Aké problémy v bratislavskej MHD vyrieši pripravované unikátne oblastné označovanie liniek s výnimkami potvrdzujúcimi pravidlo? Nielen to sa dozviete v aprílovom sci-fi.
Po úspešnej eliminácii MHD v bezvýznamných častiach Bratislavy v polovici februára a ušetrení nemalých finančných prostriedkov sa Hladné mäso Bratislava rozhodlo založiť v rovnakom čase nový mestský podnik - Popravný podnik Bratislava (PPB). Hlavnou úlohou tohto nového subjektu je udržiavať cestujúcich v napätí, ktorá linka sa popraví alebo skráti pre malú vyťaženosť najbližšie, no prebrala i ďalšie kompetencie z Opravného podniku Bratislava (OPB). Hlavným dôvodom založenia nového podniku je umožniť Hladnému mäsu v budúcnosti tento podnik zrušiť a pochváliť sa verejnosti ako sa podarilo ušetriť nemalé peniaze redukciou zamestnancov.
V článku sa dočítate, aké zmeny si PPB pre nás plánuje pripraviť v blízkej dobe a v druhej časti sa pozrieme na najnovšie projekty ústredných dielní OPB.
Novinky Popravného podniku Bratislava
Zmeny v názvoch zastávok
Cestujúci si obľúbili zmeny v názvoch zastávok. Roky zaužívané názvy, či významné orientačné body cestovanie prílišne uľahčujú. Vďaka zmenám sa viac navzájom rozprávame: “Prosím Vás, ide tento spoj do Auparku?”. “Nie, tento ide do Pri sade”.
Popravný podnik uznáva, že súčasná metodika je už nepostačujúca, lebo neumožňuje periodické zmeny zastávok a navrhuje nasledovnú zmenu. Názvy zastávok môžu byť komerčné, ale len kde sa to hodí. Ideálne je komerčné názvy zastávok rotovať podľa priľahlých prevádzok v okolí nástupíšť, aby žiadna prevádzka alebo firma nebola ukrátená. Kto nemá záujem mať po sebe pomenovanú zastávku, bude si musieť zaplatiť za nekomerčný názov. Obmedzenie názvov zastávok na určený počet znakov sa ruší, použije sa menšie písmo. Ďalšie navrhované zmeny sú:
- Cestujúci si už zvykli na názov Depo namiesto názvu Vozovňa. Preto sa vyskúša premenovať vozovne na iný medzinárodný názov - Garáž.
- Zmena názvov zastávok zo ŽST na Stn. nedostatočne vyjadruje, že v okolí je možnosť využiť železničnú zastávku / stanicu. Nový názov bude kombinácia pôvodného a nového označenia - ŽStn. (Želežničná STaNica).
Zopár navrhovaných nových zastávok pre jarnú sezónu 2023 nájdeme v tabuľke nižšie:
Pôvodný názov | Navrhovaný nový názov |
Račianske mýto | Semená Holland |
Trnavské mýto | Musafer FAST FOOD |
Zimný štadión | Kaliforňan |
Bajkalská | Gelato Rio |
Martinský cintorín | Kamenárstvo Bedrock |
Galvaniho | Los Kachlos Home |
Odborárska | Svietidlá Eglo |
Košická | Alza, centrála |
Patrónka | Svadby a kari |
Cyril a Metod | Reštaurácia Valentian |
Kopčany - sídlisko | MAX Parket |
Farského | Euronics TPD |
Ovsište | Kaderníctvo KAJY |
Drobného | Lekáreň Herba |
Kulíšková | Optika NEOVIZUS |
Záluhy | Anthony Pizza |
Hrad | Data Solution |
Avion Shop. Park | DXC Technology |
Hlavná stanica | ŽStn. Hlavná |
Zmena označenia liniek
Prvý merateľný výstup z Popravného podniku je skrátenie linky 67 od minulého týždňa na základe požiadaviek obyvateľov, aj s ohľadom na nízku využívanosť linky v úseku Vinohradnícka - Ovčiarska. Nerovnomerné vyťaženie liniek je veru problém a našlo sa unikátne riešenie nielen tohto problému, ale aj mnohých ďalších.
Všetky autobusové linky budú po novom označené jednotne písmenom “A”, trolejbusy ako “T”, električky budú “E” a nočné linky si zachovajú zaužívané “N”. Jednotlivé linky sa líšia len farebnou kombináciou podkladovej farby a textu. Od tejto zmeny si PPB sľubuje:
- Rovnomernejšie vyťaženie liniek, lebo cestujúci budú omylom cestovať aj tam, kam nechcú.
