Aký bude nový rozpočet mesta z hľadiska MHD?

Hlavné mesto dá v roku 2023 zo svojho rozpočtu viac financií do MHD, ale objem výkonov sa zníži.

Mesto Bratislava predstavilo začiatkom marca návrh mestského rozpočtu pre rok 2023 s výhľadom na roky 2024 - 2025, ktorý bude mestské zastupiteľstvo schvaľovať na svojom marcovom zasadnutí. Celkovo má mesto v tomto roku hospodáriť so sumou 607,5 mil. €, čo je o 29 % viac ako v roku 2022. Toto zvýšenie je spôsobené nárastom cien a ďalšími prebiehajúcimi krízami.

Zvýšené náklady na prevádzku mestskej hromadnej dopravy sa prejavia aj vo vyššej dotácii z rozpočtu mesta pre bratislavský dopravný podnik (DPB). Rozpočet navrhuje dotáciu na bežné výdavky MHD spolu vo výške 107 mil. €, v čom sú však zahrnuté aj ekonomicky oprávnené výdavky (EON) za predchádzajúce roky, pri plánovanom objeme výkonov v rozsahu 41,35 mil. vlakokilometrov (redukcia výkonov o 2,71 % oproti roku 2022). Keďže po februárových zmenách sa výkony znížili zatiaľ o 1,3 %, bratislavskú MHD v najbližšom čase pravdepodobne čakajú ďalšie redukcie spojov.

Doplnené: Detailnejší pohľad na jednotlivé bežné výdavky navrhované pre DPB a porovnanie s predchádzajúcimi rokmi zobrazuje nasledujúca tabuľka.

  Rok 2020
Rok 2021 Rok 2022 Rozpočet na rok 2023
Dotácia na bežné výdavky 80 500 000 € 87 310 000 € 81 500 000 € 87 500 000 €
Bežné výdavky iné - - 29 538 € -
EON za predchádzajúce roky 7 039 196 € 9 132 390 € 915 355 € 16 200 000 €
Kompenzácia úbytku tržieb z IDS 2 694 856 € 2 646 849 € 3 173 417 € 3 300 000 €
Výdavky z dotácie vlády (návšteva pápeža) - 89 595 € - -
Spolu bežné výdavky 90 234 051 € 99 178 834 € 85 618 310 € 107 000 000 €

Keďže ekonomicky oprávnené náklady pokrývajú náklady za predchádzajúci rok, aktuálna dotácia na tohtoročnú prevádzku vychádza v súčte nižšia (90,8 mil. €) ako za rok 2022 (100,9 mil. €). Preto si mesto objedná menší objem výkonov ako v uplynulom roku.

Bežné výdavky na integrovanú dopravu hlavné mesto plánuje vo výške 2,150 mil. €, v čom je zahrnuté aj spolufinancovanie autobusovej linky 901 do Hainburgu vo výške 25 000 €, kompenzácia zliav a príspevok na prevádzku BID.

Mesto plánuje poskytnúť DPB aj financie na kapitálové výdavky vo výške 11,034 mil. € (+148,9 % oproti roku 2022), ktoré majú byť použité na financovanie, resp. spolufinancovanie nasledujúcich projektov:

  • Modernizácia vozovní - 3. etapa: 2 660 659 €
  • Modernizácia trakčných káblov z meniarní: 208 026 €
  • Modernizácia štyroch meniarní: 583 322 €
  • Modernizácia zastávok MHD: 1 103 032 €
  • Rekonštrukcie električkových tratí v havarijnom stave: 900 000 €
  • Projektovanie modernizácie trolejbusovej trate Slovinská - Rožňavská: 12 000 €
  • Projektovanie novej TT Patrónka - Riviéra a modernizovanej TT Patrónka - Hlavná stanica: 80 254 €
  • Projektovanie novej TT Trenčianska - Hraničná: 28 084 €
  • Projektovanie nových TT Autobusová stanica - Nové SND, Bulharská - Galvaniho: 21 804 €
  • Nové obojsmerné električky: 463 500 €
  • Nové jednosmerné električky: 2 031 500 €
  • Nové hybridné trolejbusy: 1 456 324 €
  • Nové vodíkové/elektrické autobusy: 540 000 €
  • Ostatné kapitálové projekty: 945 000 €

Ďalšie kapitálové výdavky v oblasti MHD má mesto v rozpočte plánované na modernizáciu a výstavbu električkových a trolejbusových tratí (projekty, stavebné práce, majetkové vysporiadanie). Z električkových tratí sa okrem prebiehajúcej výstavby trate do Janíkovho dvora (plánované kapitálové výdavky 56,5 mil. €) chce mesto naďalej venovať príprave a realizácii modernizácií Vajnorskej a Ružinovskej radiály a projektovaniu nových tratí Pribinova - Košická, Dúbravka - Bory, Astronomická (k TIOP Ružinov) a Biskupickej radiály.

V najbližších dvoch rokoch mesto počíta aj s výstavbou nových trolejbusových tratí Bulharská - Galvaniho, Autobusová stanica - Nové SND, Trenčianska - Hraničná a Riviéra - Patrónka.

