Dopravný podnik začal obstarávať ďalšie nové električky

Vozidlový park nízkopodlažných električiek by sa v budúcnosti mohol rozmnožiť o ďalších 40 vozidiel.

Dopravný podnik Bratislava začína v týchto dňoch s obstarávaním dodávateľov pre ďalších 40 nízkopodlažných električiek. Do budúcnosti uvažuje s nákupom ďalších 20 jednosmerných a 20 obojsmerných električiek s dĺžkou do 32,5 metra, teda takých, aké v súčasnosti v hlavnom meste premávajú (50 jednosmerných, 40 obojsmerných). Nové električky by mali byť v podobnej výbave akú poznáme z najnovších električiek.

Doplnené informácie k súťaži:

Lehota na predkladanie ponúk je do 30. júla 2024. Ponuky uchádzačov sa budú vyhodnocovať podľa ceny na jedno miesto vo vozidle pri 5 os./m2 (70 %) a technicko-kvalitatívnych kritérií (30 %), medzi ktorými sú podiel otočných podvozkov, výška obruče kolesa určená na opotrebenie, neodpružená hmotnosť na dvojkolesie a počet dverí s dvoma nástupnými prúdmi pre každý smer jazdy.

Požadovaná je nízkopodlažnosť v rozsahu aspoň 85 % podlahovej plochy pre stojacich cestujúcich. Špecifikácia už obsahuje aj vnútorné LED osvetlenie a koženkové (príp. kožené alebo nepremokavé látkové) sedadlá. Nabíjacie zásuvky pre cestujúcich budú s konektormi USB-A aj USB-C. Električky musia umožňovať núdzovú jazdu na batériu s obsadeným vozidlom po rovnej trati aspoň 100 m pri rýchlosti 4 km/h.

Kompletné technické požiadavky je možné nájsť na profile VO - jednosmerné, obojsmerné.


S obstarávaním nových vozidiel prichádza dopravca krátko po zaradení 30 nových električiek a objednávke ďalších 10 jednosmerných električiek z predchádzajúcej verejnej súťaže. Oproti naposledy obstaraným vozidlám dopravný podnik predpokladá o niečo vyššiu cenu, čo je spôsobené zdražovaním v posledných rokoch. Pri jednosmerných električkách je predpokladaná hodnota zákazky 71,4 mil. € bez DPH (3,57 mil. €/vozidlo) a obojsmerné električky predpokladá nakúpiť za 78,7 mil. € (3,935 mil. €/vozidlo). Financovanie nákupu zatiaľ nie je zabezpečené, dopravný podnik sa bude snažiť uchádzať o finančné prostriedky z fondov Európskej únie. Počet skutočne nakúpených električiek bude preto závisieť od získaných finančných prostriedkov (uzavreté budú iba rámcové zmluvy na obdobie 48 mesiacov - do roku 2028).

Obojsmerné električky v súčasnosti DPB využíva na linke 3, no už v budúcom roku, po predĺžení trate do Janíkovho dvora so slučkovým obratiskom, budú môcť na tejto linke premávať aj klasické jednosmerné električky. Potom budú obojsmerné vozne využiteľné hlavne počas výluk, pri ktorých budú zriaďované úvraťové obratiská pre zachovanie premávky električiek aspoň v nejakom rozsahu.

