DPB zopakuje zmarené súťaže na kĺbové autobusy

Dopravný podnik sa opäť pokúsi vybrať dodávateľa nových kĺbových autobusov.

Presne pred dvoma rokmi, na jeseň 2022, začal bratislavský dopravný podnik obstarávať dodávateľov nových kĺbových autobusov s naftovým a plynovým pohonom. Výsledkom súťaží mali byť rámcové zmluvy umožňujúce počas štyroch rokov nakupovať nové dvojčlánkové autobusy v závislosti od dostupnosti finančných prostriedkov. Pri podpise zmlúv v roku 2023 tak mohol dopravca objednávať autobusy za vtedajšie ceny až do roku 2027. V prípade, ak by dopravca nezískal potrebné financie na nákup autobusov, rámcové zmluvy dávali podniku možnosť nezakúpiť žiadny autobus. Aj napriek tomu dopravný podnik ani jednu z uvedených súťaží neukončil podpísaním rámcovej zmluvy a v priebehu roka 2024 obe súťaže zrušil s odkazom na zákon o verejnom obstarávaní, ktorý umožňuje súťaž zrušiť v prípade, ak sa zmenia okolnosti, za ktorých bolo obstarávanie vyhlásené. V oznámení o zrušení súťaží dopravca stručne uviedol Rozhodnutie kupujúceho z dôvodu zmeny potrieb.

Súťaže na naftové kĺbové autobusy sa zúčastnili 4 uchádzači:

  • Solaris Bus & Coach S.A., Poľsko
  • Corex, s.r.o., Vráble (predajca značky Iveco Bus)
  • Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi A.S., Turecko
  • SOR Libchavy, s.r.o., ČR

O dodanie autobusov s CNG pohonom mali záujem dvaja uchádzači:

  • Solaris Bus & Coach S.A., Poľsko
  • Corex, s.r.o., Vráble (predajca značky Iveco Bus)

Poradia uchádzačov ani ich ponuky zverejnené neboli. Rámcová zmluva na naftové autobusy bola súťažená najviac na 100 autobusov, zmluva na CNG autobusy najviac na 150 autobusov.

Dopravný podnik teraz informoval, že opäť vyhlasuje súťaže na rovnaký predmet zákazky. Mierne boli upravené počty autobusov, v prípade naftových má byť rámcová zmluva na 110 vozidiel (odhadovaná cena zákazky 48,620 mil. €), pri CNG autobusoch na 130 vozidiel (odhadovaná cena zákazky 64,870 mil. €). Dopravca zároveň zdôrazňuje, že súťaže v prípade nezískania potrebných finančných prostriedkov môže opäť zrušiť.

Oproti pôvodným súťažiam z roku 2022 je zrejmý nárast predpokladanej ceny vozidiel. Kým v prvej súťaži na naftové autobusy bola predpokladaná cena v prepočte na jedno vozidlo 330 000 €, v novej súťaži už dopravca predpokladá cenu 442 000 €. Pri CNG autobusoch sa v roku 2022 predpokladala cena jedného autobusu 350 000 €, dnes je to až 499 000 €. Požadovaná špecifikácia vozidiel je podobná ako v roku 2022, upravené boli niektoré parametre (napr. vyšší výkon motora, vyššia obsaditeľnosť, vyšší výkon klimatizácie).

Posledné nové kĺbové autobusy zaradil DPB do premávky v roku 2022 v počte 71 vozidiel, ktoré podnik vysúťažil za rekordne nízku cenu 254 950 €. Najstaršie kĺbové autobusy vo vozidlovom parku DPB majú v súčasnosti 14 rokov (90 vozidiel SOR a Mercedes-Benz), v priebehu najbližších rokov by ich preto bolo vhodné obmeniť. Životnosť autobusov je v zmluve medzi hlavným mestom a dopravným podnikom stanovená na 16 rokov s platnosťou od roku 2026. Aktuálne sú všetky premávkové kĺbové autobusy s naftovým pohonom.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
A ako dopadli elektricky. Boli dve sútaže myslím ze 20 jednosmerných a 20 obojsmerných. Obálky sa mali otvárať 16.9.2024. A stále neviem nájsť ako to dopadlo
Aký bude postup ak DPB nedokáže nahradiť prvoseriové SORky a MBCC pred 16kou? Budú sa rušiť kĺbové spoje vo veľkom alebo budú dopravní odborníci v meste pokutovať DPB za to že si nemohli dovoliť kúpiť nové vozidlá včas? 🙄
Reakcia na: Andrej #2:
Má nejaký zmysel pokutovať svoj vlastný dopravný podnik?
Reakcia na: Andrej #2:
Podľa mňa sa prižmúria oči ....
Prvé mbcc boli zaradené do premávky február 2010 a SORky marec 2010... Takže máme 1.5 roka na získanie nových vozidiel

