Prípadné prevádzkovanie takýchto súprav v budúcnosti si bude vyžadovať čiastočnú úpravu infraštruktúry.
Dopravný podnik Bratislava nasadil do premávky od 13. mája 2019 na skúšobnú prevádzku 47 metrov dlhý električkový vlak 3xT6A5 – trojičku na linku 7. Z technického pohľadu podnik doteraz nezaznamenal s jej prevádzkou žiadne problémy. Skúšobná prevádzka je teda doteraz úspešná. Trojička bude premávať do 21. júna 2019 (vrátane) do začiatku výluky v Karlovej Vsi z dôvodu modernizácie Dúbravsko-Karloveskej radiály. Tento typ električky je riadne schválený typ vozidla na prevádzku v trojiciach a umožňuje dopravcovi využívať takéto spriahnuté vozidlo podľa aktuálnej potreby cestujúcej verejnosti tam, kde sú zvýšené prepravné nároky.
Konzultácie o možnosti vytvorenia veľkokapacitnej súpravy za účelom praktického preverenia v reálnom nasadení začali už v apríli tohto roka. Aj napriek tomu, že výrobca túto možnosť – spriahnutie vozidiel do trojice - umožňuje, bolo potrebné, aby DPB, a.s. vytipoval vhodnú kombináciu vozidiel, keďže sa jednotlivé vozidlá líšia podľa sérií dodania a technického vybavenia. „Výber tejto trojičky, ktorá aktuálne jazdí, smeroval z týchto dôvodov na poslednú dodanú sériu električiek s rokom výroby 1997, kde sú spoločné ukazovatele ako podobný priemer kolies jednotlivých vozidiel, či zapojenie a funkčnosť tarifného a informačného systému,“ povedal predseda predstavenstva DPB, a.s. Michal Dekánek.
Prvé skúšobné jazdy prebehli v areáli vozovne Krasňany a po nich sa uskutočnila technicko-bezpečnostná skúška, v ktorej súprava vyhovela. Trojička tak mohla vyjsť do ulíc Bratislavy, jej prvá jazda sa konala v nočných hodinách. Testy boli zamerané na preverenie funkčnosti ovládacích prvkov v premávke, na preverenie schopnosti stavania vlakovej cesty a chránenie prejazdu vozidla po výhybkách a na preverenie dĺžky nástupíšť zastávok. Z testovania vyšlo, že trojička je riadne spôsobilá na jazdu s cestujúcimi. Do tretieho vozňa bol ešte doinštalovaný kamerový systém pre vodiča z dôvodu lepšej prehľadnosti diania v treťom vozidle súpravy.
Skúšobná prevádzka overila, že prevádzka dlhších vozidiel je v Bratislave možná. Otázka ďalšieho prevádzkovania veľkokapacitných súprav je spojená s potrebou úpravy infraštruktúry, a to najmä predĺženia niektorých nástupíšť, ktoré napríklad v Rači nemajú dostatočnú dĺžku pre takto dlhú súpravu. Dlhodobejšie nasadenie trojičiek si tiež vyžiada úpravu tarifného a informačného systému a doplnenie kamerového systému do vozidiel.
Rozhodnutie o prevádzke dlhších električkových vlakov je závislé od vedenia liniek po skončení nadchádzajúcich výluk a od požadovanej prepravnej kapacity. V prípade požiadaviek na vyššiu kapacitu bude najskôr potrebné urobiť niektoré spomínané úpravy na tratiach a vozidlách. Úspešné testovanie trojičky sa tiež odrazí na pripravovanej súťaži na nové električky, kde bude DPB, a.s. zvažovať možnosť opčného predĺženia vozidiel o ďalšie segmenty s cieľom zvýšenia kapacity.
TomJ
Inak pri súčasnom počte T6 nemá veľmi zmysel pridávať ďalšie trojičky na úkor zníženia počtu súprav. No vedel by som si predstaviť ich nasadenie napríklad počas vinobrania, kedy je cez víkend dosť voľných T6 a dali by sa z nich spraviť na tie dva dni nejaké trojičky.