Modernizácia východnej vetvy bratislavského železničného uzla má priniesť zlepšenie dostupnosti staníc pre cestujúcich, vyššiu rýchlosť vlakov aj dve nové zastávky.
Železnice Slovenskej republiky predstavili zámer druhej časti modernizácie bratislavského železničného uzla. Koncom roka 2020 bol na posudzovanie vplyvov na životné prostredie predložený zámer modernizácie západnej vetvy tohto uzla, teraz sa bude posudzovať východná vetva, ktorá zahŕňa 25 kilometrov tratí od Hlavnej stanice po stanice Rača, Vajnory a Nové Mesto. V železničnej stanici Bratislava-Nové Mesto je zároveň plánovaná výstavba centra riadenia dopravy celého železničného uzla Bratislava. Projekt počíta s výstavbou dvoch nových zastávok.
Zámer modernizácie je k dispozícii v informačnom systéme EIA a tiež je k nahliadnutiu v zákazníckom centre magistrátu hlavného mesta na Primaciálnom námestí do 7. februára 2022. Do rovnakého dňa je možné doručiť k nemu pripomienky na adresu Ministerstvo životného prostredia SR, Námestie Ľ. Štúra 1, 812 35 Bratislava.
Situácia riešených tratí (po kliknutí na obrázok sa otvorí v PDF formáte):
Traťové úpravy
Modernizácia samotných tratí bude pozostávať z komplexnej rekonštrukcie koľajového zvršku a spodku, výmeny trakčného vedenia, vybudovania nových zabezpečovacích zariadení, realizácie protihlukových riešení a rekonštrukcie mostných objektov. Modernizované budú aj riadiace a komunikačné systémy. Na dvoch úsekoch príde k vybudovaniu druhej traťovej koľaje, konkrétne medzi stanicami Bratislava hlavná stanica a Bratislava-Nové Mesto a medzi odbočkou Močiar a stanicou Bratislava predmestie.
Rekonštrukcia tratí umožní zvýšiť traťovú rýchlosť vlakov a odstrániť viaceré súčasné obmedzenia rýchlosti z dôvodu zlého stavu koľají. Navrhované traťové rýchlosti sú nasledovné:
- ŽST Bratislava hl. st. (mimo) – ŽST Bratislava-Rača (mimo) 100 km/h
- ŽST Bratislava hl. st. (mimo) – ŽST Bratislava-Vajnory: 100 km/h (po 59. km) / 120 km/h (od 59. km)
- ŽST Bratislava hl. st. (mimo) – ŽST Bratislava-Nové mesto (mimo): 70 km/h
- Odb. Vinohrady – ŽST Bratislava predmestie (mimo): 60 km/h
- Odb. Močiar – ŽST Bratislava predmestie (mimo): 80 km/h
- Odb. Močiar – Odb. Vinohrady: 60 km/h
- ŽST Bratislava predmestie: 60 km/h
- ŽST Bratislava predmestie (mimo) – ŽST Bratislava-Nové Mesto (mimo): 60 km/h
V riešenom úseku sa nachádza v súčasnosti 9 úrovňových priecestí, z ktorých jedno bude zrušené bez náhrady (Žabí majer), tri málo frekventované (Žabí majer) budú ponechané a zabezpečené, priecestie na Nobelovej sa nahradí novým podjazdom v predĺžení Odborárskej ulice a tri priecestia budú nahradené novými nadjazdami (pri Kalnom jazere, na ul. Pri mlyne a Pri Šajbách - nahradené novým obchvatom a nadjazdom v predĺžení ulice Pri vinohradoch, v pôvodnej polohe pribudne podchod pre peších). Priecestie na Račianskej pri Peknej ceste sa nahradí buď podjazdom, alebo nadjazdom.
Úpravy staníc a zastávok
Modernizácia železničných staníc a zastávok (Bratislava-Vinohrady, Bratislava predmestie, Bratislava-Vajnory) bude zahŕňať úpravu koľajiska, rekonštrukciu/úpravu nástupíšť a vybudovanie mimoúrovňových bezbariérových prístupov k nástupištiam. S úpravov budov jednotlivých staníc sa počíta len v najnutnejšom rozsahu pre umiestnenie nových technológií. Stanice Bratislava-Rača a Bratislava-Nové Mesto už zmodernizované boli, preto budú realizované len nevyhnutné úpravy koľajiska. Bližší popis zmien je uvedený nižšie.