Ale napríklad taká 4921 bola vyrobená v roku 2005, a sprevádzkovala v decembri 2008 takže podľa tej 16 ročnej normy by už nemal premávať
Reakcia na: Ma178rek #4:
Aký je nastavený max. vek pri Trolejbusoch?
Reakcia na: Ma178rek #4:
Nepočíta sa to od zaradenia, a teda že do decembra by mohla jazdiť?
Reakcia na: Andrej #2:
Samozrejme sa nič nestane aj keď autobusy prekročia vek 16 rokov. Mesto nebude pokutovať vlastný dopravný podnik
Reakcia na: SixSixTrooper #5:
Autobusy 16r, trolejbusy 20r, električky 40r.
Reakcia na: Viko #6:
Životnosť podľa mňa je od výroby resp zaradenia do prvej prevádzky...
Ak by autobus premával dajme tomu 10 rokov niekde inde neverím tomu že by mu dovolili premávať dokopy 26 rokov ... I keď pri MBCC si myslím že možno bude výnimka že môžu aj dlhšie lebo sú to naozaj dobre vozy ktorým nič nechýba (predsa len nadobúdania cena 490tis vs SOR 272tis svedčia aj kvalite)
Reakcia na: henko151 #3:
Nemá, tak ako všeobecne nemá žiadny zmysel pokutovať dopravcu za privysoký vek autobusov, ale má mesto iné možnosti ako zabezpečiť aby DPB dodržiaval zmluvu?
Reakcia na: Andrej #10:
Napriklad zaplatenim zvyseneho poctu vzkm, ktore viac menej pozaduje mesto po DPB a nie je ochotne zaplatit, co sa prejavi chybajucimi peniazmi na nove vozidla podla zmluvy? 😃
Reakcia na: MatejBA #11:
Máš veľmi bujnú fantáziu 😁
Reakcia na: Andrej #10:
Možností je viacero.
Chápem to správne, že v tom tendry, to má byť aj čiastočná náhrada za 20m busy? Ak áno, tak DPB, robí, krok späť. V takom prípade by si mal zmeniť reklamu, kde by bola fotka plného autobusu a slogan; Vitajte!…Zoznámte sa!…Telo na telo!
Linka 83, potrebuje hustejší interval! Ak na spomínanú linku, nasadia 18m busy pri súčasnom grafikone, Amen tma!
Už dávnejšie som spomínal, že linky 21,83 a 93 potrebujú 20m, možno trošku dlhšie vozidlá.
Reakcia na: N/A #14:
Očividne vyjde lacnejšie jemne posilnit linku s 18m lowcost vozom ako kúpiť predražený Capacity. Problémy sú aj tak vždy len spicky na 21,83,93.
Reakcia na: B K #13:
Nejaké by si nevymenoval? Teda okrem zvýšených dotácií o ktoré mesto zrejme nemá záujem.
Reakcia na: Petto #15:
…a kde píšem o predraženom, CapaCity? Keď už sme pri tom, tak existuje aj lacnejšia verzia.
Reakcia na: N/A #14:
Ja by som osobne videl radšej zrušenie linky 84 a nahradenie 83 v celej trase (maximálne ponechať úsek 84 v trase Ovsiste-Zochova-Kollarovo námestie)
83 by menej trpela vlacikovanim...

Ale som za aby sme skúsili kúpiť nejaké dlhšie busy, otokar XL vyzerá naozaj super len keď som našiel tender v Turecku spred 2 rokov tak cena vyšla nad 600 000 za kus čo je príliš veľa ... Ale možno Turecká špecifikácia...
Reakcia na: Ferro78 #1:
Hoc ponuky sa už dávnejšie otvárali, nikdy nie sú výsledky zverejnené okamžite. V rámci ponúk sa obstarávateľ môže a väčšinou sa aj dopytuje doplňujúce veci ohľadom ponuky, resp vysvetlenie niektorých vecí v ponuke. Takže kým to odošlú, kým dostanú vyjadrenia a prebehne overenie výsledkov tak to trvá aj mesiac a viac.
Reakcia na: N/A #14:
Žiaľ v podniku sa dlhodobo "šuška", že sa 20m nahradia 18m vozidlami. Je to určite škoda a tiež som toho názoru, že by bolo lepšie možno nakúpiť naftové vozidlá už len 20m teda peniaze vyčlenéné na 18m diesle by som rozpočítal na 20m diesle a zvyšok súťažil CNG. Určite by sa uživili v našom DPB 20m aj vo vyšom počte ako sú teraz.
Reakcia na: N/A #17:
Áno existuje. No stále aj ta najlacnejšia verzia Capacity je drahšia ako čokoľvek 18m na trhu. Lebo ju robi Medak a Medak nie je lowcost. No nie som odporca 20M v DPB ale bud realisti na co mame a na co nie.
Reakcia na: Ma178rek #18:
600 litrov za Otokar XL? To je podľa mňa blbosť. Ak by to však bola pravda, je potom logicke,ze sa to neoplatí kupovať keď 18ky sme kupili za 254 tisíc. 600 mi skôr vychádza na Capacity,ktoré kupovali vo velkom čím cena mohla klesnúť za veľký objednávku.
Reakcia na: Ma178rek #18:
Prepočítaval si tú cenu nejakým kurzom z TRY? Ak áno, hádam nie aktuálnym.
Reakcia na: Color #23:
Bol to článok z roku 2021
https://www.busportal.cz/clanek/otokar-vyrobi-pro-istanbul-metrobusy-17672

