Súprava #7931+7932 po oprave

V posledný deň roka 2021 sa do premávky s cestujúcimi opäť zaradila súprava električiek T6A5 #7931+7932. Súprava sa v uplynulých mesiacoch podrobovala v ústredných dielňach oprave po nehode s električkou #7418, ktorú mala dňa 24. mája 2021 na Botanickej ulici. Obom vozňom bol ponechaný červený náter, zmenou prešla len farba zberačov, ktoré sú už štandardne antracitovo sivé. Druhá touto nehodou poškodená električka #7418 bola opravená už v priebehu leta.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Teraz to prácne opravujú a po dodávke nových električiek to bez oka mihnutia vyradia. Už teraz by sa malo stanoviť, ktoré vozy sú neperspektívne a neoplatí sa do nich investovať. Lebo to, čo sa stalo - teda šrot - s vozmi 7719/II (po celkovej oprave), 7757 (ani nie rok po VP) a ďalšími dobrými električkami nedávno po VP, teda 7755, 7777, 7813, 7825 a 7831, je trestuhodné plytvanie investovanými financiami. Rovnako ako je plytvanie nevyužívaním T3P...
Reakcia na: Mhr1 #1:
Akych novych elektriciek? Tu budeme radi, ak bude mat vobec co jazdit do Petrzalky, nieto aby sa este vo velkom vyradovalo. Do konca roka 2023 urcite 40 novych vozov nepride - Skodovka to vyrobit nestiha a teda s najvacsou pravdepodobnostou to nebude ani mozne vsetko financovat z OPII.

Okrem toho bude potrebne riesit navysenie kapacity a tu este T6 pridu vhod na spajanie do trojic.
Reakcia na: N/A #2:
Skodovka uz ma kapacity aj vo Finsku, kde budu pravdepodobne vyrabane 30T. Kedze vyhralo konzorcium CZ + FIN. No tiez to vidim blede, Petrzalku otvorime len s jestvujucimi vozmi 😁.
Reakcia na: Petto #3:
Aj tak som vždy túžil zviezť sa do Petržalky s T6. 😁
Reakcia na: TomJ #4:
Aj ja a nielen T6-kou ale i T3-kou ba i kačicou. Nič to ale nemení na tom, že po dodaní 40 ks Škodoviek bude i po otvorení Petržalky aj nejaký prebytok na vyradenie. A práve preto by sa mali vytipovať vozy, do ktorých sa už peniaze nebudú investovať. Budú sa len udržiavať drobnými opravami v prevádzkyschopnom stave a po dodaní nových ich vyradiť. A naopak, vozy, ktoré teraz dostanú VP, by mali byť - čo sa vyradenia týka - tabu.
Reakcia na: Mhr1 #5:
Po dodani novych elektriciek budu tie nove vykryvat hlavne vypravu do Petrzalky + co zostane, pojde inde. Stale bude treba aj nemaly pocet starych. A ked, potom T6 by mali byt posledne, co sa tyka vyradovania, kedze az na T3P su jedny z najnovsich "starej" ery, ktore sem boli dodane (napr. supravy dodane v roku 1997 este urcite po zivotnosti nemaju). Okrem oprav sa do tychto vozidiel napr. montovali aj kamery a nevylucuje sa ani montaz celovozidlovej klimy.
Ked uz vyradovat, aj napriek modernizaciam za moralne aj technicky zastarane povazujem najma kacice, po ktorych / subezne s ktorymi by mali ist najstarsie T3.

