Vrakunsko-biskupická električková radiála

Opis projektu

Pôjde o výstavbu novej električkovej trate od Mlynských nív cez Domové role a Vlčie hrdlo na sídlisko Dolné hony, kde bude končiť pri obratisku MHD Čiližská a novej železničnej zastávke Bratislava-Vrakuňa (TIOP Vrakuňa). Na Mlynských nivách má byť trať napojená na plánovanú električkovú trať Pribinova – Košická, ktorej termín výstavby je zatiaľ nejasný. Križovanie Bajkalskej ulice je navrhované podjazdom v mieste pôvodne plánovaného mimoúrovňového križovania Mlynských nív s Bajkalskou ulicou. Na prekonanie diaľnice D1 a železničnej trate sa uvažuje využitie trasy bývalej železničnej vlečky zo stanice Bratislava-ÚNS do niekdajších Uhoľných skladov. V lokalite Domové role ešte nebolo určené presné vedenie električkovej trate, v štúdii boli navrhnuté štyri rôzne varianty vedenia trate. Ďalej má trať viesť pozdĺž Slovnaftskej a Kazanskej na Dvojkrížnu ulicu, kde bude vybudované obratisko. Dĺžka navrhovanej radiály je približne 9 kilometrov. V roku 2019 boli náklady na výstavbu odhadované vo výške viac ako 120 mil. €.

Na trati boli predbežne navrhnuté nasledujúce zastávky:

  • Mlynské nivy
  • Apollo
  • Bajkalská
  • Nový Ružinov (v závislosti od variantu vedenia trate)
  • Pálenisko (v závislosti od variantu vedenia trate)
  • Čierny les
  • Vlčie hrdlo
  • Ul. Svornosti
  • Slovnaftská
  • Uzbecká
  • Dudvážska
  • Čiližská

Aktuálny stav (k 11/2023)

Plány na výstavbu električkovej trate do Vrakune a Podunajských Biskupíc sa objavovali priebežne už od 1950-tych rokov, ale k ich realizácii nakoniec, najmä z dôvodu vysokej finančnej náročnosti, nikdy neprišlo. V roku 2015 bol spracovaný strategický plánovací dokument Územný generel dopravy hlavného mesta, v ktorom bola navrhnutá aj električková trať z Kamenného nám. cez Mlynské nivy do Prievozu s možným pokračovaním cez Domové role, Vlčie hrdlo do Podunajských Biskupíc k železničnej stanici.

V súvislosti s prípravou novej električkovej trate Pribinova – Košická si spoločnosť J&T Real Estate dala v rokoch 2018 a 2019 vypracovať aj technicko-ekonomickú štúdiu nadväznej trate - Vrakunsko-biskupickej radiály. Následne sa do prípravy novej električkovej radiály zapojilo samotné mesto.

V rámci prípravy boli doteraz spracované dve technicko-ekonomické štúdie Biskupicej radiály, ktoré porovnávali šesť variantov vedenia električkovej trate a riešenie navrhované Územným generelom dopravy hlavného mesta. Z porovnania vyšiel víťazne variant vedenia trate z Mlynských nív cez Domové role a Vlčie hrdlo na Dolné hony s variantnosťou trasy v lokalite Domové role. Mesto potom spracovalo návrh zadania pre dopravno-urbanistickú štúdiu, ktorej vypracovanie je potrebné pre zmenu Územného plánu mesta Bratislava. Po pripomienkovaní tohto návrhu sa pripravuje definitívne zadanie štúdie a mesto rokuje s jej možnými spracovateľmi.

Práce na dopravno-urbanistickej štúdii by mali trvať približne 1,5 roka, následne sa spustí proces zapracovania tejto trate do Územného plánu. Potom bude môcť začať projektová príprava novej radiály. Podľa technicko-ekonomickej štúdie z roku 2019 by projektová príprava a realizácia stavby mohli odhadom trvať takmer 7 rokov. Výstavbu je možné rozdeliť na etapy, v prvej sa dá realizovať trať na Mlynských nivách po Bajkalskú.

Základné údaje o projekte

  • Predmet projektu: Výstavba električkovej trate Vrakunsko-biskupická radiála
  • Dĺžka električkovej trate: cca 9 km dvojkoľajnej trate
  • Predpokladaný termín realizácie: neurčený
  • Predpokladané náklady: neurčené
  • Financovanie: neurčené

Ďalšie informácie

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Mhr1 #12:
Zástava nie je vlajka. https://sk.wikipedia.org/wiki/Vlajka
Reakcia na: Petto #11:
Mal som na mysli práve variant A, kde podľa všetkého tá zastávka nie je, a práve variant A sa má podľa toho dokumentu bližšie rozpracovať.

