Podarí sa hrdinom akčného filmu ochrániť Autoslavu pred nebezpečným vírusom CoBID?
Vážení čitatelia,
vzhľadom na skutočne katastrofický rok, ktorý mnohých zaskočil nepripravených (a to aj napriek tomu, že Slováci poctivo nacvičujú a prežívajú rôzne krízy prakticky neustále), prinášame vám v spolupráci s Vládou SR, mestom Autoslava, jeho obľúbeným dopravným podnikom (DPA) a filmovým štúdiom BOLLÍÚD na odľahčenie situácie (staro)nový stredoeurópsky katastrofický veľkofilm.
Na úvod však varovanie ministerstva zdravotníctva:
Na začiatku tohto sotva uveriteľného prapodivného príbehu ľudských a organizačných tragédií bola úprimná snaha ministerstva zdravotníctva o vytvorenie krátkeho informačného šotu o tom, ako chrániť seba i ostatných spoluobčanov pred zlým vírusom CoBID, ktorý sa neustále rozširuje nielen na území Bratislavského srandovného kraja (BSK).
Táto ušľachtilá myšlienka však hneď v zárodku narazila na tradičný problém slovenského zdravotníctva - peniaze. Ak sa teda mal edukačný spot dočkať realizácie a medializácie, bolo treba hľadať finančné krytie inde. Všeobecné i súkromné zdražobné poisťovne taktiež neboli nápomocné a ako vždy, nechceli pustiť financie žilou. Autori nápadu o krátkom informačnom spote však boli dostatočne tvrdohlaví a nechceli sa svojej myšlienky vzdať a tak teda hľadali podporu ďalej. A zašli naozaj ďaleko. Keďže potrebovali peniaze, obrátili sme sa na toho, kto drží kľúče od miešačky. Toho, koho meno netreba vyslovovať - podnikateľa, aktivistu, majstra improvizácie, dramatika, skvelého herca, rečníka, odborníka na PR, zdravotníctvo, karanténu a mimoriadne stavy (v jednej osobe).
Pán premiér si nielenže našiel čas, dokonca ľudí z ministerstva zdravotníctva aj vypočul, a keďže sa mu zámer pozdával, súhlasil s finančnou podporou ich projektu zo strany vlády. Mal však niekoľko drobných, v zásade nepodstatných pripomienok, ktoré autori projektu museli akceptovať, ak chceli video nakrútiť. Pána premiéra myšlienka osloviť masy pri obrazovkách zaujala, pretože zacítil potenciál nenápadne spot využiť na svoju propagáciu.
Po krátkom zamyslení si stanovil zoznam požiadaviek:
- požadovaná dĺžka filmu sa zvýši z dvoch minút minimálne na 92 minút,
- film nebude informačný, ale akčný,
- vo filme budú účinkovať známi slovenskí herci a herečky,
- film musí byť epický, výpravný a plný špeciálnych efektov, veľkolepý - skrátka trhák,
- bude v ňom hrať malú rolu aj pán premiér a všetkých občanov v ňom zachráni.
Na prekvapenie autorov myšlienky sa pán premiér dokonca ponúkol (lepšie povedané trval na tom), že film bude sám režírovať.
Pôvodný scenár mal zobrazovať vozidlo autoslavskej MHD, do ktorého nastúpi infikovaný cestujúci bez Ruska rúška a svojim nezodpovedným po Čína počínaním nakazí ostatných, nič netušiacich spolucestujúcich. Pán premiér hneď navrhol z vlastnej hlavy niekoľko vylepšení.
Dej filmu
Nebude sa jednať o korona vírus, ale o prísne tajný vírus, ktorý ľavicový zloduch ukradol z výskumného laboratória v novej špičkovej nemocnici na Rázsochách (ešte nie sú hotové, filmovať sa preto bude na Kramároch).
Plány zloduchovi však zhatí promptný zásah mestskej polície a odťah jeho vozidla, keďže zaparkoval na chodníku a nenechal chodcom 1,5 metra.
Následne chce využiť Taxi, Taxi Taxi ba aj Bolt über alles, ale keďže je mu zákon v pätách, použije práve príchodzí Autobus smrti (SOR NB 18). Pozn. - v záujme vyššej autenticity snímky dopravca napokon poskytol pre úlety natáčania (linka 32) autobus Solaris Turbino 15. Takže toto sci-fi bude výnimočne úplne bez paródie na SOR. Sorry.
Vzhľadom na stav a vozovky a povahu vozidiel MHD, pri hrkotaní a trhnutí vozidlom pri dobrzďovaní do zastávky pixla so zákerným vírusom padá na podlahu a vzápätí nakazí ostatných cestujúcich (áno, vo vozidlách MHD sa naozaj nachádzajú aj ostatní cestujúci), medzi inými hrdinný robotník, živiteľ rodiny a platiteľ daní, stará žena, dokonca aj mladá biela, konzervatívna kresťanská mamička s dieťaťom (ktorá si rozhodne zaslúži byť zachránená).
