Na rozvoj udržateľnej mobility má ísť vyše 290 miliónov eur z Programu Slovensko

Ministerstvo dopravy vyhlásilo výzvu z Programu Slovensko pre projekty rozvoja udržateľnej mestskej mobility v menej rozvinutých regiónoch.

Ministerstvo dopravy SR vyhlásilo 10. apríla 2024 v rámci Programu Slovensko novú výzvu pre financovanie projektov na podporu rozvoja udržateľnej mestskej mobility. Výzva s celkovou alokáciou prostriedkov vo výške 350 miliónov € z Európskeho fondu sociálneho rozvoja je určená pre menej rozvinuté regióny, teda pre všetky samosprávne kraje s výnimkou Bratislavského kraja. Pre mestá, kraje a dopravcov sa tak otvára zaujímavá príležitosť na výraznú modernizáciu MHD a prímestskej dopravy s využitím eurofondov.

Aktualizácia: Koncom júna 2024 bola výzva upravená, pričom prišlo k zníženiu výšky alokácie na 293,9 mil. €. Z toho je 134,3 mil. € určených na projekty VÚC a 159,2 mil. € na projekty miest.

Oprávnenými aktivitami v tejto výzve sú projekty zamerané na:

  • výstavbu a modernizáciu tratí dráhovej MHD (električky, trolejbusy, metro) vrátane prvkov preferencie;
  • obnovu a modernizáciu mobilných prostriedkov dráhovej MHD a vozidiel zabezpečujúcich MHD a prímestskú dopravu (autobusy na alternatívny pohon vrátane súvisiacej plniacej a nabíjacej infraštruktúry);
  • výstavbu a modernizáciu infraštruktúry verejnej osobnej dopravy (napr. prestupných terminálov, zastávok a záchytných parkovísk, zavádzanie opatrení preferencie VOD);
  • vybudovanie a modernizáciu technickej základne na správu vozidiel MHD;
  • zabezpečenie tarifných, informačných a dispečerských systémov;
  • predinvestičnú a projektovú prípravu.

Žiadosti o nenávratný finančný príspevok z tejto výzvy môžu predkladať:

  • mestá a obce, ktoré prevádzkujú dráhovú MHD, alebo kde MHD zabezpečujú dopravné podniky vlastnené mestom,
  • mestá a obce s vlastníckym alebo obdobným majetkoprávnym vzťahom k infraštruktúre verejnej osobnej dopravy,
  • VÚC, mestá a obce, ktoré zabezpečujú dopravu na základe zmluvy o službách vo verejnom záujme s dopravnou spoločnosťou,
  • obchodné spoločnosti – dopravcovia vykonávajúci pravidelnú autobusovú dopravu pre obce, mestá a VÚC na základe zmluvy o službách vo verejnom záujme,
  • Železnice Slovenskej republiky,
  • organizátori dopravy, organizácie zriadené samosprávnym krajom a/alebo mestom za účelom tvorby a/alebo prevádzky integrovaného dopravného systému.

Podmienkou je, aby mal žiadateľ Radou partnerstva/Kooperačnou radou UMR (udržateľný mestský rozvoj) schválený projektový zámer integrovanej územnej investície. Hlavná aktivita projektu nesmie byť ukončená pred podaním žiadosti o nenávratný príspevok. Minimálna výška požadovaného nenávratného finančného príspevku je 200 000 €. Pre výber projektov sa nebudú uplatňovať žiadne vecné kritériá, žiadateľ by však mal preukázať finančnú udržateľnosť projektu, t. j. mal by mať zabezpečené financie na následnú prevádzku a údržbu.

Výzva bude otvorená do vyčerpania alokovaných finančných prostriedkov. Podrobnosti k výzve je možné nájsť na portáli ITMS2014+.

Súčasne bola vyhlásená samostatná výzva pre Dopravný podnik mesta Žiliny pre druhú fázu realizácie projektu Výstavba a modernizácia údržbovej základne trolejbusov v Žiline v celkovej výške 28,355 mil. €. Tento projekt sa začal realizovať v januári tohto roka.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Verim ze dopravne podniky jednotlivych miest poriadne vyuziju tuto ponuku a minie sa fond do posledneho centa. Velka vdaka EU, ze realne tu umoznuje rozvijat MHD na urovni v mensich mestach, kedze BA celkom slusne cerpa eurofondy na vozovy park 🙂
Dúfam že to poriadne využijú hlavne aj Košice, toľko sa vyhovárali doteraz že sa čaká na peniaze, odkiaľ by čerpali na obnovu a výstavbu trolejbusových tratí a nákup nových vozidiel ( parciálnych trolejbusov ) a teraz tu majú veľmi jedinečnú príležitosť tak dúfam že ju v plnom využijú a trolejové vedenie prestane byť už len atrakciou ktorá bez využitia visí pár rokov nad celou trasou linky 71/72🙂
Reakcia na: Folasik #2:
Slovo trolejbus je v Košiciach nepriechodné. Aj v najnovšom streame primátora sme sa dozvedeli, že trolejbus už nie je to najmodernejšie. Preto budú elektrobusy. Asi je čas pritvrdiť.
Reakcia na: Drew5 #3:
Áno ten stream som videl a stále nemôžem pochopiť, ako môžu uprednostniť elektrobusy ktorý sa do kopcovitého terénu mesta Košice vôbec nehodí pred parciálnym trolejbusom a ešte viac čo nechápem je aký kompetentný človek môže povedať že trolejbus nie je to najmodernejšie, každopádne on na konci týchto bludov o elektrobusoch čo tvrdil povedal že ak budú tie peniaze ktoré sa teraz dajú reálne získať obnovia trolejbusovú sieť, meniarne a nakúpia vozidlá ale že teraz pre nich boli výhodnejšie elektrobusy, takže na konci vlastne poprel to čo tvrdil na začiatku nuž tu sa uvidí aký je reálny záujem o trolejbusovú trakciu
Reakcia na: Folasik #4:
Potom neskôr. V roku 2586. Podobné výmysly, nezmysly a demagógia, akú sme počúvali v roku 2013.
Menej rozvinutý región - celé Slovensko okrem Bratislavy. 🤣

Ale teším sa tomuto programu. 😇
Reakcia na: MATU1 #1:
Aj keď pochádzam z Bratislavy, tiež si myslím, že tie eurofondy čerpáme až príliš, a na 100% viem, že by sa to dalo aj zmierniť. Preto v toto dúfam aj ja 🙂