Trať v Rači čaká na obnovenie premávky električiek do Karlovej Vsi, súťaž na zhotoviteľa Amerického námestia sa musí zopakovať.
Mestské zastupiteľstvo hlavného mesta navýšilo v máji tohtoročný rozpočet pre Dopravný podnik Bratislava o financie na rekonštrukciu električkových tratí v Rači na Záhumeniciach a na Americkom námestí. Či sa podarí niektorú z týchto rekonštrukcií vykonať ešte v tomto roku nie je zatiaľ známe.
Trať na Záhumeniciach
Rekonštrukcia trate v Rači v úseku Záhumenice - Detvianska bola naplánovaná počas jesene tohto roku po ukončení modernizácie trate v Karlovej Vsi vzhľadom na to, že počas rekonštrukcie budú do Rače premávať iba obojsmerné električky, ktoré sú momentálne blokované práve výlukou v Karlovej Vsi.
"Rekonštrukcia v Rači je pred podpisom zmluvy s dodávateľom, následne je DPB, a.s. pripravený na rekonštrukciu po sprevádzkovaní obratiska v Karlovej Vsi," uviedla hovorkyňa DPB Adriana Volfová.
Štyri dni pred pôvodne plánovaným termínom obnovenia električkovej dopravy do Karlovej Vsi (28. septembra) však stále nie je známe, kedy bude ukončená prvá etapa modernizácie Karloveskej radiály. Podľa hovorcu mesta magistrát stále rokuje so zhotoviteľom o novom termíne. Trať je stále vo vysokom stupni rozpracovanosti.
Trať na Americkom námestí
Oproti plánom sa oneskorí aj rekonštrukcia električkovej trate v úseku Americké námestie - Blumentál. Dôvodom je zrušenie verejnej súťaže na zhotoviteľa tejto rekonštrukcie zo strany Dopravného podniku Bratislava a potreba zopakovania súťaže.
Rekonštrukcia električkovej trate Americké nám. - Blumentál mala podľa odhadu dopravného podniku stáť 2,8 mil. € bez DPH. Do súťaže sa prihlásili traja uchádzači - Metrostav Praha, TSS Grade a Eurovia SK - ktorí predložili ponuky prevyšujúce odhadovanú cenu zákazky o približne pol milióna € (3,274 až 3,353 mil. €).
Pre porovanie môžeme podľa predložených referencií jedného z uchádzačov v súťaži uviesť, že rekonštrukcia porovnateľnej električkovej trate Radlinského - Štefanovičova v dĺžke 1,6 km bola zrealizovaná uvedenou firmou v roku 2015 za 3,24 mil. € bez DPH. Dĺžka rekonštruovanej trate Americké nám. - Blumentál je podľa projektovej dokumentácie 0,7 km.
Keďže predložené ponuky výrazne prevyšovali odhadovanú cenu rekonštrukcie, dopravný podnik sa rozhodol verejnú súťaž zrušiť podľa § 57 ods. 2 zákona č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a následne v blízkej dobe vyhlási novú súťaž. Zaujímali sme sa preto, či v novej súťaži dopravný podnik plánuje upraviť cenu zákazky. "DPB, a.s. bude v spolupráci s Magistrátom hlavného mesta SR Bratislavy upresňovať niektoré materiály, na základe toho možno predpokladať určité zvýšenie odhadovanej ceny," píše sa v stanovisku DPB.
Pôvodná súťaž mala byť vyhodnocovaná formou elektronickej aukcie. Či bude nová súťaž vyhodnocovaná po vzore tendra na nové autobusy bez elektronickej aukcie, aby sa vylúčili špekulácie s cenami, zatiaľ nie je známe. "Spôsob bude známy po dohode DPB, a.s. a jeho jediného akcionára," informovala nás hovorkyňa DPB.
Predmetom rekonštrukcie tejto trate je oprava úseku od zastávky Americké námestie po Blumentál. V rámci rekonštrukcie príde k posunutiu električkovej trate od plota Univerzitnej nemocnice o cca 1 meter smerom k parku, čo umožní rozšíriť mimoriadne úzky chodník medzi plotom a električkovou traťou na šírku cca 1,85 m. Zároveň príde k zrušeniu zábradlia medzi chodníkom a električkovou traťou. Pre bezpečnosť chodcov má byť v tomto úseku maximálna povolená rýchlosť električiek 15 km/h. Nástupištia električkovej zastávky Americké námestie zostanú v približne pôvodných polohách, príde však k ich rekonštrukcii a predĺženiu na 66 metrov, taktiež budú zväčšené prístrešky a doplnené budú elektronické informačné tabule.
Električková trať má byť podľa projektovej dokumentácie riešená formou pevnej jazdnej dráhy a zakrytá kamennou dlažbou na Americkom námestí, resp. asfaltovým betónom na Radlinského ulici. Na zníženie hlučnosti budú v oblúkoch na Floriánskom námestí inštalované automatické systémy na mazanie koľajníc. V súvislosti s plánovanou revitalizáciou Floriánskeho námestia príde k zníženiu počtu trakčných stožiarov pre trolejové vedenie na tomto námestí. Bývalý nástupný ostrovček zrušenej zastávky Floriánske námestie bude prebudovaný na zazelenaný pás.
johnnyjanko
Mimochodom, ako má byť dosiahnutý ten posun trate? Snáď to nebude tak, že za čerstvo zrekonštruovanou križovatkou tratí pri vyústení Mickiewiczovej ulice (ktorá už i tak silno pripomína húsenkovú dráhu) pribudne ďalšie esíčko...