Arriva potrebuje za 1,5 mesiaca získať 400 vodičov autobusov na zabezpečenie regionálnej dopravy v Bratislavskom kraji.
Od 15. novembra 2021 by mala v Bratislavskom kraji začať zabezpečovať regionálnu autobusovú dopravu spoločnosť Arriva Mobility Solutions, ktorá sa stala víťazom verejnej súťaže. Zmluva medzi Bratislavským samosprávnym krajom a novým dopravcom je však ešte len pred podpisom, keďže verejná súťaž bola kvôli námietkam a odvolaniam ukončená až v priebehu septembra tohto roka. „Doterajší poskytovateľ služieb i príslušné inštitúcie však využili na maximum všetky možné lehoty na podávanie námietok a na ich posudzovanie. To skrátilo dobu prípravy na zabezpečenie verejnej autobusovej dopravy v kraji na minimum. ARRIVA dostala výzvu na uzavretie novej zmluvy na poskytovanie prímestskej dopravy v Bratislavskom kraji 21. septembra 2021," uvádza Arriva vo svojej tlačovej správe.
Spoločnosť Arriva začala už v predstihu pred podpisom zmluvy zabezpečovať nové autobusy, ktorými bude dopravu zabezpečovať. Keďže počas prvého 268942platiť prechodné obdobie, úplne nové vozidlá, ktoré budú spĺňať požadované štandardy, budú tvoriť spočiatku len niečo vyše polovicu vozidlového parku. Zvyšok dopravca doplní jazdenými vozidlami. Nové autobusy budú typu SOR CN 12/12.3. Ide o tzv. low-entry autobusy s nízkopodlažnou časťou v prednej polovici vozidla, spočiatku by ich malo byť vyše 120.
Okrem autobusov však musí nový dopravca zabezpečiť aj vodičov autobusov a ďalší personál pre zabezpečenie prevádzky regionálnej dopravy. Potrebovať bude 400 vodičov autobusov. Dopravca preto v septembri spustil nábor vodičov autobusov. Náborom chce Arriva získať najmä vodičov doterajšieho regionálneho dopravcu Slovak Lines, apeluje preto na jeho spoločenskú zodpovednosť. Prijme však aj ostatných skúsených a zodpovedných vodičov.
„Výpovedná lehota na Slovensku je dva mesiace. Aj keď sme s náborovou kampaňou na pracovníkov začali v septembri, je pravdepodobné, že časť záujemcov nebude vedieť kvôli dvojmesačnej výpovednej dobe nastúpiť skôr, ako od 1. decembra. Samozrejme – najprijateľnejšie by bolo, keby mohla väčšina súčasných vodičov pokračovať a jazdiť na tých istých linkách v Bratislavskom samosprávnom kraji. Bude to záležať najmä od spoločenskej zodpovednosti súčasného poskytovateľa služieb voči obyvateľom Bratislavského kraja, objednávateľovi a aj voči svojim súčasným zamestnancom. Stručne povedané – dnes súperíme s časom, nie so Slovak Lines. V záujme cestujúcich verím, že zodpovedný prístup zvíťazí a objednávateľ, cestujúci aj vodiči budú spokojní,“ uviedol László Ivan, generálny riaditeľ spoločností ARRIVA na Slovensku.
Spoločnosť Arriva Mobility Solutions, s.r.o., ponúka záujemcom prácu na trvalý pracovný pomer so základnou hodinovou mzdou vo výške 6,10 €/h brutto. K nej ponúka aj pohyblivú zložku a príplatky. Ako dopravca uvádza, priemerný mesačný plat vodičov by mal dosiahnuť 1500 €. Prijatým vodičom zabezpečí aj ubytovanie. Ponúkané benefity a požiadavky na uchádzačov je možné nájsť na náborovej stránke dopravcu.
BA2301
To je dobre, že to v zámere zákona o verejnej doprave bolo/je - dúfam, že to raz vojde aj do samotného zákona.
V podstate základný problém je v tom, ako je u nás verejná doprava organizovaná. Keď sa pozerám na iné mestá, tak verajná doprava existuje ako právny subjekt - napr. TfL v Londýne, STIFF v Paríži a pod. Oni vlastnia infraštruktúru, často aj vozidlá. Nakoniec tie vozidlá jazdia za verejné peniaze a vo verejnom záujme - mali by ich (sprostredkovane) vlastniť daňoví poplatníci a mali by sa nakupovať pod verejnou kontrolou (ospravedlňujem sa - to u nás moc nerieši pri (ne)funkčnom verejnom obstarávaní). Ale problém vidím v tom, že každá zmena dopravcu je horšia ako pôrod cisárskym rezom. Vyzerá to tak, že všetko zanikne a začne sa budovať odznova - cestujúca verejnosť ťahá za krátky koniec a má pochopiť všetky problémy spojené so zmenou. Pritom pre cestujúcich by zmena mala byť neviditeľná a až po časi by si mali uvedomiť, že sa niečo zlepšilo (dúfam, že zmena nebude k horšiemu).
No ak samozrejme, môj predchádzajúci príspevok bol o tom, že aj vodiči sú ľudia, pracujúci v čase i nečase vo dne i v noci, zaslúžia si aby nežili v neistote a obavách o svoju budúcnosť. Inak sa nemôžeme čudovať, ak nebude o tú prácu záujem.