Bude sa počas koronakrízy používať klimatizácia vo vozidlách?

Klimatizácia pri dodržaní pokynov nepredstavuje veľké riziko šírenia vírusu.

Postupne sa blíži leto a s ním spojené horúce dni, počas ktorých zvykne byť vzhľadom na vysokú teplotu cestovanie náročnejšie. Z toho dôvodu sa vo vozidlách používajú klimatizácie, ktoré zabezpečujú príjemnú teplotu v rámci vozidla i v horúcich letných dňoch. Dopravný podnik Bratislava začal v uplynulých mesiacoch montovať nové klimatizácie do svojich vozidiel, aby zvýšil pohodlie cestujúcich. 

S postupným príchodom teplejších dní s ohľadom na nedávnu i súčasnú epidemiologickú situáciu sme zisťovali, či má používanie klimatizácie v prostriedkoch hromadnej dopravy vplyv na šírenie nového koronavírusu COVID-19. O stanovisko sme požiadali Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky, ktorého sme sa pýtali, či jestvuje nariadenie, ktoré by upravovalo používanie klimatizačných zariadení vo vozidlách hromadnej dopravy. „Opatrenia ÚVZ SR pri ohrození verejného zdravia neupravovali a ani v súčasnosti neupravujú povinnosti prevádzkovateľov vozidiel hromadnej dopravy osôb v súvislosti s používaním klimatizačných zariadení. Vo vzťahu k vozidlám hromadnej dopravy (MHD, železničná doprava, autobusová doprava a pod.) odporúčame prednostne využívať možnosť prirodzeného vetrania prostredníctvom okien, v prípade používania klimatizácie odporúčame prepnutie recirkulačných jednotiek na 100% prívod vonkajšieho vzduchu, ak je to z technického hľadiska možné zabezpečiť.“ uviedol Marek Eliáš z komunikačného referátu ÚVZ SR. 

Nemenej dôležitou otázkou je, či predstavuje používanie klimatizácie zvýšené riziko nákazy koronavírusom, keďže dochádza k prúdeniu vzduchu, ktorý by mohol potenciálne spôsobiť prenos kvapôčkovej infekcie. „Pri správnej údržbe klimatizácie, dodržiavaní vyššie uvedených odporúčaní je toto riziko vo verejnej hromadnej doprave minimálne. Treba poznamenať, že vozidlá verejnej hromadnej dopravy aj bez klimatizácie predstavujú zvýšené riziko prenosu infekčných ochorení, keďže sa v nich vystrieda väčšie množstvo ľudí, medzi ktorými často nie je možné dodržať vhodný odstup. Rizikom sú aj dotykové plochy (madlá, držadlá, tlačidlá), preto epidemiológovia odporúčajú prevádzkovateľom hromadnej dopravy vozidlá vo zvýšenej miere čistiť a dezinfikovať. Cestujúcim sa odporúča nosiť rúška, čo je v súčasnosti aj ich povinnosťou vyplývajúcou z opatrenia Úradu verejného zdravotníctva SR, často si umývať ruky alebo si ich dezinfikovať.“ priblížil Eliáš. Treba však podotknúť, že v súčasnosti sú vozidlá hromadnej dopravy dezinfikované a čistené niekoľkokrát za deň, čo zabezpečuje hygienické a čisté prostredie. Na čistenie sa používajú rôzne dezinfekčné prostriedky, ako sú napríklad dezinfekčné chemické čističe alebo metóda zahmlievania. V bežnej premávke v čase pred pandémiou boli vozidlá čistené na dennej báze.

V bratislavskej mestskej hromadnej doprave premávajú aj vozidlá, ktoré nemajú možnosť prirodzeného vetrania salónu cestujúcich a sú odkázané na používanie klimatizačného zariadenia vozidla. Na takýto prípad sme sa preto spýtali a zisťovali sme, čo robiť v prípade absencie prirodzeného vetrania oknami. „V prípade absencie alternatívy v podobe prirodzeného vetrania je z hľadiska predchádzania nákazy spravidla vhodnejšie priestory vetrať prostredníctvom klimatizácie, než ich vetrať v nedostatočnom rozsahu, resp. vôbec.“ uzavrel Eliáš. 

O stanovisko, či sa bude klimatizácia používať v MHD, sme požiadali Dopravný podnik Bratislava. Podľa Mateja Michlíka z odboru marketingu a komunikácie DPB sa bude klimatizácia používať pri teplotách nad 25 °C. Čo sa týka autobusov regionálnej dopravy v Bratislavskom kraji, tak hovorkyňa spoločnosti Slovak Lines, Eva Vozárová, uviedla, že vodiči majú v prípade teplého počasia používať klimatizáciu, avšak nie v režime vnútornej cirkulácie, čiže salón cestujúcich je klimatizovaný čerstvým vzduchom z exteriéru. 

