Vozidlový informačný systém s novinkami

Cestujúci budú mať k dispozícii viac informácií v reálnom čase.

Elektronický informačný systém vo vozidlách bratislavskej MHD už mnoho rokov ponúka len základné informácie. Cestujúci sa prostredníctvom neho dozvedia číslo linky, nasledujúcu zastávku s informáciou, či je na znamenie, priebeh trasy, zónu a aktuálny čas. Pri nedávnych výlukách boli na vnútorných LCD displejoch zobrazované aj základné statické informácie o výlukách, prípadne dopravný podnik na displejoch zobrazuje rôzne informačné kampane.

Cestujúci, ktorí sa už odviezli novými autobusmi Solaris New Urbino 18, ktoré sú od septembra nasadzované na linky 61 a 96, si už určite všimli inovovaný informačný systém v týchto autobusoch. Dopravný podnik Bratislava v nich zaviedol zobrazovanie rozšírených aktuálnych informácií. Na obrazovke s priebehom trasy sa po novom zobrazuje pri jednotlivých zastávkach aj jazdný čas do danej zastávky a taktiež čísla liniek, na ktoré je možné na tej-ktorej zastávke prestúpiť.

V druhej polovici displeja sa zobrazujú reálne odchody relevantných liniek z najbližšej zastávky tak, ako ich cestujúci poznajú z virtuálnej zastávkovej tabule. Cestujúci tak má informáciu o tom, či spoj, na ktorý chce prípadne prestúpiť, na danej zastávke ešte stihne, alebo bude preňho výhodnejšie iné spojenie. Taktiež môže zistiť informáciu, či je daný spoj nízkopodlažný a v lete aj klimatizovaný.

"Pre všetky informácie o nadväzných spojoch platí, že sa zobrazujú iba podstatné informácie na základe špeciálne vyvinutého algoritmu. Automaticky sa tak odfiltrujú linky a spoje, na ktoré nemá zmysel prestúpiť, a zostanú len dôležité údaje. Novinku sa podarilo zrealizovať vďaka unikátnej spolupráci verejného, súkromného a tretieho sektora, v ktorej bol lídrom projektu DPB a partnermi Solaris, BUSE, Radiopol a občianske združenie mhd.sk," priblížil novinku Dopravný podnik Bratislava.

Okrem spomínaných informácií sa na displejoch zobrazujú aj operatívne informácie o mimoriadnostiach a výlukách v MHD, ktoré sú cestujúcim k dispozícii aj na elektronických tabuliach na zastávkach a tiež na virtuálnej zastávkovej tabuli.

Podľa Technických a prevádzkových štandardov IDS BK by postupne mala byť uvedená funkcionalita informačného systému zavedená v rámci celého Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji. Kedy sa nový systém začne používať aj v ďalších vozidlách MHD, ktoré sú vybavené vnútornými LCD displejmi, zatiaľ nie je známe, hovorkyňa DPB Ľubica Melcerová nám však potvrdila, že rozširovanie inovovaného systému bude pokračovať: "DPB bude postupne zavádzať rovnaké zobrazovanie informácií aj v ostatných vozidlách, ktoré sú vybavené vnútornými LCD obrazovkami." Termín zatiaľ DPB neuvádza.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Škoda, že si aj DPB v komunikácii nespomenul, že novinka je v súlade so štandardmi, ktoré budú platné v celom IDS BK.
A čo bude vysielané na zástavkach na úsekoch kde jazdí len jedna linka? nejaké všeobecné informácie? Mimochodom, opravili konečne reklamné spoty na šírku obrazovky, lebo donedávna mali zúžený obraz.

PS: Moja naivita, tak kedy bude konečne tá platba za CL bezkontaktnou platbonou kartou cez terminál možná? DPB rieši koniny, ale dôležité priority odsúva. Opakujem, ak to nie je dodávateľ schopný dodať, treba zmluvu vypovedať a zakúpiť licenciu od iného dodávateľa. Bude to funkčné a ešte aj ušetríme:-)
Reakcia na: Jajboli #2:
Ja znova opakujem, že dodávateľ je schopný to dodať a aktuálne to študáci testujú.

