Rekonštrukcie tratí v Rači a na Americkom námestí sa oneskoria

Trať v Rači čaká na obnovenie premávky električiek do Karlovej Vsi, súťaž na zhotoviteľa Amerického námestia sa musí zopakovať.

Mestské zastupiteľstvo hlavného mesta navýšilo v máji tohtoročný rozpočet pre Dopravný podnik Bratislava o financie na rekonštrukciu električkových tratí v Rači na Záhumeniciach a na Americkom námestí. Či sa podarí niektorú z týchto rekonštrukcií vykonať ešte v tomto roku nie je zatiaľ známe.

Trať na Záhumeniciach

Rekonštrukcia trate v Rači v úseku Záhumenice - Detvianska bola naplánovaná počas jesene tohto roku po ukončení modernizácie trate v Karlovej Vsi vzhľadom na to, že počas rekonštrukcie budú do Rače premávať iba obojsmerné električky, ktoré sú momentálne blokované práve výlukou v Karlovej Vsi.

"Rekonštrukcia v Rači je pred podpisom zmluvy s dodávateľom, následne je DPB, a.s. pripravený na rekonštrukciu po sprevádzkovaní obratiska v Karlovej Vsi," uviedla hovorkyňa DPB Adriana Volfová.

Štyri dni pred pôvodne plánovaným termínom obnovenia električkovej dopravy do Karlovej Vsi (28. septembra) však stále nie je známe, kedy bude ukončená prvá etapa modernizácie Karloveskej radiály. Podľa hovorcu mesta magistrát stále rokuje so zhotoviteľom o novom termíne. Trať je stále vo vysokom stupni rozpracovanosti.

Trať na Americkom námestí

Oproti plánom sa oneskorí aj rekonštrukcia električkovej trate v úseku Americké námestie - Blumentál. Dôvodom je zrušenie verejnej súťaže na zhotoviteľa tejto rekonštrukcie zo strany Dopravného podniku Bratislava a potreba zopakovania súťaže.

Rekonštrukcia električkovej trate Americké nám. - Blumentál mala podľa odhadu dopravného podniku stáť 2,8 mil. € bez DPH. Do súťaže sa prihlásili traja uchádzači - Metrostav Praha, TSS Grade a Eurovia SK - ktorí predložili ponuky prevyšujúce odhadovanú cenu zákazky o približne pol milióna € (3,274 až 3,353 mil. €).

Pre porovanie môžeme podľa predložených referencií jedného z uchádzačov v súťaži uviesť, že rekonštrukcia porovnateľnej električkovej trate Radlinského - Štefanovičova v dĺžke 1,6 km bola zrealizovaná uvedenou firmou v roku 2015 za 3,24 mil. € bez DPH. Dĺžka rekonštruovanej trate Americké nám. - Blumentál je podľa projektovej dokumentácie 0,7 km.

Keďže predložené ponuky výrazne prevyšovali odhadovanú cenu rekonštrukcie, dopravný podnik sa rozhodol verejnú súťaž zrušiť podľa § 57 ods. 2 zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a následne v blízkej dobe vyhlási novú súťaž. Zaujímali sme sa preto, či v novej súťaži dopravný podnik plánuje upraviť cenu zákazky. "DPB, a.s. bude v spolupráci s Magistrátom hlavného mesta SR Bratislavy upresňovať niektoré materiály, na základe toho možno predpokladať určité zvýšenie odhadovanej ceny," píše sa v stanovisku DPB.

Pôvodná súťaž mala byť vyhodnocovaná formou elektronickej aukcie. Či bude nová súťaž vyhodnocovaná po vzore tendra na nové autobusy bez elektronickej aukcie, aby sa vylúčili špekulácie s cenami, zatiaľ nie je známe. "Spôsob bude známy po dohode DPB, a.s. a jeho jediného akcionára," informovala nás hovorkyňa DPB.