Vôbec som si neuvedomil že by to mohol byť až taký rozdiel
Reakcia na: Ma178rek #24:
Kurz EUR: TRY na začiatku roka 2021 cca 9 , na konci roka 15. Dnes 37 cca.
Reakcia na: Petto #25:
Potom by to mohlo byť niekde na úrovni 400 000 čo by nebolo tak zlé:)
Reakcia na: N/A #14:
...v tendri... (v 6.páde mužského rodu nikde -y nie je, buď -e ako v dube alebo -i ako v stroji).
No, TRY je jedna z najdevalvovanejších mien sveta. Ale v tom článku je prepočet na Kč a podľa toho to na tých cca 600k € fakt vychádza.
Reakcia na: Color #28:
No len okrem toho že devalvuje líra tak tam majú aj masívnu infláciu, takže tá cena v lírach sa tiež bude meniť. Vo všeobecnosti sú aj napriek devalvácií meny turecké exporty drahšie ako v minulosti.
Reakcia na: Mhr1 #27:
Ďakujem ti veľmi pekne a beriem si to k srdcu.
Nedá mi však; miesto toho aby si odpovedal a bral niektoré chyby z nadhľadom, tak poučuješ.
Ako vravím, ďakujem a poučil som sa!
Reakcia na: Ma178rek #18:
hm to by sme asi museli vediet pre koho je linka 84🙄
Mozno tie 20M vozidla ani nebude treba najma v Petrzalke, uvidime ako sa zmenia prepravne prudy po spusteni elektricky. Zrusenim 95tky sa ale niektore zastavky ako Namestie Hraniciarov + Hrobakova obmedzia o jednu linku a nedostanu "kyvadlovku" k elektricke. 83 a 68 sice pojdu na Chorvat.rameno a Zrk.haj ale pri ich intervale teda ziadna slava ... Elektricka bude tiez dalej od tych zastavok na peso. Preto 83 by sa mohla spojit s 84 do jednej linky s 4/7-8/5//10. A vymetak 99 rano asi uz tiez nebude stacit pri 8min int pre potencialne zrusenu 84 z Ovsista.
Reakcia na: Petto #32:
Bolo by dobré zistiť, koľko ľudí cestujúcich v 84 z Ovsišťa prestupuje už na Farského na električku a koľkí pokračujú až do centra. Ak väčšina pokračuje až do centra, tak by stálo za zváženie nechať 84 v špičkovom režime aspoň po Zochovu. V opačnom prípade sa to dá využiť na posilnenie 99. Minule som tu písal, že po dostavaní Nesta by sa mohla zaviesť nejaká linka odtiaľ smerom na Farského, takže to by mohla byť aj náhrada za zrušenú 84.
Reakcia na: 810zssk #29:
To áno, veď práve o tom píšem, že špeciálne pri TRY nemôžeš cenu 2021 prepočítavať kurzom 2024.
Reakcia na: Mhr1 #27:
Nechcem nikoho poučovať, som presvedčený, že keď sa nad textom zamyslíš, sám zistíš, čo je správne. Len to treba po sebe prečítať a spomenúť si na vzory. 🙂
Na margo všetkého, čo tu bolo povedané si myslím, že ak sa naozaj uvažuje nahradiť MBCC 18,8m vozidlami, tak to bude opät zhoršenie kvality cestovania. Jedine, že sa posilní int. na 6min. na L83,84, čo bude mať za dôsledok tvorenie vláčikov, čo nedáva zmysel.
Rušenie alebo skracovanie L84 nemá zmysel. Možno skrátiť premávku do 21:00.