Mimochodom, nove elektricky nebudu dodane skor ako koncom buduceho roka, cize o necele dva roky a aj to este nevieme, ci sa to stihne (cize moze to trvat aj dlhsie).
Keby sa ziadna stara elektricka uz nemala opravovat, co by tu tie dva roky jazdilo? Ci nahradna autobusova doprava dovybavena tymi nunu cervenymi tabulkami na zastavkach, ze "Pripravujeme pre vas nove elektricky" s pokecom, ze v ramci setrenia penazi sa tie stare neopravuju a tak musis rok strpiet bus?
Reakcia na: lostrail #6:
Inak tak ako sa poziciavaju autobusy, nedaju sa v pripade nudze pozicat aj elektricky (ci uz s relevantnymi podvozkami, alebo bez) ?
Reakcia na: IBBI #7:
Dajú. Len kde by si ich chcel zohnať? Potrebuješ typ, ktorý je u nás schvalný a aj vodiči majú naň papiere. A tu narazíš. Z KE by si mohol splašiť nejaké T3 a dať ich na nejaké metrové podvozky ktoré by si získal z Liberca. Ale T3 nikto nechce, obzvlášť zrýchľovačové. T6A5 z KE by možno zmysel mali, ale kde na ne zoženieš podvozky? Teoreticky by sa dali použiť podvozky spod KT4, metrové sa zohnať dajú. Lenže by si ich musel upravovať. A neviem ako by to bolo so schvaľovaním, najmä ak by to malo byť iba "dočasné". Obrátiť polaritu by nemusel byť problém, keď to zvládli v Šalingrade.
Reakcia na: IBBI #7:
Dajú aj sa tak občas deje (z Frankfurtu nad Mohanom do Štokholmu, z Mylhúz do Melbourne) ale bývajú to dlhodobé kontrakty, väčšinou aj tak končiace odpredajom vozidiel nájomcovi, pretože to nie je také jednoduché, ako s autobusmi - električkové vozidlá nemajú celosvetové schválenie a ich prevoz nie je taký jednoduchý. Takže pre nejaké krátkodobejšie potreby je jednoduchšia NAD.
Reakcia na: lostrail #6:
Osobne si myslim ze prioritu na vyradovanie by mali byt prva seria zehliciek subezne s najstarsimi, resp. najhorsimi kacicami. TV8 by som uprednostnoval oproti vozom 7901-7934 lebo vyzbroj je uspornejsia a dokaze rekuperovat. 7947-7958 a T3P by mali byt na odstrel uplne posledne.
Reakcia na: Andrej #10:
T6A5 by som nevyraďoval vôbec. Vyradil by som súpravy T3S, T3AS+T3Mod a vozne K2S s TV14 a analógovým Progresom, takže vozy 7101 až 7112. Z vyradených vozňov by som vybral "bižutériu" ako napr. pekné sedadlá a prečalúnil ich, prípadne ručné radiče. Následne by som ich vrazil do T3G a poťažmo aj T3M 7733+7734 (ak by mala jazdiť aspoň ešte 5 rokov). V rámci "korporátnej identity DPB" by som ocenil, keby sa modrá farba v interierí, napr. na okenných stĺpikoch, nepoužívala. Je príliš tmavá. Rád by som tam videl niečo svetlé a podľa možnosti nie krémové alebo béžové. V rámci opráv by sa to postupne aplikovalo na zvyšné K2S a T3P.
Reakcia na: upravovač fotiek #11:
Ja som vychadzal z predpokladu, ze supravy sa planuju masovo vyradovat. Ak situacia ma byt ina tak samozrejme s tymto navhrom suhlasim.
Reakcia na: Andrej #12:
Ja som zachytil niečo o vyraďovaní T3G. Dúfam že to nie je pravda. Tým vozom nič nie je. Akurát sú "šlapacie". Vozové skrine majú mladšie než K2S (s výnimkou novostavieb), T3S a T3AS a T3Mod. Všetky peniaze utopené v 7303+7304 by som odpísal ako straty a tú nešťastnú súpravu vyradil. Však znova už dva týždne nejazdí a nerobím si nádeje že bude do budúcnosti spoľahlivá. Z jedného z vozňov T3M 7602 a 7610 by som spravil historičák v stave zo začiatku 90. rokov 20. storočia (s vínovým náterom). Keďže v tom období jazdil ako sólo iba vozeň 7602, tak ten. Ak by som potreboval ešte jednu súpravu, tak zo 7610 a 8439 by som prehodil výzbroj TV1 do vozňov 7821+7822.