Cestou dole Pražskou autobus naberá nebezpečnú rýchlosť a z nejakého dôvodu nesmie spomaliť pod 50 km/h - čo bude kvôli absencii Bus-pruhov a preferencie MHD na križovatkách naozaj strhujúci a nebezpečný zážitok (ako väčšina jázd MHD po Autoslave).
V meste sa však práve v tom čase koná stretnutie predsedu závodného výboru OSN s predsedom OZ KOLO, takisto stretnutie hláv štátov V4 a V3S a ešte k tomu aj návšteva pápeža, takže pán premiér má plné ruky práce. Autobus smrti preto nemôže pokračovať po ulici Štefánie Ikovej, ale musí byť presmerovaný doľava na Šancovú ulicu.
V podzemnom bunkri zasadá krízový štáb pod vedením premiéra. Situácia sa dramaticky dramatizuje, hustne a neustále sa mení. Pôvodný plán viesť autobus linky 32 po svojej pôvodnej trase na Hlavnú stanicu je nerealizovateľný, lebo je práve piatok popoludní a cesta na stanicu je neprejazdná, keďže automobilisti v zúfalej snahe opustiť mesto alebo aspoň odprevadiť priateľov a známych na vlak zablokovali celý priestor obratiska a tým aj jedinú prístupovú cestu pre MHD. Plán krízového štábu naložiť všetkých infikovaných cestujúcich z autobusu smrti do Vlaku smrti (národný dopravca) a odviezť ich čo najďalej od Bratislavy (Košice a Humenné) dostáva trhliny. Premiér v snahe všetko a všetkých zachrániť musí konať rýchlo. Autobus nemôže spomaliť pod 50 km/h - teda jasná technická závada. Treba ho dostať do vozovne, dopravný podnik má šikovných dielenských pracovníkov, tí si s problémom určite poradia. "Navrhujem presmerovať autobus do vozovne Trnávka, kde sa podľa mojich informácií koná Deň otvorených dverí".
Scéna filmu zo zasadania krízového štábu |
Dvere do vozovne teda nie sú otvorené, treba hľadať iné riešenie. Do miestnosti prichádza Magián K. ako Bad guy a prezentuje svoj návrh konečného riešenia - teda doviezť cestujúcich až na konečnú.
V miestnosti krízového štábu prebieha rozumná a vecná debata pod taktovkou múdreho premiéra. Presmerovaný autobus linky 32 sa zatiaľ stále rúti dolu Šancovou ulicou a blíži sa k Račianskemu mýtu. Je treba konať rýchlo! Osvietený premiér, stojaci pod lampou, hovorí, že musia predsa existovať aj iné riešenia a iné vozovne. Vozovňa Hroboňova neprichádza do úvahy, vozovňa Petržalka je príliš ďaleko a navyše je nedosiahnuteľná, keďže Starý most je prejazdný len pre električky, cyklistov a peších. Upratovačka, ktorá prišla do miestnosti vyniesť smeti hovorí, že ešte na Račianskej sa nachádza vozovňa Kraksňany. Dostať sa do nej však nebude také jednoduché - zo Šancovej nie je možné odbočiť doľava, takže autobus plný infikovaných cestujúcich bude musieť ísť obchádzkou cez Mýtnu, Vazovovu a Radlinského. Pri vyústení Vazovovej ulice bude však na vedľajšej ceste!
Ďalšia akčná scéna plná výbuchov emócií zachytáva zastávku Blumentál, kde polícia spolu s armádou zastavuje dopravu v piatkovej špičke, aby mohol autobus smrti nerušene prejsť. Zvládne však vytočiť zákrutu v 50-kilometrovej rýchlosti? Ak by nie, vrazil by do budovy sociálnej poisťovne a to by bola sociálna katastrofa. Niekto z krízového štábu však tvrdí, že riziko je privysoké a navrhuje okamžite zasiahnuť použitím letectva a rakiet vzduch-autobus. Straty by boli podľa vypracovanej simulácie prijateľné - na Vazovovej sa nenachádza žiadny kľúčový priemysel. Len školy, učitelia, deti a študenti. Premiér však nesúhlasí a chce ísť do rizika. Na jeho rozkaz sú stíhačky odvolané naspäť na základňu a piloti do Kuchyne. Armáda medzitým už zastavila premávku, avšak na Radlinského je stále kolóna áut. Dokáže prejsť autobus v ľavom pruhu po koľajniciach? Prezident policajného zboru si zakrýva oči, nechce vidieť porušenie predpisov. Armáda nezamestnaných stojaca v rade pred budovou úradu práce sledujúc rútiaci sa autobus zhíkla: "hí!"
Autobus prefrčí závratnou rýchlosťou 50 km/h vyhradeným jazdným pruhom pre električky a blíži sa k Račianskemu mýtu. Táto križovatka bude kritická. Doprava už bola zastavená, avšak množstvo áut stále stojí priamo v križovatke, do ktorej vošli napriek tomu, že ňou nemohli plynulo prejsť. Tragédia je neodvratná a akčný film si žiada zrážku a výbuch. Autobus v križovatke zošrotuje niekoľko áut, ale nakoniec pokračuje ďalej v jazde smerom na Raču.
