Bratislavská mestská karta po desiatich rokoch končí

Vydané BMK bude možné používať ako nosič predplatného cestovného lístka do konca platnosti karty.

Magistrát hlavného mesta pripravuje transformáciu Bratislavskej mestskej karty (BMK) na nové digitálne mestské konto. Projekt BMK bol spustený v januári 2011 ako marketingový nástroj pre rozvoj služieb mesta v oblasti kultúry a športu a tiež na podporu využívania mestskej hromadnej dopravy pre obyvateľov mesta. Bratislavská mestská karta kombinovala bežnú platobnú kartu s vernostnou kartou hlavného mesta, ktorá poskytovala zľavu 10 % pri nákupe predplatných cestovných lístkov (električeniek) a zľavu 20 % zo vstupného na mestské športoviská a do kultúrnych inštitúcií mesta. Držiteľom BMK poskytujú rôzne výhody aj viaceré komerčné prevádzky v meste.

Do projektu BMK sa postupne zapojilo šesť bánk, v ktorých mohli obyvatelia s trvalým pobytom v Bratislave získať BMK buď k účtu v príslušnej banke, alebo v prípade jednej banky aj ako predplatenú BMK bez nutnosti vedenia účtu. Podľa prieskumu vykonaného magistrátom v roku 2020 držitelia BMK využívali najmä zľavu na nákup predplatného lístka na MHD (takmer polovica oslovených), v menšej miere (cca 20 %) zľavu pri návšteve športovísk. Viac ako štvrtina majiteľov BMK v prieskume uviedla, že BMK používajú iba ako bežnú platobnú kartu a jej výhody nevyužívajú. Ku koncu roka 2020 mesto evidovalo necelých 65-tisíc platných BMK, z nich bolo v priebehu roka 2020 aktívne používaných vo verejnej doprave (so zakúpeným PCL, alebo s kreditom v elektronickej peňaženke) cez 17-tisíc kariet.

Po desiatich rokoch magistrát mesta po vykonanej analýze projektu konštatuje, že "BMK skĺzla do nástroja poskytujúceho zľavy pre časť obyvateľov (klientov konkrétnych bánk) bez jasných benefitov pre hlavné mesto a jeho organizácie s ročnou nákladovosťou približne 850.000 EUR." Bratislavskej mestskej karte podľa autorov analýzy chýbal niekto, kto by službu strategicky rozvíjal, čo hodnotia ako kľúčový neúspech projektu. Projektu chýbali merateľné ukazovateľe, ktoré by vyhodnocovali úspešnosť projektu, mesto nepozná užívateľov zliav BMK a projekt má aj viaceré technologické obmedzenia.

Mesto by preto po vzore iných európskych miest chcelo adresnejšie poskytovať svoje služby obyvateľom mesta prostredníctvom digitálneho priestoru. Cieľom má byť možnosť priamej komunikácie mesta s obyvateľmi, prehĺbenie ich vzťahu s mestom a prispôsobovanie služieb mesta potrebám jeho obyvateľov.

Transformácia BMK

Najpoužívanejšiu výhodu BMK, t. j. zľavu 10 % z ceny predplatného cestovného lístka, od 1. júla 2021 nahradí plošné zvýhodnenie cien ročných predplatných cestovných lístkov pre všetkých obyvateľov bez nutnosti byť klientom konkrétnej banky. Výhodnou cenou ročného PCL chce mesto motivovať obyvateľov k väčšiemu využívaniu mestskej hromadnej dopravy.

Od 1. júla 2021 teda nebude možné získať doterajšiu 10 %-nú zľavu pri nákupe PCL. Vydané a platné BMK však budú naďalej byť môcť byť používané ako nosič predplatného cestovného lístka, alebo ako elektronická peňaženka až do konca platnosti karty. Rovnako už nebude možné získať zľavu zo vstupného do mestských organizácií.

Ďalšie zľavy, ktoré BMK poskytovala, chce mesto postupne previesť do digitálneho priestoru. V tomto roku by to mala byť možnosť online nákupu zvýhodnených lístkov a permanentiek na mestské kúpaliská a športoviská. V dlhodobom horizonte mesto plánuje vytvoriť Bratislavské mestské konto, akési jednotné miesto, kde by obyvatelia mesta mohli nájsť informácie o poskytovaných službách, zakúpiť si vstupenky do mestských organizácií, či zapojiť sa do zlepšovania života v meste.

