Dopravný podnik začal obstarávať ďalšie nové električky

Vozidlový park nízkopodlažných električiek by sa v budúcnosti mohol rozmnožiť o ďalších 40 vozidiel.

Dopravný podnik Bratislava začína v týchto dňoch s obstarávaním dodávateľov pre ďalších 40 nízkopodlažných električiek. Do budúcnosti uvažuje s nákupom ďalších 20 jednosmerných a 20 obojsmerných električiek s dĺžkou do 32,5 metra, teda takých, aké v súčasnosti v hlavnom meste premávajú (50 jednosmerných, 40 obojsmerných). Nové električky by mali byť v podobnej výbave akú poznáme z najnovších električiek.

Doplnené informácie k súťaži:

Lehota na predkladanie ponúk je do 30. júla 2024. Ponuky uchádzačov sa budú vyhodnocovať podľa ceny na jedno miesto vo vozidle pri 5 os./m2 (70 %) a technicko-kvalitatívnych kritérií (30 %), medzi ktorými sú podiel otočných podvozkov, výška obruče kolesa určená na opotrebenie, neodpružená hmotnosť na dvojkolesie a počet dverí s dvoma nástupnými prúdmi pre každý smer jazdy.

Požadovaná je nízkopodlažnosť v rozsahu aspoň 85 % podlahovej plochy pre stojacich cestujúcich. Špecifikácia už obsahuje aj vnútorné LED osvetlenie a koženkové (príp. kožené alebo nepremokavé látkové) sedadlá. Nabíjacie zásuvky pre cestujúcich budú s konektormi USB-A aj USB-C. Električky musia umožňovať núdzovú jazdu na batériu s obsadeným vozidlom po rovnej trati aspoň 100 m pri rýchlosti 4 km/h.

Kompletné technické požiadavky je možné nájsť na profile VO - jednosmerné, obojsmerné.


S obstarávaním nových vozidiel prichádza dopravca krátko po zaradení 30 nových električiek a objednávke ďalších 10 jednosmerných električiek z predchádzajúcej verejnej súťaže. Oproti naposledy obstaraným vozidlám dopravný podnik predpokladá o niečo vyššiu cenu, čo je spôsobené zdražovaním v posledných rokoch. Pri jednosmerných električkách je predpokladaná hodnota zákazky 71,4 mil. € bez DPH (3,57 mil. €/vozidlo) a obojsmerné električky predpokladá nakúpiť za 78,7 mil. € (3,935 mil. €/vozidlo). Financovanie nákupu zatiaľ nie je zabezpečené, dopravný podnik sa bude snažiť uchádzať o finančné prostriedky z fondov Európskej únie. Počet skutočne nakúpených električiek bude preto závisieť od získaných finančných prostriedkov (uzavreté budú iba rámcové zmluvy na obdobie 48 mesiacov - do roku 2028).

Obojsmerné električky v súčasnosti DPB využíva na linke 3, no už v budúcom roku, po predĺžení trate do Janíkovho dvora so slučkovým obratiskom, budú môcť na tejto linke premávať aj klasické jednosmerné električky. Potom budú obojsmerné vozne využiteľné hlavne počas výluk, pri ktorých budú zriaďované úvraťové obratiská pre zachovanie premávky električiek aspoň v nejakom rozsahu.

Dopravný podnik v súčasnosti rieši aj potrebu navýšenia finančných prostriedkov na nákup posledných 10 električiek z predchádzajúcej súťaže, na ktoré v marci tohto roka získal príspevok z Plánu obnovy a odolnosti SR vo výške 23,9 mil. €, ale výrobca Škoda Transportation za ne požaduje vyššiu cenu, než aká bola vysúťažená. DPB preto uzavrel s výrobcom dohodu o spoločnom postupe, podľa ktorej sa bude DPB snažiť získať od Ministerstva dopravy SR dodatočné finančné prostriedky na pokrytie zvýšených výrobných nákladov.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: pharel #61:
Ploché kolesá sa dajú urobiť aj prvý deň premávky 😏
Ahojte, som si vsimol ze #7540 ma uz ploche koleso a to jazdia asi tak 2 mesiace 😃
Reakcia na: Ma178rek #59:
To ale nie je vadou konštrukcie vozidla, že trate (oblúky) máme nahovno.
Reakcia na: upravovač fotiek #58:
Opotrebovanie je síce nízke
Ale vďaka neotočnym stredným podvozkom je cestovanie v strednej časti električky dosť nepríjemné hlavne na kockatych oblúkoch
Reakcia na: ceres #57:
To bola nesprávna informácia. Motor ma 52T bude poháňať vždy jednu nápravu.

