Nové akustické oznamovanie zastávok je už v ostrej prevádzke

Po niekoľkomesačnom testovaní sa nové vyhlasovanie zastávok rozširuje do všetkých vozidiel bratislavskej MHD.

Bratislavský dopravný podnik (DPB) v uplynulých mesiacoch vo viacerých vozidlách MHD testoval nové akustické vyhlasovanie zastávok generované tzv. umelou inteligenciou. Po úspešných testoch a dolaďovaní je toto nové akustické oznamovanie nasledujúcich zastávok od 27. mája 2024 nasadené už vo väčšine novších vozidiel bratislavskej MHD. Softvérovo generované hlásenia umožnia dopravnému podniku rýchlejšiu implementáciu nových zastávok, ako aj rôznych doplnkových informácií pre cestujúcich. Dopravný podnik by v budúcnosti chcel akustické hlásenia zjednodušiť, napr. odstránením doplnkovej informácie o zastávke na znamenie, či oznamovaním nasledujúcej zastávky iba zvučkou, namiesto slovného spojenia nasleduje zastávka.

„Kvalitné a zrozumiteľné hlásenia sú pre nás veľmi dôležité. Na jednej strane je to jeden z prvých kontaktov so slovenčinou pre turistov, často ich však opakujú aj deti a mimoriadne nápomocné sú pre nevidiacich. Moderné technológie, ktoré sme sa rozhodli využívať, podčiarkujú svetové trendy, ktoré v dopravnom podniku sledujeme. Už teraz sme lídrom v informovaní cestujúcich na Slovensku a tieto nové hlásenia nás posunú ešte na ďalšiu úroveň. Verím, že nové hlásenia si naši cestujúci obľúbia a že spríjemnia prácu aj našim kolegom – vodičom,“ povedal Martin Rybanský, predseda predstavenstva Dopravného podniku Bratislava.

Po 23 rokoch tak z bratislavskej MHD odchádza hlas pani Ľubice Tvarožkovej. Meno pre nový umelý hlas by chcel dopravný podnik vybrať aj s pomocou cestujúcej verejnosti. „Na sociálnych sieťach Dopravného podniku Bratislava môže ktokoľvek navrhnúť nové meno a následne zistíme víťaza prostredníctvom hlasovania z užšieho výberu," uviedol hovorca DPB Jozef Vozár.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Ďalší odpad v podaní DPB. Našťastie v rozpadajúcich sa SORkách nové pazvuky ani nebude počuť.
Hoci hlas znie aktualne o cosi robotickejsie ako ludsky, ocenujem moznost automatickeho precitania aktualnej informacie prakticky v realnom case. Znenie hlasu sa do buducna vylepsi, kazdy si pamata ako znelo citanie textu na Google Translate v zaciatkoch - a ten vyvoj sa iba zrychluje.
Bože to je zas hejtu na takú drobnosť. Jasná výhoda "neopotrebovanosti" ľudského hlasu, t.j. nahrávanie nových zastávok, hlásení, výluk atď bude úplne bezproblémové.

A aj tak je to len o zvyku, za pár týždňov ostrej prevádzky si na to každý zvykne 🙂
Bolo to iba otázkou času. Úroveň AI v tomto smere už dosiahla kvalitu, ktorá to umožní. Za mňa plus že DPB ide s dobou.
Existuje niekde zoznam starých hlásení, ktoré by som si mohol vypočuť?
"Kvalitné a zrozumiteľné hlásenia sú pre nás veľmi dôležité."
A pritom len o pár riadkov vyššie:
"Dopravný podnik by v budúcnosti chcel akustické hlásenia zjednodušiť, napr. odstránením doplnkovej informácie o zastávke na znamenie, či oznamovaním nasledujúcej zastávky iba zvučkou, namiesto slovného spojenia nasleduje zastávka."
Pardon, ale tieto dve veci si navzájom tak odporujú, že len neandertálec by si to nevšimol.
Reakcia na: ES499.0001 #5:
Presne, dlho niečo také hladam, nevedel by niekto o mp3 suboroch napriklad ?
Reakcia na: Thomas55 #7:
Nie je to verejné
Reakcia na: Adameus1512 #6:
Čo si na tom odporuje?
Neviem komu furt vadia tie upozornenia že zastávka je na znamenie, ale fascinuje ma to že nikomu nevadí keď v novom vyhlasovaní kým skončí na konečnej hlásenie že podnik ďakuje za využívanie verejnej dopravy už sú všetci vonku z vozidla a anglickú verziu (rovnako s ďakovaním za využívanie eko dopravy) si vypočuje akurát tak vodič.

Teda tá anglická verzia upozorňujúca na to aby cestujúci na konečnej vystúpili tam rovno ani nemusí byť keď kým sa vôbec prehrá nervózny vodič bude dávno blačať do salónu „pálte všetci ******“…
AI je najhoršia vec čo sa mohla stať našej spoločnosti. Otras.
Reakcia na: Cancer #10:
Lebo keď idem 20 zastávok a ešte dojazdovým spojom, tak som po 20 zastávkach uhučaný ako na indickej tržnici? Hlásenie má upozorňovať na zmenu/odchýlku/mimoriadnosť a nie na štandard.

