Bratislavská mestská karta po desiatich rokoch končí

Vydané BMK bude možné používať ako nosič predplatného cestovného lístka do konca platnosti karty.

Magistrát hlavného mesta pripravuje transformáciu Bratislavskej mestskej karty (BMK) na nové digitálne mestské konto. Projekt BMK bol spustený v januári 2011 ako marketingový nástroj pre rozvoj služieb mesta v oblasti kultúry a športu a tiež na podporu využívania mestskej hromadnej dopravy pre obyvateľov mesta. Bratislavská mestská karta kombinovala bežnú platobnú kartu s vernostnou kartou hlavného mesta, ktorá poskytovala zľavu 10 % pri nákupe predplatných cestovných lístkov (električeniek) a zľavu 20 % zo vstupného na mestské športoviská a do kultúrnych inštitúcií mesta. Držiteľom BMK poskytujú rôzne výhody aj viaceré komerčné prevádzky v meste.

Do projektu BMK sa postupne zapojilo šesť bánk, v ktorých mohli obyvatelia s trvalým pobytom v Bratislave získať BMK buď k účtu v príslušnej banke, alebo v prípade jednej banky aj ako predplatenú BMK bez nutnosti vedenia účtu. Podľa prieskumu vykonaného magistrátom v roku 2020 držitelia BMK využívali najmä zľavu na nákup predplatného lístka na MHD (takmer polovica oslovených), v menšej miere (cca 20 %) zľavu pri návšteve športovísk. Viac ako štvrtina majiteľov BMK v prieskume uviedla, že BMK používajú iba ako bežnú platobnú kartu a jej výhody nevyužívajú. Ku koncu roka 2020 mesto evidovalo necelých 65-tisíc platných BMK, z nich bolo v priebehu roka 2020 aktívne používaných vo verejnej doprave (so zakúpeným PCL, alebo s kreditom v elektronickej peňaženke) cez 17-tisíc kariet.

Po desiatich rokoch magistrát mesta po vykonanej analýze projektu konštatuje, že "BMK skĺzla do nástroja poskytujúceho zľavy pre časť obyvateľov (klientov konkrétnych bánk) bez jasných benefitov pre hlavné mesto a jeho organizácie s ročnou nákladovosťou približne 850.000 EUR." Bratislavskej mestskej karte podľa autorov analýzy chýbal niekto, kto by službu strategicky rozvíjal, čo hodnotia ako kľúčový neúspech projektu. Projektu chýbali merateľné ukazovateľe, ktoré by vyhodnocovali úspešnosť projektu, mesto nepozná užívateľov zliav BMK a projekt má aj viaceré technologické obmedzenia.

Mesto by preto po vzore iných európskych miest chcelo adresnejšie poskytovať svoje služby obyvateľom mesta prostredníctvom digitálneho priestoru. Cieľom má byť možnosť priamej komunikácie mesta s obyvateľmi, prehĺbenie ich vzťahu s mestom a prispôsobovanie služieb mesta potrebám jeho obyvateľov.

Transformácia BMK

Najpoužívanejšiu výhodu BMK, t. j. zľavu 10 % z ceny predplatného cestovného lístka, od 1. júla 2021 nahradí plošné zvýhodnenie cien ročných predplatných cestovných lístkov pre všetkých obyvateľov bez nutnosti byť klientom konkrétnej banky. Výhodnou cenou ročného PCL chce mesto motivovať obyvateľov k väčšiemu využívaniu mestskej hromadnej dopravy.

Od 1. júla 2021 teda nebude možné získať doterajšiu 10 %-nú zľavu pri nákupe PCL. Vydané a platné BMK však budú naďalej byť môcť byť používané ako nosič predplatného cestovného lístka, alebo ako elektronická peňaženka až do konca platnosti karty. Rovnako už nebude možné získať zľavu zo vstupného do mestských organizácií.

Ďalšie zľavy, ktoré BMK poskytovala, chce mesto postupne previesť do digitálneho priestoru. V tomto roku by to mala byť možnosť online nákupu zvýhodnených lístkov a permanentiek na mestské kúpaliská a športoviská. V dlhodobom horizonte mesto plánuje vytvoriť Bratislavské mestské konto, akési jednotné miesto, kde by obyvatelia mesta mohli nájsť informácie o poskytovaných službách, zakúpiť si vstupenky do mestských organizácií, či zapojiť sa do zlepšovania života v meste.

