Počas modernizácie Vajnorskej radiály sa zrejme vybuduje náhradná jednokoľajná trať

Modernizácia Vajnorskej električkovej radiály mala byť podľa pôvodných plánov hotová v roku 2020, dodnes nie je dokončená ani projektová dokumentácia.

Podľa pôvodných plánov hlavného mesta mali byť v súčasnosti zmodernizované už tri električkové radiály - Karlovesko-dúbravská, Ružinovská a Vajnorská. Z nich sa zatiaľ podarilo zmodernizovať iba prvú spomenutú. Pre ďalšie dve sa stále iba spracováva projektová dokumentácia. Sklz nastal už v roku 2015 kedy zhotoviteľ projektovej dokumentácie nestihol termín tak, aby mohla byť preplatená z Operačného programu Doprava. Následne mesto v roku 2018 obstarávalo projektantov na dopracovanie projektových dokumentácií. Ďalšie oneskorenie pri príprave projektu pri oboch radiálach spôsobili dodatočné požiadavky mesta. Projektová dokumentácia pre Ružinovskú radiálu by tak mala byť dokončená do konca tohto roka, pre Vajnorskú radiálu do leta 2023.

V prípade projektu modernizácie Vajnorskej radiály hlavné mesto v minulom roku zahrnulo do požiadaviek komplexnú rekonštrukciu Vajnorskej ulice od fasády k fasáde medzi Trnavským mýtom a Za kasárňou, vybudovanie obratiska pre regionálne autobusy na Zlatých pieskoch, navrhnutie trate na rýchlosť električiek 65 km/h, zvýšenie výkonu meniarní a posilnenie napájacích vedení.

Počas stavebných prác sa pôvodne požadovalo zachovanie jednokoľajnej premávky električiek na Vajnorskej ulici, aby počas prác neprišlo k úplnému odrezaniu najväčšej električkovej vozovne a dielní od zvyšku siete. Modernizácia tak mala prebiehať najskôr na jednej koľaji, následne na druhej. V októbri 2022 bol podpísaný ďalší dodatok k zmluve na vypracovanie projektovej dokumentácie, lebo počas prípravy dokumentácie pre územné rozhodnutie (DÚR) sa ukázalo, že zachovanie jednokoľajnej premávky by bolo na väčšine stavebných úsekov nerealizovateľné. Medzi hlavnými dôvodmi projektant spomína obmedzené priestorové možnosti, bezpečnostné a najmä technologické dôvody, ktoré by mohli ovplyvniť kvalitu diela (napr. komplikované preložky inžinierskych sietí po častiach, či realizácia protihlukových opatrení pod električkovou traťou). Na základe toho projektant navrhol alternatívne riešenie, ktoré zahŕňalo počas dvoch rokov dve úplné 6-mesačné výluky električiek, aj to len v ideálnom prípade pri "enormnom nasadení kapacít a zdrojov, predĺženej pracovnej dobe a dokonalej koordinácii prác". Takéto riešenie mesto spolu s dopravným podnikom neakceptovali a vykonali analýzu možností organizácie výstavby, ich dopadov, realizovateľnosti riešení a ich nákladov.

V zdôvodnení podpísaného dodatku sa uvádza, že v analýze boli posudzované nasledujúce riešenia:

  • úplná výluka električiek,
  • úplná výluka električiek + obmedzenie prevádzky,
  • úplná výluka električiek + výstavba novej vozovne Bory,
  • jednokoľajná prevádzka na Vajnorskej radiále po dočasnej trati.

Ako prijateľné sa ukázali posledné dve možnosti, hoci trať ani vozovňa na Boroch sa zatiaľ ani neprojektuje. Z nich nakoniec mesto aj na základe analýzy dopravného podniku ako hospodárnejšiu vybralo poslednú možnosť - vybudovanie dočasnej jednokoľajnej trate, čo by zabezpečilo zachovanie premávky električiek v celom meste po väčšinu času modernizácie, okrem pripájania dočasných preložiek na zvyšok siete. Cena za vypracovanie projektovej dokumentácie pre Vajnorskú radiálu sa týmito zmenami zvýši o ďalších 328-tisíc € na 1,272 mil. € bez DPH.