Opotrebovanie kolies na 29T/30T je nízke, o polovicu nižšie ako na podvozkoch ČKD Tatra.
A ako je to teda s 29/30 T a opotrebovaním kolies a vplyvom na trať? Mne tie šupy, čo cítiť v salóne pri prejazde oblúkmi/križovatkami prídu stále strašné.
Rozumiem dobre, že 52 T bude mať dvojkolesia, ale motor bude pritom poháňať vždy dvojicu kolies na tej istej strane podvozka? Ako je to riešené? Zbežne v zverejnených článkoch som nič nenašiel, na prechádzanie všetkých českých diskusií som zatiaľ nemal priestor, tak sa drzo pýtam, či to už niekto niekde popísal. Vďaka.
Reakcia na: Color #55:
Vedia a prekvapivo dobré vozenie to bolo. Interiér oveľa lepší ako PESA. Len je to multigelenlk.
Reakcia na: Sim0n #13:
Už som tu pred pár rokmi posielal fotografie CAF-u. Má zle vyriešený vnútorný priestor, kde má 29/30T nad podvozkami 16 sedadiel, CAF má len 9! Vozil som sa tým a aj na 1000 mm rozchode. CAF nebrať!
"PRÍLOHA2g Tlačidlá pre 49m električky.pdf"

To sa budú súťažiť aj 49 metrové električky? Žeby do súťaže na 32,5 metrové dali dokument chystaný pre 49 metrové, lebo jeho obsah je prakticky identický?
Reakcia na: Petto #50:
Tak ono to je iba proforma obstarávanie
Bohužiaľ sa asi nepohneme od škodoviek hoc mám škodovky rád možno by už po 100 kusoch chcelo zmenu.. nechajme sa prekvapiť;)
Prihlasovanie do konca jula. Takze na hulvata zase kseft pre Skodovku. Stacilo potom aj do konca juna dat podmienky.
Reakcia na: Dadino #1:
No konečne troška zmenili zadanie...
Reakcia na: S499.1023 #44:
Ja tiež nie. Iba analyzujem možnosti.
Reakcia na: upravovač fotiek #46:
Interiér je úzky rovnako ako u každého NP 1000 mm Kurzgelenku.
Reakcia na: S499.1023 #38:
Interiér je úzky, bočné obklady sú tučné, takže je fajn že vozidlo má 2,4 metra zvonka, interiér je ako pri vozidle širokom 2,2 metra. Navyše vnútorné sitzle nad podvozkom sú pre jednodnohých (aj na rozchode 1435 mm).

https://www.economica.net/wp-content/uploads/2022/03/Tramvaie-Imperio-2.jpg

Ináč koncepcia 29T/30T už jazdí skúšobné kilometre aj po Paríži. Alstom TW20 či aké označenie to má. Oproti Schadewerke Pilsen to má 6 dvojkrídlových dverí na každej strane. Koncepčne to asi nebude také zlé, keď na to skočila Praha aj Paríž. Samozrejme s mierne odlišnými vozidlami. Siemens NF8U bol dávno, ale ten nemal krajné podvozky hnacie. Priznám sa, že asi ani tie Alstomy pre Paríž ich hnacie mať nebudú. Aspoň podľa rázvoru 1,2 metra (ako som našiel tu https://www.iledefrance-mobilites.fr/medias/portail-idfm/2f163bc2-5fed-4858-8c33-39b3a9fd19b7_Comit%C3%A9+de+ligne+T1_jan2023.pdf ). Súdiac podľa obrázku v tom PDFku je kinematika kĺbov taká, akú som očakával od Škody 29T/30T. Ale tie majú inú, ako vieme.

https://railway-news.com/wp-content/uploads/2024/04/ZgbZLMt2UUcvBRt3_T1360.jpg
Reakcia na: Petto #34:
Ktorý model navrhuješ?
Reakcia na: Majo #26:
Nie je to "skôr" Combino. Je to Combino s oceľovou skriňou. Nevidím prínos oproti Schade