P.s. Bolo to aj tu na imhd.
Plánujú sa namontovať aj informačné monitory na autobusy, v ktorých sa ešte nenachádzajú? Často sa mi stáva že natrafím na autobusy liniek 83,93 a iné ktoré nemajú tieto monitory namontované a je potrebné pozerať na malé, jednoriadkové displeje nachádzajúce sa iba v prednej časti vozidiel.
Reakcia na: Jajboli #2:
Troll.
Reakcia na: Jak44 #3:
Už to testujú od jari. Tak v čom je problém? Preboha, to rok to chcú testovať, keď inde to už REÁLNE VYUŽÍVAJÚ CESTUIÚCI OD 06/2016!!!! Opakujem od 06/2016!
https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/za-jizdenku-v-ostrave-platte-bankovni-kartou.A160629_2256736_ostrava-zpravy_sme
Takže v ktorom storočí sa tej služby dočkáme?
Reakcia na: Jajboli #6:
V Ostrave majú Telmax technológiu? Som nevedel.

V Brne im trvala implementácia technológie Mikroelektronika cca 16 mesiacov od osadenia označovačov. U nás sa to rieši zatiaľ ± rok (tiež beriem od osadenia označovačov s terminálom).

Uvedom si, že je to vec, pri ktorej spolupracuje veľa subjektov a je to vec, ktorá je dosť ošemetná. Radšej počkať kým sa to poriadne vyladí, ako riešiť, že Ti systém strhol viac ako mal, nie? 🙂
Reakcia na: Jak44 #7:
Ešte by som možno doplnil, že zaregistrovaní študenti mohli dosť ťažko na jar testovať, keďže cestovali len minimálne a teda nebolo ani veľmi čo ladiť.
Reakcia na: Valec #8:
Ak je toto skutočný dôvod, tak je dosť úbohý - to teraz budeme čakať so spustením kariet do momentu, kým bude niekoľko mesiacov prezenčnej výučby, aj keby to malo byť až na jeseň 2021?
Reakcia na: Jak44 #7:
Ja uznám inú technológiu, ale tolerovať 4 ročné meškanie sa nasadenie modernej platobnej metódy je dlho, je to veľmi dlhá lehota. V súkromnej firme by takéto omeškanie určite netolerovali, ak nestíhaš ísť s dobou, si odpísaný.
Konečne si aj DPB musí uvedomiť že miesto označníkov a PR kecov musí prinášať JEDNODUCHÚ A KVALITNÚ SLUŽBU OBČANOM. A platenie za CL jednopducho priložením bezkontaktnej PK takou službou je.
Práve pre vodičov čo väčšinu času jazdia autom a tí ti nebudú hľadať niekde automat alebo nebodaj hľadať ako sa posiela SMS, jednoduchý leták za zástavke DPB ich má ifnormovať že si odťuknú PK pri vstupe a výstupe vo všetkých vozidlách a budú mať zaplatené cestovné. Platenie cez PK má inde taký úspech že nechápem DPB že tak dlho nie je schopné zaviesť túto službu do praxe.
Reakcia na: Jajboli #10:
Bohužiaľ DPB do toho ide tiež len tak polovične, pokiaľ viem neplánujú žiadnu plošnú výmenu OCL, takže cestujúci budú po celom vozidle naháňať ten správny označovač, takže neviem či to bude pre užívateľa tak jednoduché ako si predstavuješ.
Reakcia na: 810zssk #11:
Tak potom to treba riešiť systémovo, osadiť a zreteľne graficky odlíšiť označovače čo budú slúžiť ako terminály na platbu PK cestujúcim. Trebárs také označovače umiestniť v stredných dverách a dať na ne VÝRAZNÚ NÁLEPKU. Zároveň by prospela redukcia nálepiek na dverách vozidiel a osadiť nálepku Platba PK na dverách. Menej zreteľných grafických prvkov=lepšia zrozumiteľnosť. Pozrite sa koľko tu je nálepiek (na čo potrebuje cestujúci zvonka vozidla nálepku klímy, nálepku že zvonka vozidla že nemá otvárať okná počas klímy alebo sú tam 2 nálepky karty čo ani neviem čo znamenajú)? Je to podľa vás zrozumiteľné a prehľadné? https://www.parlamentnelisty.sk/wp-content/uploads/2020/08/7_12032020_mhd_autobusy_paska_priestor_vodica689549-scaled.jpg
(treba ich zredukovať a dať len najdôležitejšie-invalidi, kočíky, platba PK).
MENEJ NÁLEPIEK=VAČŠIA PREHĽADNOSŤ
Reakcia na: 810zssk #11:
Tak ale je smutne, ze zrovna pri tomto co im prinasa peniaze sa tvaria ako mrtvy chrobak. Ja by som tiez bol rad, kebyze pridem do autobusu, prilozim hodinky, a sadam si a nemusim riesit listok, cas, vytahovat mobil na SMS ci kupovat listok dopredu v automate.