Lenže skôr to vidím tak, že DPB vyradí zvyšné T3M ako atypické a staré, možno aj T3G lebo "sú staré" (myslené vzhľadom aj interiérom), bude ďalej liať peniaze do 7303+7304 a držať pri živote plesnivé, lenivé K2S. Ktoré, keď skončí pandémia a vrátia sa cestujúci, zasa budú kvôli nízkej kapacite problémom. DPB už v minulosti povyraďoval a predal kopu dobrých T3SUCS, miesto toho aby poslal do hája K2S s TV14 a analógovými progresami. Mám obavy, že súčasné vedenie DPB si chce chybu ich predchodcov zopakovať, keď som začul o vyraďovaní T3G po dodávke nových Škodoviek.
Reakcia na: upravovač fotiek #13:
10-riadkovy prispevok, ale zbytocny. Zaschytil si velmi spravne - vyradit sa idu.
Reakcia na: IBBI #14:
To sa mozno planuje, ale plany sa menia. Hovorilo sa aj ze 7733+34 mala skoncit 30 juna 2016 a teraz je zase na prehliadke.
Reakcia na: IBBI #14:
Dúfam že nikto v DPB nechce vypísať súťaž na 20 až 22 metrové tramvaje a až po ich nákupe vyradiť K2S.
Reakcia na: Andrej #15:
Ak sa to aj plánovalo, dúfam že ľudia ktorí to budú môcť zvrátiť tak aj urobia. Ak je to otázka komfortu pre vodiča aj cestujúcich, tak ručný radič, klíma kabíny vodiča aj plyšové sedadlá v salóne získame z vyradených K2S "zadarmo". Mám vážne pochybnosti o predajnosti tých vozňov kamkoľvek na svete.
prvé pôjdu z premávky tv8. tv1 a z k2s tv14. Že tým vozom nič nie je, povie asi len ich fanúšik.
Snívanie, že t6 dostanú vozovú klímu je len pokračovaním marketingu, ktorý bol pekný odrb. 🤬 doteraz nie je ani klíma vodiča a tá už bola aspoň rozpracovaná.
Reakcia na: Johnyy #18:
Takže z premávky pôjde aj T3S a K2G? A dubnícka a zvolenská pomsta budú jazdiť?
Reakcia na: Johnyy #18:
No tak to je zasa raz uzas. Hlavne kvoli tomu, ze v DPB zrejme panuje uzus, ze kacice su vecne. Par ks prec a zvysok tu uz bude asi naveky. Mimochodom, TV14 su zaroven tie, co maju vyklopne dvere?
Reakcia na: upravovač fotiek #16:
Malo by to význam ak by mohli jazdit v supravach na L3, prípadne solo na L1. Cez vikend aj 22m voz staci na L9.
Reakcia na: Johnyy #18:
A co je vlastne tym TV8kam? Su nejak horsie na tom nez plesnive kacice alebo 7303+7304? Alebo 30 rocne T6A5/I ktore tiez nepresli generalkou?
Reakcia na: Petto #21:
Prečo by sa mali kupovať nové vozy, aby jazdili v nepriechodných súpravách? Klop klop, veď je rok 2022 😕 A navyše ak sa po otvorení Petržalky presmeruje linka 1 do Petržalky, tak tie sólo vozy tam stačiť teda rozhodne nebudú.
Reakcia na: Andrej #22:
T3G sú zastarané a poruchové vozy, ktoré už mali byť dávno preradené do zálohy a namiesto nich mali jazdiť T3P, ktoré sú z nepochopiteľných dôvodov odstavené. 7303-04 keď sa vyladí, tak bude normálne jazdiť.
Reakcia na: Solider #24:
Aká je poruchovosť T3G a prečo? T3P sú odstavené asi preto, aby s T3G zhumpľovali a nabehali kilometre, čím sa bude lepšie odôvodňovať ich vyradenie. 7303+7304 sú čiernou dierou na peniaze. Nechápem že DPB do tej súpravy stále leje peniaze a čas, ale ide vyraďovať T3G, ktoré sú vraj také poruchové. Pýtam sa potom, prečo prevádzkuje také poruchové vozy a T3P necháva stáť? Nebodaj je moja úvahy o humpľovaní a nabehávaní kilometrov správna? Nechce sa mi veriť že by DPB zámerne prevádzkoval HORŠIE vozy a zvyšoval by si si tým náklady (ak sú také poruchové tak výpadky niečo stoja). Alebo sú T3P ešte poruchovejšie? Zaujímavé že K2S s tou istou výzbrojou ako T3P poruchové asi nie sú, keď sa ich podnik nechce zbavovať. Zato kapacitné a údajne poruchové T3G majú ísť preč! Nejako tu vidím rozpor v tom, čo jazdí a v tom, čo sa má vyradiť, keď hľadám nejaké odôvodnenie daného rozhodnutia. Do zálohy by som poslal K2S a T3G nechal jazdiť. Ak niekomu vadí ich "retro" stav, tak ten sa dá riešiť. A keď sú T3G také poruchové, ako to vyzerá s poruchovosťou K2G? Aj tá je vysoká? Na Vianočnú električku sa upraví niečo, čo je poruchové, alebo skôr niečo, čo je spoľahlivé? Hmm....
Reakcia na: Petto #21:
Presne toho sa obávam, že síce by sa nakúpili s odôvodnením "budeme ich spájať do súpravy" a potom sa budú nasadzovať sólo lebo "nemáme dosť nových vozov a lepšie ako vysokopodlažná súprava 2xT bude nízkopodlažný ekvivalent K2S". Preto by som nič nové a zároveň kratšie ako 32,5 metra už nechcel vidieť.
Reakcia na: Solider #23:
Zial uvazuje sa len o L3 po otvorení Petrzalky, aspon tak to je v mediach preznetovane. Hoc tiez by som bol radsej o vrateni L1 do Petrzalky. L3 len rozbije jednotny interval ak ju posilnia.
Klop klop - naco ti je priechodná 44m súprava? To je nejaka výhoda mat priechodny voz v 2022? 22m ma aj uplatnenie ako som písal cez víkendy. 44m voz bude vozit akurat tak vzduch cez víkend. Ci ideme natiahnuť interval cez vikend na 10min nech sa nam zaplni ta L3?
Reakcia na: Petto #27:
"L3 len rozbije jednotny interval ak ju posilnia."
tak ono ak by ju posilnili na jednotny interval/2 tak by to az taky pruser byt nemusel.... ale chapem kam tym mieris....