Návrh na transformáciu Bratislavskej mestskej karty na digitálne Bratislavské mestské konto budú poslanci mestského zastupiteľstva hlavného mesta schvaľovať na aprílovom rokovaní MsZ dňa 29.4.2021.

Aktualizácia: Predložený návrh transformácie BMK poslanci MsZ dňa 29. apríla 2021 schválili.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
V skratke, všetko dobré zrušíme a nič nové nepridáme. Marketing jak oči
“mesto nepozná užívateľov zliav BMK”
Ved predsa kazda zlava je platena z nejakej konkretnej karty, tak kde je problem pri generovani zoznamu uzivatelov?
Reakcia na: kecho #2:
1. Nemyslím si že banky niečo takéto mestu poskytujú.
2. Ten výrok podľa mňa nehovorí o menách užívateľov, ale ich profile.
Reakcia na: kecho #2:
Ak ich mesto nepozná, tak nech len využije vlastné údaje. Vždy, keď mi prišla nová BMK hajde na Hodžovo, kde to teta prepísala do ich systému vrátane môjho mena a rodného čísla, takže ak nepozná, tak nechce poznať. Nie žeby údaje nemala.
Ale zo zrušením tohto nezmyslu súhlasím, dôvody sú dobre popísané v článku (pridaná hodnota pre banky, ale nie pre DPB, resp. mesto, komplikované pre používateľov)
Slovenska sporitelna uz davnejsie avizovala, ze nebude vydavat karty Maestro t.j. ani BMK. Takze aj tak by dost velky pocet majitelov BMK vypadol aj bez zasahu mesta.
"Mesto by preto po vzore iných európskych miest chcelo adresnejšie poskytovať svoje služby obyvateľom mesta prostredníctvom digitálneho priestoru." - zrušia sa konečne čipové karty a bude niečo digitálne napr. do walletu alebo obyčajný papier ako vo Viedni?
Hlavne by už konečne mohli spraviť takú banalitu ako električenka (PCL) v appke v mobile, mne osobne sa akože absolútne nechce nosiť so sebou zbytočne kus plastu, ktorý akurát tak ľahko stratím. Samozrejme komu by appka nevyhovovala by stále mohol využívať čipovú kartu ako doteraz.
Reakcia na: jurajz #4:
O zruseni nie je treba ani diskutovat, uz pri zavedeni sa tu riesilo, preco zlava nie je proste viazana na trvaly pobyt, ktory ma clovek v obcianskom a naco je nutnq bankokarta.
Reakcia na: kecho #8:
Stále mi príde zvláštne ukazovať občiansky preukaz mimo úradného styku.
Reakcia na: 3pa3ck3 #9:
Z pohladu riesenia trvaleho pobytu to je ale najlacnejsia moznost. A narozdiel od vytvarania BMK ci aplikacii by mesto nestala nic.
Reakcia na: kecho #10:
Ale ak by to mesto nestálo nič, nemohli by vytvoriť nové miesta pre kamarátov, ktorí budú mať na starosti mestské konto.
Toto, čo píšem, je samozrejme čisté sci-fi, ktoré sa deje na Balkáne a nie u nás 🙂
Osobne si myslím, že cez občiansky to je na Slovensku nanešťastie asi utópia, ale tipujem, že bude možnosť tak ako v Brne zaregistrovať si vlastnú bankovú kartu ako nosič. Pri tých nových označovačoch by aj u nás mohol fungovať systém "pipni a jed/beep & go."
Nie každý si môže dovoliť vysoliť 199,- naraz, práveže keby zlacnili mesačné a trojmesačné lístky, tak by to podľa mňa viac ľudí motivovalo k zakúpeniu takéhoto lístku a k používaniu MHD, ja si napr. roky kupujem trojmesačný, takže sa teším že mi rušia BMK a ešte pôjde aj cena hore. Marketing na jednotku.
Reakcia na: Kokopelli #13:
Toto je pravda, ale DPB si tým "zabezpečuje" vernosť svojich zákazníkov. Myslím si, že by bolo lepšie, ak by si človek kúpil ročný PCL "na splátky", to znamená, že človek by síce musel byť verný celý jeden rok a zaplatil by rovnako, ale jednotlivé splátky by boli prijateľnejšie.
Toto v Prahe už roky funguje, že ročnú električenku na splátky poskytujú viaceré finančné spoločnosti s poplatkom/preplatením cca 10-20% z celkovej ceny. Je chybou mesta a DPB, ak takúto ročnú splátkovanú viazanosť nebude ponúkať priamo.
Cely cas som si kladol otazku, preco je potrebny dalsi kus plastu (navyse s obmedzenym pouzitim), ked uz clovek v penazenke minimalne jeden nosi.

