Bratislavský kraj prichádza s kompenzáciou pre cestujúcich za kolaps autobusovej dopravy.
Bratislavský samosprávny kraj poskytne cestujúcim v regionálnej autobusovej doprave na linkách v rámci Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK) počas januára a februára 2022 bezplatnú prepravu. Kraj túto kompenzáciu cestujúcim za nevydarený štart nového regionálneho dopravcu prefinancuje zo sankcií, ktoré dopravcovi udeľuje za každý deň až do zabezpečenia výpravy na úrovni 95 % spojov. Za prvých 31 dní kraj vyčíslil pokutu na 930-tisíc €. V akom rozsahu budú regionálne autobusy premávať v januári, sa zatiaľ odhadnúť nedá, dopravca už avizoval, že stopercentná výprava to zrejme stále nebude.
Cestujúci, ktorí využívajú jednorazové cestovné lístky, si v januári nebudú musieť v regionálnych autobusoch na linkách 205 až 799 kupovať cestovné lístky.
Cestujúci, ktorí majú zakúpený predplatný cestovný lístok (PCL) s minimálne jednou regionálnou zónou v období od 15.11.2021 do 31.1.2022, dostanú neskôr kompenzáciu vo forme bonusového bezplatného predplatného lístka, ale až pri zakúpení ďalšieho PCL a po termíne spustenia tejto akcie (predpoklad spustenia akcie je počas jari 2022). Bonusový bezplatný PCL bude potom vygenerovaný s platnosťou 1 mesiac (v prípade držiteľov 30- a 90-dňových PCL), resp. 2 mesiace (v prípade držiteľov ročných PCL).
Cestujúcich, ktorí majú zakúpený PCL len pre zóny 100 a 101 (mesto Bratislava), sa táto kompenzácia týkať nebude.
Dodajme, že dopravca Arriva Mobility Solutions už od novembra prepravuje cestujúcich na niektorých spojoch bezplatne. Ide o spoje vykonávané väčšími osobnými vozidlami súkromných firiem, ktoré Arriva zazmluvnila na výkon časti autobusových spojov v regiónoch Pezinok a Senec.
Ike
Zaviedol som dve kapacity - komfortnú a kritickú, ktorá sa prepočítala pre každé vozidlo podľa počtu osôb na metri štvorcovom. Ten som mal v kancelárii na podlahe a spolu s kolegami sme skúšali rôzne počty, pričom výsledky boli asi také, že už 2 osoby (komfortná kapacita) na štvorcovom metri bolo dosť. Skúšali sme aj 4 (kritická kapacita), ale to už bol ten typ tlačenky, kedy sa vo vozidle nemusíš držať madla, pretože nech pôsobí odstredivá sila kamkoľvek, "drží ťa dav". 8 osôb na štvorci, ktorú používa výrobca pri definovaní maximálnej prípustnej hmotnosti vozidla a teda kapacity bolo fyzicky nereálne vôbec vyskúšať, jedine, že by sme sa štyria muži natlačili na seba a každý z nás zobral ešte na koňa jednu ženu. Takže technická rezerva tam je.
Pri vyhodnocovaní dát sme pri prekročení komfortnej kapacity vozidla spozorneli a vybraný spoj sme sledovali. Ak to bolo ojedinelé (napr. spôsobené predchádzajúcim výpadkom spoja), tak sa tomu pozornosť nevenovala. Tiež sme mali niektoré ranné spoje, kde bola pravidelne prekročená komfortná kapacita povedzme na úrovni 101 % (o 2-3 cestujúcich), ale iba na zopár zastávkach a keď k tomu nechodili sťažnosti, mali sme to len v monitoringu.
Cieľom bolo nepriblížiť sa ku kritickej kapacite (a nebodaj ju aj prekročiť). To by ale znamenalo prekročenie komfortnej, ktorej sme sa tiež snažili zabrániť, aj keď vravím, ojedinele to bolo akceptované.
Takto sa dali dáta vyhodnocovať aj spätne a ako príklad uvádzam, že kritická bola prekročená napríklad na starších vinobraniach v Rači, alebo potom pri takých nárazových mimoriadnostiach (meškanie vlakov a príchod viacerých preplnených vlakov naraz).
Samozrejme, do odporúčaní analytického odboru vstupovali ďalšie premenné a samozrejme, posledné slovo mal (veľmi správne) objednávateľ.
Neviem do akej miery to takto funguje dnes, pretože od júla už v dp nepracujem.