Pre modernizáciu Hlavnej stanice sa opäť hľadá nové optimálne riešenie zohľadňujúce plánovanú vysokorýchlostnú trať.
Železnice Slovenskej republiky začiatkom apríla predložili na pripomienkovanie vypracovanú správu o hodnotení vplyvov na životné prostredie pre projekt „Modernizácia železničného uzla Bratislava - vetva Západ", ktorú vypracovala spoločnosť Reming Consult. Cieľom tejto modernizácie je zabezpečenie európskych parametrov trate, zvýšenie rýchlosti vlakov na 120 km/h v celom úseku, zvýšenie priepustnosti trate, komplexná rekonštrukcia železničného spodku a zvršku, trolejového vedenia a mostných objektov, vrátane výhľadového vybudovania tretej traťovej koľaje. Súčasťou je aj inštalácia nového zabezpečovacieho zariadenia a nasadenia systému ETCS, ako aj modernizácia všetkých riadiacich a komunikačných systémov. Realizované budú aj protihlukové opatrenia.
Zmeny v projekte
Počas vypracovávania správy o hodnotení prišlo k viacerým podstatným zmenám oproti pôvodnému realizačnému variantu, ktorý vychádzal zo štúdie realizovateľnosti bratislavského železničného uzla z roku 2019. Hlavnou zmenou je skrátenie úseku, ktorý má byť v rámci tohto projektu zmodernizovaný, z 15,9 km na 10,7 km pre vypustenie modernizácie železničných staníc Bratislava hlavná stanica a Devínska Nová Ves z tohoto projektu. Po novom tak má modernizácia tejto vetvy začínať za stanicou Devínska Nová Ves v smere k Lamaču a končiť ešte pred portálmi bratislavských tunelov. Súčasne z projektu vypadla aj nová železničná zastávka Patrónka, pri ktorej sa navrhované riešenie ukázalo ako technicky nerealizovateľné.
Modernizácia stanice Devínska Nová Ves bola medzičasom presunutá do projektu zdvojkoľajnenia trate Devínska Nová Ves – štátna hranica s Rakúskom, pri ktorom bolo v marci 2024 ukončené zisťovacie konanie v rámci posudzovania vplyvov na životné prostredie.
V prípade stanice Bratislava hlavná stanica vznikla potreba nanovo preriešiť rozsah a spôsob jej modernizácie v súvislosti s prípravou Národnej štúdie realizovateľnosti novej vysokorýchlostnej trate prepájajúcej štáty V4, ktorá má viesť aj cez Bratislavu. Štúdia má byť dokončená do decembra 2024. Pôvodný návrh modernizácie Hlavnej stanice sa tým pádom stal neaktuálnym z hľadiska požadovaných budúcich dopravných nárokov. Počítalo sa s vybudovaním nového nástupišťa pre vlaky smerom do Devínskej Novej Vsi, s predĺžením štyroch nástupíšť a s narovnaním oblúkov pre zvýšenie rýchlosti prejazdu tranzitujúcich vlakov. V súčasnosti opäť prebieha preverovanie možných kapacít Hlavnej stanice a hľadá sa optimálne riešenie modernizácie jej koľajiska. Skrátenie modernizovaného úseku po tunelové portály na lamačskej strane znamená, že v rámci tohto projektu sa nebude riešiť ani výstavba nového tunela pre tretiu koľaj.
V aktualizovanom realizačnom variante boli podrobnejšie rozpracované potrebné úpravy mostných objektov. Pôvodný zámer predpokladal s výstavbou dvoch nových mostov pre položenie tretej koľaje (Červený most, Limbová). V novom variante sa predpokladá výstavba ďalších troch mostov, z toho dva až pri realizácii tretej koľaje. Ponad predĺženú Saratovskú ulicu vedľa plánovaného dvojkoľajného mosta bude vybudovaný ďalší most pre tretiu koľaj, čo sa ukázalo ako vhodnejšie než úprava dvojkoľajného mosta na trojkoľajný. Na Hodonínskej ulici (pri zastávke Pod násypom) bude vybudovaný nový cestný most vedľa existujúceho mosta ponad železnicu pre zachovanie cestnej premávky počas prestavby pôvodného mosta, ktorá bude potrebná pre zabezpečenie priestoru pre tretiu koľaj. Vo finálnom stave bude potom pre každý smer cestnej premávky slúžiť samostatný most. Tretí nový most bude vybudovaný už pri modernizácii trate, pôjde o náhradu pôvodného mosta ponad chodník pre peších a cyklistov medzi OC Galéria a ulicou Zidiny, ktorého prestavba nie je s ohľadom na priestorové možnosti možná.