Ak chce mesto, aby ľudia presadli z áut do MHD, tak je potrebný nákup 21m vozidiel. Využitie sa nájde. Nikto sa nebude tlačiť, ak môže ísť autom.
Nerozumiem, prečo sa bránia nákupu dlhších vozidiel, keď tu máme 24m vozidlá.
Reakcia na: marek1978 #36:
Zas na druhej strane, má zmysel iks kategórií ako keď odkrajuješ salámu? Je tam napočítateľná nejaká úspora, keď sa kúpia nové 21m, namiesto 24m a ľahkého natiahnutia intervalu?
Tak hlavne by sa autobusové linky s XXL autobusmi v hustom intervale mali nahradiť dráhovou dopravou, všakže...
Reakcia na: upravovač fotiek #38:
XXL autobusy majú význam aj pri menej hustom intervale napr. z dôvodu nedostatku vodičov.
Reakcia na: upravovač fotiek #38:
Aj take 93+94 maju slusnu frekvenciu spojov a palime tam naftu, semtam elektrobus a par rokov dozadu aj CNG. Uz aj samotna 93 ma potencial pre trolejbus. Most SNP sice stavany nie je na trolej.vedenie ale to sa da riesit baterkou od Zochovej napr. po Dvory.
Reakcia na: marek1978 #36:
Ak zrusis 84,tak to bude vadit akurat tak Ovsistu, ak by sme 83 posilnili dvojnasobne. Dubravka s rusenim 84 o nic nepride dokonca len pomoze starej Dubravke posilnena 83. Btw tie vlaciky nemam pocit ze boli take velke kym boli vsetky 83 84 s Capacity.
Reakcia na: Petto #41:
84 cez pracovné dni rieši aj dopravu študentov EUBA z internátov pri Horskom parku
Reakcia na: 3pa3ck3 #42:
Nielen pre EUBA, ale veľa ich vystupuje na Šustekovej kvôli VŠE a Manažmentu.
Reakcia na: Petto #41:
Veď ja ju nechcem rušiť, maxim. som písal ukončiť o 21:00.