"22m ma aj uplatnenie ako som písal cez víkendy."
to ten 22m voz usetri tolko energie aby sa ho oplatilo kupovat na weekendovu prevadzku ? a teda pochybujem ze by v DPB pravidelne kazdy tyzden rozpriahali a spriahali supravy; omnoho mensim zlom je prevadzkovat cez weekend poloprazdne spoje - ono ta ponuknuta kapacita navyse si casom ma sancu svojich zakaznikov najst, naopak ak prevadzkujes naplnene spoje, tak je to sice ekonomicky zaujimavejsie, ale ocakavat ze zacne viac obyvatelov pouzivat verejnu dopravu je velmi optimisticke....
Reakcia na: si #28:
Spájanie a rozpájanie vozňov vyžaduje čas a ľudí, ktorí to budí robiť. A nebude to zadarmo. Najmä ak sa to časom začne komplikovať, budú dáš hľadať vozne s podobne ojazdenými obručami. Je úspora v prevádzkových nákladoch vyššia ako zvýšená spotreba trakčnej energie, ktorá je mimo špičkové odbery lacná, ak sa odoberá pravidelne podľa dohodnutých odborových kriviek?
Reakcia na: Petto #27:
O akých 44 metrových vozoch hovoríš? Keď sa začne jazdiť do Petržalky, žiadne také tu nebudú.
Reakcia na: Solider #30:
To som narazal na to ci maju uplatnenie 22m vozy. Na dnesnej L1 ano, ak sa predlzi L1 tak uz nie. 44m vozy brane ako súpravy 2x 22m.
Reakcia na: Petto #27:
To si tu v roku 2022 naozaj ideme vysvetľovať také základné veci, ako že priechodná súprava umožňuje lepšie rozloženie cestujúcich a lepší pocit kontroly nad dianím vo vozidle?
NAVRHUJEM PO OTVORENI TRATE SKRATIT INTERVAL NA L3 NA 20 MINUT, ZRUSIT LINKY 93, 59, 95, 98, 90, 191, 99, 92, 192, 88, 68, 96, 196, 83, 84, 94.
PO SPUSTENI TRATE DO PETRZALKY TAKTO: PONECHAT IBA LINKY 80, 3 A 87. 80 BUDE MAT 30 MINUTOVY INTERVAL, L3 BUDE MAT 20 MINUTOVY INTERVAL A L87 BUDE MAT 45 MINUTOVY INTERVAL. SPOJENIA ZRUSENYCH LINIEK BUDU ZABEZPECENE BUD PESO ALEBO PRESTUPMI V MESTE.
Mňa raz napadla idea spojiť T6 a K2 ale to by asi neprešlo resp T3 a K2 🤣🤣
Reakcia na: Viko #32:
Má to dve strany: O jednej píšeš Ty (rozloženie cestujúcich, pocit kontroly nad dianím vo vozidle) a druhá sú prevádzkové náklady. Nemálo súprav metra aj prímestskej železnice je koncipovaných ako sada dvoch alebo troch kratších vozidiel. Ak to má automatické spriahadlo, je spájanie a rozpájanie viac organizačný ako technický problém. Znížený poplatok za dopravnú cestu, spotrebu energie a amortizáciu vozidla môže byť v prospech konceptu skracovania súprav v určitých časoch, ak sa výrazne líši dopyt. Zároveň je ale cena dvoch vozidiel vyššia ako jedného s dvojnásobnou dĺžkou.