Clovek by ocakaval, ze sa budu snazit urobit moznost platby co najjednoduchsiu a najrychlejsiu.

A sranda, neplanuju vymenu zariadeni co im prinasaju peniaze ale planuju vymenu zastavok co im sposobi iba naklady? (ano su mi jasne aj ine "detaily" pre rypalov)
Reakcia na: Jajboli #10:
Ruku na srdce a trochu zmyslu pre realitu. Ak to DPB rozchodí aj o dva roky, stále to bude mega nadštandard, o ktorom sa môže cestujúcim vo väčšine západoeurópskych miest len snívať.
Ja sa, naopak, teším, že Bratislava je jedným z progresívnych miest, kde sa táto platobná metóda v MHD pripravuje.
Reakcia na: Vladimír #14:
Počkaj... To, že pomaly pol Nemecka ešte frčí na Geldkarte a podobných úchylnostiach, hádam nemá byť motivácia pre Slovákov, aby prechod na najnovšie technológie čo najviac naťahovali.
Reakcia na: Viko #15:
EC Geldkarte nebola žiadna úchylnosť ale inteligentná reakcia na poplatkovú politiku MC/VISA. A keď to raz 99% obyvateľstva má v peňaženke, prečo by to mali zahadzovať?
Ale myslím, že Vladimír narážal na to, že Nemecko NIE JE väčšina západoeurópskych miest.
Reakcia na: Viko #15:
Dobre, má niekto seriózny odhad, do akej miery je v EÚ bežné zaplatiť priamo vo vozidle platobnou kartou, ideálne úplne v automatickom režime bez nutnosti výberu konkrétneho lístka? Ja síce tiež nie, ale z osobných skúseností a prehľadu odhadujem (uznávam, čisto subjetívne), že túto službu má k dispozícii menej ako 5% používateľov VHD v EÚ. A všetko nasvedčuje tomu, že Bratislava ju čoskoro bude mať.
A to je presne o tom poloprázdnom a poloplnom pohári. Ja mám radosť, že Bratislava sa reálne pripravuje na jednu z používateľsky najprívetivejších a najmodernejších foriem platby a má ambíciu byť medzi tými mestami EÚ, ktoré pomáhajú nastaviť trend.
Ja nechcem, aby sa čokoľvek progresívne a dobré na Slovensku zbytočne odďaľovalo. Len ma už začína unavovať to tunajšie neustále hejtovanie a samobičovanie, že ak tu nemáme hneď to, čo "včera skúšobne spustili na jednej linke v New Yorku", tak je všetko na ***** a búúúúú.
Reakcia na: Vladimír #17:
Ja som mal radosť z príchodu výbornej novinky mnoho piatkov dozadu, teraz už len unavene čakám, kedy konečne. Nežiadam vesmírnu technológiu, ktorá na diaľku zdeteguje kartu, vypočíta najvýhodnejšie jazdné a ešte popraje pekný deň. Inovácie môžu prichádzať postupne. Úplne stačí, keby som mohol za zvolený lístok platiť z priloženej karty tak, ako sa dá platiť priložením EP. Keď už sme v BA celé EP - a aj platobné karty - zaviedli (napríklad oproti SADkám) pomerne neskoro, človek by čakal, že základné otázky rozvoja sú dávno vyriešené. Odvolávať sa teraz na študentov je akurát (nechcený) obraz úrovne celého projektu - ok, je korona, boli aj ďalšie starosti, ale ak zodpovedným záleží na včasnom spustení, dali by výzvu na nájdenie nových testerov, ktorí pendlujú aj cez opatrenia, a už sme mohli od septembra fungovať, nie?