Ďalšie zmeny sa týkajú doplnenia úprav cestných komunikácií v súvislosti s prestavbou mostov, doplnenia vegetačných úprav a zmeny riešení niektorých oporných a zárubných múrov. Doplnený bol aj podchod pre peších s výťahmi v ŽST Bratislava-Lamač.
Predpokladaná realizácia projektu
Modernizácia západnej vetvy bratislavského uzla sa predpokladá vo viacerých etapách v závislosti od získania potrebných povolení a získania zdrojov financovania. Predpoklad realizácie jednotlivých častí projektu je nasledovný:
- V krátkodobom horizonte do roku 2027:
- modernizácia zastávky Bratislava-Železná studienka pri existujúcich koľajách - vybudovanie nových nástupíšť a príslušenstva, vybudovanie podchodu pre peších a zabezpečenie vyhovujúceho pešieho prístupu k zastávke od Cesty na Červený most;
- modernizácia úseku ŽST Devínska Nová Ves (mimo) – ŽST Bratislava-Lamač (vrátane) na jestvujúcich koľajách vrátane zabezpečovacích zariadení pre zabezpečenie interoperability koridoru;
- modernizácia ŽST Bratislava-Lamač v existujúcom štvorkoľajnom usporiadaní (so zachovaním rýchlosti vlakov 80 km/h) - doplnenie nového krajného nástupiska, vybudovanie podchodu pre peších pre zabezpečenie bezbariérového prístupu, rekonštrukcia lávky pre peších.
- Odhadované investičné náklady: 132 518,120 tisíc €.
- V strednodobom horizonte do roku 2030:
- modernizácia úseku ŽST Bratislava-Lamač - ŽST Bratislava – hlavná stanica (mimo) na jestvujúcich koľajach vrátane zabezpečovacích zariadení pre zabezpečenie interoperability koridoru.
- Odhadované investičné náklady: 39 889,775 tisíc €.
- V dlhodobom horizonte po roku 2030:
- doplnenie tretej koľaje v úseku od bratislavských tunelov po ŽST Bratislava-Lamač (vrátane) a prebudovanie ŽST Bratislava-Lamač na trojkoľajnú železničnú zastávku s dvoma krajnými nástupišťami - 1. etapa;
- doplnenie tretej koľaje v úseku ŽST Bratislava-Lamač – ŽST Devínska Nová Ves (mimo) - 2 etapa.
- Odhadované investičné náklady: 71 313,012 tisíc € (1. etapa), 69 550,255 tisíc € (2. etapa).
Modernizácia železničnej zastávky Bratislava-Železná studienka a doplnenie tretej koľaje si vyžiada presun existujúceho strážneho domčeka, ktorý je národnou kultúrnou pamiatkou. Navrhuje sa jeho premiestnenie na opačnú stranu koľajiska v priestore zastávky, buď vcelku alebo jeho rozobratím a znovupostavením na novom mieste.
S týmto projektom priamo súvisia aj pripravované projekty na výstavbu nových železničných zastávok Devínska Nová Ves a Bory. Navrhované riešenie modernizácie trate rešpektuje ich výstavbu. Ako prvá bude vybudovaná zastávka Bory, ktorá sa v tomto čase už mala podľa pôvodných plánov dokončovať, ale s jej výstavbou sa ešte nezačalo a nepoznáme ani termín začiatku výstavby.
MatejBA