Okrem modernizácie bratislavského železničného uzla sa Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) zaoberajú aj možnosťami výstavby nových železničných tratí pre obsluhu rozvíjajúcich sa miest a obcí v okolí Bratislavy, ktoré dnes nie sú zapojené do železničnej siete. Konkrétne ide o dve elektrifikované železničné trate:
- Bratislava-Lamač – Záhorská Bystrica – Stupava – Lozorno
- Bratislava-Vajnory – Chorvátsky Grob – Slovenský Grob – Viničné – Pezinok
Na oboch koncoch by boli nové trate napojené na existujúce železničné trate. So zavedením obsluhy uvedených obcí železničnou dopravou počíta aj Plán udržateľnej mobility Bratislavského samosprávneho kraja v maximalistickom variante s navrhovanou výstavbou do roku 2035, resp. 2040.
Pre tieto dve trate si ŽSR v roku 2023 objednali vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti, ktorá má komplexne zhodnotiť možnosti realizácie týchto tratí, navrhnúť technické riešenia tratí, ako aj prevádzkové koncepty. Jednotlivé varianty navrhovaných riešení budú porovnané z hľadiska technického, ekonomického a environmentálneho.
Štúdia uskutočniteľnosti má byť spracovaná do 18 mesiacov (t.j. do februára 2025), pričom bude rozdelená do piatich etáp:
- Etapa 1: Vstupná analýza a definícia cieľov
- Etapa 2: Návrh a predbežné posúdenie technických variantov riešenia
- Etapa 3: Návrh a posúdenie prevádzkových konceptov
- Etapa 4: Definovanie a posúdenie alternatív
- Etapa 5: Závery a odporúčania
Spracovanie štúdie ŽSR zadali spoločnosti SUDOP Praha za cenu 395 510 € bez DPH. Technické riešenie trate Vajnory – Pezinok vypracuje ako subdodávateľ spoločnosť Reming Consult, Bratislava.