Dopravný podnik v súčasnosti rieši aj potrebu navýšenia finančných prostriedkov na nákup posledných 10 električiek z predchádzajúcej súťaže, na ktoré v marci tohto roka získal príspevok z Plánu obnovy a odolnosti SR vo výške 23,9 mil. €, ale výrobca Škoda Transportation za ne požaduje vyššiu cenu, než aká bola vysúťažená. DPB preto uzavrel s výrobcom dohodu o spoločnom postupe, podľa ktorej sa bude DPB snažiť získať od Ministerstva dopravy SR dodatočné finančné prostriedky na pokrytie zvýšených výrobných nákladov.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Ale uvažované električky do 50m stále ani len neobstarávajú. Prirom sú oveľa horúcejším kandidátom do Petržalky ako ďalšie 32,5m vozidlá. Škoda. Dúfam len, že DPB neokopíroval zase obstarávanie z 2013teho ako tomu bolo pri poslednom nákupe električiek. 🙄🫥
Teda s dlhšími sa neuvažuje??? Ako keď príde týchto 40 niekedy v roku 2027-28 budeme mať komplet obnovený vozidlový park, možno ostanú najlepšie T3 a T6
Vidím to reálne tak v roku 2030, ak sa všetko podarí. Je určite dobré mať vysúťažených dodávateľov rámcovej zmluvy. Akurát som prekvapený, že dlhšie vozy v súťaži nie sú. Čakal som, že v tejto súťaži budú jednosmerné električky do dĺžky 52 metrov (presne 51,9). Možno bude ďalšia súťaž.
Reakcia na: Ma178rek #2:
No čo by už ostalo? T3P novostavby - jedna súprava ako historičák, zvyšne tri vozy na pracáky. T6A5 jedna súprava z prvej série na historičák, z tretej série aspoň sólo vozeň (ideálne súprava). Zvyšok na UA. Otázka je, čo s novostavbami K2S. Nepredajné, atypické vozidlo, ale vyraďovať 20 ročné vozidlá? To už fakt rašej zbastliť "sedemokeňáky":
https://imhd.sk/ba/galeria-media/2080/Sci-fi/297362/
https://imhd.sk/ba/galeria-media/2080/Sci-fi/297361/
Vzdy je super, ked sa modernizuje, no bolo by fajn sa zamerat aj na infraštruktúru a planovane trate posunut o krok dalej 🙂
Reakcia na: MATU1 #5:
Súhlasím. Co z novej elektricky keď trať na nábreží hádže jak husenkova dráha. Detto obluk od Lanfranconi k Botanickej a to je nová trať.🤭
"Oproti naposledy obstaraným vozidlám dopravný podnik predpokladá o niečo vyššiu cenu, čo je spôsobené zdražovaním v posledných rokoch. Pri jednosmerných električkách je predpokladaná hodnota zákazky 71,4 mil. € bez DPH (3,57 mil. €/vozidlo) a obojsmerné električky predpokladá nakúpiť za 78,7 mil. € (3,935 mil. €/vozidlo)"

