Ďalšie autobusy dostávajú tmavé fólie na okná

V ďalších autobusoch Iveco Urbanway bude cestovanie o niečo komfortnejšie.

Po dvoch skúšobných autobusoch, ktoré bratislavský podnik mestskej dopravy pred dvoma rokmi pokusne vybavil zatmavovacími fóliami na bočných oknách, sú v týchto dňoch takého fólie aplikované aj na ďalšie autobusy, ktoré nemajú zatmavené okná z výroby.

Aktuálne sú fólie lepené na autobusy typu Iveco Urbanway 12M z rokov 2014 a 2015, ktorých má DPB vo vozidlovom parku štyri desiatky. Protislnečné fólie sú typu 3M TM Colour Stable 5 Sun Control vo farbe tmavý grafit. DPB obstaral fólie pre 38 autobusov v cene 3300 €/vozidlo od firmy Diamondcar EU, s.ro.

Zatemňovanie vozidiel je okrem zníženia prieniku tepla do vozidla nevyhnutné aj z dôvodu častého používania smartfónov, ktorých displeje fungujú ako zrkadlá a za slnečných dní nimi cestujúci oslepujú spolucestujúcich.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Nepostačovala by CS20? Počas dňa v lete je super CS5, ale ak nepečie priame slnko, tak je vo vozidle tma a je potrebné celodenné svietenie v interiéri.
Reakcia na: N/A #1:
ucinnost je vyssia urcite
Prosim pekne to skade oni zohnali folie za 3 litre na kazdy voz?
Reakcia na: isnst #3:
Hlavne prečo práve Urbanwaye. Trolosorky by boli oveľa lepšia voľba.
Reakcia na: SixSixTrooper #4:
Preco?
V Kyjeve to dokázali dať aj na T3SUCS, vrátane inštalácie klímy do salónu:

https://alltransua.com/database/vehicle/25772

Zároveň interiér už nie je "dobytčák" 1+1.
Reakcia na: upravovač fotiek #6:
Tá krabička je plnohodnotná klíma? 😲 Aku efektívnosť má keď je taká malá? Tie na SORkach alebo generalkovaných PCC v Amerike sú obrovské.
Reakcia na: 6503 #5:
Pretože imho to sú kvalitné eurofondové vozidlá zatiaľ čo Urbanwaye znejú ako Ikarusy po 30 rokoch a aj tak vyzerajú.
Ďalšie pohrebáky. Myšlienka dobrá, ale fólie by nemuseli byť až také tmavé a hlavne by ich nemuseli lepiť aj na dvere, pretože ľudia na zastávke nevidia, že niekto vystupuje a zbytočne sa zrážajú.
Reakcia na: Majo #9:
Aj vo Viedni lepia dvere na starých súpravách E2+c5. Výnimkou je prvá polovica predných dverí, aby vodič cez ne lepšie videl. Samozrejme aj jeho okno v ľavej bočnici nie je polepené a čelné tiež nie sú.

https://transphoto.org/photo/1953517/
https://transphoto.org/photo/1946437/
https://transphoto.org/photo/1685942/
https://transphoto.org/photo/1893276/
https://transphoto.org/photo/1769143/
https://transphoto.org/photo/1946399/

