Koľko nových električkových tratí pribudne v najbližších rokoch v Bratislave?

Za posledných 34 rokov sa sieť električkových tratí v hlavnom meste predĺžila len o málo viac ako 2 kilometre.

V hlavnom meste susednej Českej republiky prebieha v posledných rokoch výrazný rozvoj ekologickej električkovej dopravy. Budujú sa nové trate, mnohé ďalšie sa pripravujú. Aj v Bratislave počíta koncepcia rozvoja MHD s rozširovaním električkových tratí, rovnako aj územnoplánovacie dokumenty vytvárajú priestor pre nové trate. S ich realizáciou to ale nie je také ružové ako v Prahe. Za posledné vyše tri desaťročia sa podarilo postaviť iba prvú časť električkovej trate do Petržalky a rozostavať jej druhú etapu, ktorá medzičasom nabrala ročné meškanie. Dlhé roky sa hovorí o možných predĺženiach Vajnorskej, Ružinovskej i Dúbravskej radiály, o priečnom prepojení východných radiál, novej Vrakunsko-biskupickej radiále ako aj o vášne vyvolávajúcej trati okolo novej budovy SND. Podarí sa túto situáciu zmeniť v najbližších rokoch?

Magistrátu hlavného mesta sme sa opýtali na aktuálny stav prípravy nových tratí, doteraz vykonané kroky mesta pri jednotlivých tratiach a ich prípadnú realizáciu v aktuálnom eurofondovom programovom období 2021 - 2027. Odpovede nám poskytol hovorca magistrátu Bratislavy Peter Bubla:

  • Predĺženie Ružinovskej radiály k TIOP Ružinov (pripravovanej žel. zastávke), resp. k Letisku
    • Ružinovská radiála má právoplatné územné rozhodnutie. Ohľadne predĺženia ružinovskej radiály po TIOP Ružinov a bratislavské letisko sa pripravuje štúdia s následným zapracovaním do územného plánu.
  • Predĺženie Vajnorskej radiály k Železničnej stanici Vajnory
    • Vajnorská radiála je v štádiu príprav potrebných dokumentácií pre územné rozhodnutie a po jej skompletizovaní bude začaté územné konanie. Do projektu je zároveň zaangažovaná mestská časť rovnako ako odborné organizácie zamerané na dopravu, cyklodopravu, zeleň, KDI, Dopravný podnik Bratislava aj súkromný investor v okolí. Na časti Vajnorskej radiály sa v každom prípade plánuje v spolupráci s DPB realizovať aj tento rok oprava koľajísk.
  • Električková trať do Vrakune a Podunajských Biskupíc
    • Hlavné mesto participuje na príprave urbanistickej štúdie s následným zapracovaním do územného plánu.
  • Električková trať Dúbravka - Bory
    • Momentálne prebieha príprava podkladov pre povoľovací proces EIA, a následne príprava DUR pre územné konanie. So začatím výstavby plánujeme začať najskôr v roku 2026. Samotná výstavba by nemala presiahnuť 2 roky. Na výstavbu plánujeme použiť finančné prostriedky z eurofondov.
    • Uvažuje sa s navrhovanou trasou od obratiska v mestskej časti Bratislava-Dúbravka, kde električková trať vedená v strednom deliacom páse medzi komunikáciami následne prechádza križovaním Saratovskej ulice do východného zeleného pásu, križuje Agátovú ulicu, pokračuje pozdĺž areálu transformačnej stanice Západoslovenskej distribučnej, a.s. a podúrovňovým križovaním železničnej trate prechádza do úrovňového križovania s cestou II/505 riadenou cestnou dopravnou signalizáciou s preferenciou električkovej dopravy, vedená popri nemocnici BORY až k obytnému súboru Bory Home I., kde bude ukončená obratiskom. V podúrovňovom križovaní električkovej trate so železnicou sa plánuje vybudovanie zastávky MHD. 
  • Električková trať Pribinova - Košická
    • Momentálne čakáme na stanovisko EIA od Okresného úradu Bratislava odbor životné prostredie. Po jeho získaní začneme s prípravou projektovej dokumentácie pre územné rozhodnutie. Verejná doprava bola nastavená na základe dopravnej štúdie v oblasti dopravného inžinierstva a dopravného plánovania „Električkové trate v Novom centre Bratislavy“ ohľadne návrhu obsluhy územia nového centra Bratislavy. Na jeseň v roku 2021 boli schválené zmeny a doplnky 07 ÚPN BA, ktorých súčasťou je aj nová trasa ET Pribinová – Košická, ktorá je trasovaná na okraji zóny Chalupkova.
    • Mesto bude financovať výstavbu z kohézneho fondu 2021 - 2027, program Slovensko.
  • Prepojenie Račianskej a Vajnorskej radiály
    • Momentálne neprebiehajú žiadne aktivity na projekte, ktorý by prepojil Račiansku a Vajnorskú radiálu.

