Sci-fi: Novinky opravného a popravného podniku Bratislava

Aké problémy v bratislavskej MHD vyrieši pripravované unikátne oblastné označovanie liniek s výnimkami potvrdzujúcimi pravidlo? Nielen to sa dozviete v aprílovom sci-fi.

Po úspešnej eliminácii MHD v bezvýznamných častiach Bratislavy v polovici februára a ušetrení nemalých finančných prostriedkov sa Hladné mäso Bratislava rozhodlo založiť v rovnakom čase nový mestský podnik - Popravný podnik Bratislava (PPB). Hlavnou úlohou tohto nového subjektu je udržiavať cestujúcich v napätí, ktorá linka sa popraví alebo skráti pre malú vyťaženosť najbližšie, no prebrala i ďalšie kompetencie z Opravného podniku Bratislava (OPB). Hlavným dôvodom založenia nového podniku je umožniť Hladnému mäsu v budúcnosti tento podnik zrušiť a pochváliť sa verejnosti ako sa podarilo ušetriť nemalé peniaze redukciou zamestnancov.

V článku sa dočítate, aké zmeny si PPB pre nás plánuje pripraviť v blízkej dobe a v druhej časti sa pozrieme na najnovšie projekty ústredných dielní OPB.

Novinky Popravného podniku Bratislava

Zmeny v názvoch zastávok

Cestujúci si obľúbili zmeny v názvoch zastávok. Roky zaužívané názvy, či významné orientačné body cestovanie prílišne uľahčujú. Vďaka zmenám sa viac navzájom rozprávame: “Prosím Vás, ide tento spoj do Auparku?”. “Nie, tento ide do Pri sade”.

Popravný podnik uznáva, že súčasná metodika je už nepostačujúca, lebo neumožňuje periodické zmeny zastávok a navrhuje nasledovnú zmenu. Názvy zastávok môžu byť komerčné, ale len kde sa to hodí. Ideálne je komerčné názvy zastávok rotovať podľa priľahlých prevádzok v okolí nástupíšť, aby žiadna prevádzka alebo firma nebola ukrátená. Kto nemá záujem mať po sebe pomenovanú zastávku, bude si musieť zaplatiť za nekomerčný názov. Obmedzenie názvov zastávok na určený počet znakov sa ruší, použije sa menšie písmo. Ďalšie navrhované zmeny sú:

  • Cestujúci si už zvykli na názov Depo namiesto názvu Vozovňa. Preto sa vyskúša premenovať vozovne na iný medzinárodný názov - Garáž.
  • Zmena názvov zastávok zo ŽST na Stn. nedostatočne vyjadruje, že v okolí je možnosť využiť železničnú zastávku / stanicu. Nový názov bude kombinácia pôvodného a nového označenia - ŽStn. (Želežničná STaNica).

Zopár navrhovaných nových zastávok pre jarnú sezónu 2023 nájdeme v tabuľke nižšie:

Pôvodný názov Navrhovaný nový názov
Račianske mýto Semená Holland
Trnavské mýto Musafer FAST FOOD
Zimný štadión Kaliforňan
Bajkalská Gelato Rio
Martinský cintorín Kamenárstvo Bedrock
Galvaniho Los Kachlos Home
Odborárska Svietidlá Eglo
Košická Alza, centrála
Patrónka Svadby a kari
Cyril a Metod Reštaurácia Valentian
Kopčany - sídlisko MAX Parket
Farského Euronics TPD
Ovsište Kaderníctvo KAJY
Drobného Lekáreň Herba
Kulíšková Optika NEOVIZUS
Záluhy Anthony Pizza
Hrad Data Solution
Avion Shop. Park DXC Technology
Hlavná stanica ŽStn. Hlavná

Zmena označenia liniek

Prvý merateľný výstup z Popravného podniku je skrátenie linky 67 od minulého týždňa na základe požiadaviek obyvateľov, aj s ohľadom na nízku využívanosť linky v úseku Vinohradnícka - Ovčiarska. Nerovnomerné vyťaženie liniek je veru problém a našlo sa unikátne riešenie nielen tohto problému, ale aj mnohých ďalších.

