Aj v tomto roku na zastávkach MHD vyrastú desiatky nových moderných prístreškov.
Bratislavský dopravný podnik (DPB) v týchto dňoch končí s výmenou starých označníkov zastávok MHD za označníky nového typu. Nové modulárne označníky antracitovej farby postupne v hlavnom meste nahradili pôvodné červené označníky používané od začiatku 1990-tych rokov. S plošnou výmenou označníkov začal DPB pred troma rokmi, no prvé označníky nového typu sa po prvýkrát objavili už počas jesene 2019 na zrekonštruovanej električkovej trati v Karlovej Vsi. Súčasťou nových označníkov sú v prípade zastávok bez prístreškov aj nové vitrínky pre cestovné poriadky, ktoré zabezpečujú ich lepšiu ochranu pred poškodením. Výrobu nových označníkov realizovala česká firma Zliner. „Dopravný podnik Bratislava doteraz vymenil 1431 označníkov zastávok, výmena posledných 5 označníkov za nové je v pláne tento týždeň," priblížil nám počet vymenených označníkov hovorca DPB Jozef Vozár. So starými červenými označníkmi sa ešte môžme stretnúť počas rekonštrukcií zastávok, kedy sú náhradné polohy zastávok označované týmto typom označníka.
Podobne dopravný podnik pokračuje aj pri výmene, resp. budovaní nových zastávkových prístreškov. V roku 2023 ukončil veľký eurofondový projekt, ktorý zahŕňal postavenie 106 nových osvetlených prístreškov s fotovoltaickou strechou. Mnohé z nich boli postavené na zastávkach, kde sa predtým prístrešky nenachádzali, ďalšia časť nahradila prístrešky starších typov. Pôvodne malo do konca roka pribudnúť aj ďalších 97 prístreškov, ktoré sa zaviazala postaviť reklamná firma Recar na základe zmluvy s dopravným podnikom. Nedávno však bol podpísaný dodatok k zmluve, ktorým sa termín na vybudovanie prístreškov posúva na koniec roka 2024, pričom sa zároveň zvýšil počet nových prístreškov na 105.
Aktuálny stav v budovaní týchto prístreškov, ktoré sú vybavené osvetleným reklamným panelom, nám opäť priblížil Jozef Vozár: „Doposiaľ bolo na základe zmluvy so spoločnosťou Recar dokončených 45 prístreškov, z toho boli na troch zastávkach prístrešky dokončené v minulom týždni (zastávky Lanfranconi, Hroboňova, Červený kríž). Ďalších 6 prístreškov sa podľa plánu začína budovať v týchto dňoch (zastávky Ríbezľová, Homolova, Štefana Králika, Uhrovecká, Štepná, Planét). Zo spomenutých 9 prístreškov sú tri úplne nové, päť je náhradou za staré laminátové prístrešky Slovšport a jeden v Devínskej Novej Vsi nahradí pôvodný murovaný domček. Kompletný zoznam 105 nových prístreškov, ktoré pribudnú do konca roka 2024, je uvedený v spomínanom dodatku.
Zastávkové prístrešky sa zatiaľ nepodarilo vrátiť do lokality Pálenisko, kde boli v rámci výstavby cesty R7 a súvisiacich komunikácií prístrešky z pôvodných zastávok odstránené. Na novovybudovaných zastávkach prístrešky dodnes vybudované neboli. A tak kým motoristi môžu využívať novú cestnú infraštruktúru už takmer 2,5 roka, používatelia verejnej dopravy ostali na vedľajšej koľaji. Dôvod tohto stavu nám priblížil hovorca DPB: „Vlastník pozemkov pod spomínanými zastávkami neudelil súhlas na umiestnenie prístreškov. V súčasnosti sa však rozbieha proces, ktorého výsledkom by malo byť odovzdanie pozemkov a príslušných spevnených plôch hlavnému mestu. Následne bude môcť hlavné mesto pristúpiť k umiestneniu prístreškov na vybrané zastávky."
Behom na dlhú trať je aj osadenie elektronických zastávkových tabúľ na zastávkach MHD v okolí novej autobusovej stanice Nivy otvorenej v roku 2021. Hoci súčasťou výstavby novej stanice bola aj kompletná rekonštrukcia ulice Mlynské nivy a zastávok MHD, elektronické tabule tu inštalované neboli. Osadenie tabúľ komplikoval fakt, že pozemky pod zastávkami sú v súkromnom vlastníctve, preto bolo potrebné nájsť dohodu s vlastníkom pozemkov. Podľa DPB by sa ale situácia v tomto dôležitom dopravnom uzle mohla čoskoro vyriešiť. „Na osadení elektronických informačných tabúľ na zastávke Autobusová stanica spolupracuje DPB s mestom a externým partnerom. Elektronické informačné tabule už sú objednané a momentálne čakáme na ich výrobu a dodanie. DPB zároveň pripravuje súťaž na zhotoviteľa," vysvetlil hovorca dopravného podniku.
V blízkom čase pribudnú elektronické tabule aj na zastávke na Panónskej ceste pri železničnej stanici Petržalka, kde mali byť osadené v rámci minuloročnej eurofondovej rekonštrukcie, ale zatiaľ sa tak nestalo. Tento uzol je počas rekonštrukcie železničnej trate do Marcheggu hlavnou vstupnou bránou do hlavného mesta v smere z Rakúska. „DPB pri príprave podkladov na osadenie elektronických informačných tabúľ na zastávke Stn. Petržalka poskytol iba špecifikácie tabúľ. Podľa informácií z magistrátu by mal výrobca elektronické informačné tabule začať distribuovať posledný marcový týždeň," uzavrel stanovisko DPB Jozef Vozár.
Do leta budú elektronickými zastávkovými tabuľami vybavené aj električkové zastávky na práve rekonštruovanej Vajnorskej radiále v úseku Zlaté piesky - Odborárska.
810zssk
Nepáči sa mi model kedy to ide síce chronologicky, ale s max dvomi spojmi jednej linky/smeru. Rozumiem zámeru autora, ale občas to dopadne napr. takto:
9 Kútiky 5 min.
9 Kútiky 12 min.
9 Poštová 44 min.
Čo potom vyzerá tak že je tam vyše polhodinu diera, pokiaľ užívateľ nie je šotouš čo pozná logiku za tou tabuľou. Ešte lepšie to je na karlovskej radiále v smere do mesta, kde sa na L4 zobrazuje dvojnásobný počet odchodov ako na L9 (keďže L4 sa vetví), takže toto sa deje pravidelne, aj keď nie s až takou dierou.
Mne by sa páčilo keby sa jedna linka/smer zobrazovala vždy len v jednom riadku, ale s dvomi odchodmi, ako to majú v niektorých iných prevádzkach.
Napríklad ak dnes tam je:
4 Stn. Nové Mesto 1 min.
9 Ružinov 4 min.
4 Zlaté piesky 6 min.
9 Ružinov 11 min.
4 Stn. Nové Mesto 13 min.
4 Zlaté piesky 21 min.
...po novom by tam bolo
4 Stn. Nové Mesto 01 13
9 Ružinov 04 11
4 Zlaté piesky 06 21
Aj by to bolo informačne hodnotnejšie, aj by sa ušetrila vo väčšine prípadov polovica riadkov, ktorá by následne mohla byť použitá na iné informácie (hlavička, dátum a čas a pod.).