Predbiehať v segmente platieb západ nie je váu úspech, ale úplne bežný štandard fungovania slovenského trhu. (Historky o tom, ako sa ktoré vyspelé západné firmy v rôznych obdobiach divili nad tunajšou pokročilou úrovňou a značným rozšírením moderných platobných systémov, viem doložiť.) Preto nerozumiem, prečo mi nemajú vadiť odklady dlhodobo sľubovanej veci a vlastne mám byť vďačný, aký poloplný pohár máme. Samozrejme, som rád, že sa tomu niekto venuje. Ale chýba mi transparentná info, že bude to hotové najneskôr v mesiaci xy lebo ešte sa ladia takéto kroky v oblasti yz a doteraz sme bojovali s yx ktoré sa nedalo inak vyriešiť, takže máme meškanie n mesiacov a urobíme takýto krok, aby sme sa ďalšiemu meškaniu vyhli. Nemému ani vlastná mater nerozumie, tak odkiaľže má potom byť tá dôvera, pochopenie a vďaka?
ono netreba zabúdať na fakt, že Slovensko sa stalo akýmsi trendsetterom a skúšobňou nových technológií pre veľké spoločnosti. Preto odvolávať sa na niečo že na západe to nemajú nie je celkom korektné. Raz dávnejšie kdesi v tv nejaký bankový analytik vysvetľoval, že banky sa naučili skúšať nové technológie práve na Slovensku, nakoľko pre nich SK predstavuje malý úzky ale progresívny trh (ochotný skúšať nové technológie) čo je práve na takéto testy vhodné. Spomínal aj čo všetko sa ako medzi prvými krajinami zavádzalo či skúšalo na Slovensku ale to si už nepamätám. No vyhovárať sa že, nemáme to otestované, lebo nám vypadli študenti je taká dobrá výhovorka za ktorou sa skrýva "moc sme sa pri tom zavádzaní novinky nepretrhli", pretože ako uviedli moji predrečníci, keby DPB tak záležalo na "nastolení trendov, inovatívnosti" už dávno by zbierala ďalšiu vzorku ľudí. Zároveň by jej tak nová vzorka mohla ukázať prívetivosť nielen k mladšej generácii užívateľov ale aj k tej staršej. 😉
Aby tu nedošlo k nejakej dezinformácii (ako to už pochopili dvaja podo mnou), nikde som netvrdil že dôvodom odkladu je že vypadli študenti-testeri. Len, že to tiež mohlo (je to moja domnienka) proces zavádzania pribrzdiť.
Už konečne pochopme že nás nezaujímajú výhovorky prečo to nejde, ale ako to urobiť. Od toho si platíme tých menežérov v podnikoch. Ak to nevedia, naozaj nech odstúpia, ale na výhovorky nik nie je zvedavý. Ja nevidím dôvod tolerovať 4 ročné meškanie dôležitej služby pre cestujúcich (úhradu za CL prostredníctvom bezkontaknej PK). Kvalitné jednoduché riešenie, to potrebujeme, nie výhovorky❗
Reakcia na: Jajboli #12:
Ty si dobre dlho žiadne vozidlo DPB nevidel, že? 🙂 VŠETKY už majú nové nálepky pri dverách (asi 4 mesiace) aj s označením VISA/MC.
Reakcia na: Minko #19:
Pozvánka ďalšej vzorke ľudí išla v minulých dňoch 😉
Reakcia na: color #23:
vidíš, a potom vznikajú takéto nazvime to špekulácie. Lebo sa NEKOMUNIKUJE s verejnosťou priebežne. Ale iba sa postaví na hotové a potom sa čudujú že spolovice schytajú hejt. Čo bránilo DPB dať jedno tlačové vyhlásenie o tom, že im vypadla kontrolná vzorka pre koronu a nakoľko majú záujem o spustenie služby a potrebujú ju otestovať, oslovia ďalších ľudí? fakt ťažké zosmoliť nejakú takúto pár vetovú správu?