Opis projektu
Pôjde o výstavbu novej električkovej trate od Mlynských nív cez Domové role a Vlčie hrdlo na sídlisko Dolné hony, kde bude končiť pri obratisku MHD Čiližská a novej železničnej zastávke Bratislava-Vrakuňa (TIOP Vrakuňa). Na Mlynských nivách má byť trať napojená na plánovanú električkovú trať Pribinova – Košická, ktorej termín výstavby je zatiaľ nejasný. Križovanie Bajkalskej ulice je navrhované podjazdom v mieste pôvodne plánovaného mimoúrovňového križovania Mlynských nív s Bajkalskou ulicou. Na prekonanie diaľnice D1 a železničnej trate sa uvažuje využitie trasy bývalej železničnej vlečky zo stanice Bratislava-ÚNS do niekdajších Uhoľných skladov. V lokalite Domové role ešte nebolo určené presné vedenie električkovej trate, v štúdii boli navrhnuté štyri rôzne varianty vedenia trate. Ďalej má trať viesť pozdĺž Slovnaftskej a Kazanskej na Dvojkrížnu ulicu, kde bude vybudované obratisko. Dĺžka navrhovanej radiály je približne 9 kilometrov. V roku 2019 boli náklady na výstavbu odhadované vo výške viac ako 120 mil. €.
Na trati boli predbežne navrhnuté nasledujúce zastávky:
- Mlynské nivy
- Apollo
- Bajkalská
- Nový Ružinov (v závislosti od variantu vedenia trate)
- Pálenisko (v závislosti od variantu vedenia trate)
- Čierny les
- Vlčie hrdlo
- Ul. Svornosti
- Slovnaftská
- Uzbecká
- Dudvážska
- Čiližská
Aktuálny stav (k 11/2023)
Plány na výstavbu električkovej trate do Vrakune a Podunajských Biskupíc sa objavovali priebežne už od 1950-tych rokov, ale k ich realizácii nakoniec, najmä z dôvodu vysokej finančnej náročnosti, nikdy neprišlo. V roku 2015 bol spracovaný strategický plánovací dokument Územný generel dopravy hlavného mesta, v ktorom bola navrhnutá aj električková trať z Kamenného nám. cez Mlynské nivy do Prievozu s možným pokračovaním cez Domové role, Vlčie hrdlo do Podunajských Biskupíc k železničnej stanici.
V súvislosti s prípravou novej električkovej trate Pribinova – Košická si spoločnosť J&T Real Estate dala v rokoch 2018 a 2019 vypracovať aj technicko-ekonomickú štúdiu nadväznej trate - Vrakunsko-biskupickej radiály. Následne sa do prípravy novej električkovej radiály zapojilo samotné mesto.
V rámci prípravy boli doteraz spracované dve technicko-ekonomické štúdie Biskupicej radiály, ktoré porovnávali šesť variantov vedenia električkovej trate a riešenie navrhované Územným generelom dopravy hlavného mesta. Z porovnania vyšiel víťazne variant vedenia trate z Mlynských nív cez Domové role a Vlčie hrdlo na Dolné hony s variantnosťou trasy v lokalite Domové role. Mesto potom spracovalo návrh zadania pre dopravno-urbanistickú štúdiu, ktorej vypracovanie je potrebné pre zmenu Územného plánu mesta Bratislava. Po pripomienkovaní tohto návrhu sa pripravuje definitívne zadanie štúdie a mesto rokuje s jej možnými spracovateľmi.
Práce na dopravno-urbanistickej štúdii by mali trvať približne 1,5 roka, následne sa spustí proces zapracovania tejto trate do Územného plánu. Potom bude môcť začať projektová príprava novej radiály. Podľa technicko-ekonomickej štúdie z roku 2019 by projektová príprava a realizácia stavby mohli odhadom trvať takmer 7 rokov. Výstavbu je možné rozdeliť na etapy, v prvej sa dá realizovať trať na Mlynských nivách po Bajkalskú.
Základné údaje o projekte
- Predmet projektu: Výstavba električkovej trate Vrakunsko-biskupická radiála
- Dĺžka električkovej trate: cca 9 km dvojkoľajnej trate
- Predpokladaný termín realizácie: neurčený
- Predpokladané náklady: neurčené
- Financovanie: neurčené
Ďalšie informácie
- Územný generel dopravy hl. mesta SR Bratislavy (2015)
- Technicko-ekonomická štúdia Biskupickej radiály na objednávku J&T Real Estate (8/2018)
- Technicko-ekonomická štúdia Biskupickej radiály, J&T Real Estate, variant Mlynské nivy (8/2019)
- Informácia o príprave výstavby električkovej trate do Vrakune a Pod. Biskupíc (9/2023)
VLK
Zástavka pod Bajkalskou by bola z hľadiska prestupov veľmi pekná, ale tu sa zjavne vyhodnocovala cost-benefit analýza a predpokladám, že najlepšie je využiť len ten zasypaný podjazd a ostatné vybudovať mimo neho ako prebudovávať túto frekventovanú tepnu v značnom rozsahu aj s existujúcim podchodom, čo by stálo nemalé financie. Myšlienku by som nezavrhol, ale som realista a keďže to nie je schopné mesto zatiahnúť celé zo svojho, štát zas Bratislavu obíde oblúkom, tak sa bude musieť projekt urobiť podľa možností budgetu. Ešte nehovorím, že pod Bajkalskou je množstvo sietí...