Poďakovanie je 1x.
Reakcia na: N/A #12:
„Hlásenie má upozorňovať na zmenu/odchýlku/mimoriadnosť a nie na štandard.“

Tak potom zrušme vyhlasovanie zastávok na stálych trasách úplne, cestujúci predsa majú vedieť kde to zastavuje alebo si to čítať na displejoch/transparentoch…
Reakcia na: Cancer #13:
To by bola pohroma. Ľudia by narážali do zatvorených dverí, plakali schúlení v rohu.

Zaujímavé, že v koľkých vozidlách nefunguje hlásenie a cestujúci to zvládajú. Nerobme zo všetkých cestujúcich nesvojprávnych.
Je pravda, že časom by sa musel nájsť niekto nový na hlásenie. Pani Tvarožková nebude žiť večne (prajem jej ešte dlhý život). Podľa mňa to stálo za pokus vyskúšať umelú inteligenciu, možno sa to časom vylepší. Zatiaľ sa mi to hlásenie moc nepáči, ale mohlo byť aj horšie.
Čo sa týka vylepšení, oznam o zastávkach na znamenie už mohli zrušiť pri prechode na nové hlásenie. Frázu "nasleduje zastávka" by som ale nerušil.
Reakcia na: Cancer #13:
Ale to hlásenie o zastávkach na znamenie je už fakt nepotrebné. Je to to isté, ako by po odchode z každej zastávky hlásili, že cestujúci musí mať pri sebe platný CL.
Max. "nazov zastavky" a "nasleduje zastavka". Vsetko ostatne vratane anglickych (ZBYTOCNYCH) hlaseni odstranit.
Reakcia na: Cancer #10:
Ja sa divím nad týmto : "Spoj ide na konečnú Stn. Nové Mesto a nejde na Zlaté piesky. Pre cestu na Zlaté piesky použite spoj linky 4 s cieľom Zlaté piesky."
Neviete náhodou niekto, kto nahovoril košické hlásenia?
Reakcia na: N/A #14:
Veď práve… Skôr ako začnete plakať ako sa to furt všade vyhlasuje by bolo fajn aby to vyhlasovanie najprv bolo vo všetkých vozidlách a bolo plne funkčné.
Reakcia na: ES499.0001 #19:
Vraj Ander z Kosic.
Akoze niektore tie "super zrozumitelne" hlasenia su horsie ako "faleziani". To fakt nema DPB par stovak, max. jednotky tisic, na normalneho hlasatela? A ked uz silou mocou chcu AI hlas, tak vlastnorucne vytrenovaneho, aby to neznelo tak zle?
Inak ja nechapem co mate proti tomu AI hlasu? Podla mna je uplne v pohode, prijemny, zrozumitelny.
Mi to pride uz trocha ze "sme proti AI, nech je akakolvek a kdekolvek". 😉
Reakcia na: 6503 #23:
To nestačí ako dôvod? Môžeme byť proti AI len v prípadoch ktoré IMHD hivemind povedal že sú akceptovateľné?
Reakcia na: ES499.0001 #19:
Aňa Laceková z Rádia Expres.
Reakcia na: Andrej #11:
Toto s AI absolútne nič nemá, je to text to speech technológia ktorá existuje už roky. S nástupom AI sa akurát bude zlepšovať tak že snáď o pár rokov už bude znieť prirodzene.
Reakcia na: Andrej #24:
Môžeš byť proti čomu chceš kedy chceš, ale mal by si vedieť povedať prečo proti tomu si, nie byť proti len tak z princípu.
Reakcia na: ES499.0001 #18:
Pretože to ľudia nedokážu pochopiť ani päť rokov odkedy sa jazdí na stanicu a Zlaté piesky na striedačku.
"Dopravný podnik by v budúcnosti chcel akustické hlásenia zjednodušiť, napr. odstránením doplnkovej informácie o zastávke na znamenie" - A myslíte že túto extrémne náročnú úlohu vymazať jedno dodatkové hlásenie zvládnu ešte v tejto päťročnici, či až tej ďalšej?
Reakcia na: 810zssk #27:
V tomto prípade ide o to že vymeniť príjemný ľudský hlas za počítačový je vrchol chamtivosti. Obrovský počet peňazí to neušetrí, už o chvíľu sa tie peniažky vyparia, ale nepríjemný pocit z cestovania a celkový zúfalý stav MHD zostane.
Reakcia na: Mrtn #25:
Ak sa dobre pamätám, to už nejakých pár rokov nie je pravda.
Reakcia na: Dispecer #31:
Určite tam hlási stále, tam majú iné problémy než riešiť nejaké hlásenie. DPMK je rád, že je rád pri spôsobe, akým to mesto (ne)funguje.
Reakcia na: Andrej #30:
Ak máš nepríjemný pocit z cestovania a pocit celkovo zúfalého stavu MHD, odsťahuj sa do Košíc. Uľaví sa tebe, uľaví sa Bratislavčanom. Len neviem, či sa uľaví Košičanom.
Mne to strasne pripomina hlas Alice z Farmy na Markize. Nie ze by som to pozeral, ale v uputavkach som to pocul.
