Nové vedenie Dopravného podniku zlepšuje interakciu s cestujúcimi.
Azda najväčším z aktuálnych problémov mestskej hromadnej dopravy v Bratislave je jej zlé meno. Aj napriek zlepšeniam, ktoré za uplynulý rok prinieslo nielen nové vedenie Dopravného podniku, ale aj mestské zastupiteľstvo, si stále prevažná časť pravidelných i zriedkavých cestujúcich asociuje bratislavskú MHD s nespoľahlivosťou, nečistotou a častokrát aj s nie najľudskejším prístupom jej zamestnancov.
Začiatkom roka 2019 sa ale Dopravnému podniku v spolupráci s hlavným mestom podarilo z rukáva vytiahnuť akési „eso“, ktorým bolo súčasné uzavretie Mlynských nív a časti mimoúrovňovej križovatky na severnom konci Prístavného mosta. Tieto rozsiahle obmedzenia si vyžiadali aktívnu účasť mesta na zlepšení hromadnej dopravy, aby sa vo verejnom záujme predišlo celomestskému dopravnému kolapsu. Pozdĺž Gagarinovej a Prievozskej ul. bolo vo februári 2019 upravené dopravné značenie, čím sa MHD možnosťou jazdy autobusov a trolejbusov v tzv. „buspruhoch“ oproti individuálnej automobilovej doprave výrazne zrýchlila. Okrem toho bola na linkách 75 201 202 212 a X72 ako motivácia pre denných používateľov individuálnej dopravy od 18. februára do 31. marca 2019 zavedená bezplatná preprava.
Zrýchľovanie MHD budovaním pruhov určených pre autobusy a trolejbusy však nie je jedinou tohtoročnou kladnou zmenou vo fungovaní verejnej dopravy v Bratislave. Ďalším z mimoriadne podstatných aspektov je interakcia s existujúcimi a potenciálnymi zákazníkmi prostredníctvom internetu a zlepšenie informovanosti cestujúcich.
„Hneď po nástupe nového manažmentu do Dopravného podniku Bratislava sme začali aktívne riešiť možnosti, ako môžeme zlepšiť vzťahy s verejnosťou. Uvedomujeme si, že naprávať dlhodobo zanedbávané renomé bratislavskej MHD bude pomerne náročné, ale ak chceme do našich spojov v záujme všetkých obyvateľov a návštevníkov hlavného mesta prilákať nových cestujúcich a zlepšiť naše služby, je zlepšenie komunikácie tou pravou cestou, ktorou sa musíme vydať,“ napísal Martin Žarnovický, manažér PR a marketingu DPB, a.s.
Nový marketingový koncept je založený na novom slogane „Máme spoločný cieľ,“ ktorým sa Dopravný podnik usiluje zapojiť do zlepšovania ich služieb aj samotných cestujúcich. Skvelým príkladom komunikácie s verejnosťou je aktuálna virálna kampaň na nových vodičov a vodičky električiek, či začínajúca kampaň „Električky v Bratislave budú jazdiť častejšie ako metro v zahraničí,“ ktorej cieľom je odprezentovať výhody tzv. jednolinkového vedenia električiek a zároveň poukázať na atraktívny 2-minútový interval na najvyťaženejších tratiach. Dôležité je aj zlepšenie povedomia o MHD pre širokú verejnosť. Prostredníctvom sociálnych sietí sa Dopravný podnik snaží osloviť aj tie skupiny ľudí, ktoré sa o dopravu nezaujímajú, alebo sa doteraz nezaujímali, pričom používa jednoduchý a pre každého pochopiteľný spôsob komunikácie, čím si získa pozornosť nielen odborníkov, ale i laikov. „O tom, že sa nám to darí, svedčia čísla. Každý deň nám na Facebooku pribudne až o 1200 percent viac fanúšikov v porovnaní s minulými rokmi,“ dodal Žarnovický.