Zástupca dopravného podniku naliehavo žiada krízový štáb o presmerovanie autobusu cez Jarošovu a Vajnorskú do vozovne Jurajov dvor, ale ostatní ho odmietajú. Kričí, že Solaris nemôže do vozovne Kraksňany, "tam nikdy 15-metrové autobusy neboli!", "nezvládne prejsť cez priecestie pred vozovňou!", násilím je vyvádzaný von z miestnosti na fajčpauzu. Premiér si dáva expresne vypracovať analýzu, či 15-metrové vozidlo zvládne prejsť cez kritický prejazd Krasňandra pred vozovňou. Prejazd je totiž veľmi starý a nebol stavaný na takú dĺžku a rýchlosť 50 kilometrov. Hrozí veľká tragédia. Alebo aspoň oškretie podvozku. Prítomní zastupcovia dopravného inšpektorátu upozorňujú, že odbočenie doľava ku vozovni je zakázané pre vozidlá s dĺžkou nad 12 metrov.
Ak by autobus dokázal zdolať prejazd a bezpečne zastaviť pri stanici Vinohrady, v hre je stále možnosť dostať zadným vchodom ľudí na stanicu a do vlaku. Minister zdravotníctva trvá na tom, že ľudí treba vyviezť čo najďalej od hlavného mesta, najlepšie na východ - tam nič nie je. Minister dopravy však varuje, že piatkové rýchliky do Košíc sú beznádejne preplnené. Bad guy Magián (ktorý sa do bunkru dostal nevedno ako) navrhuje použiť vagóny pre dobytok. Minister dopravy skľúčene oponuje, že všetky dostupné vagóny pre dobytok sú už použité na rýchlikoch do Košíc...
Autobus smrti medzitým prekonal zápchu na Račianskej a nezastaviteľne sa blíži sa ku Mladej garde. V autobuse nastáva vzbura nemŕtvych skôr narodených - dožadujú sa okamžite zastaviť vozidlo - v Lidli je práve XXL týždeň. 🛒
Armáda zatiaľ evakuuje okolie vozovne Kraksňany, vrátane blízkej krčmy, kde naráža na najväčší odpor. Zdravotníci a vojaci narýchlo zriaďujú karanténe priestory v neďalekej zóne Malé, veľké a vozovňové Kraksňany. Autobus sa rúti k žst. Vinohrady a vodičovi sa blíži pracovná prestávka. Teraz to bude buď - alebo. Ostrá ľavotočivá zákruta, prejazd a potom pravotočivá zákruta. A ešte závora pri vjazde do vozovne. V krízovom štábe už pomaly nikto ani nedýcha, ani nepracuje... Premiér sa nenápadne vytratil z miestnosti.
Autobus sa blíži k zákrute a vyzerá to tak, že ju v závratnej 50-kilometrovej rýchlosti nemá šancu zvládnuť. Keď vtom prilieta na scénu Superman! Ale nie je to superhrdina z amerických filmov. Je to náš premiér, v zelenomodrom kostýme, ktorý si požičal od svojho kolegu, predsedu strany S@S. Pristáva, stavia sa do cesty rútiacemu sa autobusu a vlastnými rukami ho zachytí a pomôže mu zdolať zákrutu. Ba čo viac, vzápätí dvíha 15-metrový autobus do vzduchu a odnáša ho do výšky, preč od prejazdu Krasňandra a vozovne, kde by sa zaiste stala (nejedna) tragédia. Superpremiér s poľským autobusom niekoľkokrát obletí zemeguľu, úprimnými srdečnými slovami uzdraví všetkých cestujúcich, pristane na parkovisku rovno pred vchodom do Lidlu, čím zachráni nielen životy cestujúcich, ale symbolicky aj slovenskú ekonomiku. Pomôže uzdravenej mamičke s kočíkom von z vozidla, zapózuje fotografom a dokonca odpovie prítomným novinárom na ich otázky. Je to hrdina. Skutočný superhrdina! Presne taký, ako sám seba vidí.
Za spoluprácu ďakujeme vedeniu mesta Autoslava, polícii a dopravnému dispečingu za zabezpečenie odklonu dopravy, ministerstvu zdravotníctva, vnútra a dopravy, armáde SR a samozrejme spoločnosti Libl.
Film uvidíte vo vysielaní verejnosprávnej televízie medzi Telešoppingom a záverom vysielania.
V hlavných úlohách:
Zita Furková
Klementína Strašiftáková as old woman #1 (Sophia Loren účasť na natáčaní, žiaľ, odmietla)
Mária Jedovatá as old woman #2
Magián Kapusta as bad guy
Komparzisti as passengers
Použité zdroje:
Autobus smrti, Nebezpečná rýchlosť, Prejazd Kassandra, Superman, Trhák
GHZ6621