Mne sa taktiez lubi ten hlas, ktory vobec neznie uz pocitacovo v "talk to chatGPT", da sa s nim/nou prijemne pozhovarat o vselicom a v roznych jazykoch 🙂
Reakcia na: Solider #28:
A pritom stačilo označiť spoje v smere Dúbravka - stanica NM ako linku 4A, a bolo by vybavené 🙂
Reakcia na: dyspozytor #36:
To už rovno ako linku č.6...
Trochu komické na anglických hláseniach je, že v prípade, že sa v nich vyskytuje slovenské slovo, tak je vyslovené slovenským hlasom, nie anglickým 🙂
Reakcia na: dyspozytor #36:
14 by bolo lepšie (pri 4-niečo ludia stále uvidia ako prvú tú štvorku) 😉
Stale si myslim, ze to s tou kazdou druhou 4kou je hovadina a nepomaha cestujucim. Na Zlate by mali jazdit vsetky 4ky (kludne interval 7,5 min.) a na Nove Mesto iny spoj. Zas az tak prazdne tie 4ky od Kuchajdy na Zlate nejazdia.
uzasne nove hlasenia.....mam chut sa obesit za volantom z toho hlasu....to sa neda pocuvat, umelina..pani Tvarozkova mala vyborny hlas...tato nova sinteticka slecna so zovialnym hlasom je hrozna...dufam ze nam nezrusia radio a hudbu ako v brne lebo inak sa obesim v tej kabine....vsetko tu ide do zadku
Sa mi paci, ze na zastavke Blumental hovori upozornenie aby ludia zvysili opatrnost pri vystupovani asi kvoli autam. 🙂
Reakcia na: pharel #42:
Hej, ale nielen tam. Aj na Kamennom nam. a to v OBOCH smeroch! 😃 No co - este to treba fixnut. 😉
Reakcia na: 6503 #40:
Aj 4A a 4B by bolo zlepšenie. Alebo to označiť ako linku 2, tá sa pri dvojlinkovom variante stihla zažiť ako to, čo chodí na Nové Mesto.
Reakcia na: Cancer #39:
Tá chodila historicky do Ružinova. Vyššie spomínam 2-ku, tá chodila naozaj dlho na NM.
Reakcia na: kolenic.martin #45:
HISTORICKY chodila 14 z hlavnej stanice na Nové Mesto.
Reakcia na: S499.1023 #46:
Aj 6 z Kamenného námestia na Nové Mesto a oveľa dlhšie ako 14.
Reakcia na: S499.1023 #33:
Fakt úžasný argument. Klobúk dole 😍
Nepride nikomu zbytocne to anglicke hlasenie na kazdej zastavke? Cudzinci, podla mna su schopni pochopit ze hlasi sa nasledujuca zastavka. Podla mna anglicke hlasenie dava zmysel iba na zst, letisku, nivoch a pripadne regrutskej. Inak je to zbytecny audioodpad, rovnako ako upozornenie "zastavka na znamenie"
V #2210 počuť ešte staré hlásenie.👍
Reakcia na: isnst #49:
MOJA REC! MOJA REC! 👍
Reakcia na: isnst #49:
Tak, keď potrebuješ "driver's training" 😁
Reakcia na: Andrej #48:
A že to zrovna povie niekto, koho arguemnty sú zväčša typu "je to zlé, lebo to nemám rád" a "nemám to rád, lebo to proste nemám rád."
Reakcia na: keks #53:
Keď ide o subjektívne veci ako estetika, tak neviem aké argumenty presne očakávaš. Chceš aby som uviedol nejakú štúdiu ktorá ukazuje že AI hlas (alebo iné estetické veci ktoré považujem za nevhodné, ako napr antracitové zberače) je zlý, či ako si to predstavuješ? Strašné úbohý príspevok.
Podľa mňa hlas je pekný, príjemný. Nechápem tie hejty. Len nerozumiem, prečo túto zmenu DPB nevyužil na to, aby prestali upozorňovať na zastávku na znamenie. A tiež je tam priveľa angličtiny. Napr. taký "Martinský cemetery" vôbec netreba ohlasovať v angličtine, to žiadneho cudzokrajného turistu netrápi.
Reakcia na: S499.1023 #46:
presne tak, toto som chcel napísať aj ja. 😁
Reakcia na: Andrej #54:
Tak potom si ale uvedom, že subjektívny argument je platný iba pre teba (práve preto, že je subjektívny), a neexistuje dôvod, aby ho niekto iný bral vážne. A ak niekto iný vie dodať objektívne argumenty, tak diskusia skončila, nemáš šancu.
Reakcia na: johnnyjanko #57:
V prípade AI hlasov existuje objektívny fakt, že zavedenie tejto veci ušetrí nejaký počet peňazí. A potom ešte existuje objektívny fakt, že to nebude veľa peňazí, a o chvíľu sa tie peniaze vyparia, a je celkom diskutabilné či v tomto skorumpovanom podniku budú cestujúci vôbec benefitovať, a či si ich radšej nejaký darmožráč nenechá pre seba.

