Na ich základe sa bude hodnotiť úspešnosť vedenia podniku.
V súvislosti so zmenou prístupu k mestským firmám a ich vedeniu, ktoré v uplynulých mesiacoch hlavné mesto vybralo v konkurzoch, stanovilo vedenie mesta aj kritériá, na základe ktorých bude hodnotiť úspešnosť manažmentu jednotlivých firiem, vrátane Dopravného podniku Bratislava (DPB). Kritériá boli schválené na decembrovom mestskom zastupiteľstve.
Tieto kritériá budú pravidelne vyhodnocované a na základe ich plnenia bude možné poskytnúť manažmentu odmeny, prípadne aj odvolať vedenie podniku, ak nebude plniť stanovené výkonnostné kritériá. "Cieľom týchto ukazovateľov (KPI - key performance indicators) je na základe dobrej praxe súkromného sektora nastaviť objektívne a transparentné odmeňovanie naviazané na reálne výsledky a výkon podniku. KPI musia byť jednoduché, merateľné, konkrétne a časovo ohraničené. Ich nastavovanie pre mestské podniky je špecifické. Ukazovatele sú nastavené na rok 2020 s ambíciou rozšíriť plánovanie na 3-ročné obdobie v nasledujúcom roku," uvádza hlavné mesto vo svoje tlačovej správe.
Pri návrhu kritérií pre DPB sa vychádzalo z požiadavky na poskytovanie kvalitnej, spoľahlivej a bezpečnej MHD ako atraktívnej alternatívy k automobilovej doprave pri súčasnom efektívnom hospodárení podniku. KPI boli rozdelené do troch oblastí, pričom každá má vlastnú váhu:
- Spokojní zákazníci (25%)
- Spokojnosť obyvateľov s úrovňou služieb - sledovať sa bude rastúci trend na základe prieskumov.
- Oprávnené sťažnosti na správanie vodičov - cieľom je zníženie počtu oprávnených sťažností.
- Pochvaly na správanie vodičov - cieľom bude rastúci trend.
- Obslužnosť - sledovať sa bude splnenie objednaných vlakokilometrov s odchýlkou max. 1 %.
- Kvalita služieb (40%)
- Vynechávanie spojov - skutočne vypravených bude musieť byť 99,5 % spojov podľa grafikonu.
- Mechanické poruchy - zníženie počtu mechanických porúch na 0,3 na 1000 vlakokilometrov.
- Stav infraštruktúry - vypracovanie a dodržanie plánu rekonštrukcie siete.
- Nehodovosť - cieľom je zníženie počtu nehôd zavinených vodičmi na 1,28 na 100 000 vlakokilometrov. Vychádza sa z toho, že nehodovosť zavinená vodičmi odráža štýl jazdy a ovplyvňuje vnímaný komfort prepravy.
- Hospodárenie podniku (35%)
- Cash generation
- EBITDA
- Iniciatívy pre zvýšenie efektivity a transparentnosti
gejza
Pokiaľ ide o "vynechávanie spojov", mám len jednu pripomienku - predpokladám, že autori ukazovateľa počítajú so spojmi nevypravenými z dôvodov mimo pôsobnosti DPB a.s. (poškodenie infraštruktúry externým činiteľom, znemožnenie premávky z dôvodu dopravnej nehody/inej mimoriadnej udalosti, ...).
Pár laických otázok na záver:
- do akej miery bol proces tvorby uvedených ukazovateľov komunikovaný s kompetentnými zástupcami DPB a.s. ?
- kde v ukazovateľoch je zapracovaná požiadavka na elimináciu dlhých čakacích lehôt na náhadné diely ?
- kde v ukazovateľoch je zapracovaná požiadavka na dôslednú údržbu vozidiel a infraštruktúry ?
Dávam tieto otázky sem, lebo verím že je tu dostatok znalcov, ktorí na rozdiel od PR útvaru Magistrátu vedia a dokážu hovoriť priamo k veci. Vopred ďakujem každému, kto mi dokáže ozrejmiť vyššie uvedené skutočnosti.