Bude električková trať v Petržalke o rok dokončená?

Mesto sa dohodlo so zhotoviteľom električkovej trate v Petržalke na nových termínoch míľnikov a predĺžení lehoty výstavby.

Po vyše roku od reštartu stavebných prác na výstavbe električkovej trate do Janíkovho dvora a následných rokovaniach dosiahol magistrát hlavného mesta dohodu so zhotoviteľom prác na nových termínoch jednotlivých míľnikov prác a predĺženej lehote výstavby. Začiatkom októbra 2023 obe strany podpísali dodatok k zmluve, v ktorom boli zakotvené nové dátumy a tiež záväzok mesta, že zhotoviteľovi preplatí dodatočné náklady súvisiace s predĺžením lehoty výstavby najviac do výšky 1,681 mil. € bez DPH (personálne a prevádzkové náklady, energie, stráženie a pod.). Termíny ale ešte stále môžu byť ovplyvnené ďalšími nepredvídateľnými mimoriadnymi udalosťami.

Zhotoviteľ zdôvodnil potrebu predĺženia lehoty výstavby viacerými nepredvídateľnými udalosťami a mimoriadnou situáciou z dôvodu pandémie koronavírusu a vojny na Ukrajine (skokové zvýšenie cien materiálu a energií, nedostatok základných stavebných materiálov) ako aj neočakávanými skutočnosťami zistenými pri výstavbe (napr. neúnosné podložie, staré skládky odpadu, oneskorené uvoľnenie vedenia VVN pre jeho preložku, potreba úpravy projektu). Podľa zhotoviteľa dodávatelia materiálov a subdodávatelia stavby s ním nechceli uzatvárať zmluvy, pokým mesto neumožnilo navýšiť cenu diela (k tomu prišlo v auguste 2022), preto sa na určité obdobie práce zastavili a po ich obnovení bolo potrebné niektoré zmarené činnosti vykonať znova. Predĺženie termínov míľnikov a lehoty výstavby zhotoviteľ požadoval kvôli trom omeškaniam:

  1. Oneskorenie o 167 dní kvôli zásahu vyššej moci, čo malo negatívny vplyv na obstarávanie materiálu a subdodávateľov od vypuknutia vojny po podpísanie dodatku umožňujúceho zvýšiť cenu diela.
  2. Oneskorenie o 380 dní z dôvodu nemožnosti preloženia vedenia VVN kvôli jeho neskoršiemu vypnutiu zo strany jeho prevádzkovateľa (z dôvodu opravy iného vyhoreného vedenia na Prístavnom moste), čo malo vplyv na realizáciu ďalších objektov v koridore električkovej trate.
  3. Oneskorenie o 363 dní z dôvodu zistenej kolízie kábla VN s oporami cestného mosta na Kutlíkovej ulici, kvôli ktorej bolo potrebné prepracovať projektovú dokumentáciu.

Stavebný dozor po dôkladnom posúdení dopadov mimoriadnych udalostí na priebeh prác uznal z uvedených oneskorení zhotoviteľovi 167 dní z bodu 1 a ďalších 60 dní z bodu 2 na predĺženie lehoty výstavby. Posledná udalosť zatiaľ podľa stavebného dozora nemala vplyv na plánované ukončenie prác.

Spolu sa teda lehota výstavby v dôsledku uvedených skutočností predĺžila o 227 dní, z pôvodných 820 na 1047 dní, t.j. do 30.9.2024. Zároveň sa strany dohodli na nových termínoch splnenia míľnikov.

  • Míľnik č. 1: bol ukončený 10. mája 2023 (pôvodne 18.3.2022) - vybrané práce na zakladaní jednotlivých mostov.
  • Míľnik č. 2: termín do 10. januára 2024 (pôvodne 18.11.2022) - zrealizovanie spodnej stavby mostov (piliere, opory) na Rusovskej ceste a pri kostole Sv. rodiny a celého koľajového spodku.
  • Míľnik č. 3: termín do 3. júla 2024 (pôvodne 12.5.2023) - zrealizovanie nosných konštrukcií mostov na Rusovskej ceste, pri kostole Sv. rodiny a na Kutlíkovej ulici.
  • Míľnik č. 4: termín do 31. augusta 2024 (pôvodne 8.11.2023) - vybudovanie kompletného koľajového zvršku.