Všetky autobusové linky budú po novom označené jednotne písmenom “A”, trolejbusy ako “T”, električky budú “E” a nočné linky si zachovajú zaužívané “N”. Jednotlivé linky sa líšia len farebnou kombináciou podkladovej farby a textu. Od tejto zmeny si PPB sľubuje:

  • Rovnomernejšie vyťaženie liniek, lebo cestujúci budú omylom cestovať aj tam, kam nechcú.
  • Väčšina cestujúcich využije predné dvere, keďže sa budú informovať u vodiča: “Máme spoločný cieľ?”, takže odbavenie cestujúcich potrvá zhodne dlho ako v regionálnych autobusoch. Týmto krokom sa minimalizujú rozdiely medzi mestskou a regionálnou dopravou.
  • Cestujúci nadobudnú pocit, že linky premávajú častejšie ako metro.
  • Naplno sa využijú farebné displeje v nových vozidlách. Do starších vozidiel s jednofarebnými displejmi sa namontuje papier A4.
  • Bude možné aplikovať oblastné označenie liniek. Farebný podklad bude z palety pre jednu konečnú a farba textu bude pre opačnú konečnú.

Návrh nového oblastného označenia aj s výnimkami si môžete prezrieť na tomto odkaze alebo na obrázku nižšie.

Oblastné označenie vychádza z nadčasovej schémy z roku 1999.

Pre oblastné označenie boli použité nasledovné približné odtiene farieb:

Oblasť Farba
Centrum biela
2 červená
3 zelená
4 modrá
5 purpurová
6 azurová
7 žltá
8 čierna
9 sivá

Farebné kombinácie schvaľuje 9 z 10 oslovených očných ambulancií.

V prípade sťažností na hluk bude po novom PPB požadovať presné farebné označenie linky s exaktnými názvami farieb, ktorá obyvateľom prekáža, inak petícia nebude uznaná.

Hlásenia vo vozidlách

Vážení cestujúci! Okrem hlásenia zastávok sme si zvykli, že občas nám Opravný podnik komunikoval dôležité zmeny v cestovaní, ale len na vybraných úsekoch. Cestujúci cestujúci mimo dôležitých prestupných uzlov boli značne ukrátení a vo vozidlách bolo hrobové ticho, pokiaľ to nebol degeš so zapnutým APU. Popravný podnik si všimol túto značnú diskrimináciu a rozhodol sa ju eliminovať.

Bolo založené nové oddelenie hlásení a hneď sa pustili do práce. Zamestnanec Lukáš neváhal a nahral nové hlásenia, ktoré si môžete len dnes, 1. apríla, vypočuť na našom webe na všetkých zastávkach a väčšine spojov (P)opravného podniku, ktoré ešte nestihli zrušiť.

Vo vozidlách, po ohlásení nasledujúcej zastávky, sa budú prehrávať aj dodatočné dôležité informácie a to pri každej zastávke. Krátku ukážku z linky 21 si môžete vypočuť tu:

Novinky Opravného podniku Bratislava

Panzerbusy pre Ukrajinu

Nezaháľajú ani pracovníci Opravného podniku Bratislava. Delegácia Autoslavy vyslaná začiatkom tohto roka na Ukrajinu prisľúbila tamojšiemu hlavnému mestu pomoc vo forme darovania zánovných autobusov Citelis, ktoré sa po dodaní najnovších výrobkoch továrne SOS Lechtavý stali v Autoslave nadbytočnými. Pri pokuse zrealizovať tento ušľachtilý plán sa zistilo, že Citelisy nie sú ani zďaleka zánovné a niektoré sa dokonca rozpadli už pri pokuse ich naštartovať. Tu sa však ukázalo povestné zlepšovateľské hnutie v OPB, ktoré spojilo hlavy valcov dokopy a s budovateľským heslom "len aby sme v hanbe nezostali" vymyslelo projekt modernizácie týchto autobusov aj s ich úpravou do ťažkých bojových podmienok. Výsledkom je unikátny autobus Panzerbus Citelis 12M vhodný do mesta aj do terénu. Projekt staval na skúsenostiach ústredných dielní OPB s upcykláciou autobusov legendárnej značky Vrakosa. Vedenie OPB pohotovo zareagovalo na meškajúcu električku do Petržlenky a pre svoj projekt získalo nevyužité euronfondové dukátiky. Projekt sa realizoval za najprísnejšieho utajenia a nebyť nášho pohotového fotografa, ktorý zachytil jeden z modernizovaných Panzerbusov pri prevoze na Ukrajinu, ani by sme neverili, že takýto projekt existoval.