Predmetom rekonštrukcie tejto trate je oprava úseku od zastávky Americké námestie po Blumentál. V rámci rekonštrukcie príde k posunutiu električkovej trate od plota Univerzitnej nemocnice o cca 1 meter smerom k parku, čo umožní rozšíriť mimoriadne úzky chodník medzi plotom a električkovou traťou na šírku cca 1,85 m. Zároveň príde k zrušeniu zábradlia medzi chodníkom a električkovou traťou. Pre bezpečnosť chodcov má byť v tomto úseku maximálna povolená rýchlosť električiek 15 km/h. Nástupištia električkovej zastávky Americké námestie zostanú v približne pôvodných polohách, príde však k ich rekonštrukcii a predĺženiu na 66 metrov, taktiež budú zväčšené prístrešky a doplnené budú elektronické informačné tabule.

Električková trať má byť podľa projektovej dokumentácie riešená formou pevnej jazdnej dráhy a zakrytá kamennou dlažbou na Americkom námestí, resp. asfaltovým betónom na Radlinského ulici. Na zníženie hlučnosti budú v oblúkoch na Floriánskom námestí inštalované automatické systémy na mazanie koľajníc. V súvislosti s plánovanou revitalizáciou Floriánskeho námestia príde k zníženiu počtu trakčných stožiarov pre trolejové vedenie na tomto námestí. Bývalý nástupný ostrovček zrušenej zastávky Floriánske námestie bude prebudovaný na zazelenaný pás.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Valec #36:
Aj toto riešenie sa dá stále zmeniť 🙂
Reakcia na: lostrail #35:
Nielenže sa považuje, on spleťou aj je. Tak isto ako na Obchodnej.
Reakcia na: Solider #31:
No ten by bol obsluhovaný len jednosmerne, tak ako dnes linkami 31 a 94. Nie je to 100% riešenie, ale lepšie ako dnešné.
Reakcia na: S499.1023 #33:
Este mi v suvislosti s tym napadla otazka: Ten kusok na Nam. SNP za vyhybkou smerom na Obchodnu / Kapucinsku, kde idu dve kolaje kvazi "v osi", sa povazuje za splietku, ci nie?
Reakcia na: S499.1023 #33:
Dakujem. Hlavne, ze si rozumieme 😎
Reakcia na: lostrail #28:
Tak to nie je splietka (správne po slovensky spleť). Splietka sú dve koľaje, ktorých osová vzdialenosť je menšia ako profil.
Reakcia na: lostrail #30:
Buď okolo pumpy , kde to aj bolo kedysi plánované. Zbiehacia výhybka tam už bola. Prípadne cez spodný okraj parku , keď to tam aj tak budú celé posúvať.

Možno by to vyšlo aj z Radlinského okolo tej sochy pred kostolom cez tu spojovaciu cestu.

Každopádne manipulačná slučka by sa tam hodila. Dali by sa tam elegantne točiť všetky východné radiály v prípade mimoriadností.
Reakcia na: Valec #29:
Tá však neumožňuje obojstrannú obsluhu prestupného uzla Blumentál 🙂
Reakcia na: david1 #23:
Kde konkretne by tam to obratisko bolo? Lebo sa obavam, ze by to dopadlo ako v KE pred stanicou (sice zelene, ale zabite namestie). Po ulici s pumpou, kde sa teraz parkuje, by som si to sice vedel predstavit, ale jednak ta elektricka by tam musela mat moznost stat (mozno aj viac vozov), dvak by nebolo ziadne terno, ak by elektrickova trat krizovala odbocku na pumpu (aj ked dobre, vzhladom na povahu kolaje by to mozno slo). Otazkou zostavaju predpisy, ako vzdialenost troleja od ropnych zasobnikov a podobne srandicky.