Vláčiky boli aj predtým a budú naďalej. Tam stačí, že 83 chytí semafory a 84 je hneď za Tebou.
Reakcia na: upravovač fotiek #38:
No z Dúbravky to nemáš ako nahradiť. L4 každé 4min. 83/84 4min. a po siedmej po dvere na Záluhách.
Reakcia na: 3pa3ck3 #42:
tak konecne niekomu doslo naco sluzi 84. ved povodne aj startovala na prokopa velkeho.
Reakcia na: steve666 #46:
Áno, lenže 84 už pekných pár rokov k EUBA nejazdí. Treba prestupovať, a to sa dá podobne aj z 83.
Reakcia na: marek1978 #43:
Netušil som, kde má sídlo táto VŠ (ani poriadne to, že existuje), vďaka za doplnenie
Reakcia na: johnnyjanko #47:
Z Bulíkovej je to 5 minút pešo, nemá veľmi zmysel prestupovať
Reakcia na: 3pa3ck3 #48:
Sídli v budove Červenej pošty na Lachovej
Reakcia na: 3pa3ck3 #49:
presne, v minulosti zase 83 isla tam.
Ešte som zabudol, že na L83 sa plánujú 18m ebusy, tender na nabíjačky už zverejneny
Reakcia na: marek1978 #45:
Jak nemám? Elektřičková trať z Dúbravky cez Harmincovu, Patrónku, Pražskú a Štefánikovu by určite naplnila 32,5 metrovú súpravu v intervale 4 minúty. V Petržalke nie je problém urobiť odbočku k EUBA a obslúžiť aj Ovsište. Teoreticky by sa dala predĺžiť aj trať v Dúbravke po ulici Pri kríži po začiatok Štepnej. Jednokoľajné obratisko by sa tam tiež zmestilo. Len by to bolo drahé.
Reakcia na: upravovač fotiek #53:
V Petržalke si viem predstaviť trať, v Dúbravke to vidím skôr na vymeták, prínos by tam nebol taký veľký 🙂
Reakcia na: marek1978 #52:
A budú mať naftové kúrenie?
Reakcia na: marek1978 #52:
Po tendri na UVO ani stopa. No 83 ma potencial na ebusy kedze jedna konecna je priamo v obratisku elektriciek. Ak vsak bude 83 ebus a 84 abus tak vlacikovania sa nezbavime.😁
Info o ebusoch na 3DP a na konecnej Kutlikova https://josephine.proebiz.com/sk/tender/60845/summary
Reakcia na: Petto #56:
Del
Reakcia na: Petto #56:
Uvažuje sa o zrušení 84? Inak totiž veľmi nedáva zmysel, prečo nebude aj na 84 elektrobus, keď by sa na to tiež dali použiť eurofondy. Ak majú byť na 83 elektrobusy, tak by sa možno mohli objednať aj 24-metrové vozy a 84 by sa mohla zrušiť/obmedziť.
Reakcia na: Urbanway 2423 #59:
Neviem nic z toho projektu na Josephine. Ale pri projekte na 20 ebusov to tak nevyzera, kedze vyprava 83+84 je dnes viac vozidiel a to este musia tie 2 linky posilnit kedze dojde k zmenseniu vozidla na 83.
ADD2 24metrove ebusy mi uz pridu grandiozne kolosalna blbost. Ja som zastanca hybridneho trofla 24M na L93, ktora ma interval vhodny pre tbus. K tomu by sa dala este pripojit aj "hybridna 94" so solami.
Reakcia na: Petto #60:
Prečo sú 24-metrové elektrobusy podľa teba hlúposť? Kvôli tomu, že sú to elektrobusy, alebo kvôli priveľkej kapacite? Veď interval 83+84 je rovnaký ako na 93 (okrem víkendov poobede). Chápem však, že cez pracovné dni je asi lepšie mať aj 84 kvôli obsluhe Ovsišťa a Ekonomickej univerzity a nielen 83 v posilnenom intervale prípadne s väčšími vozidlami.
Reakcia na: Urbanway 2423 #61:
A je spravne. 24M je/bude enormne predrazene vozidlo len kvoli baterkam, kde uz aj ta ekologia ide bokom z toho bordelu co nam ostatne po skonceni zivotnosti bateriek. Po 8 rokoch hladat nove baterky do 24M vozidla by som nechcel kupovat. Technologia sice ide dopredu a nevieme ake baterky budu o 8 rokov ale aj tak.
No voci 24M Trollinu na L71 nemam nic. Zatial je tusim len jeden DP v Dansku ktory ma "nase Trollina" cisto ako ebusy". 93+94 ma ale zase 2x hustejsi interval ako 83+84 na petrzalskej strane. 😐
Len pre porovnanie:
2022 Ostrava kupovala SU18 CNG 37ks za cca 353 000 €
2022 Kosice kupili 1 SOR NSG18 za 409 000 €
Reakcia na: Petto #63:
Nejak mi uniká pointa tohoto príspevku.
Reakcia na: bobitwo #64:
Žeby informativne o cenách CNG klbakov ?😉 Ešte som hľadal aj Trenčín ale nenašiel som.
Reakcia na: Petto #65:
A ozaj informatívne? Vieme aké množstvo kusov sa dodalo? Aj množstvo ovplyvňuje cenu. Vieme výbavu? Sú v tom nejaké servisné úkony? Nie?
Reakcia na: Petto #60:
Myslím si, že existencia 94 stratí význam po dokončení druhej etapy eliny.
Reakcia na: Petto #56:
aj 84 má jednu konečnú v obratisku električiek.
Reakcia na: Viko #67:
Nepovedal by som. Okolie Panónskej cesty bude pomerne ďaleko od električky, takže obmedzovať tam kapacitu nebude veľmi vhodné. Jedine, že by sa zahustil interval na 93 a predĺžila by sa 80 na Blumentál.
Reakcia na: Viko #67:
To si nemyslim . 93/94 obsluhuju oblasti ktorym elektricka moc ani nepomoze. Hlavne od Panonskej cesty sa ani nemas vlastne ako dostat k buducej elektricke - ak neratam ist s 91 na konecnu Juzne mesto. Rusenie 94 mi pride este vacsi pruser ako rusenie 84.
Reakcia na: samkoh #68:
Ano ma. Len projekt na josephine je len pre 20 stojanov v depo Petrzalka. Neznamena to sice,ze bude zrovna aj 20 ebusov. Ideal je vsak mat vzdy nocne pomale nabijanie na tieto vozidla co trva od 4 do 10hodin podla ich vybytia den predtym. Plus obstaranie 20 ebusov nebude stacit na 83,84,ked len dnes je tam 22 vozov denna vyprava. 20 vozov bude akurat stacit na posilnenu 83, kde pravdepodobne budu musiet posilnit rannu spicku na 6 minut + aj poobednu na 7-8.
Reakcia na: bobitwo #66:
To sa vzdy tahsie uz dohladava. DPB istu seriu SORov kupoval s nahradnymi dielmi na 3 roky , ci aj Ostrava a KE neviem. 👽
Reakcia na: Petto #65:
Cena CNG autobusov je vyššia ako cena naftových autobusov a mesto ich bude musieť kúpiť, keďže si takúto podmienku stanovili v zmluve s DP. A to aj za cenu toho, že autobusov bude za danú sumu menej, ako by mohlo byť tých na naftu.

