Vydané BMK bude možné používať ako nosič predplatného cestovného lístka do konca platnosti karty.
Magistrát hlavného mesta pripravuje transformáciu Bratislavskej mestskej karty (BMK) na nové digitálne mestské konto. Projekt BMK bol spustený v januári 2011 ako marketingový nástroj pre rozvoj služieb mesta v oblasti kultúry a športu a tiež na podporu využívania mestskej hromadnej dopravy pre obyvateľov mesta. Bratislavská mestská karta kombinovala bežnú platobnú kartu s vernostnou kartou hlavného mesta, ktorá poskytovala zľavu 10 % pri nákupe predplatných cestovných lístkov (električeniek) a zľavu 20 % zo vstupného na mestské športoviská a do kultúrnych inštitúcií mesta. Držiteľom BMK poskytujú rôzne výhody aj viaceré komerčné prevádzky v meste.
Do projektu BMK sa postupne zapojilo šesť bánk, v ktorých mohli obyvatelia s trvalým pobytom v Bratislave získať BMK buď k účtu v príslušnej banke, alebo v prípade jednej banky aj ako predplatenú BMK bez nutnosti vedenia účtu. Podľa prieskumu vykonaného magistrátom v roku 2020 držitelia BMK využívali najmä zľavu na nákup predplatného lístka na MHD (takmer polovica oslovených), v menšej miere (cca 20 %) zľavu pri návšteve športovísk. Viac ako štvrtina majiteľov BMK v prieskume uviedla, že BMK používajú iba ako bežnú platobnú kartu a jej výhody nevyužívajú. Ku koncu roka 2020 mesto evidovalo necelých 65-tisíc platných BMK, z nich bolo v priebehu roka 2020 aktívne používaných vo verejnej doprave (so zakúpeným PCL, alebo s kreditom v elektronickej peňaženke) cez 17-tisíc kariet.
Po desiatich rokoch magistrát mesta po vykonanej analýze projektu konštatuje, že "BMK skĺzla do nástroja poskytujúceho zľavy pre časť obyvateľov (klientov konkrétnych bánk) bez jasných benefitov pre hlavné mesto a jeho organizácie s ročnou nákladovosťou približne 850.000 EUR." Bratislavskej mestskej karte podľa autorov analýzy chýbal niekto, kto by službu strategicky rozvíjal, čo hodnotia ako kľúčový neúspech projektu. Projektu chýbali merateľné ukazovateľe, ktoré by vyhodnocovali úspešnosť projektu, mesto nepozná užívateľov zliav BMK a projekt má aj viaceré technologické obmedzenia.
Mesto by preto po vzore iných európskych miest chcelo adresnejšie poskytovať svoje služby obyvateľom mesta prostredníctvom digitálneho priestoru. Cieľom má byť možnosť priamej komunikácie mesta s obyvateľmi, prehĺbenie ich vzťahu s mestom a prispôsobovanie služieb mesta potrebám jeho obyvateľov.
Transformácia BMK
Najpoužívanejšiu výhodu BMK, t. j. zľavu 10 % z ceny predplatného cestovného lístka, od 1. júla 2021 nahradí plošné zvýhodnenie cien ročných predplatných cestovných lístkov pre všetkých obyvateľov bez nutnosti byť klientom konkrétnej banky. Výhodnou cenou ročného PCL chce mesto motivovať obyvateľov k väčšiemu využívaniu mestskej hromadnej dopravy.
Od 1. júla 2021 teda nebude možné získať doterajšiu 10 %-nú zľavu pri nákupe PCL. Vydané a platné BMK však budú naďalej byť môcť byť používané ako nosič predplatného cestovného lístka, alebo ako elektronická peňaženka až do konca platnosti karty. Rovnako už nebude možné získať zľavu zo vstupného do mestských organizácií.
Ďalšie zľavy, ktoré BMK poskytovala, chce mesto postupne previesť do digitálneho priestoru. V tomto roku by to mala byť možnosť online nákupu zvýhodnených lístkov a permanentiek na mestské kúpaliská a športoviská. V dlhodobom horizonte mesto plánuje vytvoriť Bratislavské mestské konto, akési jednotné miesto, kde by obyvatelia mesta mohli nájsť informácie o poskytovaných službách, zakúpiť si vstupenky do mestských organizácií, či zapojiť sa do zlepšovania života v meste.
Návrh na transformáciu Bratislavskej mestskej karty na digitálne Bratislavské mestské konto budú poslanci mestského zastupiteľstva hlavného mesta schvaľovať na aprílovom rokovaní MsZ dňa 29.4.2021.
Aktualizácia: Predložený návrh transformácie BMK poslanci MsZ dňa 29. apríla 2021 schválili.