Zastávka Bratislava-Vinohrady
Vybudujú sa nové krajné zastrešené nástupištia v upravených polohách, čo si vyžiada aj prestavbu mostov nad Račianskou ulicou. Od Račianskej ulice (pri Nobelovej ul.) bude vybudovaný nový prístup na nástupište smerom do Senca. Zjednodušiť by sa mal aj prestup medzi Vinohradmi a Predmestím.
Stanica Bratislava predmestie
Z dôvodu zmeny usporiadania koľají sa upravia nástupištia, ktoré sa zároveň zastrešia. Existujúca lávka bude doplnená na východnej strane rampou pre cyklistov a vybudovaná bude aj druhá lávka na opačnej strane stanice s prístupom na nástupištia pre cyklistov od Račianskej ulice. Pre peších budú vybudované výťahy pre bezbariérový prístup k nástupištiam.
Stanica Bratislava-Vajnory
Uvažuje sa s výstavbou nových zastrešených nástupíšť s mimoúrovňovým bezbariérovým prístupom prostredníctvom nového podchodu. Po prípadnom predĺžení Vajnorskej električkovej radiály k Vajnorskému jazeru sa počíta s vybudovaním podchodu medzi zastávkou električky a stanicou Vajnory (mimo tohto projektu).
Nová zastávka Bratislava východ
Zámer uvažuje s dvoma variantami riešenia tejto novej zastávky. V prvom variante sa zastávka nachádza priamo pri obytnej zóne Rendez, v druhom variante je zastávka umiestnená východnejšie vedľa komunikácie na Dopravnej ulici. Na zastávke má byť zastrešené nástupište a štandardný zastávkový mobiliár.
Nová zastávka Bratislava-Krasňany
Nová zastávka by sa mala nachádzať v Krasňanoch pri polygrafickej škole. Uvažuje sa so zastrešenými krajnými nástupišťami s podchodom k nástupištiam. Podchod bude slúžiť aj na prístup k záhradkárskej kolónii a vybuduje sa aj v prípade nerealizácie tejto zastávky.
Nová zastávka (TIOP) Mladá garda
Táto zastávka nie je predmetom tohto zámeru, ale je súčasťou samostatného projektu.
Harmonogram modernizácie
Železnice predpokladajú modernizáciu tohto úseku v niekoľkých etapách v dlhších časových horizontoch v závislosti od potrieb železničnej dopravy a možností správcu železničnej infraštruktúry. Zámer uvažuje realizáciu nasledovne:
- krátkodobom horizonte do roku 2025 sa počíta s rekonštrukciou zastávky Bratislava-Vinohrady a s vybudovaním prestupných väzieb na stanici Bratislava predmestie.
- v strednodobom horizonte do roku 2030 sa uvažuje so skapacitnením trate Hlavná stanica - Bratislava-Nové Mesto vybudovaním druhej traťovej koľaje, vybudovaním centra riadenia uzla, modernizáciou tratí Hlavná stanica - Bratislava-Vinohrady - Bratislava-Rača a Hlavná stanica - Bratislava-Vajnory (mimo staníc), vybudovaním druhej koľaje v úseku Bratislava predmestie - Odb. Močiar. Plánované je aj vybudovanie dvoch nových železničných zastávok Bratislava-Krasňany a Bratislava východ.
- v dlhodobom horizonte po roku 2030 sa uvažuje s modernizáciou koľajiska v stanici Bratislava-Vajnory.
Ďalšie časti železničného uzla
Pre vetvu Západ naďalej prebieha posudzovanie vplyvov na životné prostredie EIA. Pre vetvu Juh železnice pripravujú súťaž pre vypracovanie zámeru modernizácie pre EIA a pre vetvu Bratislava filiálka sa pripravuje urbanisticko-architektonická štúdia.
lostrail
Prinesie toto realne zvysenie priepustnosti najvytazenejsich trati smerom na Pezinok a Senec? Chapem, ze zdvojkolajnenie spojok nieco malo pomoze, ale uz dlhsiu dobu sa objavuju nazory, ze tie dve hlavne trate by bolo pomaly nacim strojkolajnit, inak nebude mozne ponukanu kapacitu zasadnejsie zvysit. Ak sa vsak minimalne od Vinohradov / Predmestia pocet kolaji zachova, ma takato modernizacia vobec zmysel? Este ZZ rozhodne kvitujem, otazkou zostava, ci by sa napr. dali skratit kontrolne useky (laicky povedane vzdialenosti medzi dvoma navestidlami autobloku / predvestami AH), ale na to ma zasa vplyv tratova rychlost, takze to neviem posudit dostatocne fundovane.
