Kedy budú môcť cestujúci prestupovať medzi vlakmi a električkou na Boroch?
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) začali nedávno obstarávať projektanta a zhotoviteľa novej železničnej zastávky Lamačská brána pri novej štvrti Bory. Zastávka by mala slúžiť najmä ako prestupný bod z vlakov na nosnú električkovú dopravu. Pozreli sme sa preto, v akom stave je projekt predĺženia električkovej trate z Dúbravky smerom na Bory a či je reálne, aby boli tieto dva projekty dokončené približne v rovnakom čase.
Železničná zastávka Lamačská brána (Bory)
ŽSR v súčasnosti vyhodnocujú ponuky v spomínanej súťaži na zastávku Lamačská brána. Termín predkladania ponúk bol do konca septembra. Projekt bude spolufinancovaný z fondov EÚ a železnice očakávali vybudovanie zastávky do konca roka 2023. O aktuálnom stave projektu a termíne výstavby nás informoval Ľubomír Mitas z odboru komunikácie a marketingu ŽSR.
„Nakoľko ide o zmiešanú zákazku (ktorá sa týka uskutočnenia stavebných prác vrátane poskytnutia služieb), začiatku realizácie stavebných prác predchádza projektová príprava danej stavby, keďže Zhotoviteľ zabezpečuje aj vypracovanie a dodanie dokumentácie pre stavebné povolenie v podrobnostiach pre realizáciu stavby, zabezpečenie súvisiacej inžinierskej činnosti a zabezpečenie majetkovo-právneho vysporiadania vlastníkov pozemkov. Požadovaný termín dodania a uskutočnenia predmetu zákazky je do 24 mesiacov odo dňa nadobudnutia účinnosti Zmluvy. Verejný obstarávateľ nestanovil dĺžku trvania jednotlivých častí plnenia Zmluvy. Uchádzači si mali v ponuke sami stanoviť dĺžku trvania jednotlivých častí plnenia Zmluvy (projektová príprava stavby a realizácia stavebných prác) tak, aby bola splnená maximálna lehota plnenia Zmluvy stanovená verejným obstarávateľom, tzn. 24 mesiacov odo dňa nadobudnutia účinnosti Zmluvy.
K otázke, či je stále reálny termín ukončenia výstavby do konca roka 2023, uvádzame, že v súčasnosti Železnice Slovenskej republiky nevedia ani odhadom určiť, kedy bude ukončené verejné obstarávanie a uzavretá Zmluva vzhľadom na prebiehajúce vyhodnotenie ponúk. A tiež nakoľko ide o nadlimitnú zákazku financovanú z prostriedkov Európskej únie, uzavretiu Zmluvy bude predchádzať povinná kontrola z úrovne Úradu pre verejné obstarávanie (konanie o preskúmanie úkonov kontrolovaného pred uzavretím Zmluvy). Ide tu o dodržanie zákonných postupov, platnej legislatívy SR, ktorých dĺžku, trvanie ŽSR nevedia ovplyvniť. Je však prioritným záujmom ŽSR v čo najskoršom čase ukončiť proces verejného obstarávania a uzavrieť Zmluvu, aby bolo možné následne začať s implementáciou projektu,“ uviedol Ľubomír Mitas. V ideálnom prípade by teda mohla byť železničná zastávka Lamačská brána dokončená niekedy na prelome rokov 2023 a 2024.
Električková trať na Bory
Stav prípravy projektu predĺženia električkovej trate zo Saratovskej ulice do novej štvrte Bory, resp. do Devínskej Novej Vsi nám priblížila hovorkyňa hlavného mesta Katarína Rajčanová. „V súčasnosti prebiehajú rokovania medzi hlavným mestom SR Bratislava a jeho partnermi vo veci spolupráce pri plánovanom predĺžení električkovej trate v trase od obratiska v mestskej časti Bratislava-Dúbravka do územia Bory s jej pokračovaním až do mestskej časti Bratislava-Devínska Nová Ves, a to pre 1. etapu, po obytný súbor Bory Prvé Domy. Predpoklad pre spracovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie je do dvoch rokov. Následne bude spracovávaná dokumentácia pre stavebné povolenie. Ukončenie povoľovacích procesov, a tým aj začiatok realizácie, je závislý od viacerých faktorov, avšak predpoklad pre začatie realizácie pri priaznivej situácii je do štyroch rokov."
Zdá sa, že nová železničná zastávka Lamačská brána predbehne električkovú trať aj o niekoľko rokov. Do výstavby električkovej trate sa tak bude dať prestúpiť na Boroch z vlakov len na autobusy.
Najväčšou výzvou pri výstavbe bude najmä križovanie električkovej trate so železnicou v predĺžení Saratovskej ulice. Uvažované križovanie mostom ponad železnicu spomenuté v dokumentácii pre územné rozhodnutie (DÚR) pre železničnú zastávku Lamačská brána už nie je aktuálne. Podobne ako uvažované predĺženie Saratovskej ulice, aj električková trať má viesť popod železnicu.
„Uvažuje sa s navrhovanou trasou od obratiska v mestskej časti Bratislava-Dúbravka, kde električková trať vedená v strednom deliacom páse medzi komunikáciami následne prechádza križovaním Saratovskej ulice do východného zeleného pásu, križuje Agátovú ulicu, pokračuje pozdĺž areálu transformačnej stanice Západoslovenskej distribučnej, a.s. a podúrovňovým križovaním železničnej trate prechádza do úrovňového križovania s cestou II/505, riadenou cestnou dopravnou signalizáciou s preferenciou električkovej dopravy, vedená popri nemocnici BORY až ku obytnému súboru Bory Prvé Domy, kde bude ukončená obratiskom," priblížila vedenie električkovej trate Katarína Rajčanová.
V spomínanom podúrovňovom križovaní by mala byť zriadená električková zastávka, ktorá bude slúžiť na prestup medzi vlakmi a električkami. ŽSR sme sa opýtali, či bude výstavba železničnej zastávky uvažovať s navrhovaným riešením električkovej trate.
„V čase spracovania DÚR nebol spôsob križovania električkovej trate so železnicou zadefinovaný a preto je táto investícia spomenutá len okrajovo. Vo výkresovej časti zakreslená nie je. Žiaden projekt predĺženia električkovej trate nebol doteraz predložený na ŽSR na vyjadrenie. ŽSR je známe, že mesto Bratislava pripravuje súťaž na projektanta električky do Borov. ŽSR od začiatku septembra žiadala mesto Bratislava o zaslanie technických špecifikácií pripravovanej súťaže, ku ktorým sa chce vyjadriť, resp. ich pripomienkovať. Doposiaľ nebolo zo strany mesta Bratislava tejto požiadavke vyhovené," priblížil aktuálny stav Ľubomír Mitas.
Odpoveď na otázku, kedy budú môcť cestujúci využívať plnohodnotný prestupný terminál vlak-električka na Boroch, nie je teda v súčasnosti známa.
Max