Nekonečný príbeh nových železničných zastávok na území Bratislavy začína pomaly napredovať.
Už pred takmer desiatimi rokmi sa objavili plány na výstavbu nových železničných zastávok (terminálov integrovanej osobnej prepravy - TIOP) v rámci Bratislavy, ktoré mali zjednodušiť využívanie železničnej dopravy na území hlavného mesta a zabezpečiť jednoduchý prestup medzi vlakmi a linkami MHD. Malo ísť o sedem nových zastávok: Devínska Nová Ves, Lamačská brána (Bory), Patrónka, Mladá garda, Trnávka, Ružinov a Vrakuňa. Po obstaraní zhotoviteľa projektovej dokumentácie sa progres projektu zastavil. Dôvodom bolo čakanie na vypracovanie štúdie železničného uzla Bratislava, ktorú si Železnice slovenskej republiky dali vypracovať a ktorá mala dať odpoveď ako komplexne riešiť budúcnosť železnice na území Bratislavy.
Na základe spomínanej štúdie sa v roku 2019 ukázalo ako ekonomicky efektívne vybudovanie zastávok Ružinov a Vrakuňa. Realizáciu zastávky Lamačská brána štúdia odporúčala v prípade existencie dobrého napojenia na MHD predĺžením električkovej trate z Dúbravky. Pri TIOP Patrónka sa štúdia prikláňala k modernizácii existujúcej zastávky Železná studienka, vzhľadom na jej blízkosť k navrhovanej zastávke Patrónka. Železnice sa nakoniec rozhodli, že v budúcnosti zmodernizujú zastávku Železná studienka a zároveň v rámci modernizácie železničnej trate by sa mala postaviť aj nová zastávka Patrónka.
Pre zastávky Ružinov a Vrakuňa začali v januári 2019 železnice obstarávať projektovú dokumentáciu, no neskôr súťaž zrušili, pretože sa prihlásil len jeden uchádzač, ktorý predložil ponuku prevyšujúcu odhadovanú cenu zákazky. Zároveň sa medzitým rozhodlo o vybudovaní novej výhybne pri plánovanej zastávke Ružinov, ktorá by mala zlepšiť kapacitu trate Bratislava Nové Mesto - Dunajská Streda. Novú súťaž pre zastávku Vrakuňa plánovali železnice vyhlásiť v druhej polovici roka 2019, no zatiaľ sa tak nestalo. Opakované obstarávanie projektovej dokumentácie pre zastávku Ružinov a novú výhybňu Ružinov-odbočka bolo vyhlásené až v auguste 2020. Súťaž vyhrali spoločnosti Reming Consult, a.s., Bratislava (projekt železničnej zastávky, cena 323-tisíc € bez DPH) a Valbek&Prodex, s.r.o., Bratislava (projekt novej výhybne, cena 298-tisíc € bez DPH).
Železnice Slovenskej republiky podpísali zmluvu s víťazmi súťaže 5. mája 2021. Predmetom zákazky je vypracovanie dokumentácie stavebného zámeru zlúčenej s dokumentáciou pre územné rozhodnutie, dokumentácie pre stavebné povolenie v podrobnostiach pre realizáciu stavby, zabezpečenie stavebných povolení pre realizáciu stavby a ďalšie súvisiace činnosti. Financovanie projektovej dokumentácie bude zabezpečené z eurofondov cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra (OPII).
Vypracovanie dokumentácie DSZ/DÚR a zabezpečenie vydania územného rozhodnutia pre zastávku Ružinov je požadované do 12 mesiacov od účinnosti zmluvy. Dokumetáciu DSPRS by mal projektant dodať do ďalších 4 mesiacov od vykonania rezortnej expertízy Ministerstva dopravy a výstavby SR a schvaľovacieho rozhodnutia MDVSR k DSZ/DÚR (predpoklad trvania 2, resp. 6 mesiacov). Zabezpečenie platných stavebných povolení je požadované do 6 mesiacov od schválenia DSPRS na MDVSR (predpoklad trvania 2 mesiace). Následne bude potrebné vybrať zhotoviteľa stavby a až potom sa bude môcť začať s realizáciou zastávky Ružinov. V prípade výhybne Ružinov-odbočka sú termíny o niekoľko mesiacov kratšie. Železnice očakávajú, že by sa realizácia novej zastávky mohla stihnúť do konca roka 2023.
Pre zastávky Lamačská brána a Vrakuňa, ktoré už majú vydané platné územné rozhodnutia, predložili Železnice Slovenskej republiky na schválenie do zásobníka národných projektov OPII zámery projektov pre projektovú prípravu a realizáciu predmetných zastávok. Podľa predchádzajúcich vyjadrení železníc, by sa aj tieto dve zastávky mali stihnúť zrealizovať do konca roka 2023. Celkové náklady na projektovanie a výstavbu týchto zastávok sa odhadujú na 6,3 mil. € (Lamačská brána), resp. 2,9 mil. € (Vrakuňa).
Petto