To snáď srandujú - 3,57 mil. € oproti 2,39 až 2,685 mil. € z poslednej várky za 29T a 3,935 mil. € oproti 2,649 mil. € z poslednej várky za 30T je mierne zvýšenie ceny? U 29T je to navýšenie o 49% oproti vysúťaženej cene z roku 2021 a u 30T je to 48,5%-né navýšenie ceny, nonsens...
Súdruhovia zo Škodovky sa už nevedia dočkať, ako sa nabalia 😵
Reakcia na: trolejbus6207 #7:
Ak si Skodovka pekelne navysi cenu, tak sa mozno dockame aj konecne ineho vozidla/vyrobcu. Len aby SKodovka potom nenapadala sutaz donekonecna jak v Kosiciach, kde nemaju nakoniec nic.
Reakcia na: Petto #8:
Iného výrobcu? To ťažko.
Reakcia na: Solider #9:
Schadewerke Pilsen to má všetko určite sichrované. Možno aj preto sa idú súťažiť iba 32,5 metrové vozy, aby nemusela vyvíjať niečo nové.
Reakcia na: Solider #9:
Stadler sa prihlasil viackrat. 2x bol druhy. Nechaj mi asppn trochu optimizmu. 😁
Reakcia na: Petto #11:
Stadler ma nadšením nenapĺňa, Avenio sa nerobí na metrový rozchod, Solaris Tramino Jena/Braunschweig sa už nerobia, tak nech je to pre mňa za mňa aj tá Schadefabirka.
Reakcia na: S499.1023 #12:
A čo taký CAF??
Reakcia na: S499.1023 #12:
Astra Imperio Arad? (nie že by som ich chcel)
Reakcia na: S499.1023 #12:
Linz ma Bombardiery na rozchod tusim 900 mm, tak by to asi vedel spravit ci ? Hoc ten model ma neotocne podvozky.
Reakcia na: Petto #15:
Koncepcia 29T/30T je náhodou prekvapivo podarená. Lepšie než som od nej čakal. Nakoniec, aj v Prahe sa čoskoro ukáže v podobe 52T. Siemens moc dobre vie, že Schadewerke Pilsen berú Bratislavu ako "svoje teritórium" a aj keby DPB vypísal súťaž, ktorá by favorizovala koncepciu kurzgelenkwagen, tak vyvíjať metrové Avenio do vopred prehranej, resp. zmarenej (viď Košice) súťaže nebude.
Reakcia na: Petto #8:
Pragoimex 😁
Reakcia na: Andrej #17:
Nerobi na 1000 mm.
Reakcia na: upravovač fotiek #16:
Pre 40ks sa uz im to oplati. Ved 1000 ma aj kopa trati v Svajci.
Reakcia na: Petto #18:
To bol žart, myslím si že to že nerobí na 1000 mm je ten najmenší problém. Aj ked si myslím že Vario je moc pekný stroj.
Reakcia na: Andrej #17:
Však to je tiež Škoda.
Reakcia na: Petto #11:
Pokiaľ ťa ešte neprešiel optimizmus po poslednej súťaži, kde na jednosmerné vozy „súťažili“ dvaja a na obojsmerné len Škodovka sama so sebou... 😂
Reakcia na: upravovač fotiek #10:
Jedine, že by potom urobili nejakú úpravu na viacčlenné riadenie, aby potom jazdili s duplákmi.
Výrobca "požaduje"....tak buď je viazaný alebo nie je. To je potom obstaranie ako sviňa keď vlastne cena je šuvix. Ako to bolo v tomto prípade zmluvné dojednané?
Reakcia na: Petto #15:
Bombardier asi ťažko, bol v roku 2021 odkúpený Alstomom.
Reakcia na: S499.1023 #12:
Siemens vyrába na 1 000 mm Avenio M (hoci koncepčne je to skôr Combino). Ale bolo by skôr prekvapivé, keby sa prihlásil.
Reakcia na: Solider #23:
Áno, to by šlo. Otázka je, čo na to infraštruktúra a vodiči.
Reakcia na: upravovač fotiek #27:
V skutočnosti sa uvidí až po spustení premávky električiek na koniec Petržalky. Môj osobný odhad je, že to bude mať obrovský úspech a na Farského sa ľudia nedostanú do voza. Možno potom bude väčší verejný tlak na to, aby do Petržalky premávali dlhšie električky.
Reakcia na: Solider #28:
Kde na trase linky 3 nie sú dostatočne dlhé zastávky pre 65 metrové súpravy?
Reakcia na: upravovač fotiek #29:
V smere do centra: Komísárky, Stn. Vinohrady, Račianske mýto, Mariánska.
Super to je dobré
Po dodaní nových električiek budeme mať prebytok T6iek. Keď sa potvrdí, že kapacia v Petržalke bude s 32m vozmi na hrane (čo sa aj podľa mňa potvrdí), mohli by z nich na sklonku ich života urobiť trojičky, ktoré by jazdili na L3 ako každý cca druhý spoj počas pracovných dní do nejakej 20h (resp. kým je 4/5 min. interval) až dokým sa obstarajú nové vozy... Potrebné úpravy typu vonkajší kamerový systém, senzory zavretých dverí, úpravu elektroniky (keďže tie vozy v trojičkách reálne nikdy nejazdili a určite s tým budú nejaké problémy) a pod. by nemuseli stáť majland, ak sa to rozpočíta na nejaké tri roky, kým sa mesto rozkýve a reálne vysúťažia a dodajú nové 45+m vozidlá... A potom budú môcť T6ky odísť na zaslúžený dôchodok.
Reakcia na: Solider #30:
Z tých, čo si vymenoval, vidím ako jediný skutočný problém Mariánsku.
Reakcia na: Majo #25:
Tak Alstom sa moze prihlasit.
Reakcia na: Solider #30:
Hlavne 65m zastávky sú na 2 súpravy... Pri trojicke by sme potrebovali cca 50m zastávku čo spĺňajú určite všetky zastávky 🙂
Reakcia na: birch #32:
Prípadne pridať na koniec 29/30T K2, ktoré by konci rannej špičky odišli do vozovne 🤣
Reakcia na: upravovač fotiek #14:
No, prečo nie, ak by sa podarilo ustrážiť kvalitu?
Reakcia na: Petto #15:
A aký by to oproti 29T/30T malo prínos?
Reakcia na: Petto #19:
Ak to nevyvíjali pre Švajčiarsko ani pre nemecké metrové podniky, zjavne im nejde ani o Bratislavu
Reakcia na: Sim0n #13:
Multigelenk.
Reakcia na: upravovač fotiek #37:
Však ja s tým súhlasím 😉
Reakcia na: Majo #25:
Ale Alstom Flexity Outlook (či Citadis Outlook?) existuje aj naďalej. Ale nevidím vyhodu oproti Schade.
Reakcia na: Majo #26:
Nie je to "skôr" Combino. Je to Combino s oceľovou skriňou. Nevidím prínos oproti Schade
Reakcia na: Petto #34:
Ktorý model navrhuješ?
Reakcia na: S499.1023 #38:
Interiér je úzky, bočné obklady sú tučné, takže je fajn že vozidlo má 2,4 metra zvonka, interiér je ako pri vozidle širokom 2,2 metra. Navyše vnútorné sitzle nad podvozkom sú pre jednodnohých (aj na rozchode 1435 mm).

