Historické vozidlá ako marketingové lákadlo

Nové vedenie Dopravného podniku zlepšuje interakciu s cestujúcimi.

Azda najväčším z aktuálnych problémov mestskej hromadnej dopravy v Bratislave je jej zlé meno. Aj napriek zlepšeniam, ktoré za uplynulý rok prinieslo nielen nové vedenie Dopravného podniku, ale aj mestské zastupiteľstvo, si stále prevažná časť pravidelných i zriedkavých cestujúcich asociuje bratislavskú MHD s nespoľahlivosťou, nečistotou a častokrát aj s nie najľudskejším prístupom jej zamestnancov.

Začiatkom roka 2019 sa ale Dopravnému podniku v spolupráci s hlavným mestom podarilo z rukáva vytiahnuť akési „eso“, ktorým bolo súčasné uzavretie Mlynských nív a časti mimoúrovňovej križovatky na severnom konci Prístavného mosta. Tieto rozsiahle obmedzenia si vyžiadali aktívnu účasť mesta na zlepšení hromadnej dopravy, aby sa vo verejnom záujme predišlo celomestskému dopravnému kolapsu. Pozdĺž Gagarinovej a Prievozskej ul. bolo vo februári 2019 upravené dopravné značenie, čím sa MHD možnosťou jazdy autobusov a trolejbusov v tzv. „buspruhoch“ oproti individuálnej automobilovej doprave výrazne zrýchlila. Okrem toho bola na linkách 75 201 202 212 a X72 ako motivácia pre denných používateľov individuálnej dopravy od 18. februára do 31. marca 2019 zavedená bezplatná preprava.

Zrýchľovanie MHD budovaním pruhov určených pre autobusy a trolejbusy však nie je jedinou tohtoročnou kladnou zmenou vo fungovaní verejnej dopravy v Bratislave. Ďalším z mimoriadne podstatných aspektov je interakcia s existujúcimi a potenciálnymi zákazníkmi prostredníctvom internetu a zlepšenie informovanosti cestujúcich.

„Hneď po nástupe nového manažmentu do Dopravného podniku Bratislava sme začali aktívne riešiť možnosti, ako môžeme zlepšiť vzťahy s verejnosťou. Uvedomujeme si, že naprávať dlhodobo zanedbávané renomé bratislavskej MHD bude pomerne náročné, ale ak chceme do našich spojov v záujme všetkých obyvateľov a návštevníkov hlavného mesta prilákať nových cestujúcich a zlepšiť naše služby, je zlepšenie komunikácie tou pravou cestou, ktorou sa musíme vydať,“ napísal Martin Žarnovický, manažér PR a marketingu DPB, a.s.

Nový marketingový koncept je založený na novom slogane „Máme spoločný cieľ,“ ktorým sa Dopravný podnik usiluje zapojiť do zlepšovania ich služieb aj samotných cestujúcich. Skvelým príkladom komunikácie s verejnosťou je aktuálna virálna kampaň na nových vodičov a vodičky električiek, či začínajúca kampaň „Električky v Bratislave budú jazdiť častejšie ako metro v zahraničí,“ ktorej cieľom je odprezentovať výhody tzv. jednolinkového vedenia električiek a zároveň poukázať na atraktívny 2-minútový interval na najvyťaženejších tratiach. Dôležité je aj zlepšenie povedomia o MHD pre širokú verejnosť. Prostredníctvom sociálnych sietí sa Dopravný podnik snaží osloviť aj tie skupiny ľudí, ktoré sa o dopravu nezaujímajú, alebo sa doteraz nezaujímali, pričom používa jednoduchý a pre každého pochopiteľný spôsob komunikácie, čím si získa pozornosť nielen odborníkov, ale i laikov. „O tom, že sa nám to darí, svedčia čísla. Každý deň nám na Facebooku pribudne až o 1200 percent viac fanúšikov v porovnaní s minulými rokmi,“ dodal Žarnovický.

Okrem sociálnych sietí sa Dopravný podnik snaží upútať pozornosť aj inou cestou. V predposlednú októbrovú sobotu, 19. 10. 2019, sprostredkoval pod taktovkou českého združenia Dopravní fotoakce exkurziu primárne pre dopravných nadšencov, ktorí MHD nevnímajú len ako službu, ale aj ako koníček, no tiež pre všedných cestujúcich, ktorí berú cestovanie verejnou dopravou ako nutnosť a súčasť rutiny. Dnes už „retro“ vozidlá Škoda 14 Tr #6285 a Škoda 15 TrM #8146 zabezpečili odvoz do trolejbusových vozovní, kde mali účastníci exkurzie možnosť vidieť, kde trolejbusy parkujú a ako sa opravujú. Prekvapením večera bola prehliadka čerstvo a nádherne zrekonštruovaného historického trolejbusu Škoda Sanos. „Veľmi ma prekvapil extrémne vysoký záujem verejnosti o túto akciu. Nemali sme ju možnosť ani výraznejšie odprezentovať, pretože v priebehu pár minút od jej zverejnenia sa vypredali všetky lístky. K pôvodne plánovanému jednému trolejbusu sme pridali druhý, a tak zdvojnásobili počet voľných miest. Akcie sa nakoniec zúčastnilo až 90 ľudí vrátane rodín s deťmi. Bežní návštevníci, ktorí nie sú dopravnými zanietencami, predstavovali až polovicu účastníkov. Chceli vidieť a zažiť fungovanie MHD zblízka a jazdu vnímali ako nevšednú exkurziu. Záujem bol pritom stále niekoľkokrát väčší, nez kapacitné možnosti,“ prezradil organizátor akcie Martin Žarnovický.