Treba sa však pozerať aj na to, že výprava autobusov bude v blízkej budúcnosti nižšia. Onedlho skončí linka 95, skončia autobusy na linke 32, potom neskôr môže prísť k skráteniu linky 50, a nie je vylúčené, že by mohli po prípadnom ďalšom rozšíreni trolejbusov skončiť aj ďalšie autobusové linky.
Reakcia na: Solider #73:
32 vyzerala nádejne aj ďalší rok, no vidíme ako sa (ne)stávajú nové trolej.trate takže s nou rátať je ešte zavčasu a ta 50 ktorá ma súvis s elek.tratou Pribinova tak to je tiež hudba budúcnosti. To budu aj Otokary po zivotnosti kým bude trat pri Eurovey.
Reakcia na: Petto #74:
V Petržalke určite príde k viacerým zmenám než len zrušeniu 95. Prepravná kapacita električiek má potenciál zrušiť ďalšie 2-3 linky (samozrejme v podobe reorganizácie, nie tupého škrtania). Sám som zvedavý ako to bude vyzerať.
Reakcia na: Color #75:
Bude to vyzerať ako tupé škrtanie.
Reakcia na: Color #75:
59 a 95 urcite. S tym sa ratalo od zaciatku. Kazde dalsie mi uz pride trochu extrem. Mozno este schyta 191 a jej skratenie po Juzne mesto (konecnu na moste ponad trat).
Reakcia na: Petto #77:
Neexistuje, aby sa v Bratislave tak skokovo zlepsila dopravna obsluznost, ze by sa zrusili iba jeden vymetak, jedna spickova linka a mierne skratila tretia 🙃
Ocakavam vacsie abus skrty resp. zmeny.
Reakcia na: Color #78:
Hadam sa mesto nejde tvarit, ze linka 3 s mizernym intervalom (alebo jemne zlepšeným) pojde vsade na lavy breh Bratislavy. 😂
Ono sa to zoškrtá a potom bude čakať, kde sa bude najviac kričať pre obnovenie spojenia.
L83 bola náhrada L104 a spojenia Dúbravka - Ovsište. L104 jazdila cez EUBA jednosmerne ráno /poobede. Po reorganizácii najskôr skončila na Dostihovej dráhe a potom sa predĺžila na Kutlíkovu aby bolo spojenie za L81 smer Zochova. Ovsište dostalo moták L99 a L84 s chabým sedlom a večermi do 22h. a bez víkendov. EUBA sa poriešila s L184. L83 spolu s osekanou L34 nahradili všetky expresy + L37 v Dúbravke. Na začiatku s intervalmi "jazdíme ako metro". Postupne sa to zredukovalo na súčasný stav.
Reakcia na: Petto #79:
Tam by mali ísť od začiatku dve linky. Logicky L3 a L1. L3 to sama nepoberie.
Veľká škoda, že nemáme obratisko aj niekde pri Technopole na špičkové kapacitné posily. Inak nastupovanie pri Farského bude z rozbehom do preplnenej električky.
Reakcia na: david11 #81:
Obavam sa tiez, ze pojde len samotna L3,ktora to rano vsetko nepoberie. Je stale lacnejsie posilnit L3 na 3minuty rano (L7 zrusit) ako urobit 1+3 do Petrzalky pri ponechani 7. Problem budu zrejme aj vozidla bo ked spustime na jar 2025 trat tak uz zrejme zacnu aj velke prehliadky 29,30T co je tak -3 supravy OUT na dlhe obdobie. A dalsie 29T su v plane az 2026 z Planu obnovy.
Reakcia na: Petto #82:
Ak budú chýbať len 3 kusy 29/30T naraz tak to v pohode pokryjú nezmyselne odstavené T3G.

Inak nerozumiem prečo sa aj na negarantované poradia vypravujú Škodovky. Aby nabehli km na prehliadky ešte rýchlejšie? 🙄
Reakcia na: Andrej #83:
To majú nové vozy stáť vo vozovni aby mohli cestujúci šliapať po schodoch? Nové vozy majú jazdiť čo najviac a staré by mali byť využívané hlavne na špičky.
Reakcia na: Andrej #83:
"Inak nerozumiem prečo sa aj na negarantované poradia vypravujú Škodovky " ...to akoze fakt nerozumies❓ ❗ 😃
Reakcia na: upravovač fotiek #84:
A cestujúci to viac ocenia keď bude ešte viac NP električiek odstavených naraz, z dôvodov opotrebovaných kolies alebo nabehaných km do prehliadky? Máš dojem že momentálne je odstavených príliš málo 29T?
Reakcia na: Petto #85:
Áno nerozumiem