Na platobnu kartu by sa v spolupraci s bankami (nie len jednou alebo dvoma) dalo nastavit kadeco. Iste, zadarmo by to nerobili, ale to je prave otazka sirky pliec. Mozno keby "projektovy manazer" DPB nemal skvelych 1500 eur mesacne v hrubom, vselico by sa dalo, co sme doteraz nevideli.

Ked uz nic, tak uplne zakladna vec, ako kupa listka platobnou kartou (najma, ked uz su karty bezdrotove a do urciteho limitu netreba ani PIN), je nieco, co tu mohlo byt uz niekedy okolo roku 2005, namiesto vselijakych vymyslaciek. Zlavy a dalsie vyhody by sa normalne viazali k uctu.

Osobne som BMK vnimal ako redundantnu a naopak, nechapal, preco je stale taky neuveritelny problem s kupou listka kartou. Aspon niektore automaty vybavili terminalmi, co som hned niekolkokrat vyuzil tesne po spusteni. Idealne to ale bude, ked sa toto bude dat urobit priamo vo vozidle.
Reakcia na: Pajo #15:
Viem si predstaviť rôzne systémy ako toto poriešiť, napr. by cestujúci postupne každý mesiac / štvrťrok uhrádzal cenu mesačnej / štvrťročnej električenky až dokým by nedosiahol tých 199€. S tým že ak by tú viazanosť "porušil", jednoducho by sa mu ten PCL deaktivoval a teda by za predchádzajúce obdobie proste zaplatil mesačné / štvrťročné ceny. Druhá možnosť by bola že po kúpe 8 mesačných PCL, alebo troch štvrťročných PCL (oba 240€) bez akejkoľvek "pauzy" medzi nimi by cestujúci dostal zostatkové obdobie do jedného roka zdarma. Čiže pri tej druhej možnosti by bol nejaky príplatok, ale stále zvýhodnenie.

Ročné PCL s postupnou úhradou som už videl vo viac mestách, určite je to niečo čo by malo byť súčasťou "PCL of the future" a komplexnejšej revízie toho ako naše PCL fungujú.
Reakcia na: lostrail #16:
Nuž, ja som zasa bral za výhodu, že na tom "kuse plastu", ktorý tak či tak musím mať v peňaženke (cash temer nenosím, len pár drobných, na nečakaný nákup mi slúži práve platobná karta), mám aj "električenku", keď náhodou usúdim, že "dosť bolo chôdze, zveziem sa"... A mobil? Dá sa stratiť rovnako ako ten "kus plastu", naopak, čím častejšie ho niekde vystrkujem (nákup, revízor, prípadné zakúpenie lístka), tým skôr sa môže stať, že ho niekam položím a zabudnem naň!
Reakcia na: Mhr1 #18:
Kam presne chceš telefón v električke pri kontrole lístkov položiť?
Reakcia na: Mhr1 #18:
Viac vykricnik, viac praUda?

Neviem, preco si do toho zacal nejakym sposobom montovat mobil. O tom som predsa vobec nepisal. Zaroven nerozumiem, preco by nemohla byt elektricenka aj na platobnej karte.