Odpovede mesta k Ružinovskej a Vajnorskej radiále pravdepodobne zahŕňajú aj vyjadrenia k pripravovaným modernizáciám týchto radiál.

V ideálnom prípade by sa teda do konca programového obdobia 2021 - 2027 mohli rozostavať dve nové električkové trate v rozvíjajúcich sa územiach (Bory, Eurovea). Počíta sa s dokončením Petržalskej radiály po Janíkov dvor a stihnúť by sa možno mohli aj modernizácie Ružinovskej a Vajnorskej radiály. Spolu s výstavbou nových štvrtí Nové Lido a Southbank medzi Starým mostom a Prístavným mostom je do roku 2030 pravdepodobná aj výstavba odbočnej trate z Petržalskej radiály pre obsluhu tohto územia. Koľko kilometrov nových električkových tratí v rozrastajúcom sa meste v skutočnosti pribudne, ukážu až najbližšie roky. Hoci už včera bolo neskoro.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: upravovač fotiek #38:
Uvedené plány sa rozvíjali ešte aj za Ftáčnika.
(Materiál z 2012 uvažoval o prvej etape - trolejbusoch s APU do Ovsišťa ešte pred natiahnutím trolejov a tvrdil, že "Trolejbusová sieť na území Petržalky by perspektívne tvorila ťažiskovú sieť dopravnej obsluhy k nosnému systému koľajovej dopravy na území celej Petržalky.")
Reakcia na: lostrail #34:
L93 samotna ma sice potencial na elektricku ale to je take scifi jak mat 1. slovensky raketoplan na Mesiaci.
Uz ked budeme mat tie 24metraky tbusy, tak nechapem preco sa nikto nezaoberal s touto myslienkou. Panonska je ako vysita pre taketo vozidla. Uz vlastny BUS pruh, rovinata trasa. Jemne by som ale zmenil trasu a viedol cestou medzi exTernom a Tescom - Budatinskou (popri velkom parkovisku Tesco - OC Galeria). Vynutilo by si to stavbu jednej krizovatky len pre tbusy z Panonskej na Budatinsku ponad severnu cast parkoviska nad parkoviskom.
Usek Zochova - Dvory/Rusovska cesta by pre statiku Mostu SNP nebolo treba zatrolejovat a slo by sa na baterku.
Reakcia na: lostrail #35:
pozri, inteligentný človek bude vidieť podľa odpovedí, či ich formuloval primitív a následne sa zariadi pri voľbách, resp. pri inej forme kontaktu s príslušnými úradmi ... vždy je dobré vopred vedieť, či sa ideš na odbornej úrovni s rovnocenným partnerom a máš šancu niečo dosiahnuť kultivovanou a odborne podloženou výmenou názorov ALEBO či ide od konktaktu s absolútnym diletantom, ktorého jedinou kvalifikáciou je politická podpora prípadne správna známosť (takého si aspoň môžeš vychutnať a ukázať mu, že je idiot)
Reakcia na: Viko #37:
Uvedené plány sú pod spomínaným kameňom 20 rokov, ak nie dlhšie. Práve preto som sa pýtal, či DPB alebo mesto nejako reálne preverovalo možnosť prevádzky trolejbusov vybavených akumulátormi napr. po Moste SNP. Trolejové vedenie by začínalo/končilo v zastávkach Zochová a Aupark. Keď je pochopiteľný odpor voči "návozu" ľudí na tramvaj, tak autobus by mal byť vymenený za niečo ekologickejšie.
Reakcia na: upravovač fotiek #29:
Ja neviem, ty si posledných 20 rokov strávil zalezený pod kameňom?

Na zavesenie trolejov bola pripravená Košická a most Apollo, menší variant bol len po Ovsište, väčší variant mal pokryť viacero liniek na východný smer, dokonca sa spomínalo aj čosi ako 34+84 cez Trnavské mýto. Čiže mesto už dávno uvažuje, len houby pre to robí.
Ked teda opomenieme Petrzalku, pani radni nam oznamili, ze do roku 2030 bude dokoncenych presne 0 (zero, nada) km novych elektrickovych trati.

Najviac ma na tom vytaca, ako maju pocit, ze nikto nevie, ako to tu chodi s eurofondami a projektmi. Napriklad:

- Spustit z programoveho obdobia 2021 - 2027 moze v pohode znamenat zaciatok vystavby aj v roku 2028, ak bude vela nevycerpanych penazi (bude) a vybavia sa vynimky (vybavia). A ak by sa nahodou aj nevybavili, tak vymurovat nejaky sokel pre buduci prvy stlp trakcneho vedenia v roku 2025 zmaknu, lebo ved papiere uz budu a teda stavba oficialne zacne v ramci programka. Snad za tri roky velmi nezvetra.