O tomto sa v tomto vlákne nikto nebaví. Všetci tu vypisujú len o subjektívnych pocitoch, a tie určite nikto nevyvráti objektívnymi faktami.
Reakcia na: Trolley #47:
Preto je blbosť, aby v jednom smere z Dúbravky šla 2 / 6 / 14, preto jednoducho sekčná štvorka ako linka 4A. Naspäť či z Mesta alebo Zlatých len 4 a vybavené.
Reakcia na: Trolley #47:
Áno ale on hovoril o 14.
Reakcia na: Andrej #54:
Tvoj originálny prvý príspevok ale konštatoval, že "AI je najhoršia vec čo sa mohla stať našej spoločnosti. Otras."
Nespomínaš konkrétne hlas, nespomínaš estetiku, spomínaš celé AI. Ale prečo je AI najhoršie? Lebo ho nemáš rád? Ja nemám rád stolné počítače a preferujem laptopy. Majú sa stolné počítače preto zrušiť?
A mimochodom, podľa mňa je nový hlas ok. To je subjektívny argument proti tvojmu, teda 1:1. Ešte niečo?
Reakcia na: Andrej #58:
Objektívne sa dá povedať, že AI hlas ušetrí nejakú čiastku vždy, keď bude treba nejaké hlásenie prerobiť.
Či sa peniaze vyparia je skôr domnienka, než fakt.
A na záver, subjektívne argumenty používaš najmä ty. Naozaj sa nedajú vyvrátiť, no ich hodnota je rovnaká ako subjektívny opačný názor. Tie sa teda vynulujú a opäť sa dostávame len k objektívnym argumentom (šetrenie).
Reakcia na: keks #61:
del, odoslal som príspevok príliš skoro
Reakcia na: johnnyjanko #55:
rovnako tak "Záhorská Bystrica municipal office"
Reakcia na: keks #61:
Čiže namiesto toho aby si sa mňa spýtal, či by som mohol ujasniť prečo som proti AI, so ihneď začal s ad hominem útokmi: "A že to zrovna povie niekto, koho arguemnty sú zväčša typu "je to zlé, lebo to nemám rád" a "nemám to rád, lebo to proste nemám rád.""

Ja som proti AI hlavne lebo je to dar pre lakomcov. Používa sa hlavne na odbremenenie ľudí od ich práce, a to platí aj v tomto prípade. Namiesto toho aby sa oslovil nový človek ktorý by mohol hlásenia nahrať, radšej ušetríme malý počet peňazí umelým hlasom. A čo si kúpime s tými ušetrenými peniazmi? Myslíš si že teraz sa obnovia tie linky ktoré zrušili alebo omedzili za posledný rok a pol? Alebo že si budeme môcť dovoliť kúpit viac nových vozov za tú sumu? A všeobecne, nie v prípade MHD, to ide úplne zlým smerom. Deepfakes sú diskusia sama o sebe. AI art detto. Každý AI fanboy dlhé roky tvrdil že AI sa bude používať na ťažké práce ktoré by stroj dokázal urobiť efektívnejšie, a že ľuďom bude zostávať viac času na tvorbu umenia a spoločenský život. No, a vidíme, kam sa to dostalo. Najefektívnejšia propaganda za posledných 30 rokov. To stačí ako argument?

"A mimochodom, podľa mňa je nový hlas ok. To je subjektívny argument proti tvojmu, teda 1:1. Ešte niečo?"

Akú odpoveď teraz čakáš? Myslíš si že si predstavujem že tebe zmením názor?
Reakcia na: keks #62:
"Či sa peniaze vyparia je skôr domnienka, než fakt."

Toto bude pravda len do doby ked v DPB prestanú premenovať zastávky každú chvíľu. Ako často si myslíš že iné mestá nahravajú nové hlásenia? Na linke na ktorej sa nemení trasovanie ani meno zastávok môžu byť hlásenia aktuálne aj 40, 50 rokov. Nahrať nové hlásenie pre nové zastávky raz za 15-20 rokov nás určite nezruinuje.
Reakcia na: Andrej #65:
To sú koniny. Že AI prináša pre ľudstvo veľa výziev a problémov, to je všetkým jasné. Ale je to mimo tému. Nikto v DPB nemá žiadnu moc to ovplyvniť, tak do toho zbytočne ťaháš deepfakes alebo AI art.