Okrem sociálnych sietí sa Dopravný podnik snaží upútať pozornosť aj inou cestou. V predposlednú októbrovú sobotu, 19. 10. 2019, sprostredkoval pod taktovkou českého združenia Dopravní fotoakce exkurziu primárne pre dopravných nadšencov, ktorí MHD nevnímajú len ako službu, ale aj ako koníček, no tiež pre všedných cestujúcich, ktorí berú cestovanie verejnou dopravou ako nutnosť a súčasť rutiny. Dnes už „retro“ vozidlá Škoda 14 Tr #6285 a Škoda 15 TrM #8146 zabezpečili odvoz do trolejbusových vozovní, kde mali účastníci exkurzie možnosť vidieť, kde trolejbusy parkujú a ako sa opravujú. Prekvapením večera bola prehliadka čerstvo a nádherne zrekonštruovaného historického trolejbusu Škoda Sanos. „Veľmi ma prekvapil extrémne vysoký záujem verejnosti o túto akciu. Nemali sme ju možnosť ani výraznejšie odprezentovať, pretože v priebehu pár minút od jej zverejnenia sa vypredali všetky lístky. K pôvodne plánovanému jednému trolejbusu sme pridali druhý, a tak zdvojnásobili počet voľných miest. Akcie sa nakoniec zúčastnilo až 90 ľudí vrátane rodín s deťmi. Bežní návštevníci, ktorí nie sú dopravnými zanietencami, predstavovali až polovicu účastníkov. Chceli vidieť a zažiť fungovanie MHD zblízka a jazdu vnímali ako nevšednú exkurziu. Záujem bol pritom stále niekoľkokrát väčší, nez kapacitné možnosti,“ prezradil organizátor akcie Martin Žarnovický.
Podľa posledných informácií od oddelenia PR a marketingu Dopravného podniku Bratislava by sa mal v sobotu 16. novembra do ulíc aspoň na chvíľu vrátiť trolejbus Škoda 21 Tr #6401, ktorý pred vyše desiatimi rokmi zmizol z premávky a do tohtoročného dňa otvorených dverí vo Vozovni Jurajov dvor sa neobjavil. V túto predsviatočnú sobotu by mal byť vypravený na „retro“ linku z Prievozu na Kolibu a späť a počas prestávok na konečných zastávkach si budú môcť cestujúci na pamiatku zakúpiť suveníry. V nasledujúci deň, 17. novembra, pripravuje Dopravný podnik pri príležitosti 30. výročia nežnej revolúcie ďalšiu akciu pre verejnosť, tentokrát zameranú na spomienku na MHD v roku 1989. V premávke by sa mali ukázať aj ďalšie historické vozidlá, vrátane autobusov a električiek.
Dopravný podnik Bratislava má v talóne ešte jedného „žolíka“ – budúci rok oslavuje významné 125. výročie vzniku mestskej hromadnej dopravy v Bratislave. V rámci osláv preto chystá viacero akcií, prostredníctvom ktorých sa bude snažiť spopularizovať verejnú dopravu do ešte väčšej miery. „Už teraz prezradíme, že sa verejnosť môže tešiť napríklad na návrat jedného zo ,spievajúcich‘ trolejbusov Škoda 9 Tr, ktoré v Bratislave začali jazdiť pred štyridsiatimi rokmi. Predstavíme tiež zrekonštruovaný historický trolejbus Škoda Sanos, ktorý vrátime na linky, po ktorých kedysi premával. V lete sa záujemcovia budú môcť odviezť najstaršou bratislavskou električkou z obdobia Rakúsko-Uhorska a pohrávame sa aj s myšlienkou zavedenia špeciálnej historickej linky, ktorá by mohla voziť turistov i miestnych. To však zďaleka nebude všetko,“ prezrádza Žarnovický, ktorý je sám milovníkom historických vozidiel a jázd nimi.
Bratislavská MHD v sebe nepochybne skrýva nevyužitý potenciál, a to nielen ako služba verejnosti, ktorá má možnosť a hlavne dôvod byť dobrá, ale aj ako atrakcia pre Bratislavčanov i turistov. Stačí len myslieť na lepšiu budúcnosť a veriť, že sa očakávania naplnia.
LubomirM
e historických vozidiel? V súčasnosti bol najväčší problém, že na historické vozidlá nebol vyčlenený stály rozpočet a zatiaľ čo pre mesto aj podnik je to super PR, mnoho vozidiel je pre nedostatočnú údržbu nepojazdných alebo jazdia na dobré slovo. A ani nebudem načínať tému stavu zachovaných vozidiel, možnosti ich opravy a odstavenia či už vozidiel po reko, alebo pred ňou pod holým nebom.