Myslím, že u nás by sa cez víkendy zišli aj kratšie ako 30m nízkopodlažné vozidlá. Ak by sme kúpili povedzme 24m vozidlá, vedel by som si predstaviť dvojičky počas pracovnej doby na L3 a sóla napr. na L4+L9 cez víkendy, prípadne aj večer. A vysokopodlažné vozy by cez víkendy boli vo vozovni. 24m je už dosť na to, aby sa cestujúci rozložili rovnomerne a bolo kam podísť ak sa niekto necíti bezpečne.

Zároveň sa ale domnievam, že tie peniaze navyše, ktoré by stáli dve 24m vozidlá oproti jednému 48m, nám nikto nedá...
Reakcia na: birch #36:
ja by som este k tomu dodal, ze poplatok za dopravnu cestu DPB netrapi, kedze nastastie aspon tu ten paskvil z EU ze trat nema patrit tomu kto po nej jazdi (zatial) nepresiel, a teda DPB sice opotrebenie trate trapi, ale to nesuvisi ani tak s dlzkou vozidla ako skor s usporiadanim jeho pojazdu, pocte osi a jeho hmotnostou...
a dovolim si tvrdit, ze v tomto pripade "nikdy sa to tak nerobilo" (rozpriahanie suprav v case nizsich dopravnych narokov) trosku zmysel ma...
Reakcia na: birch #36:
Tejto argumentácii nerozumiem. Na železnici je predsa rovnaký trend a v regionálnej doprave v Európe a postupne aj na Slovensku sa preferujú ucelené jednotky, ktoré sa počas dňa a týždňa nerozpájajú, ale mení sa len interval ich prevádzky. Preto ide rovnaká jednotka o 15:16 hod. plne obsadená a o 22:16 hod. obsadená tak na 10%.

Aká úspora sa teda dosiahne tým, že sa má nakúpiť viac drahších vozidiel, aby potom cez víkendy jazdili podľa tvojho názoru vizuálne uspokojivejšie obsadené? A vieš aj takú vec, že napríklad v sobotu je dopyt na dlhšie vozidlo a v nedeľu na kratšie, ale cestovný poriadok je rovnaký?

Mimo špičky a cez víkend je štandard sediaci cestujúci, takže si nemyslím, že kvôli tomu, že v Karlovej Vsi je luxusný interval 3,75 min. (oproti iným radiálam, kde je 7,5 minútový) a električky sú logicky menej obsadené, by sa tu malo pristupovať k nejakej redukcii.
Reakcia na: si #37:
To nie je žiaden paskvil, nekecaj do vecí, ktorým nerozumieš.
Reakcia na: Solider #38:
Čo Mníchov? Robia to blbo, nepoznajú trendy?
Reakcia na: S499.1023 #39:
myslis ako ze je efektivnejsie a lacnejsie zivit 3 managementy (ZSR, ZSSK, ZSSK-Cargo) miesto jedneho (povodne ZSR) ? 😃
Reakcia na: si #41:
Nemali by cesty patriť jednotnej štátnej ČSAD?
Reakcia na: S499.1023 #40:
A čo sa má diať v Mníchove?
Reakcia na: Solider #43:
Nakúpili tam štvor-, troj- aj dvojdielne Avenia. 9ks dvojdielnych a 9 ks trojdielnych spájajú do súprav dvojdielne+trojdielne (dĺžka 48m), ktoré jazdia (jazdili? - neviem ako počas pandémie) počas pracovných dní na linke 20/21. Mimo pracovných dní jazdia sólo. V Mníchove sa uvažovalo aj o kúpe päťdielnych tramvají Avenio, ale neviem nakoľko je to ešte platné.
Reakcia na: upravovač fotiek #44:
V Mníchove je ďaleko väčšia sieť a teda aj väčší rozdiel medzi linkami na to, aby sa to oplatilo. V Bratislave všetky linky premávajú radiálne a v rovnakom celosieťovom intervale. Štandardná dĺžka vozidla kapacitne potrebného do špičky je 30-32 metrov.