Ako však zhotoviteľ uvádza v prílohe dodatku, vzhľadom na dynamicky sa vyvíjajúcu situáciu na Ukrajine, ešte stále nie je schopný predvídať všetky možné negatívne dopady tejto mimoriadnej udalosti na realizáciu diela, čo môže viesť k ďalšiemu omeškaniu realizácie diela a k vzniku ďalších dodatočných nákladov.

Cena diela sa doteraz dodatkami k zmluve zvýšila kvôli zdražovaniu o 3,9 mil. € bez DPH, z pôvodných 74,586 mil. € na 78,508 mil. €. Mesto očakáva, že do konca tohto roka budú zhotoviteľom vyfakturované práce za približne 23 mil. €. Nepredvídané práce naviac, ako napr. odstraňovanie starých skládok odpadu z čias výstavby sídliska, si podľa odhadov magistrátu vyžiadajú dodatočné náklady približne 5 mil. €, z čoho cca 3 mil. € by mohli byť preplatené z eurofondov.

V súčasnosti na stavbe pokračujú práce na budovaní nosných konštrukcií dvoch mostných objektov, realizujú sa násypy pre koľajový spodok, na dvoch úsekoch už začala realizácia koľajového zvršku tvoreného pevnou jazdnou dráhou - budovanie podkladových betónových dosiek, osádzajú sa stĺpy trakčného vedenia a budujú sa káblové trasy. V Janíkovom dvore finišuje výstavba budov trakčných meniarní a sociálneho zariadenia a začala už rásť aj hala dennej kontroly električiek. Medzi Lietavskou a Betliarskou sa buduje nová cestná komunikácia a dve križovatky.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Otázka: "Bude električková trať v Petržalke o rok dokončená?"
Krátka odpoveď: "Nebude."
Dlhá odpoveď: "Nebude, lebo... (doplň akúkoľvek udalosť)" 😃
O tej Ukrajine hovoria, akoby sa trať nachádzala priamo na frontovej línii v mieste najťažších bojov. 😛
ja odpadnem, nerobim svoju pracu nacas a este si vypytam k tomu peniazky navyse. navhrnem toto sefovi ze co na to povie. toto nebude dokoncene ani do konca volebneho obdobia a potom uz dufam obyvatelia pochopia ze treba zvolit niekoho ineho.
Budúci rok je prestupný. Majú o jeden deň naviac a aj tak nestíhajú.😆
Reakcia na: steve666 #3:
Presne tak. Staci porovnat dlzku trati, ktore sa tu vybudovali za Kresanka, Moravcika, Durkovskeho, Ftacnika, Nesrovnala a sucasneho vedenia, a hned to musi byt kazdemu jasne.
Reakcia na: triskaidekafobia #2:
... každá výhovorka sa zíde, aj tá najabsurdnejšia ... a možno pribudne aj srdcervúca séria videí na sociálnych sieťach 🤮
Len zo zvedavosti - predĺženia tratí v Prahe na Slivenec, Libuš a Dědinu sa stihli podľa plánu alebo aj tu bolo/je omeškanie?
Reakcia na: TomJ #7:
Podľa plánu. Len príprava bola rovnako dlhá ako v BA (> 5 rokov) Ale po získaní všetkých povolení to už išlo rýchlo a bez meškania. Na Dedinu sa pravidelne chodím pozerať, stavba ide pekne.
Reakcia na: Hacker #5:
Otazka skor znie, kolko novych trati sa do vystavby pripravilo za Valla. Lebo zatial mu tam svieti obrovska nula. Tento megapruser, co sa stavia, pripravoval este Ftacnik a po nom dotahovala Tana Kratochvilova, posobiaca este s IvoNom (neskor Vallo). A aj ked sa moze zdat, ze je dostatocne odborne podkuta a vie projekty pretlacit, tak bohuzial, moja skusenost s nou nie je taka ruzova. Teda, v porovnani s "konkurenciou" mozeme hovorit o jednookom medzi slepymi, ale stale je to slabe.
Ze aj za Ftacnika, ci Nesrovnala boli magoriaty neschopne zacat skor (a okrem ineho pocas vystavby prvej etapy nechali na Sturovej vyrast paradajky), je druha vec, v dosledku ktorej sa zaciatok vystavby vyrazne posunul (v dosledku neschopnosti, nie Sturovej).
Sucasne vedenie akurat vyhlasilo a uzavrelo sutaz. Vallovi ludia teraz vsetko opeciatkuju, len aby "dobre bolo" a mohli si pripisat nejake politicke body ohryzajuc si nechty, ci sa to "stihne" aspon do roku 2026 (bude to tesne).
Lebo teda, ked clovek cita tento clanok, tak nechape, kde sa berie tato submisivita. A este ta veta, ze "stale nikto nevie predvidat, ako sa vyvinie situacia na Ukrajine", to je normalne na kriminal, lebo to neznamena nic ine, iba to, ze si chystaju podu na dalsie v skutocnosti bezdovodne zdrzania a predrazovanie stavby.

