Ani po troch rokoch hlavné mesto nesplnilo všetky požiadavky pre kolaudáciu Karlovesko-dúbravskej radiály.
Mesto Bratislava stále neurobilo bodku za modernizáciou električkovej trate v Karlovej Vsi a Dúbravke, ktorá prebehla v rokoch 2019 až 2021. Hoci je zmodernizovaná trať v úseku Tunel – Hanulova v prevádzke už od jesene 2021, samotná električková trať so zastávkami stále nemá vydané kolaudačné rozhodnutie a prevádzkovaná je na základe povolenia na časovo obmedzené predčasné užívanie, ktoré Bratislavský samosprávny kraj (BSK) ako špeciálny stavebný úrad pre dráhy v týchto dňoch opätovne predĺžil.
Predchádzajúce povolenie na predčasné užívanie trate z júna 2021 stanovilo hlavnému mestu viacero záväzných podmienok, ktoré bolo treba splniť, aby sa dala trať uviesť do trvalého užívania. Toto povolenie bolo vydané s platnosťou najneskôr do 31. júla 2024. Magistrát hlavného mesta vo februári 2024 podal opätovnú žiadosť o vydanie časovo obmedzeného predčasného užívania na časť objektov stavby (najmä koľajový spodok, zvršok a trolejové vedenia) a zároveň požiadal o vydanie kolaudačného rozhodnutia pre ďalšie prevádzkové súbory a stavby (napr. zmodernizované meniarne, zastávky, výťahy na zastávkach, podchody, semafory a trakčné vedenia).
Bratislavský samosprávny kraj dňa 24. júna 2024 uvedené povolenia po príslušných konaniach vydal, pričom pre električkové zastávky bolo taktiež vydané iba predčasné užívanie. Z povolenia na predčasné užívanie vyplýva, že hlavné mesto naďalej nesplnilo požiadavku Regionálne úradu verejného zdravoníctva (RÚVZ) na predloženie protokolu z objektívneho merania hluku z električkovej dopravy v dotknutom chránenom vonkajšom prostredí, ktorým preukáže súlad s požiadavkami vyhlášky MZ SR č. 549/2007 Z. z. o prípustných hodnotách hluku, infrazvuku a vibrácií a o požiadavkách na objektivizáciu hluku, infrazvuku a vibrácií a v životnom prostredí v znení neskorších predpisov. Túto podmienku RÚVZ stanovil už v rámci konania v roku 2021 a vyplynula aj z realizovaných meraní hluku. BSK najnovšie určil, že mesto túto podmienku pre uvedenie trate do trvalého užívania musí splniť v akceptovateľnom časovom horizonte, no bez uvedenia konkrétneho termínu.
Ďalšie podmienky ku kolaudácii stavby, ktoré musí mesto splniť:
- Upraviť hrany nástupíšť na zastávkach na vzdialenosť 1350 mm od osi priľahlej koľaje na základe výnimky z príslušných technických noriem, ktorú pre túto modernizáciu stanovilo Ministerstvo dopravy v stavebnom povolení z roku 2016.
- Pri modernizácii boli zastávky zrealizované s hranou nástupišťa vo vzdialenosti 1300 mm, čo znemožňuje prípadnú premávku širších električiek (napr. štandardnej šírky 2650 mm). Iné zmodernizované zastávky v meste už majú hranu vo vzdialenosti 1350 mm a na dočasné zmenšenie vzdialenosti na 1300 mm pre súčasné električky boli použité demontovateľné prvky na hrane nástupišťa.
- Označiť všetky stĺpiky osadené v priestore priechodov pre chodcov cez električkovú trať v hornej časti farebne kontrastným označením, najlepšie červenej alebo žltej farby v zmysle požiadavky Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska z roku 2020.
Po stavebnej úprave nástupíšť v zmysle uvedenej výnimky a po doručení záväzného stanoviska RÚVZ má hlavné mesto do 14 dní požiadať BSK o kolaudáciu stavby.
Azda najväčší diskomfort obyvateľom v súčasnosti spôsobuje zmodernizovaná trať na Karloveskej ulici neznesiteľným hlukom šíriacim sa doďaleka pri prejazde nízkopodlažných električiek Škoda 29T, ktoré majú ojazdené obruče na kolesách. Niektoré električky v najhoršom stave síce dopravný podnik v uplynulých mesiacoch už odstavil z premávky a čakajú na výmenu obručí, no postupne sa tento problém objavuje aj na ďalších vozidlách, ktoré sú stále v premávke (aktuálne napr. #7404, 7405, 7406, 7449, 7521). Električky sú pritom takto hlučné iba na betónovej pevnej jazdnej dráhe v Karlovej Vsi, na koľajovom zvršku so štrkovým lôžkom (napr. na Krčacoch, alebo na zrekonštruovanej trati na Zlaté piesky) rovnaké vozidlá premávajú oveľa tichšie.
Predstavitelia hlavného mesta na poslednej diskusii s občanmi v mestskej časti Petržalka pri otázke hluku z diaľnice poukazovali na fakt, že diaľničná spoločnosť roky prevádzkuje diaľnicu v Petržalke na základe povolenia na predčasné užívanie, čím nemusí spĺňať všetky predpísané požiadavky (protihluková stena). S Karloveskou električkovou radiálou to zatiaľ nevyzerá inak.
Solider