- Väčšina cestujúcich využije predné dvere, keďže sa budú informovať u vodiča: “Máme spoločný cieľ?”, takže odbavenie cestujúcich potrvá zhodne dlho ako v regionálnych autobusoch. Týmto krokom sa minimalizujú rozdiely medzi mestskou a regionálnou dopravou.
- Cestujúci nadobudnú pocit, že linky premávajú častejšie ako metro.
- Naplno sa využijú farebné displeje v nových vozidlách. Do starších vozidiel s jednofarebnými displejmi sa namontuje papier A4.
- Bude možné aplikovať oblastné označenie liniek. Farebný podklad bude z palety pre jednu konečnú a farba textu bude pre opačnú konečnú.
Návrh nového oblastného označenia aj s výnimkami si môžete prezrieť na tomto odkaze alebo na obrázku nižšie.
Oblastné označenie vychádza z nadčasovej schémy z roku 1999.
Pre oblastné označenie boli použité nasledovné približné odtiene farieb:
Oblasť | Farba |
Centrum | biela |
2 | červená |
3 | zelená |
4 | modrá |
5 | purpurová |
6 | azurová |
7 | žltá |
8 | čierna |
9 | sivá |
Farebné kombinácie schvaľuje 9 z 10 oslovených očných ambulancií.
V prípade sťažností na hluk bude po novom PPB požadovať presné farebné označenie linky s exaktnými názvami farieb, ktorá obyvateľom prekáža, inak petícia nebude uznaná.
Hlásenia vo vozidlách
Vážení cestujúci! Okrem hlásenia zastávok sme si zvykli, že občas nám Opravný podnik komunikoval dôležité zmeny v cestovaní, ale len na vybraných úsekoch. Cestujúci cestujúci mimo dôležitých prestupných uzlov boli značne ukrátení a vo vozidlách bolo hrobové ticho, pokiaľ to nebol degeš so zapnutým APU. Popravný podnik si všimol túto značnú diskrimináciu a rozhodol sa ju eliminovať.
Bolo založené nové oddelenie hlásení a hneď sa pustili do práce. Zamestnanec Lukáš neváhal a nahral nové hlásenia, ktoré si môžete len dnes, 1. apríla, vypočuť na našom webe na všetkých zastávkach a väčšine spojov (P)opravného podniku, ktoré ešte nestihli zrušiť.
Vo vozidlách, po ohlásení nasledujúcej zastávky, sa budú prehrávať aj dodatočné dôležité informácie a to pri každej zastávke. Krátku ukážku z linky 21 si môžete vypočuť tu:
Novinky Opravného podniku Bratislava
Panzerbusy pre Ukrajinu
Nezaháľajú ani pracovníci Opravného podniku Bratislava. Delegácia Autoslavy vyslaná začiatkom tohto roka na Ukrajinu prisľúbila tamojšiemu hlavnému mestu pomoc vo forme darovania zánovných autobusov Citelis, ktoré sa po dodaní najnovších výrobkoch továrne SOS Lechtavý stali v Autoslave nadbytočnými. Pri pokuse zrealizovať tento ušľachtilý plán sa zistilo, že Citelisy nie sú ani zďaleka zánovné a niektoré sa dokonca rozpadli už pri pokuse ich naštartovať. Tu sa však ukázalo povestné zlepšovateľské hnutie v OPB, ktoré spojilo hlavy valcov dokopy a s budovateľským heslom "len aby sme v hanbe nezostali" vymyslelo projekt modernizácie týchto autobusov aj s ich úpravou do ťažkých bojových podmienok. Výsledkom je unikátny autobus Panzerbus Citelis 12M vhodný do mesta aj do terénu. Projekt staval na skúsenostiach ústredných dielní OPB s upcykláciou autobusov legendárnej značky Vrakosa. Vedenie OPB pohotovo zareagovalo na meškajúcu električku do Petržlenky a pre svoj projekt získalo nevyužité euronfondové dukátiky. Projekt sa realizoval za najprísnejšieho utajenia a nebyť nášho pohotového fotografa, ktorý zachytil jeden z modernizovaných Panzerbusov pri prevoze na Ukrajinu, ani by sme neverili, že takýto projekt existoval.
OPB "Sedemokeňák" K2S7o
V súvislosti s plánovaným zvýšením traťovej rýchlosti na 65 km/h (než bude vyvesené rýchlostné obmedzenie) OPB zistil, že vozne K2S sú príliš slabé, aby v premávke dosiahli uvedenú rýchlosť. Zároveň OPB vlastní zánovné novostavby z rokov 2007 až 2009, ktoré je škoda vyradiť. Kolektív brigády socialistickej práce okolo Ing. Каштана preto prišiel s návrhom ďalšieho zužitkovania uvedených električiek. Dalo by sa povedať, že Ing. Каштан nadviazal na dlhoročnú tradíciu stavby "nových" električiek v OPB (aj na upravených rámoch starých vyradených vozňov) a skonštruoval novú obojsmernú električku OPB "Sedemokeňák" K2S7o.