Pred Ftacnikom sa stale ludia oblbovali metrom. Dokonca myslim, ze niektori vo vedeni tomu aj verili. Myslim, ze prave Ftacnik to ako prvy na plnu hubu zarezal (spolu s podzemnym vlakovym tahom), co konecne odomklo patovu situaciu, kedy sa neplanovalo stavat elektrickove trate, lebo metro, ale metro zaroven nebolo realne.
Ftacnika som nikdy nevolil, lebo bol Smerak. No bilanciu ma zatial najlepsiu (co je samo o sebe dost smutne, ked jeho projekty su akousi pomyselnou latkou). Aby si vylepsil politicky imidz, nastartoval rekonstrukcie hned dvoch pomerne dlhych trati, ktore nasledne prebehli v roku 2014 - na hlavnu stanicu a v Dubravke (hlavne ta druha prebehla v pomerne zakladnych parametroch). K vitazstvu mu to nepomohlo, vyhrala to vtedy lubivejsia kampan Iva Neschopnala. Pritom je zaujimave, ako rychlo sa to vtedy cele spiskalo aj s projektovou pripravou. Ked do toho pripocitame pripravu a zaciatok vystavby Petrzalskej radialy a tiez zaciatok pripravy rekontrukcie DKR (co este dotahoval Neschopnal a kedze to flakal, zacalo sa stavat az za Valla), neviem, kto si moze aktualne pripisat viac. IvoN rozbehol rekonstrukciu trate na Spitalskej, no a Vallo ma zatial na konte spojku medzi Blumentalom a Americkym namestim, rekonstrukciu Zahumenic, triangle na Tomasikovej a pri Juraku a najnovsie Vajnorsku radialu, co je fakticky prva naozaj velka akcia, ktoru toto vedenie nachystalo celu (uroven modernizacie v tomto pripade radsej nebudem komentovat, je podobna ako pri Dubravke). No a Vallovi musime este priznat rekonstrukciu zastavok a ake-take zjednotenie dizajnu, co ale vobec nevybocuje z jeho komfortnej zony.
Ini primatori vela vody nenamutili, skor islo bud o vynutene rekonstrucie (Zahradnicka), nevyhnutne opravy havarijnych stavov (Mileticova, Vazovova a dalsie), ci akcie ciastocne preplatene zo sukromnych penazi (Polus). A ano, nezabudnime na nie prave najkvalitnejsiu rekonstrukciu Obchodnej a Kapucinskej, co sice vtedy zlepsilo vzhlad o par desatroci, ale zaroven je tam odvtedy kazdu chvilu nieco rozkopane a lata sa to na kolene.