Zdvojkolajnenie spojok je dobry napad hlavne pre smer Komarno (aj ked plny potencial toho smeru sa bude dat vyuzit az potom, ako sa samotna trat zdvojkolajni aspon po DS), a potom ciastocne Senec (odb. Mociar - Predmestie, pre vlaky v smere na Predmestie, Nove mesto a do Petrzalky).
Ale nie je to vsetko malo?
Tiez vnimam negativne, ze TIOP Mlada Garda ma ist ako samostatna akcia, co v tunajsich pomeroch dopadne tak typicky - sice most nebude vobec zmodernizovany (lokalne zuzenie, nunu), ale aspon ta zastavka nebude postavena.
Trochu od veci mi pride aj zastavka v Krasnanoch. Sidlisko ani spolu s Racou negeneruje dostatocnu silu na suplovanie stanic Vinohrady / Predmestie a Raca, takze bud by teda malo zmysel niekde v blizkosti novej zastavky postavit zachytne parkovisko alebo ak sa uz ma jedno stavat na Puchovskej na samom zaciatku Race, preco nevybudovat radsej kvalitne zastresene pesie spojenie parkoviska so ZST Raca, resp. v kombinacii s planovanym "obchvatom" priecestia Travna radsej nepresunut to zachytne parkovisko na volne priestranstvo za stanicou, kde navyse v kombinacii s moznou elektrickovou tratou bude dobry prestup hned na dva kolajove systemy?
Navyse nie je zrejme, ako bude zastavka riesena, t.j. ci vlak, ktory tam bude stat, bude mozne obist (t.j. bude mat svoje zalivove kolaje), ale vzhladom na to umiestnenie myslim, ze nie. Zastavka zrejme nebude sluzit rychlikom, takze osobak zastavi v Raci a o kilometer dalej na takejto zastavke, cim priepustnosti trate rozhodne velmi nepomoze. Obdobne to bude od zastavky BA-vychod, aj ked tam evidentne moznost osobak obehnut existovat bude.
Tak teda neviem. ZST Raca podla mojho nazoru dostatocne pokryva cele toto uzemie, pricom lepsim riesenim by bolo radsej vybudovat elektrickovu trat k stanici (bud tak ako navrhuje generel alebo aj priebezne, s opatovnym napojenim k Puchovskej).
Co sa tyka dalsich veci, konecne sa vybuduje predlzenie Odborarskej (s tym kruhacom na Bielom krizi mam dost problem najma preto, ze mam este v cerstvej pamati kruhac v Kosiciach, ktory stredom krizovali rovno dve trate, teraz je uz zokruhovana aj samotna trat), to napojenie Krasnan popod trat je take nemastne-neslane (ak UPN planuje v blizkosti nosnu zbernu komunikaciu, preco nie je v plane napojit tu novu sikanu s nadjadom priamo, ako doplnenie k Racianskej - takto vsetky auta zo zbernej komunikacie do arealov budu na Racianskej zbytocne zavadzat). K tomu doplnim, ze ked uz je v plane takto luxusne riesit rozne priecestia obsluznych komunikacii, tie dva "obchvaty" (Pri vinohradoch a od Peknej cesty) prepojit a nasledne napojit aj na ulicu Pri sajbach a tam vybudovat serioznu komunikaciu po celej dlzke vratane celej ulice Na pantoch. Vyziadalo by si to predlzenie modreho mosta a dve dalsie mimourovnove priecestia (v mieste prerusovanej ciary by sa dali dve spojky preklenut aj jednym mostom https://www.google.com/maps/@48.2009285,17.1571013,289m/data=!3m1!1e3), ale tam sa da pocitat s nakladmi o 3-5 milionov viac, ako je odhadovana cena, no s pomerne velkym prinosom. Ked bude otvoreny cely obchvat D4 aj so vsetkymi krizovatkami, Racianska sa odlahci, pricom nebude hrozit, ze takato subezna komunikacia bude upchata tymi, ktori ju budu obchadzat. Tak vznikne alternativa prave pre vozidla, ktore koncia v priemyselnych arealoch celej lokality medzi Racou a Vajnormi.
Beriem, ze nieco taketo ale nemoze byt vyvolana investicia, najma, ak projekt pojde z EU fondov (ale urcite by sa to ciastocne kompenzovalo s nevybudovanim zastavky v Krasnanoch napriklad).
Je toho viac, ale uz aj tak je to strasne dlhe a tie ostatne veci su v podstate prkotiny, takze to uz necham tak.