Na vybudovanie nových zastávok na Panónskej ceste chce mesto vynaložiť 150-tisíc € z rozpočtu na dopravné stavby a 100-tisíc € na revitalizáciu prístrešku zastávky Nemocnica Kramáre.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Nikde tu nevidím platy vodičov.
Zase sa na nich kašle ????
Reakcia na: Rudi #1:
Nerieši to náhodou Dopravný Podnik, a nie mesto?
Za 4 ks hydrogenov platime 540 tisic ? Tam asi nie je financovanie 5% mesto, 10% stat a 85% EU.
Reakcia na: Stanleycek #2:
Nie. Mesto platí náklady DPB, teda aby DPB mohol navýšiť náklady musí mať tie financie navyše pokryté od mesta.
Som zvedavý, čo ešte chcú zredukovať. Paradoxne by bolo treba pridať vzkm, lebo treba nejako obslúžiť Nemocnicu Bory a nové bytovky južne od Panónskej (či to sa vyrieši len zastávkou pre 91/191 bez posilnenia?).
Reakcia na: TomJ #5:
Ak spoja Labutiu so Zuzany Chalupovej, tak by sa dalo riesit zmenou trasy 91/191 presmerovanim obojsmerne. Aj podla tejto vizualizacie to vyzera, ze sa spoja tie 2 ulice cez kolaje. Slabomodra farba v mapke.

Reakcia na: Rudi #1:
Pravdu máš, ale čo tak si spomenúť aj iných zamestnancov DPB, každý je potrebný pre kvalitné fungovanie MHD
Osobné náklady sú zahrnuté v bežných výdavkoch.
Reakcia na: Petto #6:
Neplánuje sa aj predĺženie 93 do Janíkovho dvora, aby sa z nej dalo jednoducho prestúpiť na 91/191 a električku? Asi aj NAD tam bude zachádzať, keďže v obratisku je plánovaných 6 miest pre autobusy. Na Labutiu by potom mohli zachádzať vybrané spoje 93 (otáčala by sa na kruhovom objazde), aby tam nemusela 91/191 zachádzať. V budúcnosti by sa mohla druhá časť spojov 93 predĺžiť po Zuzany Chalupovej napr. na Béžovú, ak by už stáli cesty a ak by na to bola vôľa.
Reakcia na: TomJ #5:
Radšej nechci vedieť.
100 000 € na opravu 1 betónového prístrešku? Tak to bude krásna ryža... Ale vlastne naše progresívne vedenie nekradne, to len tí druhí....
Reakcia na: baran #11:
Asi tam plánujú pichnúť aj jeden či dva platany.
Reakcia na: baran #11:
Určite záleží od toho, aký bude rozsah revitalizácie. Ak tam pribudnú dizajnové vetrolamy, lavičky, opraví sa chodník a plus sa odstránia očividné systémové chyby, ktoré ten prístrešok má tak, aby prežil ďalších 30 rokov bez ohrozovania cestujúcich, tak je cena primeraná. Ak sa vymaľuje, tak nie.
Hlavne že sa na linku do Hainburgu našlo 25 000 €. Pomýlené priority mesta.
Reakcia na: tosomja #14:
Je to sice ina obec i stat, ale je tam ovela vyssi dopyt po spojeni ako do Danubiany tak s tym problem nemam.
Reakcia na: Urbanway 2423 #9:
Podla vizualizacie tam nevidim nikde normalny prestup z 93 na eliny ci na 91/191. Zastavka eliny bude pod pojazdom a hore na ceste zastavka pre 91/191 ale primknutu/integrovanu zastavku Janikov dvor pre elektricky + bus myslim neplanuju ani v projekte. Takze z takej Vysehradskej pesi presun k elektricke ak nezmenia 93. 95 By sice sla z Vysehradskej na Lucanku ale ta linka bude zrusena.
Reakcia na: Petto #15:
Ty máš čo stále s tou Danubianou?
Reakcia na: TomJ #5:
To keď už začínajú pripravovať novú električkovú trať do Bory tak to bude aj zbytočne a netreba že predĺžiť linku 91 či čo sa tam písalo
Reakcia na: Petto #16:
Veď 93 sa bude točiť v obratisku vedľa električiek a zastávka Janíkov dvor má byť spoločná.
Reakcia na: Solider #19:
Spolocna v zmysle integrovana/primknuta nebude. Bude kusok dalej aspon podla vizualizacie.
Reakcia na: Petto #20:
Veď autobus normálne zastaví na električkovom nástupišti tak ako na Blumentáli a Záluhách. Dokonca aj chodník pri vjazde z Jantárovej cesty na električkovú trať je skosený, takže sa tam asi počíta s premávkou autobusov.
Reakcia na: Petto #20:
Podľa mňa si zle vykladáš výkres - tie zastávky a cesty načrtnuté modrou farbou nie sú súčasťou projektu výstavby električkovej trate, je to označené ako "výhľadový stav, iné súvisiace projekty v území".
Nech kúpia poriadne autobusy na tých šrotoch sa už nedá jazdiť a hlavne aj zvýšiť platy.
Reakcia na: JurajSK #23:
A svetu mier ☮️
Reakcia na: Solider #22:
A mame teda lepší nákres danej zastávky? Konecna elektriciek Janikov dvor bude teda pojazdovana na štýl integrovanej z. Zaluhy?
Reakcia na: JurajSK #23:
Prestúp k Arrive, tam si môžeš robiť, čo chceš.
Reakcia na: Petto #25:
Veď sa pozri, aký povrch tam má byť na zastávke (podľa farby tam má byť betón), skosenie chodníkov (na priecestí je prerušovaná čiara namiesto plnej čiary) a VDZ v obratisku (miesta pre autobusy). Z tohto vyplýva, že sa tam počíta aj s premávkou autobusov. Čo sa týka samotných nástupíšť, tak tie vyzerajú úplne rovnako ako na Záluhách, ktoré sú tiež postavené z betónových prefabrikátov, takže by tam nemal byť problém so zastavovaním autobusov.
Reakcia na: Urbanway 2423 #27:
Dúfam že aj kvalita nebude Záluhy t.j. popraskaný betón a hýbajúce sa prefabrikáty