IDS BK sa zatiaľ o pezinskú MHD nerozšíri

Mestu Pezinok sa v opakovanej súťaži podarilo vybrať dopravcu, ktorý bude v meste zabezpečovať služby MHD nasledujúcich 10 rokov.

Vedenie mesta Pezinok pripravilo v minulom roku novú koncepciu MHD so štyrmi linkami a celotýždennou premávkou. Prioritou malo byť aj jej zapojenie novej MHD do Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK). Do súťaže na desaťročný kontrakt sa však v roku 2023 neprihlásil žiadny dopravca. Mesto preto núdzovo vybralo dopravcu na prechodné 1-ročné obdobie formou priameho rokovacieho konania. Zákazku pridelilo firme AZ-Lines Nitra, ktorá tak od januára 2024 zabezpečuje MHD v Pezinku. Použitie priameho rokovacieho konania neskôr Úrad pre verejné obstarávanie vyhodnotil ako porušenie zákona o verejnom obstarávaní a udelil mestu pokutu, keďže podľa úradu neboli splnené zákonné požiadavky na jeho použitie a tým bol zvýhodnený jeden vybraný dopravca.

V apríli 2024 mestské zastupiteľstvo Pezinka schválilo upravenú koncepciu novej MHD pre opakovanú súťaž, ktorá už s prihliadnutím na finančné možnosti mesta nepočítala s jej integráciou do IDS BK. Zároveň bolo navrhnuté upravené vedenie niektorých liniek tak, aby sa obslúžili aj niektoré ďalšie lokality. Konkrétne obsluha ulíc Panský chodník a Kutuzovova presmerovaním linky 3 medzi Severom a Nemocnicou a obsluha Lidla presmerovaním niektorých spojov linky 4 cez Okružnú ulicu.

Na júnovom mestskom zastupiteľstve bola prezentovaná informácia o konzultáciách s IDS BK, na základe ktorých sa mesto rozhodlo „nastaviť kompatibilitu pripravovanej MHD so systémom IDS BK v rozsahu zabezpečenia jednotného organizačného, technického a informačného systému". V praxi to má znamenať, že linky budú označené v súlade s pravidlami IDS BK, odchody budú koordinované s ostatnými linkami IDS BK, tvorbu cestovných poriadkov a obehov vozidiel bude zabezpečovať koordinátor IDS BK, ktorý zároveň zabezpečí dispečerské riadenie dopravy, poskytovanie informácií prostredníctvom infolinky IDS BK, ako aj zber a vyhodnocovanie pripomienok od cestujúcej verejnosti. Mesto si ponecháva možnosť vytvoriť vlastnú tarifu. Podľa vedenia mesta takéto „systémové riešenie s presahom technických štandardov IDS BK" zabezpečí zjednodušenie, sprehľadnenie a zefektívnenie pezinskej MHD.

Opakovanú verejnú súťaž na 10-ročný kontrakt (s možnosťou predĺženia o 1 rok) mesto Pezinok vyhlásilo v máji tohto roka. Oproti pôvodnej súťaži mesto znížilo nároky na technickú a odbornú spôsobilosť uchádzačov. Kým v pôvodnej súťaži mesto požadovalo od dopravcu referencie poskytnutých služieb rovnakého alebo podobného charakteru za predchádzajúce tri roky a to úhrnne minimálne 112-tisíc km ročne, v novej súťaži požadovalo už len úhrnne min. 30-tisíc km ročne. Kritériom na vyhodnotenie ponúk bola nákladová cena na 1 odjazdený km pre rok 2025.

Do súťaže sa prihlásili dvaja uchádzači, súčasný poskytovateľ služieb AZ-Lines Nitra (3,48 €/km) a malý dopravca Slov Bus Bratislava (4,15 €/km), ktorý zatiaľ MHD neprevádzkoval. Víťazom sa teda stala spoločnosť AZ-Lines Nitra, s ktorou mesto 2. augusta 2024 uzavrelo zmluvu o službách vo verejnom záujme na roky 2025 až 2034. Na splnenie požadovaného rozsahu služieb dopravca využil referenciu na aktuálne poskytované služby v Pezinku (cca 45-tisíc km za 5 mesiacov roka 2024). Dopravca AZ-Lines v roku 2024 jazdí v Pezinku za 3,60 €/km bez DPH. Mesto uvádza, že dopravca poskytuje služby v kvalite, ktorá mu plne vyhovuje.

Mesto od dopravcu požaduje vozidlový park pozostávajúci zo štyroch kmeňových vozidiel a dvoch záložných vozidiel, ktorý zároveň musí spĺňať požiadavky zákona o podpore ekologických vozidiel. Všetky vozidlá musia byť mestského vyhotovenia (kmeňové trojdverové, záložné aspoň dvojdverové), klimatizované, aspoň čiastočne nízkopodlažné, s priestorom min. pre dva invalidné vozíky. Informačný systém kmeňových vozidiel musí byť elektronický (číslo linky a cieľ na prednom čele, číslo linky na pravom boku a na zadnom čele, interiérový informačný systém), záložné vozidlá nemusia mať elektronický informačný systém. Predaj cestovných lístkov má byť zabezpečený v hotovosti a po prechodnom období aj dopravnou kartou.