Podľa mňa nejde až tak o peniaze, však ten honorár pre pani Tvarožkovú nemohol byť nijako závratný. Skôr ide o flexibilitu. Keď bude nejaký mimoriadny oznam, pracovník dispečingu to naťuká do systému a generátor reči to okamžite nahovorí. To sa so skutočným ľudským hlasom nedá dosiahnuť. Nie v takej rýchlosti a kvalite. Ani keby si budil Tvarožkovú o piatej ráno. A to je naozaj objektívny argument.
Reakcia na: johnnyjanko #67:
"keks" sa "spýtal" prečo som proti AI, a teda som odpovedal. Nikde som nenapísal, že DPB môže deepfakes a AI art ovplyvniť.
Reakcia na: johnnyjanko #67:
A nemohol sa ponechať pôvodný hlas pre hlásenie zastávok a umelý hlas by sa používal iba na čítanie mimoriadnych oznamov? Výhodou by mohlo byť aj to, že iný hlas by upozornil cestujúcich na to, že nejde iba o bežné hlásenie zastávky ale o niečo mimoriadne.
Reakcia na: keks #62:
"Objektívne sa dá povedať, že AI hlas ušetrí nejakú čiastku vždy, keď bude treba nejaké hlásenie prerobiť."

🤗Yay, unlimited renaming.🤗
Reakcia na: johnnyjanko #67:
Umelý hlas to síce nehovorí hneď, ale niekto to tak či tak musí nahrať do systému.
Reakcia na: Urbanway 2423 #69:
Súhlas
Reakcia na: Ike #70:
Zas netvárme sa, že tie hlásenia sa menia tak často, že by to podnik zrujnovalo.
Reakcia na: Andrej #65:
Po prvé, podobné argumenty používaš pomerne často, nie je to prvý krát.

Po druhé, super, podarilo sa ti prejsť od žiadnych argumentov k pseudoargumentom, ktoré len podporujú tvoj názor.
Umelá inteligencia sa zaoberá obrovským množstvom vecí a tie, ktoré si popísal sú síce tie, o ktorých sa najviac kričí, no už dnes v mnohých systémoch nejaká forma AI funguje. Rôzne analyzovanie obrazu a iné systémy, o ktorých by sa dala viesť veľmi dlhá debata, ktorá sem ale nepatrí.
Napriek tomu, že očividne tušíš len o tom, o čom počuť najviac, si vyberieš len svoje argenty, ktoré používaš. Nezabudni ma nazvať úbohým za to, že som na to upozornil, pán slušný.

Mimochodom, čo máš stále s tým "a čo teraz čakáš?"
Čo čakáš ty, keď vypľuješ svoju spleť vlastných subjektívnych názorov? Že DPB zmení svoje rozhodnutie o novom hlase? Alebo rovno, že sa celé AI zruší?
Reakcia na: Trolley #71:
Lenže je veľký rozdiel v tom, či musí dispečér len naťukať oznam, alebo musí zohnať kvalitného "rozprávača", ktorý to nahovorí v dostatočnej kvalite.
Reakcia na: Trolley #73:
To ěste nevieš, čo sa na nás chystá. Sezónne názvy zastávok meniace sa každý mesiac, pričom názvy sa budú vyberať žrebovaním z návrhov zaslaných deťmi z bratislavských ZŠ 😁
Reakcia na: Urbanway 2423 #69:
Mohol sa ponechať. Ja by som to asi urobil tak, keby som o tom rozhodoval. Najprv by som použil AI na mimoriadne hlásenia, a keby si na to ľudia zvykli a ocenili novú vec, potom po nejakom čase by mohla AI hlásiť aj normálne zastávky. Teraz je to tak, že sa len zmenil hlas, žiadne mimoriadne hlásenia ešte pokial viem neboli, takže ľudia za tým nevidia žiadny prínos, a preto všetci hejtujú.
Reakcia na: keks #74:
Ja v tvojom príspevku vidím veľmi malý počet reálných argumentov, ale veľa osobných urážok. Sú moje argumenty reálne "pseudoargumenty", alebo proste nesúhlasíš s tým, čo som napísal? Nič z toho čo som napísal si nevyvrátil.

"Čo čakáš ty, keď vypľuješ svoju spleť vlastných subjektívnych názorov? Že DPB zmení svoje rozhodnutie o novom hlase? Alebo rovno, že sa celé AI zruší? "

Zrejme ti ušla pointa diskusného fóra. Nevadí. Tu je priestor na vyjadrovanie sa, a teda to ľudia používajú na ten účel. Všetky naše príspevky sú len výkriky do tmy, nikto z nás neovplyvní nič čo DPB alebo mesto urobí, a ak ty na túto stránku píšeš s takými očakávaniami, budeš sklamaný.
Reakcia na: Trolley #71:
Nemysli si, že hlas sa vygeneruje a je to final verzia. Vyžaduje si rovnaké úpravy (dokonca v slovách s viacerými dĺžňami a mäkčeňmi väčšia úpravy) ako hlas živej osoby.