Nepostrehol som, že by sa vo Viedni vystupujúci zrážali s nastupujúcimi.
Reakcia na: isnst #3:
To bude asi aj s cenou montáže. My sme si takto v kancli kúpili za vlastné fólie aj sme si ich tam dávali. A potom nás po pol roku presťahovali. Tomu sa vraví dobre vynaložená investícia, najmä keď sme tam boli celkovo 3 roky a v lete sa to pri tej mizernej klíme na južnej strane nedalo vydržať. Stále to však bolo výrazne lacnejšie. Lenže my sme brali obyčajné fólie, ktoré sa lepia zo strany interiéru. Tie exteriérové asi musia vydržať oveľa viac - najmä mechanické namáhanie.
Funkcnosti klimatizacie by skorej prospela zvysena pozornost udrzbe dveri, lebo ked fuka cez dvere tak darmo budu tmave skla a akokolvek vykonna klimatizacia... Nove SOR TNS12 som este nevidel ucinne chladit, neviem ci to ze dvere su uplne netesne niekto v DPB riesi, na novom vozidle to neni o udrzbe zatial ale vade skorej...
Reakcia na: Majo #9:
Máš počkať, kým sa otvoria dvere. Žiaľ časť ľudí nepochopila, že najprv sa vystupuje a až po potom nastupuje.
Planuje sa aj dalsie lepenie folii ? Napriklad NB12 su o cca 3 roky mladsie a premavaju aj castejsie ako uz 10rocne Urbany. Pripadne aplikovanie folii aj na mensie Urbany.
Reakcia na: mbendzala #12:
V niektorych elektrickach 29T su uz tiez netesne dvere a nevadi to az tak. Dvere na tych busoch, co sa nimi moja velavazena zadna cast vyvaza, mali sice netesnosti, ale slabe chladenie skor pripisujem celkovo odflaknutemu servisu tych klim. Po takych kilometroch uz aj chladivo malo byt niekolkokrat doplnane, ale predpokladam, ze sa setri, kde sa da. Uz prisla aj klbova SORka z prvej serie s dodatocne doplnanou klimou, derava ako sito a chladila paradne (a naopak, novsi SOR, pripadne Otokar a vnutri pekac, resp. max. vetrak pusteny).
Co sa tyka cisto vypoctovej domeny, tak tepelny zisk radiaciou cez zasklene plochy je pri priamom ziareni niekolkonasobne vyssi ako konvekciou (prechodom tepla) a inflitraciou ("nafukanim"). Folie preto maju jednoznacny zmysel, obzvlast potom, ked kllima nefunguje (napr. aj vcera som videl L29 pri Eurovei cakat s oknami a dverami rozdavenymi kolko to slo, co ma donutilo radsej skusit kombinaciu L70+L37 a neolutoval som, kedze v obidvoch pripadoch som natrafil na dobre vychladene Otiky).
Reakcia na: lostrail #15:
Podľa mňa chyba tu je hlavne od cestujúcich keďže sa veľmi opierajú o dvere .. akože samozrejme že dvere sú stanovené na nejakú záťaž ale tiež som sa včera oprel nechtiac o dvere a pohli sa o možno aj pol centimetra
Reakcia na: upravovač fotiek #10:
Cenný postreh zo zahraničia. Pri každej mojej ceste bratislavskou #1851 sa ľudia naopak zrážali. Pred desaťročím by som povedal, že vo Viedni sú civilizovanejší cestujúci, ale dnes by som to už netvrdil. Takže to bude zrejme z iného dôvodu, a síce, že viedenské E2 a c5 majú vysokú podlahu, vo dverách schody vrátane výsuvných a cestujúci teda pred výstupom a nástupom nestoja takmer nalepení na dvere.
Reakcia na: bobitwo #13:
Súhlasím, že mnohí toto základné pravidlo dnes nechápu, ale v tomto prípade si nepochopil aj ty. Ak cez dvere cestujúci (schopný aspoň trochu rozmýšľať) vidí, potom:
1. ak vidí, že ľudia idú vystupovať, nechá ich vystúpiť a nastúpi;
2. ak vidí, že nikto vo dverách nie je, pristúpi k dverám, stlačí tlačidlo dopytového otvárania a nastúpi.
Ak cez dvere cestujúci nevidí, potom nastáva, že sa cestujúci zrážajú alebo vozidlo zbytočne v zastávke čaká, kým cestujúci stlačí tlačidlo dopytového otvárania.
Reakcia na: Majo #18:
Možno by stačilo nedávať vonkajšie tlačidlo do stredu dverí.
Reakcia na: Majo #18:
Vieš, ono v normálnom svete to funguje jednoducho. Príde autobus na zastávku:
1) osoba vo vnútri autobusu ide von.
2) osoba vonku, čo chce nastúpiť počká po bokoch dverí, aby vystupujúci mohli stredom čo najrýchlejšie opustiť vozidlo.
3) osoba vonku, čo si nie je istá, či niekto chce vystupovať, stlačí tlačidlo na otvorenie dverí a urobí krok na stranu, resp. ku kraju dverí, aby nezavadzal. Keď ľudia vystúpia, tak nastúpi. Tlačidlo stláča osoba, čo je najbližšie k tlačidlu, ostatný vonku čakajú.

