Prehľad aktuálneho stavu prác na modernizácii Karlovesko-dúbravskej radiály.
Už takmer mesiac naplno prebieha posledná etapa modernizácie električkovej trate do Karlovej Vsi. Pozreli sme sa na aktuálny stav prác a zisťovali sme, či sa nevyskytnú podobné problémy s priebehom prác ako v minulom roku. Rovnako sme sa pýtali na riešenie problému s dunením električiek, ktoré sa vyskytlo po sprevádzkovaní prvej časti zmodernizovanej trate.
Meškajúca tretia etapa
Modernizácia koľajového triangla na nábreží pri tuneli mala byť pôvodne dokončená pred spustením poslednej etapy na začiatku mája. Zatiaľ tu však práce ešte stále prebiehajú a podľa vyjadrenia hovorkyne magistrátu hlavného mesta Kataríny Jánošíkovej je predpokladaný termín dokončenia koľajového triangla v druhej polovici júna. "Dôvodom sklzu bolo prehodnocovanie niektorých detailov tak, aby nedochádzalo k šíreniu nízkofrekvenčného hluku," uviedla Katarína Jánošíková. Predĺženie električkových liniek 4 a 9 po tunel tak nebude môcť byť realizované skôr ako začiatkom leta.
Aktuálne bolo pri tuneli dokončené betónovanie nosných dosiek koľajovej trate a prebiehajú práce na dokončovaní koľajového zvršku. Zároveň prebieha montáž diaľkového ovládania výhybiek, vrátane výmeny výhybky na výjazde z tunela. Taktiež sa realizujú nové koľajové mazacie zariadenia pri tuneli. V križovatke sa dokončuje nová cestná svetelná signalizácia.
Dopravný podnik zároveň pokračuje v lokálnych opravách koľajovej trate na nábreží a Kapucínskej ulici, kde prebiehajú výmeny koľajových dilatácií a oprava asfaltového krytu električkovej trate. Pred dokončením je aj rekonštrukcia električkovej zastávky Chatam Sófer, ktorá dostala nové zábradlia, nové označníky zastávok a pribudli aj nové smetné koše. Nový mobiliár je rovnaký ako na modernizovaných zastávkach v Karlovej Vsi. Dlažba na zastávke bude pôvodná, iba s lokálnym predláždením. Pôvodný zostal aj prístrešok v smere do centra, dostal však nový antracitový náter a novú informačnú vitrínu. V opačnom smere prístrešok doplnený nebude.
Štvrtá etapa zatiaľ podľa harmonogramu
Práce na poslednom úseku od tunela po Jurigovo námestie pokračujú pomerne plynulým tempom. S výnimkou niektorých priecestí bola kompletne odstránená pôvodná električková trať, z veľkej časti je už vybudované nové drenážne potrubie a súčasne prebieha budovanie nového koľajového spodku a káblovodov. Na Botanickej smerom do Karlovej Vsi tiež prebieha budovanie šácht pre káblovú chráničku. Na zastávke Botanická záhrada je v plnom prúde budovanie nových výťahových šácht medzi zastávkami a nadchodom. Popri trati prebieha rekonštrukcia trakčných káblov a výmena trakčných stožiarov, čo má za následok viaceré dopravné obmedzenia na vozovke i na chodníkoch. Na Karloveskej sa začala aj rekonštrukcia verejného osvetlenia a obnova náterov stožiarov, ktoré nebudú vymenené.
Rozsiahlou prestavbou prechádza križovatka Karloveská - Molecova a jej okolie. V oboch smeroch je tu preto k dispozícii len jeden jazdný pruh a pre chodcov je neprístupný chodník popri škole medzi zastávkami Molecova a Vodárenské múzeum, takže prestup medzi týmito dvoma zastávkami je v súčasnosti komplikovanejší.
Hoci sa aj v tejto etape vyskytli problémy podobné tým z prvej etapy, podľa magistrátu to práce tentokrát nezdrží. "Aj v poslednej etape rekonštrukcie sa vyskytli nové siete či siete v inej polohe, zatiaľ však práce pokračujú podľa harmonogramu a nemalo by dôjsť ku sklzu," priblížila hovorkyňa magistrátu hlavného mesta.
Dokončovanie prvých dvoch etáp
Práce naďalej pokračujú aj na úseku od Jurigovho námestia po Dúbravku. Popri trati prebiehajú sadovnícke práce. Medzi traťou a vozovkou sú vysádzané suchomilné trvalky a kríky. Na svahu pred zastávkou Nad lúčkami bude zrealizovaná kvetnatá lúka. S výsadbou chýbajúceho rozchodníka sa zatiaľ nezačalo.
V uplynulých dňoch sa uzavrela lávka pre peších na zastávke Nad lúčkami z dôvodu budovania nového schodiska a jej celkovej rekonštrukcie. Naďalej prebieha aj rekonštrukcia podchodov na zastávkach Borská a Záluhy. Na zastávke Segnerova sú pred dokončením nové autobusové zastávky vybudované v súvislosti s rozšírením vozovky.
Zatiaľ stále nie je jasné, ako sa vyrieši problém s hlučnosťou trate zmodernizovanej v prvej etape. "Stále platí, že na určení príčiny dunenia v úseku Molecova - obratisko pracujú odborníci ako Hlavného mesta, tak aj zhotoviteľa a projektanta. Pri aktuálnej etape prác pripravujeme so zhotoviteľom technické úpravy pri realizácii koľajového zvršku, aby sa situácia z hľadiska dunivého zvuku neopakovala," priblížila Katarína Jánošíková. Detaily úprav mesto neupresnilo.
Dopravné problémy
Prebiehajúce stavebné práce výraznejšie obmedzili cestnú dopravu i chodcov. Najmä v smere do Karlovej Vsi, kde je od tunela k dispozícii len jeden jazdný pruh, sa často tvoria dopravné zápchy, v ktorých vozidlá MHD uviaznu neraz aj na desiatky minút. Magistrát pred spustením poslednej etapy uviedol, že vyhradené pruhy pre autobusy budú zriadené, ak si to situácia bude vyžadovať. Podľa aktuálneho vyjadrenia magistrátu zatiaľ ale priestor na tieto buspruhy nie je. "V súčasnosti je na stavbe takmer v celom úseku popri trati jeden jazdný pruh v smere do/z centra, a tak zatiaľ nie je možné buspruhy vytvoriť. Ak to situácia dovolí plánujeme ich realizáciu tak, aby sa eliminovalo zdržanie verejnej dopravy," uviedla hovorkyňa magistrátu.
Komplikovanú situáciu majú aj chodci, ktorým cestu znepríjemňujú rôzne prekážky na chodníkoch a priechodoch, čo dokazuje aj video nižšie. Mnohokrát ide o opakujúce sa problémy, ktoré sa vyskytovali aj v minulom roku. "Hlavné mesto neustále žiada dodávateľa o nápravu tak, aby stavba ovplyvňovala obyvateľov čo najmenej," stručne uviedla k týmto problémom Katarína Jánošíková.
Petto