Jediná linka, ktorá vo výhľade bude potrebovať kapacitne posilniť, je linka 3 z Rače do Petržalky, ktorá patrí a bude patriť medzi najvyťaženejšie v meste. Prečo by sa to ale malo realizovať vo forme dvoch spojených kratších električiek, čo je jednak drahšie a navyše poskytuje menšiu kapacitu, než jedno ucelené vozidlo porovnateľnej dĺžky?
Reakcia na: Solider #45:
Moment, ja neobhajujem spájanie kratších (cca 25 metrových) vozov do súprav. Na linku 3 by som videl 3xT a cca. 50 metrové nové vozy. Ostatné linky 2xT alebo 32,5 metrové vozy. Bratislava s električkami o kapacite K2 do budúcnosti uvažovať nemusí.
Reakcia na: si #41:
Manazment by bol mozno jeden ale poctami tak isto velky ako sucet tych troch dnesnych.
Reakcia na: upravovač fotiek #44:
Okrem toho nakúpili aj vleky za autobusy.
Reakcia na: upravovač fotiek #44:
Nie, miesto päťdielnych sa kúpili práve tie 3+2.
Reakcia na: Minko #47:
s tym si dovolim nesuhlasit - jednak miesto troch generalnych by bol iba jeden (to je to co je inac najviac na ociach a realne to je len politicka nominacia); co sa "normalnej" administrativy tyka, tam by to asi naozaj velky rozdiel nerobilo, ale kusok menej by ich predsalen bolo....
Reakcia na: si #50:
Mali by cesty patriť ČSAD?
Reakcia na: S499.1023 #51:
tie ktore si postavia nevidim problem aby im aj patrili.... (a zeleznicne trate obvykle stavali zeleznicne spolocnosti ktore na nich aj prevadzkovali dopravu, sucasny stav na tratiach je urcite horsi ako ked ten co jazdil a ten co staval a udrziaval boli +- pod jednou strechou....)
nakoniec ved aj mnohe obratiska autobusov a trolejbusov patria DPB (pricom by sme sa mohli tvarit ze ved to je cesta a o tu sa musi starat dakto iny)
Reakcia na: si #52:
Väčšinu železníc, rovnako ako ciest, postavil štát. A rozhodne takmer žiadne nepostavili ŽSR. Veď ŽSR ani nie sú vlastníkom tratí, len ich správcom pre štát. Súčasný stav určite nie je horší z dôvodu liberalizácie.
Reakcia na: S499.1023 #53:
s tou vacsinou by som si uplne isty nebol, pretoze vacsina zeleznicnej siete ktora sa tu pouziva bola uz vybudovana okolo roku 1900, posledne trate relativne kratko po druhej svetovej... a tie trate za monarchie stavali pokial viem prevazne sukromne spolocnosti, akurat pokial naslednu prevadzku z nejakych (obvykle financnych) dovodov nezvladali tak ich pohltil "stat".... (a KBZ ako cast aj sucasnej hlavnej kostry trati zhltla az medzivojnova CSR zo strategickych dovodov...)

neskor sa realizovali uz len prelozky a na niektorych usekoch zdvojkolajnenia....
Reakcia na: si #54:
Lenže tie trate boli postavené súkromnými spoločnosťami a v prípade akéhokoľvek neprospievania odovzdané štátu. Alebo chceš, aby medzi Čadcou a Košicami premávala výhradne spoločnosť KBD?