Na zabezpečenie vozidlového parku spĺňajúceho Technické a prevádzkové štandardy MHD Pezinok (uvedené v zmluve od str. 26) bude mať dopravca prechodné obdobie v trvaní 2 rokov. Po uplynutí prechodného obdobia (od 1.1.2027) musia byť kmeňové vozidlá nové (r. v. najmenej 2024), záložné vozidlá nesmú byť počas trvania zmluvy staršie ako 16 rokov.

V prechodnom dvojročnom období musí byť priemerný vek vozidlového parku najviac 14,5 roka, zároveň však musia byť všetky autobusy klimatizované a aspoň čiastočne nízkopodlažné. Nie je však uvedené, či postačuje klimatizácia pre vodiča, alebo je požadovaná klimatizácia aj pre cestujúcich. Aktuálne dopravca používa v MHD Pezinok tri CNG autobusy bez klimatizácie pre cestujúcich a jeden naftový autobus vybavený klimatizáciou aj pre cestujúcich. Dopravca v ponuke uviedol, že počas prechodného obdobia má k dispozícii 4 CNG autobusy a 2 naftové autobusy (3x SOR BNG 9.5, 1x Irisbus Citelis CNG, 1x SOR NB 12, 1x BMC 320 SB Alyos). Pôvodne linkový autobus BMC Alyos nie je ani čiastočne nízkopodlažný, čím nespĺňa podmienky ani ako záložné vozidlo.

Podľa zákona o podpore ekologických vozidiel má podiel ekologických vozidiel vo vozidlovom parku tvoriť min. 34 % v období do konca roka 2025 a min. 48 % v rokoch 2026 až 2030. Polovicu z uvedených podielov majú tvoriť vozidlá s nulovými emisiami (napr. elektrické vozidlá). V prípade, ak dopravca nesplní požiadavky tohto zákona, mesto bude mať podľa zmluvy nárok na zmluvnú pokutu vo výške 150-tisíc € a zároveň bude dopravca povinný zaplatiť prípadnú pokutu, ktorú by mesto dostalo za porušenie zákonnej povinnosti (môže byť až do výšky 1 mil. € za nesplnenie požadovaného podielu ekologických vozidiel).

Prehľad základných parametrov nového 10-ročného kontraktu:

Ročný objem výkonov 127 546 tarifných km + 7 653 režijných km
Povolená úprava výkonov počas trvania zmluvy navýšenie o 20 %, zníženie o 10 %
Náklady na 1 odjazdený km v prvom roku 3,48 € bez DPH
Cena za 1. rok poskytovania služby 470 791,68 € bez DPH
Počet liniek MHD 4
Počet autobusov 4 kmeňové + 2 záložné
Začiatok poskytovania služieb 1.1.2025

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Cize co? MHD v PK nemusi ale moze byt zahrnuta v IDSBK? Nejak som to z toho clanku nepochopil…
Reakcia na: hroch #1:
Neviem, ako to plánujú v Pezinku ale zo sveta (najmä z Nemecka) poznám viacero malých systémov MHD, kde platí súčasne integrovaná tarifa aj miestna, pre domácich výhodnejšia.
Reakcia na: hroch #1:
Pochopil som to tak, ze sa zaradi do IDS BK, ale nebude tam platit listok - budu mat vlastnu tarifu 🙂
Reakcia na: S499.1023 #2:
Však to máme aj v IDS BK. Môžem si kúpiť lístok IDS BK, alebo lístok na vlak, keď cestujem z HLST do DNV. Vo vlaku platí režijka. SMS lístok platí iba v MHD. Potom existuje ešte "systém" kartuj, ktorý je zasa niečo úplne iné, nekompatibilné v IDS BK (max. jeden prestup, nutnosť znovu "tapovať" po prestúpení). Vo Viedni bola tiež dvojitá tarifa, dodnes ju môžeme pozorovať v číslovaní autobusových liniek. Väčšina je xxA, ale sú aj xxB linky. Kedysi sa tak linky delili podľa tarify, resp. na "B" linkách bola možnosť "paralelnej" tarify. Podobne to bolo na nočákoch vo Viedni a aj v Bratislave (nutnosť označovať dva lístky, resp. k predplatnému ešte jeden denný).

Tieto rôzne guláše v tarifách sú mimoriadne vhodné ak chceme cestujúcu verejnosť odradiť od využívania verejnej dopravy, lebo bežný cestujúci NIE JE šotouš (čo je pre niektorých šotoušov ťažké pochopiť). Stačí, keď vidí rôzne možnosti a nebodaj si ho niekde vyčíha revízor počas honu na práve týchto ľudí, len aby obeť skasíroval kvôli tomu, že si kúpila nesprávny lístok, resp. s ním cestovala niekde inde (mimo "zóny", "pásma" a pod.) alebo spojom, kde ten lístok neplatí.