V minulosti sa preložky električkových tratí počas stavebných projektov používali častejšie (napr. pri prestavbe Trnavského mýta či Hodžovho námestia). Naposledy bola preložka električkovej trate v Bratislave použitá začiatkom 1990-tych rokov na Lafranconi počas výstavby diaľničného mosta a následnej rekonštrukcie Karloveskej radiály.

Foto: Ivan Jaborník, zbierka, 1990

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Adam3 #95:
Vďaka tebe som zistil, že výpravu K2 v r. 2018 som zle spočítal, a ospravedlňujem sa za chybu. Aj v novembri 2018 bolo vypravených v pracovných dňoch 5 električkových ZV, z toho K2 boli 2.
Správne má byť K2:
2018 - 28 - z toho 7 na e-2, 11 na e-7, 8 na e-6+9 (vzájomné prejazdy), 2 ZV
Ostatné údaje z #88 sú správne (znovu som ich prepočítal).
V #92 má byť tým pádom u K2 v r. 2018 predpísaná výprava 28 ks (78 percent z evidenčného stavu), ostatné údaje sú správne.

Počet 5 električkových ZV považujem za primeraný konfigurácii siete električkových tratí - dlhé radiály bez spojovacích tangenciálnych tratí.
Reakcia na: Erasmus #88:
Dakujem za podrobny vypis. Takze v sumari sa v roku 2018 denne vypravilo + 4ks K2 a +1ks suprava. To bude asi sposobene dlhsimi prestavkami u vodicov v poobednej spicke ako pise Erasmus v #86. Teraz ale vypravujeme aj o 2ks ZV naviac, ktore keby sa radsej pouzili k posilneniu vypravy nam chybaju iba 3 vozy. A teda vazne sme tak na hrane s vypravou, ze do celodenneho 4min intervalu nemame odkial zobrat tie 3 vozy? Ja si to nemyslim...
Reakcia na: Erasmus #92:
Áno, bez rezervy to nejde. No si musíme uvedomiť, že len kolesá, ktoré sa točia zarábajú.
Reakcia na: lostrail #91:
Dopyt môžeš do istej miery vytvoriť ponukou, avšak pri kapacite parkovísk pri ZP a Shopping Palace a priemernej obsadenosti áut menej ako 2 osoby nevytvoríš dopyt na 30m električku v int. 10 min. mimo špičku tam, kde teraz jazdí 12m abus v int. 30 min. mimo špičku.

Ako som už povedal, dostavajme najprv buspruhy na Trnavskej ceste a tej časti Rožňavskej, kde jazdia aj trolejbusy, A zriaďme pre a-53 priamo pod nadchodom pri Shopping Palace zastávku aspoň smer Vajnory tam, kde sa podľa VDZ z 3 pruhov stávajú 2, ale vozovka je široká na 3 pruhy. Potom môžme vyskúšať posilniť a-53 a potom sa bavme, čo ďalej.

A keď sme pri vytváraní dopytu zlepšením ponuky, prečo po x rokoch od zavedenia súčasnej trasy stále a-65 nestojí pri Avione v smere z Vrakune do Rače?
Reakcia na: N/A #90:
To, že musí existovať rezerva pre prípady nehôd, porúch, opráv a autoškoly samozrejme viem. Otázne je iba, ako veľká tá rezerva musí byť. Písal som o počte poradí, na ktoré majú byť vypravené rôzne druhy vozov, ale pozrime sa, koľko percent máme rezervy.
Berme teraz, že 30T môžu byť vypravené len na petržalské linky a príslušné ZV. Ako súpravy pre zjednodušenie uvádzam spolu 2xT3, 2xT6A5 a 29T - jednosmerné električkové vlaky približne 30 m dlhé.

30T = evidenčný stav 30 ks
Výprava 2018 i 2022 = 23 ks (77 percent)
K dnešku odstavené viac ako 2 týždne 1 ks (7512)

"Súpravy" = evidenčný stav 79 ks (z toho 29T = 30 ks, 2xT6A5 = 29 ks, 2xT3 = 20 ks)
Výprava 2018 = 58 ks (73 percent), 2022 = 60 ks (76 percent)
K dnešku odstavené viac ako 2 týždne 4 ks (7417, 7935+7936, 7947+7948, 7303+7304), z toho viac ako 6 mesiacov 1 ks (7417)

K2 = evidenčný stav 36 ks
Výprava 2018 = 29 ks (80 percent), 2022 = 22 ks (61 percent)
K dnešku odstavené viac ako 2 týždne 11 ks, z toho viac ako 6 mesiacov 4 ks.