Panzerbus Citelis 12M po modernizácii v ústredných dielňach OPB (Autor: Max)

OPB "Sedemokeňák" K2S7o

V súvislosti s plánovaným zvýšením traťovej rýchlosti na 65 km/h (než bude vyvesené rýchlostné obmedzenie) OPB zistil, že vozne K2S sú príliš slabé, aby v premávke dosiahli uvedenú rýchlosť. Zároveň OPB vlastní zánovné novostavby z rokov 2007 až 2009, ktoré je škoda vyradiť. Kolektív brigády socialistickej práce okolo Ing. Каштана preto prišiel s návrhom ďalšieho zužitkovania uvedených električiek. Dalo by sa povedať, že Ing. Каштан nadviazal na dlhoročnú tradíciu stavby "nových" električiek v OPB (aj na upravených rámoch starých vyradených vozňov) a skonštruoval novú obojsmernú električku OPB "Sedemokeňák" K2S7o.

Predbežné plány uvažujú so stavbou štyroch električiek, ktoré budú môcť premávať samostatne alebo v súpravách. Na stavbu sa uvažuje recyklovať električky #7126 až 7130 a 7132 až 7134, vyrobené v rokoch 2007 až 2009. Novostavba K2S #7131 ostane zachovaná pre účely autoškoly, lebo ako autoškola vozí väčšinou iba inštruktora a pár polovodičov, takže je prázdna a nie je až tak lenivá, ako keď má voziť balíky ľudí.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. OBP "Sedemokeňák" K2S7o 7180 – 7183 od 2024 (plán) od 2024 (plán) 4
Spolu od 2024   4

Parametre vozidla

(C) Ing. Каштан

Technické parametre

Dĺžka 14620 mm
Dĺžka so spriahadlami 15520 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3465 mm
Výška podlahy 900 mm / 356 mm (nízkopodlažná časť)
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 24 + 2 (poťahy z čiernej kože)
Počet miest na státie 76
Celkový počet miest 100 + 2
Pohotovostná hmotnosť 19450 kg
Celková hmotnosť 28250 kg
Statický menič Sežeňlék OPB 8 + D/S 7,5
Elektrická výzbroj Sežeňlék Rádio Progress, pulzujúca regulácia
Motor TEpl 05
Výkon motora 40 klokanov
Počet motorov 4
Celkový výkon 160 klokanov
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Klimatizácia kabín vodiča Thermo Slave
Klimatizácia salónu cestujúcich Web&stop

Opis

Štvornápravová obojsmerná električka má klasickú oceľovú konštrukciu s odľahčenými plastovinylovými čelami typu Koťátko. Predné články pôvodných električiek K2S boli amputované na úrovni 2. dverí a zvarené k sebe, čím vzniklo z pôvodného cisdirekcionálneho vozidla vozidlo plne transdirekcionálne s dvoma kabínami vodiča a dverami na každej strane v smere jazdy. Pod pôvodné reflektory boli doplnené brzdové svetlá v zdvojenom vyhotovení. Električka je na streche vybavená zberačom Stehmann-Etechnik Flz 90° „Geschwollen“ vybaveného aplikáciou lubrikačnej vazelíny medzi trecie časti líšt a trolejového vedenia. Kabíny vodiča sú vybavené klimatizáciou Thermo Slave, salón pre cestujúcich je vybavený klimatizáciou Web&stop. Medzi podvozkami majú mať vozne nízkopodlažnú „vaničku“. Dĺžka nízkopodlažnej časti je 4 metre, teda o 40 centimetrov menej, ako napr. na type T3R.PLF, resp. VarioLF. Električky majú mať spriahadlá typu EšTéBé. Typ OPB "Sedemokeňák" K2S7o je poslednou štvornápravovou, obojstrannou a obojsmernou električkou skonštruovanou na území bývalého Československa.