Podľa posledných informácií od oddelenia PR a marketingu Dopravného podniku Bratislava by sa mal v sobotu 16. novembra do ulíc aspoň na chvíľu vrátiť trolejbus Škoda 21 Tr #6401, ktorý pred vyše desiatimi rokmi zmizol z premávky a do tohtoročného dňa otvorených dverí vo Vozovni Jurajov dvor sa neobjavil. V túto predsviatočnú sobotu by mal byť vypravený na „retro“ linku z Prievozu na Kolibu a späť a počas prestávok na konečných zastávkach si budú môcť cestujúci na pamiatku zakúpiť suveníry. V nasledujúci deň, 17. novembra, pripravuje Dopravný podnik pri príležitosti 30. výročia nežnej revolúcie ďalšiu akciu pre verejnosť, tentokrát zameranú na spomienku na MHD v roku 1989. V premávke by sa mali ukázať aj ďalšie historické vozidlá, vrátane autobusov a električiek.

Dopravný podnik Bratislava má v talóne ešte jedného „žolíka“ – budúci rok oslavuje významné 125. výročie vzniku mestskej hromadnej dopravy v Bratislave. V rámci osláv preto chystá viacero akcií, prostredníctvom ktorých sa bude snažiť spopularizovať verejnú dopravu do ešte väčšej miery. „Už teraz prezradíme, že sa verejnosť môže tešiť napríklad na návrat jedného zo ,spievajúcich‘ trolejbusov Škoda 9 Tr, ktoré v Bratislave začali jazdiť pred štyridsiatimi rokmi. Predstavíme tiež zrekonštruovaný historický trolejbus Škoda Sanos, ktorý vrátime na linky, po ktorých kedysi premával. V lete sa záujemcovia budú môcť odviezť najstaršou bratislavskou električkou z obdobia Rakúsko-Uhorska a pohrávame sa aj s myšlienkou zavedenia špeciálnej historickej linky, ktorá by mohla voziť turistov i miestnych. To však zďaleka nebude všetko,“ prezrádza Žarnovický, ktorý je sám milovníkom historických vozidiel a jázd nimi.

Bratislavská MHD v sebe nepochybne skrýva nevyužitý potenciál, a to nielen ako služba verejnosti, ktorá má možnosť a hlavne dôvod byť dobrá, ale aj ako atrakcia pre Bratislavčanov i turistov. Stačí len myslieť na lepšiu budúcnosť a veriť, že sa očakávania naplnia.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Valec #27:
asi to bude tým, že T6 ani K2S nejaké extra lepšie riešenia interiéru neponúkajú. A tiež neponúkajú ani klímu. Tým že majú výklopné vetráky (ak sa nemýlim) v konečnom dôsledku mávajú niekedy ešte horší vzduch ako T3 s výsuvnými okienkami. Neviem aký k predpoklad ich nasadzovania ale predpokladám že dobrých zopár rokov s nami ešte pobudnú a nejaká veľká reko sa asi neplánuje takže si myslím že už mali mať dávno poriešenú klímu.
Reakcia na: S499.1023 #25:
Dovolil by som si ťa trocha poopraviť. Pre bežných cestujúcich je to "proste jedna z tých starých električiek". A starou je všetko okrem Škodoviek.
Reakcia na: si #24:
áno aj to... napríklad dnes v 2646 bolo pomerne chladno aj keď fúkala, neviem či bolo zle nastavené kúrenie, čerstvo vyšla z depa nevykúrená alebo tomu autobusu okrem hrdze a pískajúcich remeňov pribudol aj ďalší problém... ale nie to som chcel. Proste zober si napríklad to že T3 z pohľadu cestujúcich už pri svojom nástupe do verejnej dopravy v BA zožala nemalú dávku kritiky napríklad za to, že vôbec nie je prívetivá voči mamičkám s kočiarmi, deťom, starším ľuďom, či ľuďom s čo i len miernymi obmedzeniami pohybu, lebo má veľké schodnice. Už v 60. rokoch si to ľudia uvedomovali, že to riešenie- nič moc! Máme rok 2019 a za cca +-25 rokov socializmu (od ich dodania resp. od reportáže) a 30 rokov demokracie (alebo si to kľudne nazvite kapitalizmu) sa nič nezmenilo, stále ich v takejto podobe máme vo výprave.
Reakcia na: fanatikmhd #21:
T3G má s pôvodnou T3 spoločné úplne všetko o krem elektrovýzbroje. A ako veľmi správne Minko píše, pre bežných cestujúcich to je proste T3.
Reakcia na: Minko #22:
kulturu cestovania ti v prvom rade robi to ci sa do vozidla este zmestis, sekundarne to ci ho obcas niekto aj umyje a ci tam je prijatelna teplota (tyka sa rovnako leta ako aj zimy), vek vozidla je dovolim si tvrdit vacsine jedno....
Reakcia na: Žáržo #6:
A zmení sa konečne financovani