Viem, že reálne je snaha vypraviť čo najviac 30T/29T a menej 2xT3. Myslím, že určité zvýšenie výpravy súprav by bolo možné, aj keď na úkor % garantovaných NP spojov.
Čo sa týka počtu odstavených K2, kým máme rezervy iných vozov, do väčších opráv a prehliadok K2 už nemá zmysel investovať, keďže budúci rok príde 20 ks nových 29T.
Reakcia na: Erasmus #67:
Dopyt je mozne vytvorit prave ponukou. Mozno aj dopyt na to parkovanie a nasledny presun busom. Napr. taka linka, ktora by zachadzala k zastavkam L56 Shopping Palace...
Elektricka je od toho parkingu daleko. Ano, niekto moze namietat, ze toto parkovisko nema sluzit ako zachytne, lebo nepatri mestu. Ja nesuhlasim. Radsej taketo, ako ziadne.
Aktualne ziadna linka nie je vedena blizko k parkovisku. Mozno aj preto nie je dopyt.
Reakcia na: Erasmus #88:
Odpočítaj:
1. E stojace po nehodách
2. E stojace na dlhodobé poruchy (problém s náhradnými dielmi)
3. E stojace na veľké opravy
4. E autoškola
Reakcia na: Erasmus #88:
Rezervy súprav sa podľa mňa schovávajú ešte aj na L1. Tá jedna obojsmerka, čo sa tam prakticky denne vyskytuje, by bola užitočnejšia na L3. Chápem, že nejaké 29T tam sú aj kvôli nízkopodlažnosti, ale keby bola výprava naozaj na hrane, tu je kam ustupovať.
Reakcia na: Adam3 #87:
Schválne som si pozrel výpravu električiek za 12.-16.11.2018, teda pracovný týždeň v čase dvojlinkového variantu a porovnal ju s dnešným stavom. Evidenčný stav električiek sa za tie 4 roky nezmenil, výprava áno.

Poradia, kde majú byť vypravené T3/T6A5/29T/30T:
2018 - 58 - z toho 18 na e-4, 19 na e-5, 9 na e-8, 12 na e-6+9 (vzájomné prejazdy)
2022 - 60 - z toho 5 na e-1, 30 na e-4, 23 na e-9, 2 na ZV

Poradia, kde majú byť vypravené 30T
2018 - 23 - z toho 9 na e-1, 11 na e-3, 3 na ZV
2022 - 23 - z toho 21 na e-3, 2 na ZV

Poradia, kde majú byť vypravené K2
2018 - 29 - z toho 7 na e-2, 11 na e-7, 8 na e-6+9 (vzájomné prejazdy)
2022 - 22 - z toho 4 na e-1, 17 na e-7, 1 na ZV

V praxi sa v danom týždni roku 2018 vždy aspoň na 3 poradia e-7 vypravili súpravy miesto K2, takže reálne ich v daných dňoch bolo v premávke o 1 viac, ako dnes.

Neviem, ako veľké rezervy vozov potrebuje DPB na bezproblémové zaistenie výpravy. Rezervy súprav máme približne rovnaké, ako v roku 2018, rezervu K2 máme teraz väčšiu.
Ved ale roky sa jazdilo s 4 minutovymi intervalmi v celej sieti a hlavne cely den. Zrusilo sa to iba kvoli setreniu pocas covidu ale nemyslim si, ze by mal byt problem vo vozoch alebo vodicoch.
Reakcia na: david1 #83:
Poobedná špička trvá o niečo dlhšie ako ranná, čo môže znamenať nutnosť povinných prestávok pre vodičov.
Kvôli nim by tak možno bolo pri posilnení e-3 na int. 4 min. v poobednej špičke potrebných viac vozov ako 21 potrebných na int. 4 min. ráno, a 30T žiaľ nemáme nazvyš.

Uznávam, že pre prestupy je lepší jednotný interval alebo násobky. Takže ak treba poobede posilniť zo všetkých radiál len Račiansku, predĺžme e-7 do Rače. E-7 má ráno 17 poradí, poobede len 5, naviac je vypravovaná z Krasňan, takže pri súčasnej dĺžke jej poobednej premávky sa dá vyjazdiť bez nutnosti povinných prestávok vodičov. Pri e-3 musíme počítať aj s výjazdom a dojazdom z/do Jurajovho dvora.