https://www.economica.net/wp-content/uploads/2022/03/Tramvaie-Imperio-2.jpg

Ináč koncepcia 29T/30T už jazdí skúšobné kilometre aj po Paríži. Alstom TW20 či aké označenie to má. Oproti Schadewerke Pilsen to má 6 dvojkrídlových dverí na každej strane. Koncepčne to asi nebude také zlé, keď na to skočila Praha aj Paríž. Samozrejme s mierne odlišnými vozidlami. Siemens NF8U bol dávno, ale ten nemal krajné podvozky hnacie. Priznám sa, že asi ani tie Alstomy pre Paríž ich hnacie mať nebudú. Aspoň podľa rázvoru 1,2 metra (ako som našiel tu https://www.iledefrance-mobilites.fr/medias/portail-idfm/2f163bc2-5fed-4858-8c33-39b3a9fd19b7_Comit%C3%A9+de+ligne+T1_jan2023.pdf ). Súdiac podľa obrázku v tom PDFku je kinematika kĺbov taká, akú som očakával od Škody 29T/30T. Ale tie majú inú, ako vieme.

https://railway-news.com/wp-content/uploads/2024/04/ZgbZLMt2UUcvBRt3_T1360.jpg
Reakcia na: upravovač fotiek #46:
Interiér je úzky rovnako ako u každého NP 1000 mm Kurzgelenku.
Reakcia na: S499.1023 #44:
Ja tiež nie. Iba analyzujem možnosti.
Reakcia na: Dadino #1:
No konečne troška zmenili zadanie...
Prihlasovanie do konca jula. Takze na hulvata zase kseft pre Skodovku. Stacilo potom aj do konca juna dat podmienky.
Reakcia na: Petto #50:
Tak ono to je iba proforma obstarávanie
Bohužiaľ sa asi nepohneme od škodoviek hoc mám škodovky rád možno by už po 100 kusoch chcelo zmenu.. nechajme sa prekvapiť;)
"PRÍLOHA2g Tlačidlá pre 49m električky.pdf"

To sa budú súťažiť aj 49 metrové električky? Žeby do súťaže na 32,5 metrové dali dokument chystaný pre 49 metrové, lebo jeho obsah je prakticky identický?
Reakcia na: Sim0n #13:
Už som tu pred pár rokmi posielal fotografie CAF-u. Má zle vyriešený vnútorný priestor, kde má 29/30T nad podvozkami 16 sedadiel, CAF má len 9! Vozil som sa tým a aj na 1000 mm rozchode. CAF nebrať!
Reakcia na: Color #55:
Vedia a prekvapivo dobré vozenie to bolo. Interiér oveľa lepší ako PESA. Len je to multigelenlk.
A ako je to teda s 29/30 T a opotrebovaním kolies a vplyvom na trať? Mne tie šupy, čo cítiť v salóne pri prejazde oblúkmi/križovatkami prídu stále strašné.
Rozumiem dobre, že 52 T bude mať dvojkolesia, ale motor bude pritom poháňať vždy dvojicu kolies na tej istej strane podvozka? Ako je to riešené? Zbežne v zverejnených článkoch som nič nenašiel, na prechádzanie všetkých českých diskusií som zatiaľ nemal priestor, tak sa drzo pýtam, či to už niekto niekde popísal. Vďaka.
Reakcia na: ceres #57:
To bola nesprávna informácia. Motor ma 52T bude poháňať vždy jednu nápravu.

Opotrebovanie kolies na 29T/30T je nízke, o polovicu nižšie ako na podvozkoch ČKD Tatra.
Reakcia na: upravovač fotiek #58:
Opotrebovanie je síce nízke
Ale vďaka neotočnym stredným podvozkom je cestovanie v strednej časti električky dosť nepríjemné hlavne na kockatych oblúkoch
Reakcia na: Ma178rek #59:
To ale nie je vadou konštrukcie vozidla, že trate (oblúky) máme nahovno.
Ahojte, som si vsimol ze #7540 ma uz ploche koleso a to jazdia asi tak 2 mesiace 😃
Reakcia na: pharel #61:
Ploché kolesá sa dajú urobiť aj prvý deň premávky 😏