Napr. tento hlas je použitý aj v Alzaboxoch a počuť v čom boli robené úpravy. Rovnako Alzabox ďakuje za použitie ekologickej dopravy.
Reakcia na: johnnyjanko #75:
Lenže to hlásenie sa tak či tak musí nahrať do vozidiel. A tie odklony sa predsa dajú nahrať normálnym človekom dopredu. Vieme predsa kadiaľ pri výlukách jazdí MHD...
Reakcia na: Andrej #78:
Ako som napísal, bolo by to na veľmi dlhú debatu mimo tohto fóra.
Zároveň som napísal, že téma AI je oveľa rozsiahlejšia a zaoberá sa obrovským množstvom vecí, pričom si sa vyjadril len k absolútnemu povrchu.

Ale hlavne, neušla mi pointa. Rovnako ako ty, aj ja diskutujem a hovorím svoje názory a argumenty. Ty vždy, keď nesúhlasíš tak vytiahneš túto formulku "Čo akože čakáš?" a očividne, keď ju ja použijem proti tebe, tak ti zdvihne tlak.
Reakcia na: Trolley #80:
Ak by sa proces plne automatizoval, tak sa nahrávka môže nahrať do vozidla automaticky (aj od zvoleného dátumu a času).
Otázka skôr je, či k niečomu takému DPB pristúpi.
Reakcia na: Andrej #65:
Aj koleso sa používa na odbremenie ľudí od práce. Ja by som ho zakázal!
Reakcia na: 810zssk #83:
Rozdiel medzi kolesom a AI hlasom je že koleso má reálny prínos. AI hlas nemá.
Reakcia na: keks #82:
Pri BS100 kde musíš všetko nahrávať vsunutím karty do každého vozidla? 🤔 Všetky staré električky, MBCC...
Reakcia na: 810zssk #83:
Aj vedenie DPB moze nahradit AI - aspon nebude vymyslat kraviny a bude sa riadit cistou logikou na zaklade vstupov. A usetri sa aj na platoch!
Dnes som sa nutene dosyta navozil MHDckou a zameriaval som sa na to hlasenie. Hosi, CO je na tom hlase spatne? Nic proti p. Tvarozkovej, ale toto mi znie jasnejsie, zrozumitelnejsie a ocenujem, ze to je aj trocha tichsie. Uplne v pohode hlas! Este zrusit oznam o "na znameni", niektore anglicke zastavky a nema to chybu!
Ako fakt mi pride, ze breptate niektori len preto ze hlas generuje AI. Ale na to si zvykajte - budete ju mat VSADE! A Zem je GULATA! 🤓
Reakcia na: keks #76:
Počkať, táto akcia už nebeží nejaký ten čas? 🤣
Reakcia na: Andrej #84:
Ja som reagoval na tvoj výrok "Ja som proti AI hlavne lebo je to dar pre lakomcov. Používa sa hlavne na odbremenenie ľudí od ich práce".

Lenivosť je hlavný motor ľudského pokroku, bez nej by nebolo ani to koleso a dodnes by si naháňal mamuty v nejakej africkej stepi až kým by si v 25 rokoch neumrel na nejakú náhodnú infekciu alebo zožratie levom.
Reakcia na: Urbanway 2423 #69:
Problém nie je v AI (ono to nie je AI, ale text to speech), ale v špecifickosti slovenčiny. Slovenčina je melodická, má veľa znelostnej asimilácie, rytmického krátenia, rytmiky, znelých/neznelých hlások, zmäkčovania (s čím má problém významná časť obyvateľstva) atď. Preto sa na vedeckej úrovni odborníci venujú ortoepii.

Pri jedno/dvojslovných názvoch to až tak nepočuť. Vo videu na YT v ktorom Alica samú seba predstavuje ako nový hlas bratislavskej MHD je výrazne počuť neprirodzenosť, strojovosť a značné ignorovanie pravidiel výslovnosti v slovenčine.

Napr. vo veľmi stručnom a prierezovom prehľade Katedry slovenského jazyka FF UKF je v podstate zhrnuté to, čo sa „plechová huba“ naučí možno o xy rokov. http://www.ksjl.ff.ukf.sk/images/pre_studentov/sylaby/slovensky_jazyk/rozvoj_ortoepickych_zrucnosti_PEP.pdf