Osobne by som všetky rôzne výnimky a anomálie zrušil a nahradil jednou jedinou a jednotnou tarifou minimálne v rozsahu EÚ + CH + N, platnú na všetkých verejne dostupných štátnych/súkromných/mestských (komunálnych) systémoch hromadnej dopravy osôb slúžiacich na bežné denné cestovanie do školy, do práce, na nákupy a pod. Sezónne, turistické vyhliadkové a nostalgické systémy (alebo linky), pokiaľ na nich nie je normálna, ideálne celoročná vozba detí/študentov/pracujúcich by neboli súčasťou systému. Ja viem, som ešte naivnejší než šotouš, ktorý si myslí, že každý cestujúci by sa mal vyznať vo všetkom, ideálne vedieť naspamäť trasy liniek a cestovné poriadky. Lebo náklady na prácu a zárobky sú diametrálne odlišné, niektoré štáty majú národné meny, odlišné predpisy... Proste milión dôvodov, prečo by to nebolo možné.
Reakcia na: upravovač fotiek #4:
Nepochopil si.
Reakcia na: S499.1023 #5:
Pochopil to správne. Teda to vlastne integrované nebude, aspoň teda podľa článku.
Reakcia na: 810zssk #6:
Ale ja som hovoril o inom. Skús sa pozrieť na http://www.srs-tram.de/369.html.
"Mesto uvádza, že dopravca poskytuje služby v kvalite, ktorá mu plne vyhovuje."

Fajn, konečne rozumiem, prečo mesto prešlo mlčaním premávku vozidiel na cudzích dokladoch alebo s prepadnutými vývoznými značkami; bez poriadneho označenia vozidiel linkou, s chaosom vo verziách cestovných poriadkov... Sveta žiť v tejto krajinke!
Reakcia na: Viko #8:
Ja som nedavno na MHD v PK videl vodica s cigou v ustach pocas jazdy. A to som teda uz nevidel roky. 🤷
Reakcia na: whedro #3:
Cize pre cestujuceho najdolezitejsi benefit nebude. Ale okej, ak budu aspon jazdit v predvidatelnom takte a nie systemom CSAD, tak to bude pokrok.

Uprimne si inac myslim, ze by absolutne stacili vozidla typu Rosero alebo podobne. Tie velke busy chodia 90% casu skoro uplne prazdne. Ale tak ked to nik nechce prevadzkovat, asi si nemozno velmi vyberat…
Reakcia na: hroch #10:
Ono možno by to nechodilo úplne prazdne, keby cestujúci vedeli kedy, kam a ako často a odkiaľ ten bus ide, takto je v tom zmätok, informovanosť takmer žiadna, na zastávkach častokrát staré CP, alebo žiadne, označenie liniek zmätočné (načo deliť linku 1 na tam 1 a nazad 11, keď trasa rovnaká) a pod.
Verím, že toto sa zmení.
L1 - L521
L2 - L522
L3 - L523
L4 - L525
a súčasnú linku L521 (Arriva) prečíslovať na L519, alebo L532.
Začleniť CP do IDSBK. A tarifu nech si nechajú, keď im vyhovuje.
Reakcia na: Oli61 #11:
*L4 - L524
A hlavne linkami premávajúcimi v intervale 3x za deň budú aj naďalej voziť vzduch.
Pezinská MHD je od začiatku amatérčina najväčšieho zrna, na ktorej je brutálne vidno, že namiesto nejakeho dopravného odborníka to dostal na starosť totálne neznalý úradník.

Výsledkom toho su nereálne (nafúknuté) jazdné doby, doteraz neaktulizované CP na zastávkach, takmer žiadne linkové značenie na vozidlách, neschopnosť zaintegrovať sa do IDS BK a spomínané značenie liniek štýlom 1-11, 2-22 je už len taká čerešnička na torte.

Celá ta MHD by potrebovala zmeniť najmä linkové vedenie a CP na základe reálnych dát. To čo je tam teraz je mimo spojov na kučišdorf len recyklácia stavu ešte zo skorších čias keď nemal Slovak Lines / IDS BK očíslované linky.
Takze to vyzera, ze mesto chce, aby bola MHD v PK bezplatna - z toho by davalo zmysel, preco nema byt tarifne integrovana... https://www.pezinok.sk/novinka/7706/mestsku-autobusovu-dopravu-v-pezinku-bude-od-januara-zabezpecovat-spolocnost-az-lines-s-r-o
Reakcia na: hroch #15:
Modernizácia vozového parku je nevyhnutná pre integráciu do systému IDS BK (Integrovaný dopravný systém Bratislavského kraja), čo zabezpečí lepšie riadenie prevádzky, lepšiu komunikáciu medzi ŽSR, mestom a dopravcom a vyšší štandard pre cestujúcich. Od 1. januára 2027 musí dopravca zabezpečiť nové vozidlá, nie staršie ako z roku 2024, ktoré budú spĺňať všetky legislatívne a bezpečnostné normy.

Takže nakoniec asi predsa len pôjdu pod IDS BK.