Návrh na transformáciu Bratislavskej mestskej karty na digitálne Bratislavské mestské konto budú poslanci mestského zastupiteľstva hlavného mesta schvaľovať na aprílovom rokovaní MsZ dňa 29.4.2021.

Aktualizácia: Predložený návrh transformácie BMK poslanci MsZ dňa 29. apríla 2021 schválili.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Viko #43:
Ako už bolo povedané, jeden problém je že vlaky zastavujú aj mimo dopravní. Druhý problém je potom že ŽSR čas nemusí byť 100% synchronizovaný s tým centrálnym IDSkovým - pointa môjho riešenia je že na výdaj CL aj na posúdenie jeho platnosti potrebuješ 100% jednotný čas. No a napokon, ŽSR podľa mňa uvádza údaje len v minútach, nie v sekundách.
Reakcia na: Viko #43:
možnosť, že si nastupoval na železničnej zastávke... a niektoré úseky medzi dopravňami sú riadne dlhé, napr. SC-Sládkovičovo
Reakcia na: 810zssk #40:
Prečo by mal byť vlak problém? Absencia OCL?
Nemôže sa miesto centrálneho času využiť čas prechodu dopravňou, ktorý sa už dnes doťahuje napr. na cp.sk? A tým pádom, ak pri kontakte so sprievodcom čas na tvojom lístku bude vyšší ako posledný hlásený čas, znamená to, že si lístok kúpil už za jazdy a teda porušil pravidlá.
Či opomínam nejaký problém?
Reakcia na: shaggy #41:
Ja ochrannej dobe rozumiem tiež, ale rovnako rozumiem prečo je v niektorých situáciách problémom. Preto som napísal ako by sme sa jej veľmi ľahko mohli zbaviť. Načo mať obmedzenie ktoré vieme pohodlne a bez rizika odstrániť?
Reakcia na: 810zssk #40:
Ja tej ochrannej dobe rozumiem. Podobne je to napr. pri SMS lístkoch (aby si si neposlal SMS, keď vidíš revízorov).
Ale 30 sekúnd, ktoré sú v tej aplikácii, sú podľa mňa aj tak len kozmetická ochrana. Väčšinou tí revízori za 30 sekúnd nestihnú k tebe prísť (ak vieš, kam máš pozerať, koho si všímať a ako stáť).
Reakcia na: 3pa3ck3 #39:
Pozri sa, ochranná doba je na to aby zabránila kúpe lístka až po začatí kontroly. Všetko čo na to potrebuješ je porovnať čas kedy bol kúpený lístok a kedy začala kontrola. Potrebuješ teda centrálny referenčný čas pre posúdenie platnosti CL. Ide to spraviť úplne jednoducho:
1. Užívateľ si kúpi CL. Pri tom sa logicky musí kontaktovať nejaky centrálny server ktorý tie lístky vydáva. Ten vo svojej odpovedi jednoducho do zariadenia pošle aj info o tom aký bol "centrálny čas" v čase keď mu žiadosť o CL prišla.
2. Revízor pri začiatku kontroly priloží revízorskú kartu k OCL. OCL pri zatvorení dverí kontaktuje ten istý server s info o začatí kontroly a ako odpoveď dostane info aký bol "centrálny čas" v čase kedy tú odpoveď dostal.

Hotovo. Na lístku v appke bude (vizuálne aj v 2D kóde) uvedené napr. "Zakúpený 12:33:42, platí 12:33 - 13:03". Na OCL sa zobrazí informácia "Kontrola zahájená 12:33:21". Ak je čas na OCL nižší ako čas na lístku, lístok sa neuzná. Ak je vyšší, lístok sa uzná.

Nemusíme vymýšlať žiadne zložité elaborátne riešenia s prikladaním mobilu, bluetoothom a podobne. Jediná podmienka je že cestujúci musí mať lístok platný pred nástupom (pred zatvorením dverí).