A live prepis textu na hlas (napr. pri mimoriadnosti) nie je možné, keďže aj vo včerajšej reportáži na TV Markíza bolo povedané, že je potrebné každé hlásenie vypočuť a podľa potreby modifikovať. Hovorca aj uviedol príklad v čom bol problém.
Reakcia na: Andrej #30:
Vobec nejde o chamtivost, ale o flexibilitu. Udeje sa nieco mimoriadne, dispecer o minutu natuka text spravy a o dve minuty uz moze zniet z reproduktorov vo vsetkych vozidlach. To sa s clovekom neda, ani keby na plny uvazok pracoval pre DPB a sedel tam cely den a cakal.
Reakcia na: peepay #91:
Pozor, neviem či to môže o 2 minúty znieť vo všetkých reproduktoroch, keďže to hlásenie treba modifikovať a ručne nahrať do vozidiel. Ak je nejaká mimoriadnosť, môže ju predsa vyhlásiť aj dispečer, na to netreba umelú inteligenciu.
Reakcia na: Trolley #92:
Pri tej poslednej vete vyzerá, že nemáš skúsenosť s mimoriadnosťami na železnici. Vlakvedúci, nikdy neškolený na prednes pod stresom, habká vo vzdialenosti od mikrofónu takej, že pri kvalite repráku si rád za pochopenie každého druhého slova.
Reakcia na: Viko #93:
My sa ale bavíme o MHD, kde dispečéri bežné hlásia vodičom mimoriadnosti.
Reakcia na: Trolley #94:
Naozaj?
Inak ja nerozumiem o akej AI je reč, zase len hypeujeme (zrejme s cieľom odzbrojiť oponentov vetou "že sú proti pokroku"). Veď, ako tu bolo správne poznamenané, ide o text-to-speech, ktoré je na svete už aj viac ako 10 rokov.

AI by to bola vtedy, ak by z mapy polohy vozidiel a dát o meškaní vedela sama vytvoriť oznam a ešte ho aj nahovoriť bez zásahu užívateľa. Prípadne by vedela imitovať presne hlas existujúceho človeka.

A pridávam sa k tomu, že ten nový hlas je hrozný. Pripomína mi GPS navigáciu "o 100 metrov odbočte vpravo" (vo Waze sa volá myslím Gertrúda), alebo závoru v Boroch "zoberte si lístok a zaparkujte, prosím". Zase ideme proti štandardom, ktoré napr. presadzuje UITP (vyslovene sa odporúča eliminovať robotické hlasy na minimum), ale tak, čo oni môžu vedieť o verejnej doprave.

PS: ďakujem pani Tvarožkovej, otvorene poviem, že mi bude chýbať.
Reakcia na: Ike #96:
Na obranu umelej Alice musím skonštatovať, že je lepšia ako živý Homolka na sieti ŽSR. Otázne je, či je problém Homolka alebo ten čo to programoval a skladal.
Reakcia na: N/A #97:
Ok, ale porovnávanie s najhoršími nikdy nikomu neprospelo 😂
Reakcia na: Trolley #92:
Tak to je fail, ak to nebude schopne posielat hlasky dynamicky, na dialku, to je hlavna pointa rychleho vygenerovania hlasky podla potreby...
Reakcia na: Ike #95:
Áno, je smutné, že si to doteraz nevedel.
Reakcia na: N/A #85:
Odpusť prosím, moju neznalosť. Neviem presne ako tieto systémy fungujú.
Ale napríklad existujú SD karty, ktoré vedia zmenu dát prijať na diaľku. Potom je už otázka aké karty ten systém používa a či sa dá nastaviť nejaký systém automatického čítania napr. každé ráno.
Môj názor je, že keby sa chcelo, tak by sa dalo.
Reakcia na: N/A #90:
"Vypočutie a modifikáciu" potrebuješ aby to bolo perfektné. Inak ale principiálne nie je problém to nechať tak ako to je, akurát to bude znieť menej prirodzene. Čo je stále lepšie ako nič.

Zas sa tu nedajú veci čo za rohom u ÖBB fungujú celé roky.
Reakcia na: keks #101:
Aktualizácia starej generácie palubákov (Apex, BS100 apod.) bezdrôtovým prenosom existovala ešte predtým, než sa nám snívalo o wi-fi a bluetoothoch. Dnes sú tie možnosti ďaleko pokročilejšie, len všetko vyžaduje investície.
Reakcia na: peepay #91:
Keby sa toto nedalo urobiť aj so súčasnými nahrávkami, prečo je potrebné nahradiť úplne všetky hlásenia? Človek môže hlásiť štandardné zastávky, a počítač odklony a mimoriadnosti.

Okrem chamtivosti je ešte možné že, tak isto ako s každou inou zmenou čo toto neschopné vedenie zaviedlo za posledných 5 rokov, si niekto chcel vybudovať pomník.
Reakcia na: Andrej #104:
Plne súhlasím. Bežné hlásenia mal robiť človek, teda pani Tvarožková a mimoriadnosti mal robiť počítač.
Dnes v L7 stará T3 ešte vyhlasovala p. Tvarožková..
Reakcia na: Andrej #104:
Preco? Aby v tom bola jednota, aby neboli dva rozne hlasy pre rozne typy oznameni v tom istom jazyku.

