejBA #185:
Otázka sa ale dá položiť opačne: čo mám ja z toho, ak Ti mesto z verejného rozpočtu zaplatí parkovacie miesto? Čo má z toho mesto?

Toto sa volá dopravná politika. Mesto má obmedzený rozpočet a malo by (teraz mi hlavou behajú nie len osobné výdavky MIBu) rozumne hospodáriť, aby malo peniaze na prospešné veci.

Doprava je slušný žrút rozpočtu a rozširovanie ciest a parkovísk nie len, že stojí viac peňazí, ale zároveň viac motoristov = častejšie výdavky na údržbu.

Preto mesto investuje do dopravných módov, ktoré sú finančne udržateľné. Každý jeden cyklista a každý jeden cestujúci MHD sa prejaví v nižších výdavkoch na údržbu ciest. Čiže dá sa povedať, že z cestujúceho MHD, cyklistu a pešieho má mesto hmatateľný prospech, kým motorista s plechovicou generuje výdavky. A to nehovoriac o tom, že rozširovanie infraštruktúry z dôvodu dopravnej indukcie nikam nevedie. Vedia o tom aj v LA, kde skúšali diaľnicu rozšíriť cca 11x a autá stále stoja v zápche.

Tvoja námietka ohľadom PR do ktorého sa leje veľa financií sa prijíma.
Reakcia na: M@trixX #182:
Napríklad mi vysvetli, prečo si potom niekto môže robiť biznis a nechávať kolobežky kade tade? Pohádzané po chodníkoch, po tráve a podobne? Prečo ich mám prekračovať a báť sa, aby som som sa o ne nerozbil? Čo mám z toho ja okrem problémov? Mne napríklad vadia aj bicykle na chodníkoch, ktoré zaberajú už aj tak to málo chodníkov, čo si ich tam majitelia nechávajú a zaberajú miesto. Či cyklista a kolobežkár je vyvolený, čo môže všetko?
Reakcia na: M@trixX #182:
A co mam ja z parku na druhej strane mesta? Co mam ja z nejakeho seminaru v mestskej kniznici? Co mam ja z MHD do Cunova? Alebo z lavicky pri Pentagone? Co mam ja z P.R.imatora, ktory ma iba rozculuje? A co mam ja z teba, ze s tebou zdielam rovnake mesto, platim rovnake dane, ale chces urcovat, ze ja nemam narok zaparkovat svoju plechovicu ked je to moj narok na mesto za moj prispevok mestu, ale ja ti musim platit tvoje naroky na mesto, vratane inych zbytocnosti, co ja nevyuzijem ale ty mozno ano?
Ako si tak spätne pozerám, čo som na týchto stránkach zverejnil... Nenapadá ma výstižnejšie:

https://youtu.be/i6x10hlwuvM?t=2578
Reakcia na: M@trixX #182:
a vies o tom ze to iste sa da povedat aj na cyklistu ? 😃
Reakcia na: MatejBA #181:
...lebo to kazdu obytnu stvrt robi nebezpecnu a skaredu a z toho parkovania nema nikto nic, okrem toho jedneho vyvoleneho, co si tam zaparkuje plechovku.
Reakcia na: danlo #177:
Aha, cize velkej casti obyvatelov zrusis sluzbu (parkovanie) od mesta, lebo...? Podme takto rusit chodniky, vsak naco ludia budu chodit, maju ist MHD ci na bicykli 😃
Reakcia na: danlo #178:
Toho sa desím najviac. Dočasná forma. Ako vieme, v Bratislave je jednotka dočasnosti jedna večnosť!
Reakcia na: danlo #178:
Haleluja.... Konečne rozumný príspevok.
Reakcia na: upravovač fotiek #87:
Predĺženie TT na Kamenné námestie je hudbou "ďalekej" budúcnosti. Úprava Dunajskej je z veľkej miery riešená dočasnou formou, iná forma by si vyžadovala siahodlhé stavebné povolenia (trvajúce pravdepodobne niekoľko rokov). Čiže prípadná zmena Dunajskej späť na obojsmernú pre trolejbusy za 10 rokov nie je zabetónovaná...
Reakcia na: NOKS #81:
Molecova opäť nebola upravená len pre to aby sa tam vyznačila cyklotrasa: Vyriešilo to mnoho problémov, ktoré tam boli - najmä bezpečnosť chodcov na priechodoch. Tiež sa tam upratalo parkovanie zo státia v pravom jazdnom pruhu náhodne, prípadne aj v zastávkach. Jeden detail bol aj to, že v prudkom pravom odbočení z Hany Meličkovej na Molecovu už nemusí trolejbus dávať prednosť "protiidúcim" odbočujúcim vľavo na Hany Meličkovej, lebo sa tam rozšírilo to odbočenie. Popisované problémy s TV tuším vznikli z politických dôvodov lebo všade treba maximalizovať parkovacie miesta!
Reakcia na: 3pa3ck3 #171:
nie je tam pripájací pruh
Reakcia na: S499.1023 #163:
Ja neviem o tom že by som sa dakedy hlásil na kandidatúru...takéto šplechy mi pripomínajú športové diskusie kde dakto vyjadrí negatívny názor na nejakého hráča a dakto mu potom napíše "a ty čo si dokázal?" 🤦

Ale aby si dačo dostal tak minimálne by som nezamestnával haldu zbytočných ludí a nešiel do projektov ktoré mi potom inšpektorát prikáže zrušiť a nevyhadzoval peniaze už tak slušne zadlženého mesta 🤷
Reakcia na: birch #173:
Ja tam jazdím v drvivej väčšine cez víkendy. A vychádza to vždy akurát na zelenú sme Rača. Ten retardér na Nám. M. Korvína je katastrofický, súhlasím, ale zasa až tak moc nezdržuje.
Reakcia na: upravovač fotiek #170:
Podľa mňa lepšie ísť okruhom Šancová - Jiskrova - Legionárska. Ak nie si na Šancovej vyslovenene na pole position, stratíš tak síce jeden cyklus na semaforoch, ale vyhneš sa tomu extra vysokému retardéru na nám. M. Korvína.
Reakcia na: upravovač fotiek #170:
Využíva sa dosť.. IAD z Račianskej smer Legionárska. Niekto sa pichne na trať a niekto vyčkáva na odbočenie pokiaľ sa nepohne kolóna od Vazovovej. Inak trať blokujú aj busy L39,59 , ktoré tam tiež čakajú na zaradenie pred križovatkou. L39 až o dva pruhy sa musí presunúť.
Reakcia na: Solider #168:
Ako to tam aktuálne vyzerá? Nevyskytujem sa veľmi v týchto končinách, ale podľa toho, čo je Streetview z augusta, mi to nepríde ako pripájací pruh, ale pokračovanie bus pruhu, ktorý kúsok za križovatkou končí https://maps.app.goo.gl/RBH67jQVHDkaC1Ht5
Reakcia na: Solider #168:
Prejazd cez Nám. M. Korvína pravidelne využívam, keď potrebujem odbočiť zo Šancovej smerom do Rače. Koľko áut to odbočenie využíva podobne ako ja? Lebo ja tam jazdím iba mimo špičky, spravidla cez víkend.
Reakcia na: irizar #155:
Môže byť, ale ja si celkom pamätám, že v prvých rokoch jeho vlády bola na tomto fóre akákoľvek kritika jeho rozhodnutí ihneď umínuskovaná. To už teraz neplatí.