Mimochodom, stratit mozes aj bankovu kartu, cize to vobec nebola pointa (a nic to nedokazuje).
Reakcia na: Pajo #15:
Hej, ale neponúka to DPP, hoci napr. v Nemecku je to už od pradávna bežné.
Reakcia na: 810zssk #17:
Určite to je riešiteľné, keďže to vo svete bežne funguje. Ten ročný lístok na splátky je väčšinou drahší ako jednorazovo zaplatený. To považujem za spravodlivé.
Reakcia na: FFF13 #7:
A nedá sa to náhodou v appke IDS BK? Nie som si istý, lebo viem že CL1C tam funguje, ale ak sa mýlim, opravte ma. Prekvapuje ma to tiež, že také niečo nie je. Tie kartičky mi lezú na nervy tiež. Všetky vernostné karty a blbosti mám v mobile.
Reakcia na: N/A #23:
Nedá.
Reakcia na: 3pa3ck3 #25:
No tak zrovna tým by som sa teda rozhodne neinšpiroval 😂
Reakcia na: 810zssk #26:
Išlo mi iba o možnosť využitia mobilu ako dopravnej karty
Reakcia na: 3pa3ck3 #27:
To je projekt Transdaty. Už to spustili u SAD Prievidza, do konca roka by to malo byť spustené u všetkých SAD zapojených do "Slovenského dopravného pasu". 🙂
Reakcia na: 3pa3ck3 #27:
Veď to už dávno máme v podobe aplikácie IDS BK, až na tie nešťastné PCL.
Reakcia na: 810zssk #29:
Lenže aplikácia IDS a karta v mobile nie je to isté (napr. kvôli začiatku platnosti až 30 sekúnd po označení). Mne sa ako vhodnejšia javí možnosť kúpy vo vozidle až po nastúpení.
Reakcia na: 3pa3ck3 #30:
Obávam sa že počet cestujúcich ktorí by považovali za obrovský prínos musieť po vozidle naháňať správny označovač a prikladať k nemu mobil sa limitne blíži nule.
Reakcia na: 3pa3ck3 #25:
Ale zas som aspoň konečne pochopil kde sa v DPB inšpirovali tým momotským obmedzením lístkov z platobnej karty na jeden prestup 😃
Reakcia na: 810zssk #31:
Ja by som očakával, že takéto označovače budú v roku 2021 pri každých dverách (a predpokladám, že Ty ako zástanca platby bankovou kartou tiež)
Reakcia na: 3pa3ck3 #33:
V ideálnom prípade hej, napriek tomu si nemyslím že prikladanie telefónu k označovaču je niečo po čom cestujúci túžia. Imho tá "virtuálna dopravná karta" nerieši problémy cestujúcich, ale problémy dopravcov a predovšetkým problém EmTrestu ktorému hrozí že ak by zanikli buzeračné kartičky, prišiel by o hlavný dôvod vďaka ktorému sa jeho tragické produkty stále držia na trhu.
Reakcia na: 810zssk #34:
Ja som tomu neodolal a zakúpil si to, že vyskúšam. TL;DR je to klasický EmTrest produkt. 🙂

Ak má človek nachystaný mobil so zapnutým NFC v okruhu tak 50 cm od strojčeka, prístroj už na kartu reaguje, ale slabo. Čiže to skončí chybným načítaním. Úspešné je až druhé načítanie pri strojčeku.

Keď si NFC zapnem pri strojčeku, skončí to chybným načítaním. Úspešné je až druhé načítanie.

Keď držím mobil ďalej od strojčeka a priložím ho až keď mám, skončí to chybným načítaním. Úspešné je až druhé načítanie.

Samozrejme, nebola by to Transdata, kebyže to nenačítava kartu tak 5 sekúnd.

Nechápavé, resp. nasrdené pohľady (po prvom (ne) načítaní) vodičov sú už len príjemný bonus ku produktu. 😁
Mimochodom, teraz na webe EmTrestu pozerám že tá virtuálna dopravná karta má ročný poplatok 3€ (prvý rok dokonca 4,80€), to bude tiež svetový unikát že virtuálna karta stojí viac ako plastová 😂
Reakcia na: 810zssk #36:
No dobre, uznávam, je to blud...

Ešte keď tak uvažujem - nedal by sa do všetkých vozidiel IDS namontovať Bluetooth, ktorý by zabezpečil identifikáciu vozidla pri kúpe lístka cez aplikáciu IDS a nebola by potrebná ochranná doba?
Reakcia na: 3pa3ck3 #37:
Do MHD by to asi šlo, ale neviem či by to riešilo problém a zas by to bolo veľmi user-unfriendly.