Predbežné plány uvažujú so stavbou štyroch električiek, ktoré budú môcť premávať samostatne alebo v súpravách. Na stavbu sa uvažuje recyklovať električky #7126 až 7130 a 7132 až 7134, vyrobené v rokoch 2007 až 2009. Novostavba K2S #7131 ostane zachovaná pre účely autoškoly, lebo ako autoškola vozí väčšinou iba inštruktora a pár polovodičov, takže je prázdna a nie je až tak lenivá, ako keď má voziť balíky ľudí.
Prehľad vozidiel
Séria | Typ | Evidenčné čísla | Rok výroby | Sprevádzkovanie | Vyraďovanie | Počet |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | OBP "Sedemokeňák" K2S7o | 7180 – 7183 | od 2024 (plán) | od 2024 (plán) | — | 4 |
Spolu | od 2024 | 4 |
Parametre vozidla
Technické parametre
Dĺžka | 14620 mm |
---|---|
Dĺžka so spriahadlami | 15520 mm |
Šírka | 2500 mm |
Výška | 3465 mm |
Výška podlahy | 900 mm / 356 mm (nízkopodlažná časť) |
Počet dverí | 4 |
Počet miest na sedenie | 24 + 2 (poťahy z čiernej kože) |
Počet miest na státie | 76 |
Celkový počet miest | 100 + 2 |
Pohotovostná hmotnosť | 19450 kg |
Celková hmotnosť | 28250 kg |
Statický menič | Sežeňlék OPB 8 + D/S 7,5 |
Elektrická výzbroj | Sežeňlék Rádio Progress, pulzujúca regulácia |
---|---|
Motor | TEpl 05 |
Výkon motora | 40 klokanov |
Počet motorov | 4 |
Celkový výkon | 160 klokanov |
Maximálna rýchlosť | 65 km/h |
Klimatizácia kabín vodiča | Thermo Slave |
Klimatizácia salónu cestujúcich | Web&stop |
Opis
Štvornápravová obojsmerná električka má klasickú oceľovú konštrukciu s odľahčenými plastovinylovými čelami typu Koťátko. Predné články pôvodných električiek K2S boli amputované na úrovni 2. dverí a zvarené k sebe, čím vzniklo z pôvodného cisdirekcionálneho vozidla vozidlo plne transdirekcionálne s dvoma kabínami vodiča a dverami na každej strane v smere jazdy. Pod pôvodné reflektory boli doplnené brzdové svetlá v zdvojenom vyhotovení. Električka je na streche vybavená zberačom Stehmann-Etechnik Flz 90° „Geschwollen“ vybaveného aplikáciou lubrikačnej vazelíny medzi trecie časti líšt a trolejového vedenia. Kabíny vodiča sú vybavené klimatizáciou Thermo Slave, salón pre cestujúcich je vybavený klimatizáciou Web&stop. Medzi podvozkami majú mať vozne nízkopodlažnú „vaničku“. Dĺžka nízkopodlažnej časti je 4 metre, teda o 40 centimetrov menej, ako napr. na type T3R.PLF, resp. VarioLF. Električky majú mať spriahadlá typu EšTéBé. Typ OPB "Sedemokeňák" K2S7o je poslednou štvornápravovou, obojstrannou a obojsmernou električkou skonštruovanou na území bývalého Československa.
Prechádzka
Prechádzka sa predpokladá najmä v súpravách, pričom dve čiastočne nízkopodlažné súpravy by slúžili primárne ako záložné vozidlá, aby mohli byť všetky nové obojsmerné Škody 30T nasadené v premávke s cestujúcimi.
Úpravy
V čase finišovania dokumentácie k stavbe ostáva predmetom hádok, či sa "Sedemokeňáky" nemajú postaviť iba s jednou kabínou vodiča, čo znamená že budú obojstranné, ale jednosmerné. V tom prípade by obojsmerná premávka bola možná jedine spojením dvoch alebo troch vozňov do súpravy tak, aby na oboch koncoch bola kabína vodiča. Záleží aj od vyjadrenia nadradeného orgánu (ktorý momentálne posudzuje zaslanú dokumentáciu), do akej miery by takto upravený projekt vyžadoval dodatočné zmeny.
trolejbus6207