EDIT:
V tej mape inak chýba aj zastávka "Mlynské nivy."
Reakcia na: Petto #10:
Obratisko má byť až vo Vlčom hrdle.
Na to že má.mat trať 9km.ma to dobre rozmiestnené zastávky 🙂 bodaj by tento zámer vyšiel
Reakcia na: VLK #6:
Zastávka, zástavka je malá zástava (vlajka)...
Reakcia na: Urbanway 2423 #9:
Chyba kde ? V B variante je zakreslena, pevne verim aj Acko variant (hoc nie je zakreslena tu hore v maphe) s nou rata,kedze pojde po vychodnej strane Noveho Ruzinova. Palenisko je samozrejme od veci pre obsluhu.
Asi sa pytam zavcasu ale planuje sa tam aj nejake mensie obratisko niekde ? Ci pri nehode / poruche bude zase stat cela radiala ? Alebo aspon obratisko ako na Riviere pre 30T ?
Reakcia na: Petto #5:
Podľa mňa tam skôr chýba druhá zastávka v Novom Ružinove kúsok za podjazdom pod železnicou. Na zastávku Pálenisko by to bolo z okraja Nového Ružinova celkom ďaleko, aj napriek tomu, že ET by tadiaľ viedla.
Reakcia na: VLK #6:
"Ešte nehovorím, že pod Bajkalskou je množstvo sietí..."
Som cital "deti".
Reakcia na: Petto #5:
na druhej strane, ak ma mat elektricka aj nejaku zaujimavu dopravnu rychlost, nemozes mat zastavku pri kazdej vrbe.... aj sucasna siet hlavne pri dlhsich radialach by si zasluzila aj preriedit zastavky aby sa zrychlil dopravny cas z jej koncov, problem je akurat to ze obvykle to je zaroven jedina pouzitelna obsluha daneho uzemia verejnou dopravou a len vynechanie zastavky by zas pre nemalu cast substratu z dotknuteho uzemia vyrazne posunul vyhodnost pouzitia vhd dakam doprec....
Reakcia na: Petto #5:
ale zástavky sa neriešia ako by sa niekomu páčilo. Na to sú gravitačné programy, kde sa vloží existujúca a pripravovaná zástavba aj s hodnotami populácie či návštevnosti a následne sa gravitačným programom vygenerujú najlepšie polohy z hľadiska pešej dostupnosti a obsluhy územia. Projektant potom hľadá, ako sa k tomuto teoretickému umiestneniu z hľadiska projektovania stavby čo najviac priblížiť.

Zástavka pod Bajkalskou by bola z hľadiska prestupov veľmi pekná, ale tu sa zjavne vyhodnocovala cost-benefit analýza a predpokladám, že najlepšie je využiť len ten zasypaný podjazd a ostatné vybudovať mimo neho ako prebudovávať túto frekventovanú tepnu v značnom rozsahu aj s existujúcim podchodom, čo by stálo nemalé financie. Myšlienku by som nezavrhol, ale som realista a keďže to nie je schopné mesto zatiahnúť celé zo svojho, štát zas Bratislavu obíde oblúkom, tak sa bude musieť projekt urobiť podľa možností budgetu. Ešte nehovorím, že pod Bajkalskou je množstvo sietí...
Reakcia na: Urbanway 2423 #2:
Zastavku Bajkalska/Pristavny most sa cudujem,ze neriesia na styl Janikov dvor tj prestup abus/elina. Dalsia vec pridu mi velmi riedko zastavky na Mlynskych Nivach. Ja by som tie zastavky riesil takto:
1. na urovni dnesnej zast. Kosicka - tbusy smer DH
2. vyustenie Turcianskej k parkoviskam ( tj priamo medzi Apollo 1 a 2)
3. kruhac pri BBC5 na Plynarenskej
4. podzemna zastavka elina - dnesna zast. Pristavny most abusov
dalsia az niekde pri urovni Novy Ruzinov
Reakcia na: 6503 #3:
V prvej etape po Bajkalskú možno aj áno.
Kokos tohto sa nikto z nas realne nedozije. Nikto! Ani mladi sotousi pod 20 rokov. Budme realisti.
Reakcia na: lamark #1:
V tomto dokumente hneď na prvej strane sú znázornené všetky varianty. S variantom po Prístavnej sa už, pokiaľ viem, nepočíta.
https://cdn-api.bratislava.sk/strapi-homepage/upload/TES_Technicko_ekonomicka_studia_Vrakunsko_Biskupicka_radiala_Doplnenie_variant_Nivy_cc5175a22c.pdf
Može pridať fotky a mapu všetkých variantov trate električky,aby bolo podrobnejšie vidieť ulice,kade to má isť?