Momentálne je situácia takáto: už teraz máme odstavených 14 vozov prvej generácie Škodoviek. (neráta sa 7417). Čím viac sa tie vozy, hlavne 29T, vyžívajú, tým viac sa blíži odstávka z dôvodu opotrebovaných kolies alebo že nabehli km na prehliadku. Momentálne sa tie kolesá vymieňajú slimačím tempom, a prehliadky tiež určitú dobu budú trvať. takže prosím vysvetli mi v čom je logické že sa tie vozy používajú aj tam kde sa nemusia. Aby sme ešte nemuseli začať rušiť garantované spoje. Už teraz je problém vypraviť NP vozy na záložné vozidlá, čo na začiatku roka istú dobu boli de facto garantované.
Reakcia na: Andrej #87:
o tom ze vozy budu potrebovat vymenu obruci, prehliadky vyssich stupnov a pod. sa myslim vedelo dost dopredu.... ked sme sa uz dostali do stavu ze to sposobuje problemy, vyvodili sa nejake sankcie voci zodpovednym aby sa poucili na vlastnej chybe a podobna srajda nezopakovala opat ?
(a tym myslim obvzlast zodpovednych po politickej linii vcetne magistratu !!!)
Reakcia na: Andrej #87:
Takže vlastne DP si sám vyrobí problém tým, že neobstaral dostatočne včas výmenu kolies a vykonanie veľkých prehliadok a potom na to má prijať opatrenie, že vozy nebudú jazdiť, aby sa moc neopotrebovali 😂
Reakcia na: Solider #89:
Je aj iné riešenie? Vyťažiť ich na maximum a potom rušiť NP spoje keď ich nepôjde opraviť tak rýchlo ako sa ničia by tu asi nikto nechcel.
Reakcia na: si #88:
Ber to z tej lepšej stránky, oni určite chcú potešiť šotoušov, že z kopřiv vytiahnu #7301-#7304 aby jazdilo aspoň niečo 😁
Reakcia na: si #88:
Haha. Určite sami seba potrestajú. Už to vidím.
Reakcia na: Solider #89:
Teraz je na mieste otázka KTO v DPB neobstaral včas, resp. nezabezpečil včas materiálne/technologické/personálne vybavenie dielní.
Reakcia na: Color #91:
Aby im hneď prvý deň niekde vykapali, najlepšie v špičke na Račianskom alebo Trnavskom mýte.
Reakcia na: upravovač fotiek #94:
Mohli v Dubnici vyrobiť výzbroj so záložným dieselovým pohonom a nebol by to problém!
Reakcia na: Color #95:
Stačí namontovať nezávislé pohony APU KIRSCH APU 100 DIPME z vyradených trolejbusov Škoda 25 Tr Irisbus. Zaberú nejaké to miesto, ale to vôbec nevadí. Inšpirácia tu: https://imhd.sk/ba/doc/sk/23295/Sci-fi-Nov%C3%A9-pracovn%C3%A9-vozne-OPB
Reakcia na: upravovač fotiek #96:
APU Kirsch APU? To je niečo ako BAWAG Bank AG?
Reakcia na: S499.1023 #97:
Áno. 😁
Pri CNG klbakoch je podmienka,ze dodavatel za posledne roky musel vyrobit aspon 30 CNG klbakov, co by malo diskvalifikovat SOR. NSG18 v takom pocte moc nie su. Otokar tiez nie. Iveco v ramci CR SR tiez nie, hoc Brno ma aspon 44ks no z roku 2017-8. Ale to je uz moc stare na referenciu.
Reakcia na: Petto #99:
Myslím si, že sa dajú očakávať námietky vyšachovaných výrobcov.
Reakcia na: Viko #100:
Ocakavat sa mozu,ale ak to viaceri vedia splnit tak take namietky sa daju vacsinou zmietnut zo stola.
Reakcia na: Petto #99:
Pravdepodobne Libchavy si vydupali zmenu referencií a stačí už 15 CNG klbakov vyrobenych za minulé roky.
Je väčšia šanca, že tieto tendre budú úspešné a že nedopadnú ako predchádzajúce?
Reakcia na: juraj76 #103:
Áno je, SORky sa lámu už jak surove spaghetti a hrozí oslabovanie kapacity na kĺb.linkach.
Reakcia na: Petto #104:
Tiež som toho názoru, že než sa dosúťaží a prídu dodávky, bude oslabovanie kapacity na dennom potiadku. Už teraz sa výprava líže o kusy, ide zima, a musel by sa stať zázrak, aby to tak nebolo. Prídu ešte dva (?) opravené CapaCity a pri zvyšku sa treba modliť za interné opravárenské kapacity pre SORky. A tie, ako vieme, sú aké sú. Ešteže hlavná štupľa na divízii už bola uprataná inam.
