Dopravný podnik Bratislava, akciová spoločnosť (DPB) významným spôsobom prispeje k záchrane legendárnej tatranskej električky EMU 89.0003 z roku 1968. Nadšencom z Veterán klubu železníc Poprad poskytne priestory na jej opravu v ústredných dielní vo vozovni Jurajov dvor.
Električky EMU 89.0 boli pre Vysoké Tatry vyvinuté na konci šesťdesiatych rokov, boli zložené z troch prepojených častí, čím si získali prezývku Trojičky a išlo o najdlhšie električky v Československu. Počas špičiek premávali spriahnuté v súpravách dlhých viac ako 70 metrov, pričom takáto súprava dokázala prepraviť viac ako 600 cestujúcich. Električka EMU 89.0003, ktorá bola z prevádzky odstavená v roku 2006, je druhá z dvoch zachovaných vozidiel tohto typu. Prvá z nich, EMU 89.0009, po obnove vonkajšieho náteru jazdí od roku 2018 vo Vysokých Tatrách na príležitostných nostalgických jazdách.
Nadšencom železničnej histórie sa električku podarilo zachrániť pred zošrotovaním a už niekoľko rokov postupne pracujú na jej oprave, ale nemajú na to vhodné prostredie ani náradie. Dopravný podnik Bratislava sa im preto rozhodol podať pomocnú ruku. „Zapálenie dobrovoľníkov, ktorí sa snažia zachraňovať historické tatranské električky, je obdivuhodné. Keď nám v lete Ján Sabaka predstavil projekt opravy legendárnej Trojičky, ihneď sme v DPB začali hľadať možnosti, ako priložiť ruku k dielu a čo najviac im pomôcť,” povedal predseda predstavenstva DPB Martin Rybanský.
Z Popradu do Bratislavy prišla historická električka železničným špeciálom v nedeľu 28.2.2021 a v pondelok 1.3.2021 bola prevezená priamo do areálu DPB. Symbolicky po bežne nepoužívanej železničnej trati v depe Jurajov dvor, ktorou sa v minulosti dopravovali do podniku nové vozidlá. Po tejto trati neprešiel žiadny vlak už viac ako 10 rokov a za týmto účelom bola dobrovoľníkmi mimoriadne sprejazdnená.
„Poskytneme naše technické zázemie. K dispozícii budú mať halu pod strechou, v ktorej môžu pracovať aj za nepriaznivého počasia, špeciálne zariadenia, ako napr. zdviháky, naše náradie a akýkoľvek technický problém môžu konzultovať aj s našimi skúsenými technikmi, ktorí majú s opravou električiek dlhoročné skúsenosti,” dodal Martin Rybanský.
Veterán klub železníc Poprad projekt financuje iba zo sponzorských darov a vďaka 2 % z daní. „Fungujeme vo veľmi skromných podmienkach, veľmi ma preto teší pomoc od Dopravného podniku Bratislava, vďaka ktorému môžeme opravu električky značne urýchliť. Na oprave chceme pracovať počas celého roka a ak pôjde všetko podľa plánu, historická električka by mohla už v zimnej sezóne opäť voziť turistov v Tatrách,“ uviedol Ján Sabaka, výkonný riaditeľ Veterán klubu železníc Poprad.
Ike