Ked uz moznost obratu, nuka sa moznost spojenia po Majkovej, odbocky na kazdu stranu na obidvoch koncoch. Ked sa vybuduje integrovana zastavka, tak sucasnu zast. Odborarske namestie zriadit ako obcasnu a cela trat na Americkom by sa mohla aj zrusit, ked len o to ide (alebo tu ukludnenu kolaj tahat prave tadial - mohol by tam byt aj nejaky esteticky plotik, aby sa tam ludia netahali) a bolo by vybavene.
Reakcia na: Solider #25:
Svojho času tam bola plánovaná spojka z Floriánskeho na Americké popri Avione. Tá by spolu s Vazovovou pomohla vyriešiť oba problémy. A tiež netreba vykupovať pozemky. 😉
Reakcia na: S499.1023 #16:
Vyhybky rozdelujuce trat na dve a kriz pre tu, ktora musi krizovat inu. Kludne mozes doplnit, pripadne opravit. Nemyslim, ze by nebolo jasne, co som myslel.
Reakcia na: david1 #26:
V prípade Trnavského mýta netreba vykupovať pozemky.
Reakcia na: Solider #25:
Na Trnavskom by to teraz vyšlo podstatne drahšie.
Na Americkom by stačila jedna kolaj. Okrem výjazdov či dojazdov by sa hodilo pre mimoriadnosti alebo výluky.
Pre L7 alebo aj výluky by sa dalo spraviť na Župnom nám. No to je už po reko na rozdiel od Amerického nám.
Reakcia na: david1 #23:
Pre dojazdy a výjazdy z Juráku by bolo skôr efektívnejšie obnoviť triangel na Trnavskom mýte. Obratisko za Blumentálom by malo skôr zmysel pre otáčanie liniek smerujúcich z východných radiál, aby nemuseli robiť okruh cez centrum mesta. Napríklad pri linke 7 by sa to teraz dosť zišlo, ak by sa niekde za zastávkou STU otočila cez blokovú slučku.
Reakcia na: IBBI #22:
K úprave zrekonštruovanej trate nepríde. Či tam bude esíčko alebo jeden dosť ostrý oblúk je vo všeobecnosti úplne jedno, pretože rýchlejšie sa tam aj tak jazdiť nebude a oblúk tam vždy bude, kvôli vytŕčajúcej budove Univerzitnej nemocnice.
Škoda , že tam nenaplánovali aj manipulačné obratisko pre dojazdy aj výjazdy z Juráku.
Reakcia na: johnnyjanko #21:
Co sa napojenia na Americkom nam. tyka, podla toho vykresu tam k nejakej uprave nedavno spravenej trate pride. Ale esicko som si tam dalsie nevsimol. Staci to jedno co tam je a kazdy tvrdil, ze inak sa to neda. Teraz bude cela trat na tej spojke posunuta viac smerom ku parciku, aby sa pri mure spitalu vytvoril normalny chodnik, takze ta geometria na Americkom by uz duplom mala opodstatnenie. To esicko je tam tragikomicke a NEMUSELO byt!
Ak je na Obchodnej obmedzenie na 20 km/h, pričom tam nie je žiadny obrubník medzi traťou a okolitými chodníkmi a ešte k tomu je tam omnoho viac chodcov, potom obmedzenie na 15 km/h na Americkom nám. nie je vôbec opodstatnené.

Mimochodom, ako má byť dosiahnutý ten posun trate? Snáď to nebude tak, že za čerstvo zrekonštruovanou križovatkou tratí pri vyústení Mickiewiczovej ulice (ktorá už i tak silno pripomína húsenkovú dráhu) pribudne ďalšie esíčko...
Reakcia na: Solider #19:
vymeny mozes mat skor a potom v oblukovych castiach len nieco ako mas napriklad na nam. snp smer obchodna/kapucinska, s geometriou trate by sa bolo byvalo dalo pohrat viac ako len capnut v mierke 1:1 "standardne" kusky kolaji z modelovej zeleznice 🙂
Reakcia na: si #18:
To je príliš hypotetické, keďže by tam tým pádom vznikla výhybka s dosť ostrým uhlom odbočenia do obidvoch strán.