Vallovi idu mensie veci (architekta v sebe nepotlaci), ale taketo zasadne projekty jeho tim nedokaze riadne pripravovat a manazovat ich realizaciu. Ved sa staci pozriet aj na to, ako vystupuju pri elektricke na Pribinovej. Okrem sporu tzv. "umelcov", co elektricku vnimaju ako pekelny koc, a ktory je asi najvypuklejsi, nedokazal Vallo presvedcit J&T ani o tom, ze elektricka ma hned zo Safka prejst na juznu stranu ulice, aby nemusela zbytocne urovnovo krizovat tri dalsie. To vsetko kvoli jednemu hlupemu vyjazdu z garazi pred Euroveou. Pritom tento problem sa da riesit ciastocnym zjednosmernenim Pribinovej prave v mieste toho vyjazdu.
Najviac zdrzania vytvaraju zle zakreslene inzinierske siete ako citam pri mnohych projektoch. V minulosti asi na to dlabali ked teraz stale stavbari narazia na nejaky novy kabel alebo potrubie a kvoli tomu sa vzdy predzluje o mesiace lebo nove zakreslenie tychto veci trva velmi dlho - zmena projektu a tak. Cize trestat by mohli aj tych z minulosti 🙂
Reakcia na: lostrail #9:
Neschopnosť vedenia mesta prichystať a realizovať komplexné rekonštrukcie električkových tratí "od fasády k fasáde" si vedenie mesta kompenzuje megalomanským cyklopruhom, ktorý, tak ako je realizovaný, spôsobuje problémy MHD. K tomu Matovičove "atómovky" obrali mesto o značné finančné prostriedky, vďaka čomu sa škrtá. A škrtá sa tak intenzíve, až to nie je zdravé. Ale na megalománske cyklostavby to akosi dosah nemá. Eurofondy síce zachraňujú obnovu vozového parku, ale prevádzka sa cez ne financovať nedá. Výsledok vidíme.
Asi nerozumiem jednej veci. Stavebným dozorom bolo uznané oprávnené meškanie 227 dní (to je o vyše 100 dní menej ako rok), ale hneď druhý míľnik (a aj všetky ďalšie) sa posunuli o vyše roka.
Nemali sa všetky míľniky posunúť len o oprávnené meškanie a za nesplnenie vyberať pokuty?
Reakcia na: lostrail #9:
Je to tak. Keďže sme viacerí s p. Ftáčnikom rokovali, môžem zodpovedne potvrdiť, že zásadnú zásluhu na tom, že sa konečne začala stavať električka do Petržalky, má práve on. Škoda ho, nech je mu zem ľahká!
Reakcia na: lostrail #9:
Nikdy som nebol fanda Nesrovnala (za mňa to bol taký nevýrazný truhlíček) ale nebola minimálne projektovka modernizácie karloveskej radiály jeho ešte? Lebo pri prúseroch vramci realizácie sa Vallovci na neho dosť lúbili vyhovárať...a vrámci tej dopravy treba brať v úvahu aj iné veci a to sú rozsiahle repasy hlavných (magistrátnych) ciest a tam Nesrovnal mal kopec repasov hlavných ťahov a pekne od obrubníka ,žiadne látačky ..Bajkalská bol troška fail a neverending story ale urobila sa...Vallo za 5 rokov opravil prt..áno téma sú nové električkové trate ale mhd je aj bus a tbus a je pekne keď sem chodia nové busy keď potom jazdia na rozmrdaných cestách...
Reakcia na: NOKS #14:
Nie, nebola. Projekty modernizácie radiál sa začali pripravovať za Ftáčnika a kým Karloveská radiála prešla všetkými prípravami a povoleniami až na sklonku Nesrovnalovho pôsobenia, tak Ružinovská a Vajnorská radiála sa dodnes nezačali realizovať, a to je už 10 rokov od začiatku projektových príprav.
Reakcia na: Solider #15:
Môže byť,nepamätám si to presne kolko mal v tom prsty keďže pri výtkach ohladom realizácie sa Vallovci na neho ochotne vyhovárali 🤷
Reakcia na: Solider #15:
A projekt na Ružinov je vôbec hotový? Pamätám si, že sa naň mali mínať zbytky eurofondov 2007-2013, bol vonku aj nejaký draft na pripomienkovanie, ale potom zhotoviteľ povedal, že to nestíha dokončiť do konca roka 2015 a šlo to celé dokelu.
Reakcia na: Viko #17:
Muselo, pretože nevedeli dodať DUR do zmluvného termínu a neskôr sa už na ne nedali čerpať prostriedky z OPD. Súťaž sa robila nanovo až nedávno, obidve radiály opäť projektuje Dopravoprojekt. Ružinovská je projekčne ďalej než Vajnorská, má vydané územné rozhodnutie. Tam je termín realizácie 2025 ešte celkom reálny.
Reakcia na: Solider #18:
Akože super že to síce pomaly, ale napreduje. Za väčší problém považujem fakt, že prevádzka sa cez eurofondy financovať nedá. Investície áno. Projekty, rekonštrukcie tratí a vozidlá. Ale aby tie vozidlá po tých tratiach aj premávali, to už musí zacvakať mesto.
Reakcia na: upravovač fotiek #19:
Ale to je úplné minimum, čo sa vyžaduje, aby mesto dalo peniaze na prevádzku MHD. Oni si myslia, že to bude fungovať automaticky, ale tak to žiaľ nefunguje.
Reakcia na: Solider #20:
Kto oni?
Reakcia na: upravovač fotiek #21:
Červené tsunami na magistráte.
Reakcia na: Solider #22:
V tom majú pravdu. Fungovať to bude automaticky, veď na to majú mestskú firmu DPB, a.s. Lenže tej firme musia aj čiastočne pokryť náklady na prevádzku, formou dotácie. Bez peňazí to nepôjde. Nasyp peniaze, pôjde. Automaticky. Však na to majú ľudí.
Reakcia na: upravovač fotiek #23:
Skôr som narážal na to, že to automaticky bez peňazí v dnešnom rozsahu premávky ďalej nepôjde. Mesto však akosi predpokladá, že áno. Ale mýlia sa.
Reakcia na: NOKS #16:
Namiesto toho, aby aspon poriadne zabezpecili stavebny dozor, kontrolne dni a pod.
Reakcia na: Mhr1 #13:
Ja ho teda nejako neoblubujem, ale aj s jeho "dvornym" architektom, ktory zboznoval zalomene vyhybky (zabudol som meno) aspon vedeli projekty dotiahnut do konca.
Este doplnim, ze o "rychloelektricke" do Petrzalky sa zacalo hovorit uz za Durkovskeho a vtedy uz vznikali prve projektove zamery (vdaka tomu bolo verejnym tajomstvom, ze metro je pase). V roku 2005 doslo k reorganizacii autobusovych liniek v Petrzalke tak, ze L95 kopirovala buducu trasu "rychloelektricky", este cez Stary most.
Ftacnik z toho potom urobil "pomaloelektricku", resp. obycajnu elektricku a eurofondy na zruseny projekt TEN-T presunul do obnovy vozoveho parku.
V tom case este stale boli v hre aspon estakadne mimourovnove riesenia, ktore by znamenali minimum kolizii s ostatnou dopravou. To sa ale potom za Neschopnala, s velkou "pomocou" MC Petrzalka doslova dogabalo na tento paskvil, co sa stavia (dokonca aj tesne akceptovatelny variant 2m s mimourovnovym krizovanim Kutlikovej sice odushlasili, ale s podmienkou, ze to mimourovnove krizovanie zmizne a trat sekne ulicu kolizne, nehovoriac o dalsich zmenach skor k horsiemu). Tana uz vtedy zacala hovorit veci ako "mestotvornost" a podobne zachranne kolesa (staci sa teraz pocas vystavby pozriet na to, ako vyzera trat v mieste, kde sa zasypavali pripravene podjazdy - aky tam vznikol rigol, t.j. najskor zraz dolu a nasledne hore k trati a urobi si sam nazor o miere tejto "mestotvornosti").
Zostalo jej to aj pri Vallovi a kedze tam nemaju nikoho schopnejsieho, tak to po nej zacali vsetci verklikovat.