Záujem o ročné predplatné cestovné lístky vzrástol

Zvýhodnené ceny ročných električeniek cestujúcich zaujali, rovnako je záujem aj o kúpu jednorazových lístkov platobnou kartou.

Od júla tohto roka si cestujúci bratislavskej MHD a celého Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji môžu zakúpiť ročné predplatné cestovné lístky (PCL), tzv. električenky, za výrazne výhodnejšie ceny. Napr. základný PCL pre mesto Bratislava za 199 € umožňuje pri jeho každodennom využívaní bezstarostné cestovanie už za 55 centov na deň.

Bratislavský dopravný podnik (DPB) eviduje zvýšený záujem o tieto výhodné ročné električenky. Ako nás informoval hovorca DPB Martin Chlebovec, za prvé tri mesiace od zmeny tarify (od 1. júla do 30. septembra) predal DPB spolu 26 378 ročných PCL, čo je približne 16-percentný nárast predaja týchto PCL oproti rovnakému obdobiu predpandemického roka 2019, kedy sa predalo 22 560 ročných PCL. Aj keď sa možno tento nárast nezdá veľký, treba dodať, že predaj PCL v roku 2019 výrazne zvýšila (medziročne až o 70 %) zľava na ročné PCL počas septembrového týždňa mobility, ktorá bola porovnateľná s terajšou cenou ročného PCL. A predaj PCL v roku 2021 je negatívne ovplyvnený prebiehajúcou pandémiou, ktorá spôsobila úbytok cestujúcich v MHD. Aj počas tohtoročného septembra eviduje DPB počet prepravených cestujúcich len na úrovni 60 % oproti obdobiu pred pandémiou.

Z dlhodobého hľadiska možno konštatovať nárast predaja ročných PCL, pričom predaj ostatných PCL mierne klesol. Opätovne však treba vziať do úvahy mimoriadnu situáciu, keď Dopravný podnik Bratislava zaznamenáva mesačné výkyvy predaja, ktoré odzrkadľujú aktuálny vývoj pandémie a štatistické údaje môžu byť súčasným obdobím skreslené,“ dodal Martin Chlebovec.

Nepriaznivý vývoj dokladujú aj septembrové tržby DPB za posledné tri roky:

  • September 2019: 4 035 946,01 €
  • September 2020: 2 816 924,24 €
  • September 2021: 2 606 485,63 € (odhad)

V júli tohto roka bola okrem výhodnejších ročných električeniek zavedená aj ďalšia novinka - možnosť zakúpenia si jednorazového cestovného lístka bežnou platobnou kartou cez nové označovače vo vozidlách. Tieto lístky zatiaľ platia len vo vozidlách MHD, t.j. nie je s nimi možné prestúpiť na regionálnu dopravu. V priebehu roka 2022 bude kúpa lístka platobnou kartou dostupná aj v nových regionálnych autobusoch.

Aj keď cena takéhoto cestovného lístka je vyššia, pričom umožňuje nanajvýš jeden bezplatný prestup, cestujúci o takúto formu bezkontaktnú formu zakúpenia cestovného lístka majú záujem. „Od spustenia nového predaja jednorazových cestovných lístkov, priamo vo vozidlách prostredníctvom služby Kartuj, zaznamenal DPB 36 078 unikátnych „TAPov“, z toho počet platených (tz. nie prestupných) dosiahol počet 31 041,“ uviedol hovorca DPB.

Pandémia sa podpísala aj pod zvýšený predaj SMS lístkov na úkor predaja jednorazových cestovných lístkov (JCL) u províznych predajcov. V roku 2020 bol podiel SMS lístkov na celkovom počte predaných JCL vyšší o 2 % oproti predchádzajúcim rokom (z 18 na 20 %). Podľa Martina Chlebovca tento trend pokračuje aj v roku 2021.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
To je zaujímavé, že septembrové počty cestujúcich sú stále niekde na úrovni 60% toho, čo bolo pred pandémiou. Vzhľadom na to, ako slušne býva teraz vyťažená taká L3, L61 a podobne, by som povedal, že bratislavská MHD je dimenzovaná práve na takéto počty cestujúcich. Návrat na pôvodné čísla by sa určite negatívne prejavil na kultúre cestovania (hoci z finančného hľadiska by to DPB uvítal).
este by bolo ferove aj porovnat o kolko klesli mesacne a stvrtrocne - ja napriklad kvoli zlave a rocnemu pokoju som presiel z 3-mes na rocnu a takychto pripadov moze byt dost vela
Reakcia na: lupask #2:
Tiez som si kupil rocnu. Za 199/rok je to v podstate zadara. BraVo Vallo!😋
Reakcia na: johnnyjanko #1:
Ešte je otázka, či tých 60 percent počítali zo septembrového priemeru, alebo celoročného. Lebo predsa len, VŠ semester začal až v druhej polovici mesiaca, takže aj to sa prejaví na číslach. A pri peknom počasí sa tiež nájdu potenciálni cestujúci, ktorí uprednostnia na kratšie trasy chôdzu/bicykel/kolobežku...