Je to jednoduché a nekomplikované. Žiaľ veľa ľudí to nechápe. Tlačia sa dnu a MHD ešte ani poriadne nezastavila. To isté aj pri výťahoch, všetci vonku naskladaný v polkruhu okolo dverí a človek má problém vystúpiť. To isté aj na vstupoch do budov a podobne.
Reakcia na: bobitwo #20:
Pozastavuješ sa nad nechápavosťou svojho okolia a pritom sám nedokážeš ani na druhýkrát pochopiť úplne jednoduchú vec, a to, že nie na každej zastávke z každých dverí niekto vystupuje a v takom prípade cestujúci nemá inú možnosť, ako pristúpiť k stredu dverí a stlačiť tlačidlo dopytového otvárania, aby sa mu dvere otvorili. Ak dovnútra nevidí, nevie, či niekto vystupuje a dvere sa otvoria, alebo nikto nevystupuje a dvere sa neotvoria. Tlačidlá sú v Bratislave umiestnené v strede dverí, niektorí výrobcovia vozidiel iné riešenie ani neponúkajú a pri predsuvných dverách ani iné zmysluplné riešenie nie je možné.
Reakcia na: Majo #21:
Ešte raz a čítaj s porozumením. Ak neviem, či niekto vystupuje, pristúpim bližšie, dám otvoriť dvere a spravím krok na stranu, aby som náhodou nezavadzal niekomu, kto by vystupoval a neostanem stať uprostred dverí. Funguje to tak v každom normálnom svete.
Reakcia na: bobitwo #22:
Veľmi dobre som porozumel, čo si napísal, avšak z toho mám pocit, že necestuješ veľmi často MHD. Pretože po stlačení tlačidla sa v súčasnosti na všetkých vozidlách otvoria dvere hneď, netrvá to 2 sekundy ako v minulosti na 15TrM a ľudia sa začnú hrnúť von často rýchlejšie, než ten, čo stlačil tlačidlo, stihne uhnúť. Neviem, koľko je podľa teba tých normálnych svetov, ale v tom, ktorý poznám ja, je vidieť cez dvere do vozidla a nič takéto netreba riešiť. Aj Otokar má tmavé sklá, ale je ako-tak vidieť dnu.
Reakcia na: Viko #19:
A povec mi kde na Urbane je na dverach 🤦
Reakcia na: Majo #23:
Cestujem MHD. Stále vieš stlačiť to tlačidlo bez toho, aby si musel stáť uprostred dverí. Ďalšia vec. Človek čo vystupuje, tak stláča otváranie dverí skôr, ako má šancu človek stojaci mimo vozidla. Stačí počkať 1-2 sekundy keď sa zastaví vozidlo a ak sa neotvoria, tak stlačím to tlačidlo. Stále nikde nie je žiaden problém. Vozidlo za tak krátky čas neodíde. Problém je len ten, že ľudia sa tlačia dnu ešte sa ani dvere neotvorili.
Neuvažuje sa o inštalácii na nejakých starých električkách?
Reakcia na: Andrej #26:
Tam by sa hodili ... Ale podľa mňa aj dominovať klíma by sa dala, len koľko by to stálo
Reakcia na: bobitwo #25:
Nemá zmysel sa s tebou ďalej naťahovať. Existujú aj ľudia s pohybovými ťažkosťami, ktorí tak rýchlo neuhnú. A chcieť, aby ľudia poskakovali okolo dverí iba preto, že niekto nevie vybrať správny odtieň fólie, to je podľa mňa dosť vysoký level "progresivizmu", na úrovni ihriska na ceste na Vazovovej.
Reakcia na: Majo #28:
Sorry, ale ty stále tvrdíš to isté, že cestujúci, čo chce nastúpiť sa musí tlačiť do dverí ešte ani vozidlo nezastavilo a ak chce stlačiť tlačidlo na otváranie dverí, tak musí ostať stáť v strede dverí.
Reakcia na: Majo #28:
Dnes som si po cesto do práace uvedomil, že napriek tomu, že ešus 471 má odtieň zatmavenia okna na dverách "konzervatívny" a do interiéru je pohodlne vidieť, pri každom výstupe musím rozkopávať ponáhľajkov, ktorí sa ihneď po rozďavení dverí musia hrnúť dovnútra.
Reakcia na: S499.1023 #30:
Však tento problém evidujem od času, čo cestujem verejnou dopravou - a to teda v časoch Karos B7xx, Ikarusov 28x, TAM BUSov a Ikarusov 4xx boli sklá plne priehľadné (ok, Ikarusy 28x mali malé okienka, tam je to ešte na čo zvaliť) a žiadne dopytové tlačítka ich ani neťahali ku krídlam dverí. Takže zvalovať to zatmavenie sklenených plôch je úplne mimo.
Reakcia na: S499.1023 #30:
Robím v kancelárskej budove. Chápem, výťahy nemajú presklené dvere, ale tlačítko na privolanie výťahu je v strede medzi dverami a ozaj tam pri stlačení gombíka nemá ako ten človek zavádzať. Aspoň podľa Majovej logiky. Ale neprejde deň, aby som sa nemusel tlačiť von cez dav, ktorý ešte sa ani dvere poriadne neotvorili tlačili dnu. Chyba bude asi niekde inde.