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Solider #118:
Ministerstvo nedoplietlo, hoci podľa mňa usmernenie podľa vonkajšej teploty je lapsus.
Ale väčší problém je celý stredný manažment DPB, ktorý nevie, čo má vo vozidlách nainštalované.
Reakcia na: S499.1023 #109:
Znenie usmernenia ministerstva znelo, že klímy bez vonkajšieho nasávania sa nesmú používať do 25 stupňov. Ale problém je, že väčšina klím umožňuje nasávanie vzduchu, takže sa používať môžu. Takže ministerstvo tu nie je to, ktoré niečo doplietlo.
Ak niekto tvrdí opak, nech to preukáže v produktových listoch ku konkrétnym klimatizáciám.
Reakcia na: yellowcaptcha #116:
Pustená klíma v električkách a vypnutá v autobusoch je alibizmus najhrubšieho zrna.
Reakcia na: JamaVOku #112:
Pripájam sa ku zdravici a slnečne pozdravujem všetkých koliesko točičov, ktorí nepootvárali na konečných všetky okná a strešné vetráky a nevetrajú na konečných aby bol zabezpečený maximálny možný tepelný komfort a maximálne možné prúdenie vzduchu vo vozidle.

Jedna vec je tváriť sa, že klimatizácia v niektorých vozidlách škodí a v iných nie, a druhá je nezabezpečiť maximálne možne prúdenie vzduchu a vychladenie vozidla s prostriedkami, ktoré je povolené používať vo vozidlách kde sa klimatizácia nepoužíva, alebo vo vozidlách kde ani nieje.

Ešte aj teraz okolo druhej s vonkajšou teplotou 26 stupňov [merané SHMÚ, na Kolibe, v tieni] množstvo vozov jazdilo (a najskôr stále jazdí) s niektorými oknami/strešnými vetrákmi pozatváranými.
Reakcia na: Ma178rek #114:
hmm a mne sa zda byt uz aj vonku v chladku neskonale teplo (a to mi pritom cidlo vonku v chladku 2m nad zemou hlasi 24.7 - 24.8 stupnov celziovych, vnutorne cidlo v obyvacke mi hlasi 23.1 (som na kopci v zeleni), a tak som uz bol aj zapnut chladenie domu a akurat sa napchavam zmrzlinou 🙂
Ja práve zažívam nastavenú klímu vo voze, vonku je 26 a vnútri podobne resp troška chladnejšie, žiadna mraznička ale aspoň sa dá cez rúško dýchať
Reakcia na: JamaVOku #112:
V mojom príspevku č. #80 vysvetľujem podobný zážitok z minulosti. Úprimnú sústrasť. 🤒
Touto cestou sa chcem podakovat vsetkym mozgovym atletom zodpovednym za tento stav, za prijemnu cestu preplnenym mercedesom s vypnutou v kolone na linke 61. Bolo to dufam naposledy, co som bol nieco taketo nuteny absolvovat.
Reakcia na: S499.1023 #109:
Vymysleli si blbosť, tak si ju asi potrebujú obhájiť 😂
Reakcia na: Solider #108:
A autobusové ekvivalenty trolejbusov majú iné?
Reakcia na: Solider #108:
Tak čo to potom na mňa ten minsiterský úradník a Ike skúšajú?
Reakcia na: S499.1023 #106:
30Tr, 31Tr, Solaris 8.6, Solaris 10 (tie majú AC 515) a Urbanway 10.5, Urbanway 12 (tie majú AC 136).
Reakcia na: Solider #105:
https://imhd.sk/ba/media/gn/00234679/SOR-NB-18-City-1856-s-novou-klimatiz%C3%A1ciou.jpg?4252308121

Taky isty ako v trolejbusoch, druhe tlacidlo z lava sluzi na zmenu rezimu z vonkajsieho nasavania na cirkulaciu.
Reakcia na: Solider #105:
No a Ty teda o ktorých vozidlách hovoríš?
Reakcia na: S499.1023 #104:
Tam neviem, aký je namontovaný ovládací panel, ale nepochybujem o tom, že túto "vymoženosť" určite majú.
Reakcia na: Solider #103:
To sú tie dodatočne montované?
Reakcia na: S499.1023 #100:
Minimálne ovládacie rozhranie Klimalogic 1 od Eberspächeru (AC 136, 515) dokáže do vozidla vháňať čerstvý vzduch zvonku bez vnútornej cirkulácie.
Reakcia na: S499.1023 #100:
Vazne pochybujem, ze v hociakom vozidle vyrobenom s klimou po roku 2000 je klimatizacia, ktora vie iba cirkulovat vzduch vo vozidle (resp. by ma to velmi prekvapilo).

Jedine, kde by som to mozno ocakaval/pochopil su tie klimy, co sa domontovavali na SORky, ktorym chybala klima za 1 cent.
Reakcia na: S499.1023 #100:
Nemontovali Libchavy rovnaké typy klimatizácií aj do košických SORiek? 🤔
Reakcia na: 810zssk #97:
Hlasy znútra DPB a znútra ministerstva dopravy a iných vecí tvrdia, že klimatizácie v BA autobusoch majú len vnútorný obeh.
Našiel som si dokumentáciu od všetkých v BA používaných klimatizácií, všetky vedia pracovať a čerstvým vzduchom. Tak som sa spýtal v Libchavách, ako to montujú a tí mi neodpovedali. Ale hlas z ministerstva modrogumnosti hlásal podobné veci ako tuná ten Takýmäkký (kedysi klimatizácie neboli, ty nie si v Bratislave, tak sa nestaraj a podobne).