A aj novu zastavku nahrat je jednoduchsie takto, netreba to nikomu posielat, s nikym sa synchronizovat, na nikoho cakat, ci prave nie je na dovolenke, alebo ma bolest hrdla a nemoze dobre hovorit, atd...
Reakcia na: peepay #107:
Ešte raz. Ja si pod AI predstavujem že bude vedieť napodobniť Tvarozkovej hlas tak vierohodne, že si všetci budú myslieť, že je to ona.

Intergalactic, intergalactic, intergalactic, intergalactic nepovažujem za AI, nýbrž technológiu z minulého storočia.
Reakcia na: peepay #107:
Doteraz s pani Tvarožkovou nebol nikdy problém....
Počul som aj menej roboticky znejúce hlasy ako tento nový. Pôsobí to strašne lacno keď mesto kde sa dennodenne prepravia s MHD tisícky cestujúcich, používa text to speech hlásenie stiahnuté z internetu. Jediné iné mesto kde som toto počul bol 50 tisícový Martin a aj vtedy som si hovoril, že zaplatiť niekomu, aby nadaboval zastávky nemôže byť až taký problém.. Rýchle nahratie doplnkových informácií s text to speech hlásením je podľa mňa super, ale to nie je dôvod prečo by trebalo meniť aj pôvodné hlásenie zastávok.
Reakcia na: Trolley #109:
A ona snáď nemá nárok odísť na dôchodok?
Reakcia na: Ike #108:
Súhlasím, ja som si to predstavoval takto nejak:

https://www.youtube.com/watch?v=1zg0_bRoj1U

Nájsť nejakú novú osobu (mne sa až tak nepáči p. Tvarožková, ale to je subjektívny názor), nechať ju prečítať nahlas niekoľko strán knihy a potom už len generovať s jej hlasom hlásenia.
Reakcia na: Trolley #109:
Nikde som netvrdil, ze bol "problem". Toto je skratka len jednoduchsie a aj viac skalovatelne do buducna.
Čaute, ja len rýchle info, ak by si niekto chcel vypočuť alebo nahrať staré hlásenia tak v T3 na linke 7 je ešte všetko po starom:)

Btw škoda že ten AI hlas má aj v angličtine slovenský prízvuk, resp človek to predtým načítal autentickejsie pre cudzinca v angličtine než teraz.
Reakcia na: Viko #111:
A tie hlásenia musia odísť s ňou? Veď ako často sa menia názvy zastávok? Každý deň?
Reakcia na: Trolley #115:
Relativne casto. Navyse uz by to bolo nekonzistentne a kazdou dalsou zmenou by pribudalo tych, co by boli inym hlasom. Ja som jednoznacne za, aby bolo vsetko jednotne.
Reakcia na: peepay #116:
A v normálnom meste sa ako často mení názov zastávky? To je Bratislavská choroba. Asi je tu príliš dobre, keď kindermanažment DPB má čas takéto nezmysly robiť.
Reakcia na: Andrej #117:
Nuz to je separatna otazka, nevyjadroval som sa k tomu, ci to je dobre alebo zle, len som skontatoval, ze ano, menia sa celkom casto, kedze taka bola otazka.
Reakcia na: peepay #118:
To vôbec nie je odlišná otázka, je to druhá časť tej istej otázky. Ak sa tu bavíme o "potrebe" flexibility, treba uznať že za dôvod pre tú potrebu si môžeme sami, a keby sme sa chovali ako normálne mesto tak by to vôbec nebolo potrebné. V New Yorku, ktoré je tisíckrát väčšie mesto ako my, nemajú počítačové hlásenia. Aspoň nie na metre, neviem ako na autobusoch. A hlavne, netreba sa tohto nezmyslu zastávať. Ak tento nový hlas zaviedli aby sa ľahšie premenovali zastávky, treba povedať že premenovanie zastávok je debilina, a tento krok vôbec nebol potrebný.
#7919 + #7920 hlásia ešte po starom.
Reakcia na: Andrej #119:
Podľa mňa by každé nové vedie DPB malo premenovať aspoň polovicu zastávok. Nútilo by to cestujúcich, aby boli neustále v strehu. 😂 😂 😂
Reakcia na: Andrej #119:
Už mi je všetko jasné.

Hlas z New York metra prechádza tranzíciou. Možno sa báli, že aj p. Tvarožková zmení pohlavie a už nebude možné generovať hlásenia, resp. by dohrávala už s mužským hlasom 😂

https://www.youtube.com/watch?v=INjEC8xkR3c
Reakcia na: Andrej #119:
Zmena zastavok je len cast celku, verim, ze do buducna sa budu coraz flexibilnejsie pouzivat aj ad-hoc hlasenia.
Reakcia na: kolenic.martin #44:
Skôr 4Z a 4N, to by bolo intuitívnejšie.
Reakcia na: Dispecer #31:
A kto teda sa pred niekoľkými rokmi stal novým hlasom košickej MHD?