Prechádzka

Prechádzka sa predpokladá najmä v súpravách, pričom dve čiastočne nízkopodlažné súpravy by slúžili primárne ako záložné vozidlá, aby mohli byť všetky nové obojsmerné Škody 30T nasadené v premávke s cestujúcimi.

Úpravy

V čase finišovania dokumentácie k stavbe ostáva predmetom hádok, či sa "Sedemokeňáky" nemajú postaviť iba s jednou kabínou vodiča, čo znamená že budú obojstranné, ale jednosmerné. V tom prípade by obojsmerná premávka bola možná jedine spojením dvoch alebo troch vozňov do súpravy tak, aby na oboch koncoch bola kabína vodiča. Záleží aj od vyjadrenia nadradeného orgánu (ktorý momentálne posudzuje zaslanú dokumentáciu), do akej miery by takto upravený projekt vyžadoval dodatočné zmeny.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: upravovač fotiek #17:
Alebo do tých dotykových palubákoch nainštalujú nový softvér, kde pridajú tú farebnú klávesnicu, že jedna farba, druhá farba, poradie, režim. Neviem, kde by sa do kabíny úplne zmestila
Reakcia na: Sor city #16:
Palubák bude vybavený externou klávesnicou s farebnými tlačidlami.
Keď bude to farebné označenie, ako sa bude zadávať kód služby do palubáka?
(kódy sa zadávajú tak, že prvé 3 čísla je linka, dalšie 2 je porarie a to posledné číslo je režim (1-školsky rok, 2-školske prazdniny, 3-sobota, 4-nedeľa, 5/6/7/8/9 je iný režim) (v tej jednej službe sú nahraté všetky jazdy na ten deň)
Reakcia na: SuchSoft #14:
Musíš poslať presný RAL odtieň, ktorý zistiš jedine porovnaním so vzorkovníkom, lebo PPB nezverejní presné RAL odtiene, lebo sú štátnym tajomstvom.
Chcem sa opýtať k tejto vete:
"V prípade sťažností na hluk bude po novom PPB požadovať presné farebné označenie linky s exaktnými názvami farieb, ktorá obyvateľom prekáža, inak petícia nebude uznaná."
To znamená, že ak sa chcem sťažovať musím poslať kód farby vo formáte RGB? Alebo môžem použiť aj CMYK?
Ďakujem.
Reakcia na: ES499.0001 #12:
Odpovedal si si sám.

Všetky "pomsty" sú v zásade vozidlá nízkej kvality, ktorých prevádzka alebo použitie je utrpením 🙂 Netýka sa to len električiek v Bratislave, na železnici sa napr. používa označenie Honeckerova pomsta pre Bdtmee.
Reakcia na: upravovač fotiek #11:
Odkial vznikla prezývka Dubnická pomsta?
Výzbroj je z Novej Dubnice ale kto prišiel z názvom pomsta?
Žeby to odkazovalo na ich poruchovosť?
Reakcia na: Viliam22 #10:
Dubnická a Zvolenská pomsta.
Reakcia na: TomJ #8:
To bolo čo?
Super, pobavil som sa. A páči sa mi koncept sedemokeňáku. Keď sme mohli vyhodiť peniaze na dubnické pomsty, prečo nie toto? 😁
Prečo sa do oblastného farbenia neprerobili aj linky N? Čierna predsa neoznačuje oblasť, kde sa nachádza ŽStn. Hlavná a tiež nie všetky linky vychádzajú odtiaľ
Reakcia na: Cancer #5:
Nevadí, platiť musia aj tak!
Reakcia na: Ttom #2:
Semená Holland to rovnako zabalili, prevádzka je zrušená a vyprataná už nejaký čas...
“Prosím Vás, ide tento spoj do Auparku?”. “Nie, tento ide do Pri sade”. 🤣🤣🤣🤣
Herba lekaren uz neexistuje od 31.12.2021, teraz je to Benu 😛
Skvelé. Obzvášť sa mi páči koncept periodickej zmeny názvov zastávok a zmena názvu depo na garáž, čítanie z prepravného poriadku pri dlhších medzizastávkových úsekoch a najlepší je nový spôsob označovania liniek 👍