e historických vozidiel? V súčasnosti bol najväčší problém, že na historické vozidlá nebol vyčlenený stály rozpočet a zatiaľ čo pre mesto aj podnik je to super PR, mnoho vozidiel je pre nedostatočnú údržbu nepojazdných alebo jazdia na dobré slovo. A ani nebudem načínať tému stavu zachovaných vozidiel, možnosti ich opravy a odstavenia či už vozidiel po reko, alebo pred ňou pod holým nebom.
Reakcia na: fanatikmhd #21:
a teraz daj pohľad cestujúceho? lebo vieš bežným cestujúcim výzbroj prd hovorí. Pre nich je podstatná kultúra cestovania. A naopak, MHD nepotrebuje skvelú výzbroj, keď nebude mať koho odviezť.
Reakcia na: Minko #20:
T3G? nu s pôvodnou T3 z 60tych rokov to má akurát tak tie sedane spoločné....
Ak nerátam kočkopsa a tetris, tak tu máš T3G - zberače iné, displeje, a najmä výzbroj.
u R.P(V) je nové prakticky všetko, naopak ostal asi jediný pôvodný zberač....(Laminatron určite rád dovrhne myšlienku ako pôvodný zberač bol iný, ale nereaguejm teraz na stav pri dodaní ale pred repasom na RP)
veď v BA jazdu historických električiek máme 😁 T3 predsa konštrukčne pochádzajú z prelomu 50. a 60. rokov 😁 navyše ak sa nič nezmenilo tak niektoré ešte stále jazdia s pôvodnými laminátovými sedadlami 😁
Reakcia na: Mirtschi #17:
Bratislavský DP je ale v úplne inej finančnej situácii ako pražský.
Keby DPB si ako pražský dopravný podnik ponechal nejaké staršie zrýchlovačové a tyristorové T3, tak mohla byť i v Bratislave retro linka, ktorá by nespomalovala ani iné spoje.
Martin Žarnovický / Záržo, je nejaká šanca zrekonštruovania Ikarusu 280 do pojazdného stavu historického vozidla? Myslím, že je to ikonický, viacgeneračný autobus a pri počte 860ks v BA za históriu prevádzky by sa patrilo mať nejakú pamiatku na tento typ vozidla.
Inšpirácia pre DPB z Berlína:
zážitková jazda kabrioletom po tuneloch pod mestom (kabriobus by bol, tak už len to metro) 😉

https://www.bvg.de/de/Service/Berlin-erleben/Detailansicht?newsid=262
Reakcia na: 810zssk #11:
Neviem či negatívny vplyv, ale je rozdiel či je nejaké vozidlo (a obzvlášť dvojosák) vonku v premávke pravidelne cez všetky víkendy, kedy bude voziť balíky ľudí, alebo bude vystavené dažďu, vetru, prípadne snehu, teda sa opotrebuváva, alebo sa vytiahne iba +- 4 víkendy do roka na príležitostné jazdy a občas na iné (komerčné) objednávky a zvyšok roka stojí vo vozovni pod strechou.

Osobne si ale myslím, že minimálne u električiek (a možno iba tam) máme toľko historičákov (dvojosáky, T2, T3, K2), že nejaký voz-dva by cez víkendy mohli premávať po centre pravidelne. Či už ako ex. linka 13, alebo nejakú osmičku s možnosťou prestojov na pravom odbočení z Vazky do Krížnej a na Jesenského pred SND (smerom ku Kamennému).
Reakcia na: Žáržo #6:
Takže to znamená, že sa konečne podnik začne cielene venovať renovácii historičákov miesto podkopávania nôh ich udržiavateľom?

Lebo well, ak sa má zabezpečiť pravidelná preprava, tak so súčasným nízkym počtom vozidiel, ktoré navyše nie sú nijako systematicky udržiavané a hocikedy stoja z rôznych dôvodov nepojazdné, si akurát zdevastujeme aj to málo, čo sa zatial podarilo zachrániť. (Čím necjcem tvrdiť, že historická linka = huntovanie vozidiel, len jednoducho treba mať na to pripravený širší systém a nie to len ad hoc látať)
Mne stačí k radosti, keď sa oživí aspoň jedna 435-ka 😁
Reakcia na: Solider #9:
To ale asi nie je to čo Viko myslel, súdiac podľa toho ako to formuloval.
Reakcia na: Solider #9:
Je vôbec potrebné aby historičáky jazdili v pracovné dni? Ak ich chce DP aspoň trochu rentabilné, myslím si, že sa mu vyplatí iba víkendová premávka, kedy na jednu historickú električku za 30/60 minút priestor je.
Reakcia na: 810zssk #8:
Minimálne v prípade električiek by to znamenalo, že počas pracovného týždňa budú historičáky zavadzať bežným linkám a zdržiavať ich.