A aj čo sa týka rastu tržieb pri zvýšení počtu cestujúcich, tak tam tiež nemusí byť priama úmera, keďže aj vzhľadom na zlacnenie ročných električeniek je v tom zahrnutá nie zanedbateľná časť ľudí, ktorí síce vlastnia PCL, avšak buď danú cestu nemusia realizovať (napr. home office), alebo pôjdu inak.
Buhaha, jasné, že predaj celoročných stúpne, keď zdraželi všetky ostatné. PR mašinéria si ide.
344 TAPovacích cestujúcich za deň? Dosť málo. 😕 Ešte keď si zoberieme, že väčšina použije TAP 2x za deň a teda nám zostane cca 170-180 denných cestujúcich využívajúcich Kartuj.
Reakcia na: lupask #2:
Ved teraz zase sa budu stazovat,ze klesi trzby z elektriceniek 😃
Reakcia na: Jak44 #6:
Pri tom ako ten systém nastavili bolo vopred jasné že to bude prepadák. Bratislava je asi jediné mesto kde je táto forma predaja znevýhodnená.
Reakcia na: 810zssk #8:
No samozrejme. To bol len taký vzdych. V Brne za cestu Hlavní - Česká som videl TAPnúť 10 cestujúcich. U nás za 3 mesiace nikoho 😃
Reakcia na: 3pa3ck3 #4:
Ja si všímam P+R a vlaky v regióne, a kapacity sú naplnené na cca. 80-90% z jesene 2019.
Reakcia na: Jak44 #9:
Lebo v Brne to stoji ako normalny listok (a to sa este automaticky vybere najvhodnejsi), zakial co DPB muselo vymysliet hentu zvlastnost.
Reakcia na: johnnyjanko #1:
Súhlasím, mne sa tiež nezdá že by MHD v špičke mala nejako výrazne menšiu vyťaženosť ako pred pandémiou, napr. 37 býva ráno celkom slušne zaplnená už v ZB, aj keď tu mohli jemne pomôcť nové buspruhy v Lamači a pred Patrónkou
Reakcia na: johnnyjanko #1:
Ja to hovorim uz davno, ze DPB musi ist cestou kupovania dlhsich kapacitnejsich vozidiel. 3-clankove trolejbusy budu len na jednej linke a 50m elektricky tiez len na jednej linke, co je skoda.
Reakcia na: M@trixX #11:
Otázka je či si v DPB / na magistráte priznajú že vymysleli totálnu sprostosť, alebo to dajú na Weigla a budú sa tváriť že je to super, len blbí cestujúci to nechápu.
Reakcia na: Jak44 #9:
Ludia ziju v dobe kamennej a nevedia pouzivat moderne technologie. Maju moznost pouzit aplikaciu, TAP, v automatoch platit kartou no ajtak kazdeho vidim, ze do automatu hadze drobne mince a ozacuje si papierovy listok 😃
Reakcia na: kohut2012 #15:
Možno si ľudia iba chcú odľahčiť peňaženku a súčasne naplniť automat, aby mal z čoho vydávať 😉
Reakcia na: kohut2012 #15:
Ja napríklad netapujem a kupujem si lístok z appky IDS BK, takže mince do automatu nehádžem a papierový lístok si neoznačujem a robia to tak všetci ľudia v mojom okolí, ktorí nemajú električenku.
Lenže tých nevidíš, preto máš dojem, že všetci kŕmia automat.
Prečo vlastne všetci píšu TAP a nie "tap" alebo prípadne "Tap"? Je to nebodaj nejaký akronym? Nie je to náhodou obyčajné anglické slovo "tap", čiže ťuknutie alebo klepnutie?

(viem, off-topic, ale nemôžem si pomôcť, som grammar nazi, prosím o pochopenie)
Reakcia na: M@trixX #11:
Súhlasím, je to divne vymyslené. Lístok platený kartou vo vozidle by mal byť výhodnejší (alebo aspoň rovnako výhodný) ako iné formy JCL, a k tomu by už mohli byť úplne zrušené SMS lístky. Tie vraj majú ešte drahšiu réžiu než papierové lístky a iných možností je dnes neúrekom.
Reakcia na: kohut2012 #13:
A kde inde okrem linky 3 sú potrebné dlhšie vozidlá?
Reakcia na: johnnyjanko #18:
Ja najmä nechápem prečo to slovo tap začali používať, keď hovorovo vôbec nie je zaužívané 🤷‍♂️ Ale ako správne píšeš, keď už tak malými písmenami.
Pekne 🙂 ešte krajšie by možno bolo trošku vylepšiť cenu aj viaczónových lístkov. Ja osobne každý deň dochádzam z Malaciek a ročný 400 eur na 5 zón. Joj no dosť veľa , skoro ako polovička výplaty 😞 Neplánuje sa zvýhodnenie aj týchto lístkov???
Reakcia na: Jak44 #6:
Tu si treba položiť otázku, či vôbec táto služba už mala byť spustená, ak nefunguje u iných dopravcov v IDS...
Reakcia na: 810zssk #8:
Keď dôjde Arriva, už to spravia normálne na spôsob Brna alebo to bude stále takto blbo a síce sa to rozšíri aj na regio busy ale náhodný dopravca to stále nebude akceptovať?
Reakcia na: johnnyjanko #18:
Podľa mňa to iba väčšina ľudí odpísala z reklamy DPB, kde to je s veľkým.
Reakcia na: FFF13 #24:
Na regiobusy to v tejto podobe nie je aplikovateľné, určite to teda bude nejaký iný systém.

Ale použitie kariet na regiobusoch nebude hneď od 15.11. Pôvodne to malo byť od 1.1., ale to už tiež neplatí keďže celý tender sa natiahol. Snáď v priebehu 2022.
Reakcia na: Jak44 #6:
A už to aspoň funguje bez porúch a výpadkov? Lebo veľa ľudí v mojom okolí to chcelo zo začiatku skúsiť využiť, ale odradili ich opakované negatívne skúsenosti.