Treba sa ísť spýtať do miest kde žiadnu ochrannú dobu nemajú že ako to riešia.
Reakcia na: 810zssk #38:
Ako osobne by som bol najradšej, ak by ochranná doba nebola, ale neviem, či sa na to niekto kompetentný odhodlá...

Ešte disclaimer: Moje názory sú ovplyvnené tým, že som VŠ študent a nosím so sebou stále ISIC, ktorý mi okrem EP slúži aj na to, aby som sa vôbec dostal na internát.
Reakcia na: 3pa3ck3 #39:
Pozri sa, ochranná doba je na to aby zabránila kúpe lístka až po začatí kontroly. Všetko čo na to potrebuješ je porovnať čas kedy bol kúpený lístok a kedy začala kontrola. Potrebuješ teda centrálny referenčný čas pre posúdenie platnosti CL. Ide to spraviť úplne jednoducho:
1. Užívateľ si kúpi CL. Pri tom sa logicky musí kontaktovať nejaky centrálny server ktorý tie lístky vydáva. Ten vo svojej odpovedi jednoducho do zariadenia pošle aj info o tom aký bol "centrálny čas" v čase keď mu žiadosť o CL prišla.
2. Revízor pri začiatku kontroly priloží revízorskú kartu k OCL. OCL pri zatvorení dverí kontaktuje ten istý server s info o začatí kontroly a ako odpoveď dostane info aký bol "centrálny čas" v čase kedy tú odpoveď dostal.

Hotovo. Na lístku v appke bude (vizuálne aj v 2D kóde) uvedené napr. "Zakúpený 12:33:42, platí 12:33 - 13:03". Na OCL sa zobrazí informácia "Kontrola zahájená 12:33:21". Ak je čas na OCL nižší ako čas na lístku, lístok sa neuzná. Ak je vyšší, lístok sa uzná.

Nemusíme vymýšlať žiadne zložité elaborátne riešenia s prikladaním mobilu, bluetoothom a podobne. Jediná podmienka je že cestujúci musí mať lístok platný pred nástupom (pred zatvorením dverí).

Toto by fungovalo pre MHD aj PAL. Jedine vlak je potenciálne problém.
Reakcia na: 810zssk #40:
Ja tej ochrannej dobe rozumiem. Podobne je to napr. pri SMS lístkoch (aby si si neposlal SMS, keď vidíš revízorov).
Ale 30 sekúnd, ktoré sú v tej aplikácii, sú podľa mňa aj tak len kozmetická ochrana. Väčšinou tí revízori za 30 sekúnd nestihnú k tebe prísť (ak vieš, kam máš pozerať, koho si všímať a ako stáť).
Reakcia na: shaggy #41:
Ja ochrannej dobe rozumiem tiež, ale rovnako rozumiem prečo je v niektorých situáciách problémom. Preto som napísal ako by sme sa jej veľmi ľahko mohli zbaviť. Načo mať obmedzenie ktoré vieme pohodlne a bez rizika odstrániť?
Reakcia na: 810zssk #40:
Prečo by mal byť vlak problém? Absencia OCL?
Nemôže sa miesto centrálneho času využiť čas prechodu dopravňou, ktorý sa už dnes doťahuje napr. na cp.sk? A tým pádom, ak pri kontakte so sprievodcom čas na tvojom lístku bude vyšší ako posledný hlásený čas, znamená to, že si lístok kúpil už za jazdy a teda porušil pravidlá.
Či opomínam nejaký problém?
Reakcia na: Viko #43:
možnosť, že si nastupoval na železničnej zastávke... a niektoré úseky medzi dopravňami sú riadne dlhé, napr. SC-Sládkovičovo
Reakcia na: Viko #43:
Ako už bolo povedané, jeden problém je že vlaky zastavujú aj mimo dopravní. Druhý problém je potom že ŽSR čas nemusí byť 100% synchronizovaný s tým centrálnym IDSkovým - pointa môjho riešenia je že na výdaj CL aj na posúdenie jeho platnosti potrebuješ 100% jednotný čas. No a napokon, ŽSR podľa mňa uvádza údaje len v minútach, nie v sekundách.