Systémovým riešením do budúcna sú 48 metrové vozy na e-3.
Reakcia na: Valec #84:
Väčšinou vchádzajú hneď za sebou L3,L9 alebo naopak čiže pobyt skoro rovnaký. No tá druhá na 95% vždy vyčkáva.
Reakcia na: david1 #80:
Za 2xT/Škodovkou sa zastaviť dá bez problémov, za kačicou nie, lebo by si bol v obvode výhybky alebo stál 10 metrov za ňou. Druhá vec je potom, či sa za ňou zastavovať oplatí (najmä v špičke). Lebo ak prvý voz odíde 3 sekundy po tom, čo druhý otvorí dvere, tak jednak nik neprestúpi a naviac o to dlhšie blokuje zastávku tým, že musia dobiehať ľudia 30 metrov od označníka.
Reakcia na: Petto #82:
Keď sa dá vyjazdiť ráno tak musia to vedieť aj poobede.
Prípadne aj rýchlejšie spojazdniť pokazené vozy.
Reakcia na: david1 #81:
Mala byt byt posilnena L3 ale aktualne nemas dost suprav na dalsie posilnenie. Jedine ak ich zoberes z L1.
Reakcia na: TomJ #79:
Linky by mali mať taký interval alebo kapacitu , aby stíhali rovnomerne odviesť dopyt na nej.
Čiže momentálne by L3 mala byť už dávno posilnená minimálne v špičkách. Na L1 ,4 ,9 to však nie je potrebné.
Ak nechceme rozbíjať teda rovnaký interval , kvôli prestupom tak treba nechať jazdiť L7 až do Rače a predĺžiť jej prevádzku smer Rača aspoň do 19 h.
Reakcia na: TomJ #79:
Blumentál si dal zlý príklad lebo , kvôli výhybkám aj keby si mohol prestúpiť tak smola. Obsluhuje ju jeden voz a ďalší čaká pred zastávkou.. Výnimku tvoria niektorý vodiči kačíc , ktorý otvoria dvere aj ako druhý v poradí. Niektorý škodovkári dokonca čakajú aj na odjazd krátkej L94.
Reakcia na: Solider #78:
Myslím si, že kým máme len 5 električkových liniek, že by mohli mať aspoň rovnaký interval (alebo aspoň jeho násobky). Lebo ak bude mať linka 3 interval 3 alebo 4 minúty a linka 9 interval 5 minút, rozhasia sa prestupy medzi nimi. Čakať 5 minút síce nie je nič hrozné, ale nie je ani príjemné prichádzať od Rače na Blumentál a vidieť ako 9 práve odchádza a kým príde ďalšia, tak stihne prísť ešte jedna trojka z Rače. U bežného cestujúceho by to len zvýšilo túžbu po obnovení linky 5.
Reakcia na: Erasmus #77:
Ja si osobne nemyslím, že v poobedňajšej špičke treba posilniť aj takú 4 alebo 9 v Karlovke. Jednolinkový variant umožňuje odlišné intervaly liniek - linka 3 sa môže posilniť aj osobitne. Prípadne aj spolu s linkou 7.
Reakcia na: david1 #71:
Stíhala, ak by jazdila s intervalom 2 minúty v rannej špičke a 3 min. v poobednej 😉

+ #69
Nosná a-50 by si ako zaslúžila opatrenia na zvýšenie spoľahlivosti (buspruhy, preferencie), keďže ET Pribinova - Košická bude možno v roku 2030 a ET Tomášikova - Riazanská je žiaľ zatiaľ v nedohľadne.

Interval 5 min. na električkách v dopoludňajšom sedle stačí, v poobednej špičke by ale mal byť int. 4 min. Súhlas, že int. 10 min. večer a skoro ráno cez víkend je zlý, lebo rozbíja prestupy na a-busy napr. na Detvianskej či na ZP.

Ja som za zvýšenie celkových odjazdených vozokilometrov, ale s rozmyslom, nemôžeme len tak zavádzať nové linky, ktoré budu jazdiť poloprázdne. Prioritné pri zvýšení výkonov by mali byť zavedenie obsluhy MHD novej výstavby a zjednotenie intervalu večer a cez víkend z 20 a 15 min. na 15 min.