Reakcia na: Color #105:
Ešte môžme stále zobrať kĺby z 59 poobede. 95 voľné klby nám snáď pribudnú v máji. No od pondelka sa zvysila výprava o 2 kĺby už aj na L90. Prinajhoršom to zase schytaju záložaky.
Reakcia na: Petto #106:
To tá 90 jazdi až taká plná, že tam museli dať kĺby? A prečo vlastne len na dve poradia a nie na všetky? Či tretí voľný kĺb už nenašli?
Reakcia na: juraj76 #103:
Podľa peňazí.
Reakcia na: TomJ #107:
Nerozumiem tej logike tiez. Lebo 90/1 celodenka klbak, 90/2 solo celodenka , 90/3 klb delenka. Pravdepodobne niektorym odchodom na 1,3 vyskakovali extremne hodnoty v spickach, tak sa to poriesilo takto. Aj L20 tak funguje ze mix solo a klb hoc tam je to jasne,ze pricina su smeny vo VW.
Reakcia na: TomJ #107:
Minimálne ráno čo ide 90 medzi 6:30-8:00 smer SND jazdí dosť plná. Nehovorím, že tie krátke busy praskali vo švýkoch, ale sú skôr plne ako prázdne.
Reakcia na: Petto #106:
Je pravda, že otvorenie električky som opomenul, no zas platí, že kým sa premávka na nej reálne nespustí, dovtedy nebudem slepo veriť.
Reakcia na: Petto #109:
Pozeral som CP a poradia 90/1 a 90/3 idú z Rusoviec v časoch pred začiatkom vyučovania. 90/2 ide moc skoro alebo naopak neskoro. Takže zrejme toto bude dôvod.
Okrem linky 20 ešte funguje niečo podobné aj na 75, kde tiež poradia 7 a 8 jazdia kĺbové, lebo chytajú začiatok/koniec vyučovania. A tiež 88/8. V podstate je to vcelku dobre vymyslené, že keď nie je dostatok kĺbov na obsadenie celej linky, tak ich pošlú aspoň na poradia, ktoré schytávajú najväčší nápor cestujúcich.
Reakcia na: bobitwo #110:
90 by si podľa mňa zaslúžila aj 15-minútový interval v špičke aspoň po Jasovskú/Žltú (prestup na 91/191). Pre Lúky 7,8, Jarovce a Rusovce je tá 90 v porovnaní s 91 a 191 o dosť rýchlejšia pri ceste z Ružinova.
Reakcia na: Urbanway 2423 #113:
Vsetko stoji peniaze a zial Slnecnice odmietli obratisko na juznej strane tak nech trpia. Hoc to bol skor zrejme developer.
Reakcia na: Urbanway 2423 #113:
jj .. pocas spicky by mohol byt este preklad medzi existujucimi poradiami a to spojmi iba po Jasovsku ... na to by staci 1 bus (aj kratky) .... stihal by to otacat. Poobede polka autobusu aj tak vystupuje na Zehrianskej ..
Reakcia na: Petto #114:
Tie spoje by kľudne mohli jazdiť len po Jasovskú, čo by malo navyše výhodu, že 1 kolo by vyšlo na 24 minút, čo by pár hodín vyjazdil aj jeden autobus. Ja mám tiež podobnú skúsenosť ako whedro, že polovica autobusu zvykne vystúpiť na Žehrianskej. Dokonca aj posledný spoj o 21:17 na Jasovskú býva slušne vyťažený. Ráno by sa to dalo vyjazdiť 3 poradiami (2 po Rusovce, 1 po Jasovskú), poobede by museli byť aspoň štyri kvôli obsluhe Danubiany.
Reakcia na: Urbanway 2423 #116:
90 by bolo vhodné vyriešiť, tie súbežné jazdy z Rusoviec cez Jarovce s 91/191 mi prídu úplne zbytočné. Buď nech premáva po štátnej ceste priamo do Rusoviec ako alternatívne rýchlejšie spojenie alebo nech končí na Slnečniciach a dohodnú sa konečne na vybudovaní obratiska.
Reakcia na: Solider #117:
Podľa mňa by mohla 90 a 91 jazdiť aj naďalej cez Jarovce a 191 by išla priamo po I/2. 90 a 191 by prišli na Jasovskú (skrátené spoje 90)/Žltú v rovnakom čase (kvôli prestupu) a 91 by išla v preklade s 90 a 191. Ešte by sa to dalo urobiť tak, že 191 by išla až do Čunova (s vynechaním Jaroviec) a 91 by v špičke končila už v Rusovciach, vďaka čomu by Čunovo získalo v špičke zrýchlený spoj do centra. Mimo špičky by jazdila 90 ako-tak v preklade s 91, aj keď kvôli ich intervalom by to nebolo úplne možné. Nemohla by 90 končiť na Slnečniciach aj bez obratiska okruhom cez Fialovú a Žltú?