- "Pripravuje sa studia s naslednym zapracovanim do uzemneho planu" is the new "nikdy sa nepostavi". Aj keby, staci si uvedomit, coho su vyrazy studia a uzemny plan podmnozinou. Su podmnozinou vyrazu papier. Takze oni pripravuju papier s naslednym zapracovanim do ineho papiera. Keby sme mohli jazdit pomocou papiera (a nemyslim palit ho v peci), resp. ak by sa niekedy v buducnosti nejako zmenili fyzikalne zakony, len pripominam, ze tu uz dnes mame dokoncene dve linky metra.

- "Samotná výstavba by nemala presiahnuť 2 roky". Toto uz je "classic". Cize po prepocte 4-5 rokov.
Reakcia na: gejza #23:
Mam z toho take zmiesane pocity, ci chcem citat taketo impotentne, nicnehovoriace odpovede, kazdy rok alebo kazdych pat. Je to predsa len forma masochizmu. Nie, ze by do nich nebolo treba kopat.
Reakcia na: 3pa3ck3 #10:
L93 by sa sice dala nahradit elektrickou, ale to by sa musela vybudovat aj druha Petrzalska radiala v jej trase (trasa cez Stary most zastavky L93 nenahradi). Cize bez problemov, po roku 2251.
Reakcia na: lupask #31:
Ja som reagoval na dokument:

https://cdn-api.bratislava.sk/strapi-homepage/upload/TES_Technicko_ekonomicka_studia_Vrakunsko_Biskupicka_radiala_Doplnenie_variant_Nivy_cc5175a22c.pdf

Nie článok. Mám pripomienky k vyhodnoteniu variantov. Nebrali do úvahy čas cesty, ktorý by sa dal vypočítať na zákalde smerových oblúkov a definovaného zrýchlenia a spomalenia vozidiel. Okrem toho by sa dala vypočítať aj relatívna spotreba trakčnej energie medzi jednotlivými variantami. Osobne sa mi viac pozdáva variant C než A, ktorý na základe ich hodnotenia (ktoré si dovolím spochybniť) navrhli spracovať detailnejšie.
Reakcia na: jozin #30:
Nie, Riverpark. Chodim tam na obed, tak hadam viem kde chodim na obed. 😁
Volakedy bola aj v Eurovey tato 3D mapa, asi ju len presunuli.
Reakcia na: upravovač fotiek #12:
na ten clanok nema velmi zmysel reagovat, jimba je taky novy cas stavbariny v bratislave 🙂
(spominame si ako tam vyslo ze budovu najvyssieho sudu treba len zburat a nijako inak, alebo ten frk spred roka ze ceny nehnutelnosti budu uz vzdy len stupat)
Reakcia na: Petto #6:
... V Riverparku je inak stale 3D velka mapa mesta ci maketa ...

Asi si myslel Eurovea, nie Reverpak.
Reakcia na: ceres #28:
Zaujímalo by ma, či DPB/mesto uvažuje s rozvojom trolejbusov aj na opačnej strane Dunaja. Cez mosty by mohli ísť v režime "pomocného pohonu z akumulátorov", vrátane Mostu SNP. Rozvešať v Petržalke drôty nevidím ako problém a hybridné trolejbusy bez problémov dajú aj mosty.
Reakcia na: upravovač fotiek #25:
Toto je ale - ešte stále - problém len v dopoludňajšej špičke alebo pri mimoriadnych udalostiach. Drvivú väčšinu času je prejazd plynulý a kombinácia návoz + električka (+ prípadne prestup na ďalšiu električku) mu nemá šancu konkurovať...
Reakcia na: toldo #26:
Tak to museli zmeniť. Ešte by mohli vypustiť slovo "aktivistu", lebo ten pojem sa v posledných rokoch zmenil na pejoratívum.
Reakcia na: upravovač fotiek #13:
V (aktualne dostupnej verzii) clanku je pouzite slovo "nanešťastie". Opak by bol totiz velmi prekvapujuci.
Reakcia na: TomJ #24:
Keď som ešte robil v Digital Parku, tak som videl pravidelne kolóny a zápchy na Panónskej a Moste SNP. Neviem do akej miery BUS pruh zachráni situáciu, najmä ak je prerušený na viacerých miestach.
Reakcia na: upravovač fotiek #22:
Dnes to linkou 93 trvá zo Smolenickej na Hodžovo námestie 10 minút. Len presun zo Smolenickej na električku by zabral 5 minút, takže nie je možné, aby mohla električka časovo konkurovať spojeniu západnej časti Petržalky s centrom mesta. Jedine, že cieľ cesty je Šafárikovo námestie.
Za mňa veľké plus pre autora článku. Ocením, ak by sa s rovnakými/podobnými otázkami obracali na kompetentných v pravidelných intervaloch (napr. 1-2 x ročne) a vždy by sa ukázal pokrok, resp. nulový progres. zároveň by sa v časovom rade mohla krásne ukázať (ne)aktivita a (ne)schopnosť konkrétneho vedenia Mesta.
Reakcia na: Urbanway 2423 #21:
Ak by bol v centre rýchlejšie, tak áno.