Toto by fungovalo pre MHD aj PAL. Jedine vlak je potenciálne problém.
Reakcia na: 810zssk #38:
Ako osobne by som bol najradšej, ak by ochranná doba nebola, ale neviem, či sa na to niekto kompetentný odhodlá...

Ešte disclaimer: Moje názory sú ovplyvnené tým, že som VŠ študent a nosím so sebou stále ISIC, ktorý mi okrem EP slúži aj na to, aby som sa vôbec dostal na internát.
Reakcia na: 3pa3ck3 #37:
Do MHD by to asi šlo, ale neviem či by to riešilo problém a zas by to bolo veľmi user-unfriendly.

Treba sa ísť spýtať do miest kde žiadnu ochrannú dobu nemajú že ako to riešia.
Reakcia na: 810zssk #36:
No dobre, uznávam, je to blud...

Ešte keď tak uvažujem - nedal by sa do všetkých vozidiel IDS namontovať Bluetooth, ktorý by zabezpečil identifikáciu vozidla pri kúpe lístka cez aplikáciu IDS a nebola by potrebná ochranná doba?
Mimochodom, teraz na webe EmTrestu pozerám že tá virtuálna dopravná karta má ročný poplatok 3€ (prvý rok dokonca 4,80€), to bude tiež svetový unikát že virtuálna karta stojí viac ako plastová 😂
Reakcia na: 810zssk #34:
Ja som tomu neodolal a zakúpil si to, že vyskúšam. TL;DR je to klasický EmTrest produkt. 🙂

Ak má človek nachystaný mobil so zapnutým NFC v okruhu tak 50 cm od strojčeka, prístroj už na kartu reaguje, ale slabo. Čiže to skončí chybným načítaním. Úspešné je až druhé načítanie pri strojčeku.

Keď si NFC zapnem pri strojčeku, skončí to chybným načítaním. Úspešné je až druhé načítanie.

Keď držím mobil ďalej od strojčeka a priložím ho až keď mám, skončí to chybným načítaním. Úspešné je až druhé načítanie.

Samozrejme, nebola by to Transdata, kebyže to nenačítava kartu tak 5 sekúnd.

Nechápavé, resp. nasrdené pohľady (po prvom (ne) načítaní) vodičov sú už len príjemný bonus ku produktu. 😁
Reakcia na: 3pa3ck3 #33:
V ideálnom prípade hej, napriek tomu si nemyslím že prikladanie telefónu k označovaču je niečo po čom cestujúci túžia. Imho tá "virtuálna dopravná karta" nerieši problémy cestujúcich, ale problémy dopravcov a predovšetkým problém EmTrestu ktorému hrozí že ak by zanikli buzeračné kartičky, prišiel by o hlavný dôvod vďaka ktorému sa jeho tragické produkty stále držia na trhu.
Reakcia na: 810zssk #31:
Ja by som očakával, že takéto označovače budú v roku 2021 pri každých dverách (a predpokladám, že Ty ako zástanca platby bankovou kartou tiež)
Reakcia na: 3pa3ck3 #25:
Ale zas som aspoň konečne pochopil kde sa v DPB inšpirovali tým momotským obmedzením lístkov z platobnej karty na jeden prestup 😃
Reakcia na: 3pa3ck3 #30:
Obávam sa že počet cestujúcich ktorí by považovali za obrovský prínos musieť po vozidle naháňať správny označovač a prikladať k nemu mobil sa limitne blíži nule.
Reakcia na: 810zssk #29:
Lenže aplikácia IDS a karta v mobile nie je to isté (napr. kvôli začiatku platnosti až 30 sekúnd po označení). Mne sa ako vhodnejšia javí možnosť kúpy vo vozidle až po nastúpení.
Reakcia na: 3pa3ck3 #27:
Veď to už dávno máme v podobe aplikácie IDS BK, až na tie nešťastné PCL.
Reakcia na: 3pa3ck3 #27:
To je projekt Transdaty. Už to spustili u SAD Prievidza, do konca roka by to malo byť spustené u všetkých SAD zapojených do "Slovenského dopravného pasu". 🙂
Reakcia na: 810zssk #26:
Išlo mi iba o možnosť využitia mobilu ako dopravnej karty
Reakcia na: 3pa3ck3 #25:
No tak zrovna tým by som sa teda rozhodne neinšpiroval 😂